Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.08.16

Categorie:KPN Box 12
  • December 15, 2025
  • 21 reacties
  • 911 keer bekeken
Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

De hier genoemde verbeteringen en aanpassingen zijn allemaal ten opzichte van de vorige KPN Software versie.

Wat zit er in de update naar V12.C.25.08.16?

Verbeteringen en aanpassingen in de diensten

Oplossingen voor IPv6 problemen.

• Het kwam voor dat de IPv6 handshake niet werkte. Wat weer tot gevolg had dat het modem dan geen werkende IPv6 heeft. Herstarten verhielp dit over het algemeen, nu is het opgelost.
  • Verder hebben we een probleem verholpen waarbij IPv6 apparaten zelf soms geen geldig publiek IPv6 adres kregen. Deze vielen dan terug op IPv4. 

Als je SuperWifi 2 punt was verbonden met een SuperWifi 1 punt, dan zagen we dat daar twee issues konden optreden

• Een eindapparaat dat met de SW2 verbond had soms geen internet omdat hij geen IP adres kreeg
  • De SW2 zelf kon blijven steken op 2,4 GHz backhaul na een herstart

Beide deze dingen zijn verholpen

Rondom wifi zijn ook verschillende aanpassingen gedaan om de stabiliteit te vergroten, en te zorgen voor betere synchronisatie en sturing. Dit zorgt voor een betere verbinding tussen modem en wifipunten. Waardoor die onderling beter kunnen bepalen met welk wifipunt jouw eindapparaten verbinden. Wat weer zorgt voor een betere wifidekking in je huis, en een betere verbinding op je eindapparaten.

Let op: heb je SuperWifi 2? Dan kan je nog wat problemen ervaren totdat ook de SuperWifi 2 een update heeft gehad. Die verwachten we binnenkort.

In de topologie zagen we regelmatig problemen met de weergave van via wifi verbonden apparaten. Deze worden dan weergegeven alsof ze verbonden zijn via een LAN poort. Over het algemeen die poort waar het wifipunt op zit waar deze apparaten daadwerkelijk mee verbinden. Dit probleem wordt verergerd als er ethernet switches in het thuisnetwerk aanwezig zijn. Dit hebben we nu verholpen door een update op de interne database van verbonden interfaces.

• Diverse beveiligingsupdates voor onderliggende softwarecomponenten.
  • Firewall is aangepast voor compatibiliteit met nieuwere internetprotocollen zoals QUIC.
  • Eerste versie van logging is terug! Je vindt dit onder Instellingen.

Verbeteringen en aanpassingen in de interface

Deze update bevat ook een nieuwe versie van de webinterfacelaag waarin verschillende van de issues rondom niet werkende knoppen en menu's opgelost zijn. Zoals:

• MAC filtering is weer te gebruiken! 
  • Sessie time-out is nu daadwerkelijk in te stellen
  • Labels en foutmeldingen zijn verduidelijkt
  • Ook werkt de webinterface weer beter op mobiele apparaten.

De webinterface is klaargemaakt om aangesloten Wifipunten te kunnen updaten. Dit is vooral relevant voor SuperWifi 1 en Experia Wifi die geen eigen webinterface hebben.  Als je een van deze apparaten aanklikt in de interface zit er op de pop-up een extra tabje voor Firmware.

Opgeloste bugs

• Bij een drieweg gesprek viel soms het geluid weg. Dit is opgelost.
  • De status van een wifipunt werd soms niet goed weergegeven.
  • Het was soms niet mogelijk om de wifi weer aan te zetten met de wifiknop als je het via de interface had uitgezet.
  • Sommige commerciële zenders werkten niet of niet goed als je de Firewall op Hoog had staan.

Bekende Beperkingen

• IPv6 prefix delegation staat op een vaste configuratie. In een latere update wordt dit aangepast zodat je dit kunt inzien en wijzigen. Tot die tijd is het niet mogelijk om (sub)prefixes op de IPv6 firewall open te zetten. Je kunt wel port forwarding naar specifieke IPv6 adressen instellen.

• Een reset kan vrij lang in beslag nemen, hierbij laten de lampjes ook enkele minuten geen activiteit zien. Het apparaat is onder water wel gewoon bezig, laat hem z'n gang gaan en wacht wat langer af.

Wanneer krijg ik de update?

We beginnen deze week met updates van ons uit. En daarnaast kun je, naar verwachting in de loop van deze week, de update ook zelf binnenhalen via de webinterface of de MijnKPN app.

Wat merk ik van de update?

De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt. Het modem herstart automatisch na de update. Hierdoor heb je misschien een minuut of tien geen verbinding. 

Hoe weet ik of de update is uitgevoerd?

Je kunt zelf zien of jouw Box 12 voorzien is van de nieuwe softwareversie. Open een browser en ga naar mijnmodem.kpn192.168.2.254 of instellen.local. Op de inlog pagina wordt de Softwareversie weergegeven.

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Mocht je een probleem ervaren, herstart dan eerst je modem. Dit lost in de praktijk al veel veel dingen op. Helpt dit niet, probeer dan een reset.

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je direct of op een moment dat jou uitkomt. 

21 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • December 15, 2025

Let op: heb je SuperWifi 2? Dan kan je nog wat problemen ervaren totdat ook de SuperWifi 2 een update heeft gehad. Die verwachten we binnenkort

Welke problemen  precies(ik gok de van synced naar paired issue?) 

Helaas nog steeds niet handmatig te updaten zodat ik het zelf kan plannen (ivm werkzaamheden 's nachts).

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 15, 2025

Zeer blij met deze update 😁 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 15, 2025

Ik zou toch ook graag zelf de updates willen uitvoeren.

Ik geloof dat ik meer dan half jaar aan het vragen ben voor fatsoenlijke software voor de v12 en de super wifi 2 punten 

Opmerking:

Net gekeken en nee handmatig updaten gaat inderdaad nog niet.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Goed gegokt ​@MeNTaL_TOv2! En voor het handmatig kunnen updaten is het naar verwachting nog een paar dagen geduld hebben. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 15, 2025

Goed gegokt ​@MeNTaL_TOv2! En voor het handmatig kunnen updaten is het naar verwachting nog een paar dagen geduld hebben. 

Blij met deze update. Hopelijk lost het de paired/synced problematiek op.

Update komt op een riskant moment zo net voor de feestdagen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 15, 2025

Ja prima, maar belofte maakt schuld, ik geloof dat Eric mij belooft heeft dat als er de nieuwe firmware er zou zijn deze naar mij gepusht zou worden.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 15, 2025

verwijderd bericht

Als je er geen vertrouwen in hebt zou ik een eigen router neerzetten met wat wifi punten. Natuurlijk is het niet zo geweldig geweest met de updates maar je moet wel positief kunnen uitkijken naar de update denk ik.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 15, 2025

Als je er geen vertrouwen in hebt zou ik een eigen router neerzetten met wat wifi punten. Natuurlijk is het niet zo geweldig geweest met de updates maar je moet wel positief kunnen uitkijken naar de update denk ik.

Ja heel positief,  en waarom eigen spullen kopen??

De hardware was meer dan prima, totdat KPN hen eigen sausje erover ging gooien .

Heeft verder dus totaal niks met vertrouwen te maken.  Maar eerst was mij beloofd, je krijgt beta software, die keutel werd later ingetrokken, later de toezegging  zodra er nieuw firmware uit zou komen dan zou ik die gepusht krijgen, ik ben zeer positief ingesteld, maar er komt wel ergens een grens aan mijn positieve tijd .

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Ik heb wat berichten verwijderd die geen betrekking hadden op de update en meer op een onderlinge chat leken. Ook heb ik in berichten wat quotes verwijderd vanwege de leesbaarheid. 

Laten we het even ontopic houden en we komen nog even terug op jouw opmerking ​@ivo46 (dat je de update gepushed zou krijgen). 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 15, 2025

Ik heb wat berichten verwijderd die geen betrekking hadden op de update en meer op een onderlinge chat leken. Ook heb ik in berichten wat quotes verwijderd vanwege de leesbaarheid. 

Laten we het even ontopic houden en we komen nog even terug op jouw opmerking ​@ivo46 (dat je de update gepushed zou krijgen). 

Mooi mijn dank zou enorm groot zijn.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • December 15, 2025

Ja prima, maar belofte maakt schuld, ik geloof dat Eric mij belooft heeft dat als er de nieuwe firmware er zou zijn deze naar mij gepusht zou worden.

Klopt. Alleen is er vanuit de feestdagenperiode op dit moment niet de mankracht voor dit soort individuele acties. We doen deze week sowieso nog meer updates van ons uit. En handmatig zelf binnenhalen zal ook snel actief worden. Zodra dat werkt laten we het weten.

Dus al met al verwacht ik alsnog wel dat je deze week de update krijgt, Ivo.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 15, 2025

Helaas nog steeds geen mogelijkheid om je instellingen te backuppen?

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • December 15, 2025

Bekende Beperkingen

• IPv6 prefix delegation staat op een vaste configuratie. In een latere update wordt dit aangepast zodat je dit kunt inzien en wijzigen. Tot die tijd is het niet mogelijk om (sub)prefixes op de IPv6 firewall open te zetten. Je kunt wel port forwarding naar specifieke IPv6 adressen instellen.

Opnieuw een gemiste kans! Ik hoop dat het dan allemaal goed gaat als in januari de nieuwe IKEA Matter over Thread devices op de markt komen. Zoals wellicht bekend is het netwerk deel daarvan volledig “IPv6-based” inclusief gebruik van Prefix Delegation. Ik hoop dan ook dat de KPN developers ondersteuning hiervoor getest hebben. Zo niet dan voorzie ik nog lange discussies in dit forum. Any thoughts Erik?   

• December 15, 2025

Als ik het nu goed begrijp is deze update voor de Box 12 voldoende om mijn EW zelf te kunnen updaten naar EW.C.25.14.02 dan is het hooguit afwachten welke eerder wordt gepushed of tot de update functie van de box12 zelf actief is.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 15, 2025

Klopt. Alleen is er vanuit de feestdagenperiode op dit moment niet de mankracht voor dit soort individuele acties. We doen deze week sowieso nog meer updates van ons uit. En handmatig zelf binnenhalen zal ook snel actief worden. Zodra dat werkt laten we het weten.

Dus al met al verwacht ik alsnog wel dat je deze week de update krijgt, Ivo.

Tja ik mag het hopen, word er wel moedeloos van.

• Helper
  • December 15, 2025

Maar zolang de upgradesevice niet berijkbaar is kan niemand hem downloaden? Dat lijkt mij.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 15, 2025

Maar zolang de upgradesevice niet berijkbaar is kan niemand hem downloaden? Dat lijkt mij.

Het zal wel weer gefaseerd uitgerold worden 

• Nieuwkomer
  • December 15, 2025

Hoi,

Hier nog steeds een modem met de firmware SGEJ1000060E en volgens mij dus al meer dan drie jaar oud. Hopelijk met de update mogelijkheid van de app, een modem die weer up to date is. Ik kan niet wachten…..☺️ 

• Nieuwkomer
  • December 16, 2025

Ik heb een probleem ervaren met mijn Synology NAS (420j).

Na de modem update (welke dus automatisch werd uitgevoerd) zie ik in de logs van de NAS dit:

(IP en DDNS van ** voorzien hier)

Error,System,2025/12/15 03:27:14,SYSTEM,System failed to get External IP.
Info,System,2025/12/15 03:15:22,SYSTEM,System successfully registered [**.**.**.**] to [****] in DDNS server [Synology].
Info,System,2025/12/15 03:15:07,SYSTEM,[LAN 1] link up.
Info,System,2025/12/15 03:14:42,SYSTEM,[LAN 1] link down.
Info,System,2025/12/15 03:14:03,SYSTEM,[LAN 1] link up.
Info,System,2025/12/15 03:13:53,SYSTEM,[LAN 1] link down.

Mijn NAS was sindsdien niet meer bereikbaar vanaf buiten. En aangezien ik niet thuis was en elders aan het werk was kon ik de hele dag mijn data en services niet meer gebruiken. Pas toen ik weer thuis was heb ik een reboot van de NAS kunnen doen en alles weer werkt zoals het hoort.

Dit is problematisch omdat ik afhankelijk ben van mijn services en data en ik niet altijd fysiek aanwezig ben om de problemen op te lossen. De NAS was dus niet in staat zich te herstellen. Waarom en waar het probleem zat weet ik niet. Maar het geeft mij wel aan dat een automatische update mijn werk kan frustreren. Een dergelijke firmware update is dus eigenlijk alleen gewenst als ik fysiek aanwezig ben om devices te herstarten. Dus expliciet mijn moment kiezen om een update uit te voeren.

Ik zie nergens een optie om auto updates uit te schakelen. Of kijk ik verkeerd?

Als deze optie er niet is dan vraag ik hierbij om een wijziging zodat dit wel mogelijk is. Ik wil vermijden dat mijn netwerk en devices opeens hun werk niet meer doen omdat er plots een update uitgerond wordt zonder dat ik dat weet en de tijd kan nemen om dit onder toezicht te doen.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi,

Hier nog steeds een modem met de firmware SGEJ1000060E en volgens mij dus al meer dan drie jaar oud. Hopelijk met de update mogelijkheid van de app, een modem die weer up to date is. Ik kan niet wachten…..☺️ 

Je box12 zou die versie niet meer moeten hebben tenzij je m nu net aangesloten hebt en hij een tijdje niet aangesloten geweest is. Een factory reset kan anders nu wel helpen. Als dat t niet oplost, maak dan even een eigen topic aan!

@drabelink die optie is er niet maar ik neem je feedback mee!

• Nieuwkomer
  • December 16, 2025

Hoi,

Je box12 zou die versie niet meer moeten hebben tenzij je m nu net aangesloten hebt en hij een tijdje niet aangesloten geweest is. Een factory reset kan anders nu wel helpen. Als dat t niet oplost, maak dan even een eigen topic aan!

@drabelink die optie is er niet maar ik neem je feedback mee!

Hoi,

heb vorige week woensdag op aanraden van een collega van u van de servicedesk mijn modem omgeruild bij een KPN-winkel. Helaas zat op de nieuwe ook de oude firmware. Staat nu bijna een week online, maar geen update. 

Is een factory reset dan toch de oplossing?

mvg

Guido