Skip to main content
Update

KPN Box 14: Update naar KPN Software V14.C.25.08.08

Categorie:KPN Box 14
  • September 8, 2025
  • 74 reacties
  • 6911 keer bekeken
Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

We hebben weer een update voor de Box 14. Met deze update brengen we de Box 14 op hetzelfde niveau als de andere modems. Genoemde verbeteringen zijn ten opzichte van de vorige versie

Wat zit er in de update naar V14.C.25.08.08?

Verbeteringen en aanpassingen in de webinterface

De webinterface is nu ook in het Engels beschikbaar. Je kunt de taalkeuze maken op het inlogscherm, links onderin. Standaard wordt je browsertaal gekozen.

Er is een verbetering aangebracht in de weergave van de topologie en in het overzicht van aangesloten apparaten. Bij gebruik van een (ethernet)switch in het netwerk worden apparaten nu beter weergegeven of ze draadloos of bekabeld zijn aangesloten. Ook is een memory leak hersteld zodat de weergave stabieler is.

Bij sommige schermen kunnen bedieningselementen wegvallen in de browser als er teveel in- of uitgezoomd is. We zien dit vooral bij port forward instellingen, maar het kan ook op andere schermen voorkomen. Per deze update hebben we op dergelijke schermen scrollbalken toegevoegd zodat je wel alle informatie kunt bereiken.

Bij MAC Filtering (Wifi afscherming) kun je nu ook een reeks MAC adressen, gescheiden met komma's, invoeren om in één keer al die apparaten toe te voegen. Zie hiervoor het informatieblokje in de webinterface.

Ook wordt MAC Filtering nu in z’n geheel uitgezet als je daar kiest voor ‘verwijder alle apparaten’. Dit om te voorkomen dat de functie actief staat zonder dat je een toegestaan apparaat hebt.

Als je port forwards aanmaakt krijg je nu een melding als je combinaties instelt die niet valide zijn. Je kunt, bijvoorbeeld, geen poort range conversie doen. Is je bron range 100-200, moet je doelrange dat ook zijn.

Er is nu een blacklist met wachtwoorden. Wil je het login wachtwoord aanpassen naar iets wat op die blacklist voorkomt krijg je een melding en kun je die niet kiezen. 

Verbeteringen en aanpassingen in de diensten

De driver die de multicast to unicast conversie doet voor via wifi aangesloten TV+ Boxen heeft een update gehad. Dit verbetert de stabiliteit op TV+ Boxen die via een SuperWifi aangesloten zijn.

Na deze update kan heeft de Box 14 een automatisch scan op de manier van verbinden. Dat wil zeggen dat de Box het herkent als hij achter een andere modem/router is aangesloten en niet zelf de PPPoE verbinding kan opzetten. Hij zal dan terugvallen op DHCP client-modus voor het opzetten van een internetverbinding. 

De webinterface is hierop nog niet voorbereid, en zal bij internet een rode foutstatus blijven aangeven. Tevens werkt deze internetverbinding dan alleen voor regulier internet. KPN telefonie en multicast live tv (VLAN 4) werken niet voor apparaten dan verbonden met de Box 14. 

Ouderlijk toezicht blokkeert de internettoegang voor apparaten. Maar, dergelijke apparaten kunnen nog wel binnen het thuisnetwerk (zowel wifi als bekabeld) communiceren. Ouderlijk toezicht kan op die manier dus ook handig zijn voor smart apparatuur die wel lokaal moeten kunnen communiceren, maar niet per sé op internet hoeven te zijn.

Verder is de tijdsbudget functie bij ouderlijk toezicht verwijderd omdat deze functie niet langer ondersteund wordt. 

Verder nog

• Bij het selecteren van de b/g/n/ wifi modus worden nu meer beschikbare basic data rates ingesteld. Dit zorgt voor een betere compatibiliteit.
  • Het upnpd proces heeft meer geheugen toebedeeld gekregen.
  • Enkele kernel security updates en updates op beveiligingscertificaten
  • De nieuwe MijnKPN app communiceert via poort 8443

Opgeloste bugs

• IPv6 heeft momenten dat deze bij een herstart niet goed opkomt. Dit kan gevolgen hebben dat het modem zelf geen IPv6 heeft en/of de aangesloten IPv6 apparaten geen adres krijgen. Dit is verholpen in deze versie.
  • De Wifi kan weer met de Wifi-knop op het modem worden aangezet wanneer dit eenmaal was uitgezet via de webinterface.
  • Een draadloos aangesloten SuperWifi die vervolgens bekabeld aangesloten werd, kon netwerkverkeer in een loop veroorzaken met communicatie onderbrekingen tot gevolg. Dit is hersteld.
  • In de topologie worden bekabeld aangesloten apparaten niet meer onterecht met een oranje lijn weergegeven.
  • Het kon gebeuren dat de gastwifi niet aan te zetten was, dat is hersteld.
  • De pagina voor het instellen van ouderlijk toezicht reageerde soms niet meer. Je moest de pagina dan herladen voor je weer iets kon doen. Dat is verholpen.
  • Er was een bug dat een eenmaal ingestelde blokkering bij ouderlijk toezicht niet meer te deblokkeren was. Je moest dan een nieuwe blokkering instellen op tijd, waarbij je dan alle tijden toegang gaf. Deze bug is nu hersteld, dus je kunt blokkades nu gewoon opheffen.
  • MAC filter profiel werd niet goed gesynchroniseerd met SuperWifi, waardoor het kon zijn dat een geblokkeerd apparaat via een SuperWifi alsnog op internet kon. Nu niet meer. 
  • Het was niet mogelijk om een telefonieprofiel van een derde partij toe te voegen. Dat kan nu wel weer, mits je nog vrije profielen hebt.
  • Er is een incompatibiliteit hersteld waarbij het in hele specifieke gevallen niet lukte om de audioverbinding bij een telefoongesprek met een mobiel nummer tot stand te brengen.
  • Soms moest het firewall level herbevestigd worden om tot activatie te komen. Dit hoeft nu niet meer.

Bekende Beperkingen

• SuperWifi's die actief zijn in het netwerk, zijn soms afwezig in het topologie-overzicht. Via de overzichtsknop op de login-pagina zijn ze wel zichtbaar. Een herstart Thuisnetwerk via de webinterface verhelpt dit. In deze versie zit al een fix hiervoor, maar in een enkel geval kan het toch nog voorkomen.

• Als je bij port forwarding in het veld ‘Internet IP adres’ of bij firewall regels de velden ‘Bron IP adres’ en ‘Doel IP-adres’ gebruik wilt maken van /xx subnet notatie dan werkt dat momenteel niet. In een volgende update wordt dit opgelost. 

• Draadloos verbonden SuperWifi's vervallen soms onterecht naar 2,4GHz waardoor de Wifi-prestaties minder worden. Een herstart verhelpt dit probleem. 

• Commerciële tv-zenders wisselen regelmatig mediasleutels uit. Bij sommige TV-boxen werkt dit niet goed als de firewall op Hoog of Aangepast staat ingesteld. Zet de firewall tijdelijk op Standaard of Middel om dit op te lossen.

• Als vanuit ons beheersysteem de wifi uit wordt gezet (door klantenservice, of na een reset als je dit voorheen ook zo had ingesteld) dan blijft het schuifje op ‘aan’ staan. Dit is een weergaveding. Even het schuifje aanklikken is voldoende om dit te herstellen. Mocht dat toch niet zo zijn, gebruik dan de Reset wifi onder Instellingen > Systeem, en stel je wifi opnieuw in.

• Benader je de webinterface via een mobiele browser, dan kunnen er nog weergavefouten zijn.
  • Logging komt in een latere update terug.
  • IPv6 prefix delegation staat op een vaste configuratie. In een latere update wordt dit aangepast zodat je dit kunt inzien en wijzigen. Tot die tijd is het niet mogelijk om (sub)prefixes op de IPv6 firewall open te zetten. Je kunt wel port forwarding naar specifieke IPv6 adressen instellen.
  • Firewall level Hoog houdt nog geen rekening met het QUIC protocol. Onder het level Aangepast kun je hiervoor een extra regel aanmaken of pas het level aan naar Standaard/Middel waar dit geen probleem is.
  • Voor aangesloten telefonie apparaten geldt nog dat de SIP ALG functie standaard aanstaat. Deze instelling wordt schakelbaar in de volgende update.
  • De power save modus (EEE) voor ethernet wordt ook schakelbaar in een toekomstige update. Nu is het uitgeschakeld en dat kan voor problemen zorgen in het verkeer tussen NT en modem.
  • Link naar overzicht verbonden apparaten in het topologie-overzicht (bij meer dan 5 apparaten) werkt nog niet
  • ‘Modem reageert op Ping’ onder Firewall werkt nu alleen voor IPv4
  • De knoppen onder Wifi afscherming geven problemen om MAC filtering te activeren. Deze functie is hersteld in de volgende update.

Wie krijgt de update en wanneer?

We zijn begonnen met het uitrollen van ons uit en dit gaat in fases. Vanaf voorgaande versies is het niet mogelijk om zelf via de webinterface de firmware te updaten. Dat is weer mogelijk vanaf deze versie. Als je toch graag eerder de update wilt, reset dan je modem naar de fabrieksinstellingen. Dan wordt ie binnen enkele uren alsnog omgezet naar deze versie. 

Moet ik zelf verder nog iets doen?

Bij de upgrade van de Box 14 worden in principe alleen modem-only huishoudens gemigreerd. Mocht het voorkomen dat er huishoudens met SW2 punten tussen zitten, dan kan het zijn dat de Wifi prestaties wat minder worden. Dan geldt de volgende werkinstructie:

Log in op de webinterface van het modem: Onder Instellingen -> Herstart thuisnetwerk -> Herstart

Dit brengt de SuperWifi 2 punten naar de laatste firmwareversie.

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Plan een terugbelafspraak. Dan bellen we je direct (tijdens kantooruren) of op een moment dat jou uitkomt.

74 reacties

Francois
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+14
  • Wijsgeer
  • September 8, 2025

We zijn begonnen met het uitrollen van ons uit. Deze update is ook per heden beschikbaar om zelf te updaten. Dit kan door in te loggen op je Box 14, en onder Instellingen > Systeem op ‘upgrade je apparaat’ te klikken.

@Arjan van KPN  de upgrade knop is niet te vinden onder instellingen > systeem

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 8, 2025

We zijn begonnen met het uitrollen van ons uit. Deze update is ook per heden beschikbaar om zelf te updaten. Dit kan door in te loggen op je Box 14, en onder Instellingen > Systeem op ‘upgrade je apparaat’ te klikken.

De V14 een reboot geven geeft mij de nieuwe firmware: V14.C.25.08.08

Francois
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+14
  • Wijsgeer
  • September 8, 2025

De V14 een reboot geven geeft mij de nieuwe firmware: V14.C.25.08.08

ik heb een hart reset gedaan en een reboot maar krijg de nieuwe firmware niet

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 8, 2025

Thuisnetwerk > DHCP > Thuiswerk DHCP-leases IPv4-adres...

Thuisnetwerk > IP-adres reserveren IPv4-adres…

… IPv4-adres weergave had iets netter gekund. Maar ach, waarom zou nog ff met een moderne browser, Google Chrome ofzo, even je eigen gui doorlopen.

Edge en Firefox, English of Nederlandse, overal hetzelfde, probleem zit in de gui.

192.168.2.20 =

192.168.2.2

0

ipv

192.168.2.20 als weergave.

Maar goed, belangrijkste is dat de verbinding stabiel is.

Hier al maanden perfect. Als ipv6 nu ook daadwerkelijk werkt, helemaal prima zo.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Op welke versie zit je nu ​@Francois?

Rick.van.D
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • September 8, 2025

Ik vind de upgrade knop ook niet. Heb nu versie V14.C.24.07.02. Wel in combinatie met 4 stuks SW2's. Deze zijn ook nog niet geüpgraded.

Francois
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+14
  • Wijsgeer
  • September 8, 2025

Op welke versie zit je nu ​@Francois?

@Thomas van KPN V14.c24.07.02

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

We geven door dat jullie de upgrade knop niet hebben!

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • September 9, 2025

Dag, ik wil even voor de zekerheid dit stukje uit het artikel lichten en onder de aandacht brengen:

Bij de upgrade van de Box 14 worden in principe alleen modem-only huishoudens gemigreerd. Mocht het voorkomen dat er huishoudens met SW2 punten tussen zitten, dan kan het zijn dat de Wifi prestaties wat minder worden. Dan geldt de volgende werkinstructie:

Log in op de webinterface van het modem: Onder Instellingen -> Herstart thuisnetwerk -> Herstart

Als je dus SW1 en/of SW2's hebt aangesloten zou deze update voorlopig aan jou voorbij moeten gaan en heeft het dus ook geen zin om dat te forceren.  Klanten met deze extra rand apparatuur krijgen de update later gepushed.

Als je wél in de overtuiging bent dat je ‘modem only’ klant bent maar je ziet geen update button. Doe dan eens harde reset (bij voorkeur via het fysieke reset gaatje). 

Rick.van.D
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • September 9, 2025

Dag, ik wil even voor de zekerheid dit stukje uit het artikel lichten en onder de aandacht brengen:

Als je dus SW1 en/of SW2's hebt aangesloten zou deze update voorlopig aan jou voorbij moeten gaan en heeft het dus ook geen zin om dat te forceren.  Klanten met deze extra rand apparatuur krijgen de update later gepushed.

Als je wél in de overtuiging bent dat je ‘modem only’ klant bent maar je ziet geen update button. Doe dan eens harde reset (bij voorkeur via het fysieke reset gaatje). 

@Erwin van KPN dan is het mij helemaal helder..... Dan wacht ik af......

• Nieuwkomer
  • September 9, 2025

Hallo, ik heb de firmware versie V14.C.25.08.08 gekregen en het lijkt erop dat de MAC filtering voor de WiFi-shielding niet meer naar behoren werkt. Ik heb al meerdere malen de modem gereset  en ook al de power voor een tijdje losgekoppeld gehad.

Met “Device block on/off” ingeschakeld krijgen devices die ik voorheen had toegevoegd nog gewoon contact, maar de lijst met “Allowed devices” lijkt leeg. Ook kan ik geen nieuwe devices meer toevoegen, 

Teruglezend zie ik dat dit een bekend probleem is en dat “Deze functie is hersteld in de volgende update.”. 
Is misschien al bekend wanneer deze volgende update wordt verwacht?
Als dat nog even gaat duren, is het dan mogelijk om de firmware voorlopig terug te zetten naar de vorige versie?

Alvast bedankt.

Francois
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+14
  • Wijsgeer
  • September 10, 2025

@Thomas van KPN 

fysieke reset gaatje bij modem only werkt bij mij ook niet 

modem firmware V14.c24.07.02

er zijn geen SW2's aangekoppeld op de modem 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 10, 2025

Ik denk dat terugrollen lastig gaat worden ​@Pytrick. Je zou nog eens kunnen resetten om dan te checken of je dan alsnog een nieuwe lijst kan aanmaken.

• Deelnemer
  • September 10, 2025

En ook hier: Modem only, maar geen upgrade knop in de web interface en zacht hard of middels "het gaatje” resetten doet ook niets, blijft gewoon V14.c24.07.02. Beetje jammer dat de instructie bij de upgrade dus blijkbaar in veel gevallen niet klopt en onuitvoerbaar is. Dat er tzt vanzelf een upgrade wordt gepusht doet daar niets aan af.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • September 10, 2025

En ook hier: Modem only, maar geen upgrade knop in de web interface en zacht hard of middels "het gaatje” resetten doet ook niets, blijft gewoon V14.c24.07.02. Beetje jammer dat de instructie bij de upgrade dus blijkbaar in veel gevallen niet klopt en onuitvoerbaar is. Dat er tzt vanzelf een upgrade wordt gepusht doet daar niets aan af.

Dat is jammer om te lezen.  Dan kan het systeem je per ongeluk toch in een andere batch hebben gezet. Daar kunnen wij niks aan doen en is het toch afwachten totdat de update voor iedereen uitgerold wordt.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • September 10, 2025

Het is natuurlijk echt niet te geloven dat zelfs het enige dat je zelf zou kunnen doen met deze Box 14 het updaten van je firmware zonder vooraf bericht gewoon uit de firmware gesloopt word zodat je zelfs na een jaar wachten op een nieuwe update je nog niet zelf kunt kiezen wanneer je de update op je router installeert..   Het zat voorheen nml wel gewoon under de knop "update” in systeem.   Aangezien iedereen hier altijd verkondigd dat 4Gbit niet nodig is en het maar een KLEIN deel van de klanten is die dit abonnement afnemen is een gefaseerde uitrol daarom ook echt onzin. 

Ik heb echter wel vernomen dat er pas tests zijn geweest met de nieuwe ONT van Zaram op 10 Gbit.  

Zeker ook nog niets over te zeggen wanneer er een 10 Gbit abonnement komt omdat een aantal mensen hier dat ook onzin vinden ?

Ik zeg dat niet omdat ik een 10 Gbit abonnement wil..  Maar omdat er overal gratis verhogingen word weggeven en de 4Gbit community daarvan uitgesloten is omdat er geen hoger abonnement bestaat, zou dat in het geval van een 10 Gbit abonnement introduceren wel mogelijk worden zodat de meest betalende klanten ook eens iets kunnen winnen.  

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • September 10, 2025

Mmm.. Mijn Box 14 heeft versie V14.C.24.07.02. ..

Er is geen update optie onder system en herstarten doet ook niets met de versie...

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • September 10, 2025

Het is natuurlijk echt niet te geloven dat zelfs het enige dat je zelf zou kunnen doen met deze Box 14 het updaten van je firmware zonder vooraf bericht gewoon uit de firmware gesloopt word zodat je zelfs na een jaar wachten op een nieuwe update je nog niet zelf kunt kiezen wanneer je de update op je router installeert..   Het zat voorheen nml wel gewoon under de knop "update” in systeem.   Aangezien iedereen hier altijd verkondigd dat 4Gbit niet nodig is en het maar een KLEIN deel van de klanten is die dit abonnement afnemen is een gefaseerde uitrol daarom ook echt onzin. 

Ik heb echter wel vernomen dat er pas tests zijn geweest met de nieuwe ONT van Zaram op 10 Gbit.  

Zeker ook nog niets over te zeggen wanneer er een 10 Gbit abonnement komt omdat een aantal mensen hier dat ook onzin vinden ?

Ik zeg dat niet omdat ik een 10 Gbit abonnement wil..  Maar omdat er overal gratis verhogingen word weggeven en de 4Gbit community daarvan uitgesloten is omdat er geen hoger abonnement bestaat, zou dat in het geval van een 10 Gbit abonnement introduceren wel mogelijk worden zodat de meest betalende klanten ook eens iets kunnen winnen.  

Over de update quote ik even uit het beginbericht: 

We zijn begonnen met het uitrollen van ons uit. Deze update is ook per heden beschikbaar om zelf te updaten. Dit kan door in te loggen op je Box 14, en onder Instellingen > Systeem op ‘upgrade je apparaat’ te klikken. Als de upgrade knop greyed out is, dan kun je de update triggeren door een hard reset te doen. 

Over de hogere 10 Gbps kan ik niets concreets zeggen inderdaad. Ik vind het ook geen onzin, ik kan me voorstellen dat er klanten zijn die dit nodig hebben of willen. Maar dat is een heel andere discussie dan de update van de Box 14. Daar kun je het beste een nieuw topic over aanmaken mocht je dit willen bespreken. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • September 10, 2025

Over de update quote ik even uit het beginbericht: 

We zijn begonnen met het uitrollen van ons uit. Deze update is ook per heden beschikbaar om zelf te updaten. Dit kan door in te loggen op je Box 14, en onder Instellingen > Systeem op ‘upgrade je apparaat’ te klikken. Als de upgrade knop greyed out is, dan kun je de update triggeren door een hard reset te doen. 

Over de hogere 10 Gbps kan ik niets concreets zeggen inderdaad. Ik vind het ook geen onzin, ik kan me voorstellen dat er klanten zijn die dit nodig hebben of willen. Maar dat is een heel andere discussie dan de update van de Box 14. Daar kun je het beste een nieuw topic over aanmaken mocht je dit willen bespreken. 

Ik begrijp je antwoord niet ?  Heb je misschien op de verkeerde gereageerd ?

Ik heb geen upgrade apparaat optie onder systeem (ook niet greyed out), en een harde reset trieert ook geen update..

Ik heb verder niets gevraagd over 10Gbps ?

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • September 10, 2025

Mmm.. Mijn Box 14 heeft versie V14.C.24.07.02. ..

Er is geen update optie onder system en herstarten doet ook niets met de versie...

Ah wacht…. Dit verklaart het:

Ik heb 5 superwifi 2 punten...

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • September 10, 2025

Klopt, jij had net gereageerd voordat ik mijn reactie op Eddy75 had geplaatst. Ik heb mijn reactie aangepast zodat het duidelijk is. Fijn dat het nu duidelijk is. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • September 10, 2025

@Alex van KPN  Er is helemaal geen knop meer 

jij zegt  en ik quote :  Deze update is ook per heden beschikbaar om zelf te updaten. Dit kan door in te loggen op je Box 14, en onder Instellingen > Systeem op ‘upgrade je apparaat’ te klikken.

Er valt helemaal niets te klikken..  voorheen was die knop er wel..  maar die is nu verdwenen.

Was hij maar grey,d out dan had je in ieder geval nog iets.. maar er staat nu gewoon helemaal NIETS    

Verder complete Reset en terug naar fabrieksinstellingen allemaal gedaan maar er komt geen update van de firmware..   Ja ook met pinnetje in gaatje zitten wroeten  :P  

Voor de duidelijkheid.. ik heb er geen superwifi,s aan hangen.   

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • September 10, 2025
ZonderKnop.nl 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 10, 2025

Die knop is inderdaad toen met de laatste update eruit gehaald.

Francois
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+14
  • Wijsgeer
  • September 10, 2025

@Thomas van KPN 

fysieke reset gaatje bij modem only werkt bij mij ook niet 

modem firmware V14.c24.07.02

er zijn geen SW2's aangekoppeld op de modem 

zo net kreeg ik de firmware binnen en werkt naar behoren