Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.06.06

Categorie:KPN Box 12
  • June 13, 2025
  • 336 reacties
  • 13031 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.06.06
Toon eerste bericht

336 reacties

• July 11, 2025

Volgens mij heb jij net zo vaak als ik wel topics voorbij zien komen van mensen die een KPN modem achter een eigen apparaat (vaak FRITZ!Box) willen aansluiten. 

Ja dergelijke topics zie ik voorbij komen. Dat kon dus gewoon niet. Simpel.

Waarom zou KPN dit toch mogelijk maken? Wat schiet KPN er mee op dat dit mogelijk is?

Dat snap ik niet.

Ik heb zelfs wel eens een topic gezien waarin iemand een 2de KPN Box 12 op marktplaats had gekocht om achter z'n eerste KPN Box te hangen. Dit om zijn WiFi netwerk uit te breiden. Dat is op deze manier helemaal niet de bedoeling lijkt me. En verre van ideaal voor de klant zelf ook. Maar KPN zou hier nu zo aan meewerken door dit mogelijk te maken. Dat vind ik raar.

• Deelnemer
  • July 11, 2025

Hi,
Mijn 7 superwifi 1 punten zijn niet bereikbaar of slechts enkel minuten. Zelfs de superwifi met kabel doet moeilijk.
Herstart modem haalt niets uit. Herstart superwifi punten werkt eventjes en dan gaat het lampje uit / op grijs.
30 juni upgrade V12 ontvangen en sinds die tijd enkel ellende. Na 2 jaar redelijk stabiel weer helemaal terug bij af. Wat ontzettend mega frustrerend.
Sowies bijzonder dat ik 7 superwifi punten nodig heb om alles een beetje goed af te dekken vwb wifi.
3-4 jaar geleden ook al genoeg ellende gehad om het aan het lopen te krijgen.

Ik heb een rechttoe rechtaan configuratie. Geen extra gescheiden netwerken of gast netwerk.

Geen idee wat ik nog kan doen …..

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 11, 2025

Volgens mij heb jij net zo vaak als ik wel topics voorbij zien komen van mensen die een KPN modem achter een eigen apparaat (vaak FRITZ!Box) willen aansluiten. 

Ja dergelijke topics zie ik voorbij komen. Dat kon dus gewoon niet. Simpel.

Waarom zou KPN dit toch mogelijk maken? Wat schiet KPN er mee op dat dit mogelijk is?

Dat snap ik niet.

Ik heb zelfs wel eens een topic gezien waarin iemand een 2de KPN Box 12 op marktplaats had gekocht om achter z'n eerste KPN Box te hangen. Dit om zijn WiFi netwerk uit te breiden. Dat is op deze manier helemaal niet de bedoeling lijkt me. En verre van ideaal voor de klant zelf ook. Maar KPN zou hier nu zo aan meewerken door dit mogelijk te maken. Dat vind ik raar.

Het is een keuze die gemaakt is. De redenatie daarachter is mij ook niet bekend. Maar blijkbaar iets dat we belangrijk genoeg vinden dat we het meenemen in alle huidige versies.

Mijn 7 superwifi 1 punten zijn niet bereikbaar of slechts enkel minuten. Zelfs de superwifi met kabel doet moeilijk.
Herstart modem haalt niets uit. Herstart superwifi punten werkt eventjes en dan gaat het lampje uit / op grijs.
30 juni upgrade V12 ontvangen en sinds die tijd enkel ellende. Na 2 jaar redelijk stabiel weer helemaal terug bij af. Wat ontzettend mega frustrerend.
Sowies bijzonder dat ik 7 superwifi punten nodig heb om alles een beetje goed af te dekken vwb wifi.

Ik heb een rechttoe rechtaan configuratie. Geen extra gescheiden netwerken of gast netwerk.

Zijn jouw SuperWifi 1 al voorzien van de nieuwste update? Daarover lees je meer in dit artikel:

Ik verwacht dat ze na update beter zullen werken. Als je de update nog niet hebt gekregen, dan zul je nog even moeten afwachten. De uitrol van die versie is nog gaande. 

• Deelnemer
  • July 11, 2025

Zijn jouw SuperWifi 1 al voorzien van de nieuwste update? Daarover lees je meer in dit artikel:

Ik verwacht dat ze na update beter zullen werken. Als je de update nog niet hebt gekregen, dan zul je nog even moeten afwachten. De uitrol van die versie is nog gaande. 

Helaas.

Ik kan niet via http://192.168.2.254/ bij alle superwifi punten komen omdat ze dus simpelweg niet zichtbaar zijn. 
Degene die ik kan zien geven de laatste updat aan van c.25.07.02 …
Via de MijnKPN app kan ik als ik wifi verbeteren kies uiteindelijk wel weer alle 7 superwifi punten zien (bijzonder toch?).
Ik heb nu 1 punt gereset naar frabieksinstellingen en die blijft nu lang paars branden. Via de MIjnKPN app kan ik deze niet instellen.
Superwifi punten die ik herstart en waarvan het lampje in 1e instantie groen brandt gaan rood branden of het lampje gaat uit.
Op 2 meter afstand van mijn superwifi heb ik 13Mbps ipv de 100Mbps snelheid (ik zit op glasvezel).

Ik begrijp er echt helemaal niets meer van.

Is er een mogelijkheid dat iemand van KPN met voldoende kennis mij verder helpt? Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

In jouw geval ​@Darthman ben je al bezig met de eerste juiste stappen, namelijk de SuperWifi punten resetten. Wat wel belangrijk is dat je ze bekabeld aansluit op de Experia Box nadat het lampje paars gaat branden. Op die manier halen ze de juiste configuratie op en updaten ze ook eventueel. Geef het wel 30 minuten de tijd voordat je ze weer loskoppelt. Wat ook belangrijk is bij de combinatie Box 12 en SuperWifi 1, is dat je de WPA-instellingen gelijkt trekt tussen de apparaten. Log even in op de webinterface van de Box 12 en stel daar WPA2 in. Hierover lees je meer in de Product Update van de SuperWifi 1

De SuperWifi 1 ondersteunt geen WPA3. We adviseren dan ook om je Box 12 in te stellen op WPA2 Personal. Als het modem op WPA3 staat en de SuperWifi 1 op WPA2, dan kan deze ongelijkheid voor sommige eindapparaten compatibiliteitsproblemen geven met een slechtere wifi-ervaring tot gevolg. Je past dit, in je modem, aan op de pagina Wifinetwerk.

Mocht je toch nog problemen houden na de resets, dan kun je beter een eigen topic aanmaken. Dan kunnen we gericht met je kijken of de Wifi bij je thuis weer geoptimaliseerd kan worden. 

• Deelnemer
  • July 11, 2025

Hi Arjan,
dan ga ik daarmee aan de slag dit weekend. De stap met bedraad verbonden zijn heb ik nog niet gedaan.
Beveiliging staat op WPA2 Personal dus dat zit goed :)
Dank voor het advies ik houd jullie op de hoogte.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • July 11, 2025

Goedenavond,

Ik ben sinds een week terug bij KPN. Ik heb de Experiabox 12(b) en 2x de TV+ box.

Nu kreeg ik een bericht dat de Experiabox oude software heeft en dat ik een QR-code kan scannen.

Dit heb ik gedaan maar dan kom ik uit bij het resetten van de Experiabox naar de fabrieksinstellingen.

Ik ben daar huiverig voor omdat ik de ssid-naam en wachtwoord handmatig heb gewijzigd zodat al mijn apparaten en apps gewoon verbinden. Als ik de experiabox ga resetten, dan gaan volgens mij de handmatig gewijzijgde naam en wachtwoord verloren en dan heb ik een probleem met de apparaten.

Ik zie in de thuis-app firmware SG…….60E, is dit de laatste? Zo niet, wat zijn de stappen?

Mvg,

Peter

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Je zit nog op de ‘oude’ software ​@peter.brit en als je je Experia Box een hard reset geeft, dan haalt die de nieuwe KPN Software op. Je kan dit met een gerust hart doen, want je net gewijzigde SSID en wachtwoord staan opgeslagen in ons beheersysteem. Dat betekent dat na een reset deze gegevens weer teruggezet worden op je modem. Geef het wel even 5 minuten na de reset, maar daarna zou je bij het scannen van netwerken je eigen SSID weer moeten zien verschijnen. 

• July 12, 2025

Afgelopen avond blijkbaar deze nieuwe software gekregen. Maar waarom  is daarmee een  gast netwerk aangezet!!!  Daar kwam ik zojuist achter puur bij toeval door de wifi netwerken lijst op mijn Tablet te openen.

Nu had ik de stille hoop dat de aangekondigde nieuwe software ook op mijn Experiawifi zou zitten dat nog niet.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • July 12, 2025

Je zit nog op de ‘oude’ software ​@peter.brit en als je je Experia Box een hard reset geeft, dan haalt die de nieuwe KPN Software op. Je kan dit met een gerust hart doen, want je net gewijzigde SSID en wachtwoord staan opgeslagen in ons beheersysteem. Dat betekent dat na een reset deze gegevens weer teruggezet worden op je modem. Geef het wel even 5 minuten na de reset, maar daarna zou je bij het scannen van netwerken je eigen SSID weer moeten zien verschijnen. 

Ok, dan zal ik morgen een reset doen.

Mvg,

Peter

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • July 13, 2025

Modem gereset, wifi-instellingen zijn gelukkig hetzelfde gebleven.

Maar volgens mij is er geen update uitgevoerd en kom ik ook het modem niet meer in.

Na reset kon ik niet meer in het modem inloggen. Op de community een link gevonden waar je het oorspronkelijke wachtwoord moet invoeren en dan kom je in het scherm waar je een nieuw wachtwoord moet invoeren,

Dit heb ik gedaan en kreeg de bevestiging dat het wachtwoord is gewijzigd/opgeslagen.

Helaas kom ik op de laptop en mobiel niet meer in het modem; niet met het oude wachtwoord en ook niet met het nieuwe wachtwoord.

Na een paar keer proberen kom ik wel met het nieuwe wachtwoord in de Thuis-app maar daar staan geen instellingen voor het modem in.

Wat nu?

Mvg,

Peter

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dan zit je zeer waarschijnlijk inderdaad nog op de oude software. Dan kan het inloggen op de webinterface een flinke struggle zijn. Wat dan het beste werkt is om Firefox te gebruiken met deze link https://192.186.2.254. Je krijgt dan te zien dat het geen beveiligde verbinding is, maar dat kun je negeren. Je klikt dan volgens mij op ‘Geavanceerd’ onderaan om verder te kunnen. Je kunt dan als het goed is gewoon je nieuwe wachtwoord invoeren. 

Verder heeft het wel nut gehad om je modem te resetten, want de kans is nu groter dat binnenkort je modem wel een update krijgt. Helaas was dat nog niet meteen, maar het zal niet al te lang meer moeten duren. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 13, 2025

KPN is duidelijk niet in staat om hun eigen hardware te onderhouden.

Gezien de ellende van de laatste updates heb ik gekozen om de KPN Box 12 te vervangen door FRITZ!Box 7590 AX.

Ik raad iedereen die update problemen heeft hetzelfde te doen. Fritzbox heef diverse akties die het kopen van een modem in combinatie met bijvoorbeeld NLZiet goedkoper maken dan 2 jaar huren via KPN.

Ook heb je betere ondersteuning als je rechtstreeks koopt, anders ben je weer afhankelijk van KPN service, of wat daar voor door moet gaan.

• Deelnemer
  • July 13, 2025

Na harde reset modem op verzoek van KPN, bleek dat de door mij gebruikte modemnaam en wachtwoord waren teruggezet naar fabriekinstellingen. Hierdoor werkte de wifi op alle apparaten niet meer:-( Gebruikernaam en wachtwoord gewijzigd in modem en toen werkte helemaal niets meer:-( Intussen de wifi-versterkers gereset met een harde reset en eindelijk heb ik weer wifi. Nu per apparaat opnieuw wifi instellen ….

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • July 13, 2025

Na harde reset modem op verzoek van KPN, bleek dat de door mij gebruikte modemnaam en wachtwoord waren teruggezet naar fabriekinstellingen. Hierdoor werkte de wifi op alle apparaten niet meer:-( Gebruikernaam en wachtwoord gewijzigd in modem en toen werkte helemaal niets meer:-( Intussen de wifi-versterkers gereset met een harde reset en eindelijk heb ik weer wifi. Nu per apparaat opnieuw wifi instellen ….

Dat is niet fijn.

Dat was ook wel mijn zorg maar bij mij is het gelukkig wel goed gegaan.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 17, 2025

Wat een ellende na de laatste update, wie zet die updates in elkaar???

Heb ik geen problemen na een software update dan is het wel na onderhoud van de KPN zelf.

Na de software/firmware update verbinden zo'n beetje al mijn apparaten op wifi met het modem wat in de meterkast staat!!! Wat moet ik dan met 3 super wifi punten op elke verdieping???

Diverse malen de handel herstart, maar 0,0 verschil.

Een wifi punt vind het ook zo nodig om eens in de maand een reset naar fabrieksinstellingen te doen. Sommige apparaten vinden dit niet leuk en moet ik wederom helemaal met de hand opnieuw koppelen, zeg een omvormer.

Ook heb ik apparaten die volgens de KPN interface niet verbonden zijn met wifi, kan echter vrolijk met die apparaten via wifi het internet op.

Vanaf mijn telefoon iets op het modem doen is helemaal een bak ellende, menu werkt gewoon weg niet en je moet via via bij de instellingen komen.

Wanneer komt de volgende update, hopelijk zijn al deze en de punten van andere eens opgelost.

GrandM1961
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 17, 2025

Zou niet weten waar ik moet kijken maar heb een screenshot gemaakt van de modem maar nergens staat de versie V12.C.24.16.14 of iets anders, geen idee waar ik het zoeken moet.

Trouwens dit is een box12b en ook hier werkt ipv6 niet.

en heb wel een screenshot met die ipv6 vermelding maar zodra ik kijk op een website voor ipv6 info dan is het niet actief.

• Deelnemer
  • July 17, 2025

Had hetzelfde probleem; al mijn smart devices maakten geen verbinding meer. Samen met KPN-medewerker een extra wifi netwerk aangemaakt speciaal voor smart devices. Hiermee werken de meeste apparaten weer. Tip: reset ook de wifi superwifipunten zelf en bel de servicedesk.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

@GrandM1961 Dit is jouw softwareversie: 

Je kunt je modem een reset geven zodat hij sowieso goed in het beheersysteem komt te staan. Daarna is het afwachten tot jij aan de beurt bent. 🙂

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 17, 2025

Na de software/firmware update verbinden zo'n beetje al mijn apparaten op wifi met het modem wat in de meterkast staat!!! Wat moet ik dan met 3 super wifi punten op elke verdieping???

Diverse malen de handel herstart, maar 0,0 verschil.

@Omder, ik zie hier dat twee van jouw SuperWifi 2 nog niet geüpdatet zijn naar de meest recente versie. Het gaat om degenen met serienummers eindigend op 6B0B en 8BF9. Als je deze reset, en dan tijdens het herinstalleren een half uur ongeveer bekabeld aan je modem laat, zullen deze ook updaten. Ik verwacht dat je netwerk dan stabieler wordt.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 18, 2025

@Erik van KPN ik zie het nu C.24.07.04 had wel gekeken onder System maar daar stond niet zoals eerdere keren dat er een update beschikbaar is. 

Heb er nu eentje via de web interface terug gezet naar febrieksinstellingen, gaat dat ook werken of moet ik echt een reset uitvoeren?

De wifi punt wat gisteren liep te spoken heeft versie C.25.05.06 dat is weer een andere versie van het modem zelf. Hoe weet ik nu in de toekomst of mijn modem en wifi points voorzien kunnen worden door een nieuwe firmware als de interface dit niet aangeeft?

Ter aanvulling na het terugzetten naar fabrieksinstellingen heb ik ook de laatste versie, wel zo handig om dit soort zaken vanaf een punt te kunnen doen, echter is wifi een no-go:

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 18, 2025

@Erik van KPN het wifi point wat al up-to-date was blijft bij Wifi op Wifi 6 compatibiliteit staan, terwij de andere twee op Zelf instellen blijven. Kan het opslaan dat gaat succesvol, kijk je dan weer, dan staat die weer op Wifi 6.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 18, 2025

@GrandM1961 welke Ipv6 zorgt nu voor problemen, die van de internetverbinding of die van het thuisnetwerk?

Dit laatste staat bij mij uit op het modem, klopt dat of moet het juist andersom zijn?

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 18, 2025

@Erik van KPN en ​@Sanne van KPN alle points zijn nu up-to-date, hele thuisnetwerk is herstart, alle wifi staat op alle points uit!!! Alle apparaten verbinden nu met het modem in de meterkast.

Op het point wat al op de juiste versie stond staat 1 wifi kanaal aan, de rest ook niet.

Kan nou niet echt zeggen dat die stabieler is!

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 18, 2025

@Erik van KPN het wifi point wat al up-to-date was blijft bij Wifi op Wifi 6 compatibiliteit staan, terwij de andere twee op Zelf instellen blijven. Kan het opslaan dat gaat succesvol, kijk je dan weer, dan staat die weer op Wifi 6.

Deze is opgelost, de settings er onder met de hand goed gezet en dan slaat hij ze op. Hierdoor draait nu ook het derde wifi punt eindelijk weer mee.