Skip to main content
Update

Experia Box V10: Update naar V10.C24.12.11

Categorie:Experia Box V10
  • December 3, 2024
  • 163 reacties
  • 12624 keer bekeken
Experia Box V10: Update naar V10.C24.12.11
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

163 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Metal Henkie We hebben het over deze app toch: https://www.kpn.com/service/mijnkpn/mijnkpnapp ?

Kun je wel andere zaken inzien zoals facturen e.d.? Of krijg je helemaal geen informatie.

Dennis Overbeek
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23

Deze update heb ik ook niet gehad, en ik ga de V10 zeker niet resetten. Heb geen zin om alles weer opnieuw in te stellen, heb een hoop apparatuur erop zitten. Hij doet het prima, dus ik laat het zo. 

Ik heb de update afgelopen nacht ontvangen. Geen problemen. De grafische interface is een hele vooruitgang.

Metal Henkie
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Hoi ​@Metal Henkie We hebben het over deze app toch: https://www.kpn.com/service/mijnkpn/mijnkpnapp ?

Kun je wel andere zaken inzien zoals facturen e.d.? Of krijg je helemaal geen informatie.

Ja die app bedoel ik. Alles werkt perfect, maar de Wifinetwerk button dus niet.

Metal Henkie
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Deze update heb ik ook niet gehad, en ik ga de V10 zeker niet resetten. Heb geen zin om alles weer opnieuw in te stellen, heb een hoop apparatuur erop zitten. Hij doet het prima, dus ik laat het zo. 

Die update ging automatisch. Volgens het bericht van KPN zou je bij eventuele verbindingsproblemen de modem alleen maar hoeven te herstarten. Aangezien dat niet lukte, moest ik wel resetten. En dat vind ik een kwalijke zaak natuurlijk. Uiteindelijk werkt alles nu wel weer, maar dit moet een volgende keer wel simpeler kunnen lijkt mij. Vandaar mijn reactie alhier, zodat KPN hier hopelijk wat mee kan.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

@Metal Henkie Gewoonlijk hoor je geen reset te hoeven doen bij de update inderdaad. Heel incidenteel kan het gebeuren dat het nodig is, zoals bij jou ook nodig bleek te zijn. Dank voor het signaal, altijd goed dat je je vragen en/of bevindingen aan ons doorgeeft. En ik ben blij om te lezen dat het weer werkt!

• December 16, 2024

Wat betekent "IPv6 prefix delgation staat op een vaste configuratie."?

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • December 16, 2024

Wat betekent "IPv6 prefix delegation staat op een vaste configuratie."?

Beste ​@Marlon92 , ​@wjb weet hier veel van, die wil misschien wel reageren.

Heb je niks mee te maken als eindgebruiker, of heb je je eigen router erachter.., dan nog fixed...

wjb
Wijsgeer
  • December 16, 2024

Helaas kan de huidige firmware van de V10 maar één /56 IPv6 prefix delegeren.

Alleen <KPN prefix>:ff00/56 wordt uitgegeven, de andere 254 waarden niet.

• December 16, 2024

Vandaar dat ik dus geen ipv6 meer heb op Opnsense.

Helaas kan de huidige firmware van de V10 maar één /56 IPv6 prefix delegeren.

Alleen <KPN prefix>:ff00/56 wordt uitgegeven, de andere 254 waarden niet.

En dat is dus bij deze 24.12.11 versie. Hoe is de situatie bij de vorige versie 24.10.03? Want die heb ik nu.

Wanneer word dit opgelost? 

Gisteren heel de middag aan het tobben geweest. Aan het eind van de middag dacht ik: het zal toch niet...?

Wat een gedoe.

wjb
Wijsgeer
  • December 16, 2024

In een komende versie van de firmware maar wanneer die komt is de grote vraag.

Vandaar dat ik dus geen ipv6 meer heb op Opnsense.

Heb je dan meerdere apparaten achter jouw V10 staan die een IPv6 prefix vragen?

• December 16, 2024

Ja. 1 Opsense installatie waar nu heel m'n netwerk op draait. Daar had ik gewoon werkende ipv6. Dacht ik. Maar dat bleek gisteren dus ook niet meer. Een Mikrotik waarvan ik eigenlijk niet eens weet wat die met IPv6 doet.

En een Atom D2550 systeempje van 10 jaar oud wat anders toch maar weggegooid zou worden. Daar was ik dus gisteren mee aan het knutselen. Ging als de brandweer, maar ipv6 ho maar...

wjb
Wijsgeer
  • December 16, 2024

Ja. 1 Opsense installatie waar nu heel m'n netwerk op draait, een Mikrotik en Atom D2550 systeempje van 10 jaar oud wat anders toch maar weggegooid zou worden. Daar was ik dus gisteren mee aan het knutselen. Ging als de brandweer, maar ipv6 ho maar...

Dus jouw Opsense heeft die IPv6 prefix gekregen en tja, dan is er helaas geen tweede IPv6 prefix voor een ander apparaat!

• Nieuwkomer
  • December 16, 2024

Mijn KPN modem is recent bijgewerkt naar firmwareversie V10.C.24.12.11. Ik kan nu geen eigen DNS server meer instellen. Deze velden zijn namelijk niet invulbaar onder het tabblad "DHCP".

Iemand een idee hoe dit wel te doen is?

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • December 16, 2024

Mijn KPN modem is recent bijgewerkt naar firmwareversie V10.C.24.12.11. Ik kan nu geen eigen DNS server meer instellen. Deze velden zijn namelijk niet invulbaar onder het tabblad "DHCP".

Iemand een idee hoe dit wel te doen is?

Invullen onder internetverbinding/dns dat grijpt in op de dhcp instellingen. De wijzigingen zijn te dan te zien onder dhcp pagina.

Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • December 17, 2024

Ik kreeg gisteren (9 december 2024) een mail + sms voor update van de V10

Maar ik heb een versie gekregen die nergens wordt vernoemd:
Niet de laatste versie, maar deze   V10.C.24.10.02-P   (dus met een P op het eind).

Heeft dat misschien te maken dat ik nog niet eerder een versie “nieuwe stijl” firmware heb gehad?
Doorgaans heb ik mijn eigen router aangesloten, maar speciaal om die KPN melding
heb ik de V10 "tijdelijk” weer aangesloten.

Laat hem ook aangesloten, ​@Babylonia. De P-versie is een stap in de migratie. Als we je updaten naar de KPN Software dan ga je eigenlijk in twee stappen. Eerst naar een P-versie, en daarna door naar de uiteindelijke versie. Normaal gaat dit direct achter elkaar. Maar soms lukt die tweede stap niet. Dan blijf je eerst hangen op P. In die gevallen doen we de volgende nacht de rest.

Dat aangesloten houden levert niets op, geen verdere afronding van de update.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 17, 2024

Afgelopen zondag de mail gekregen dat ik deze week de update zou krijgen. Afgelopen nacht is mijn V10 (met pairbonding) geüpdate. Alles goed gegaan. De webinterface ziet er heel netjes en overzichtelijk uit!

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • December 17, 2024

Resetten is ook helemaal niet nodig. Dat helpt ook niet om de update te krijgen. Je krijgt de update wanneer je er bericht over krijgt. Dus je kunt rustig afwachten :)

Die update ging automatisch. Volgens het bericht van KPN zou je bij eventuele verbindingsproblemen de modem alleen maar hoeven te herstarten. Aangezien dat niet lukte, moest ik wel resetten. En dat vind ik een kwalijke zaak natuurlijk. Uiteindelijk werkt alles nu wel weer, maar dit moet een volgende keer wel simpeler kunnen lijkt mij. Vandaar mijn reactie alhier, zodat KPN hier hopelijk wat mee kan.

Zoals mijn collega al aangaf, gewoonlijk hoeft dat ook niet. Maar deze update is meer dan alleen een update, het is een migratie naar een volledig nieuwe software. Dat heeft iets meer voeten in de aarde dan een gewone update. En kan dan, helaas, ook voor iets meer impact zorgen. Bij verdere updates is dat niet meer het geval.

In een komende versie van de firmware maar wanneer die komt is de grote vraag.

Dit inderdaad, het is op dit moment nog niet bekend wanneer dit komt. Wordt wel actief aan gewerkt.

Ik kreeg gisteren (9 december 2024) een mail + sms voor update van de V10

Maar ik heb een versie gekregen die nergens wordt vernoemd:
Niet de laatste versie, maar deze   V10.C.24.10.02-P   (dus met een P op het eind).

Heeft dat misschien te maken dat ik nog niet eerder een versie “nieuwe stijl” firmware heb gehad?
Doorgaans heb ik mijn eigen router aangesloten, maar speciaal om die KPN melding
heb ik de V10 "tijdelijk” weer aangesloten.

Laat hem ook aangesloten, ​@Babylonia. De P-versie is een stap in de migratie. Als we je updaten naar de KPN Software dan ga je eigenlijk in twee stappen. Eerst naar een P-versie, en daarna door naar de uiteindelijke versie. Normaal gaat dit direct achter elkaar. Maar soms lukt die tweede stap niet. Dan blijf je eerst hangen op P. In die gevallen doen we de volgende nacht de rest.

Dat aangesloten houden levert niets op, geen verdere afronding van de update.

@Babylonia, zou je de V10 dan eens willen resetten? Kan zijn dat er iets in de weg zit waardoor het afronden niet lukt. 

r_k
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • December 17, 2024

Afgelopen nacht de update ontvangen van versie  V1.01.00T04.3 Intermediate naar de laatste versie V10.C.24.12.11.

Probleemloos verlopen. Aantal zaken uitgetest, alles werkt als vanouds. Dank.

Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • December 17, 2024

@Babylonia, zou je de V10 dan eens willen resetten?
Kan zijn dat er iets in de weg zit waardoor het afronden niet lukt. 

Dat heb ik al zo vaak gedaan. Nu “op verzoek” nog maar weer een keer opnieuw uitgevoerd.

Moet ik erna alles weer aan mijn persoonlijke instellingen aanpassen. Afgezien van de WiFi,
want die instellingen worden wel van de KPN server opgehaald, evenals telefoon gegevens,

Maar levert verder niets op - het blijft een “P” in de weergave van de update versie.
Ofwel er wordt niets meer extra aan de update afgerond.

• Deelnemer
  • December 17, 2024

Bij mij werkt sinds de update van vannacht helemaal niets meer. Geen vaste telefoon, geen Internet, geen mail. Kan zelfs niet in meer in mijn modem kijken. Kennelijk is ook het IP-adres van het modem gewijzigd. Doe Internet nu via de hotspot van mijn mobiel. Heb de helpdesk gebeld, en na 2 gesprekken hebben die besloten maar een monteur langs te sturen.

Hoor van heel veel mensen dat deze update fout gaat. Zeer slecht van KPN dat het allemaal zo slecht voorbereid is! Drama.

Bedankt KPN!!!! NIET DUS.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • December 18, 2024

Oei, ​@slager2nl, dat is niet fijn. Het kan inderdaad gebeuren dat het niet lekker gaat na de update. Proberen we zoveel mogelijk te voorkomen, want wij willen immers ook niet dat jij er last van hebt. Maar gaat helaas niet altijd. Wat we wel zien is dat een reset vaak de problemen verhelpt. Heb je dat ook kunnen proberen? 

Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • December 18, 2024

Oei ​@slager2nl , dat is niet fijn…...
Wat we wel zien is dat een reset vaak de problemen verhelpt. Heb je dat ook kunnen proberen? 

Als antwoord op die van  ​@slager2nl 
Het is te proberen.
Helemaal géén connectie is slechter dan nog wel iets van een connectie, maar update half afgerond. Zoals in mijn situatie.  Die resets hebben hier verder niets meer extra's opgeleverd.
(Zie reactie vóór die van ​@slager2nl  →  HIER ).

Wat ik wel merkte bij weer opnieuw een reset. Is dat ik daarbij nog wel in de router zelf kon inloggen,
met een bekabelde verbinding tussen laptop en router. (Dan omzeil je WiFi - als dat niet functioneert).
En thuis netwerk instellingen “leeg waren”.  Kon DHCP nog wel weer opnieuw activeren.
Daarmee een functionerend thuis netwerk opzetten.
Met erna herstarten kon ik de V10 wel weer in een normale functionerende staat brengen.
Misschien heb je er iets aan, met deze info ?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • December 18, 2024

Ik ga dit even checken, ​@Babylonia, want je zou inmiddels automatisch over moeten zijn gegaan naar de eindversie.