Skip to main content

KPN TV+ Box & Soundbox: Update juni 2025

KPN TV+ launcher versie 1.190.2

Met de nieuwste update voor de KPN TV+ Box en Soundbox brengen we een aantal handige verbeteringen en oplossingen, gebaseerd op feedback vanuit onze klanten. Lees snel verder om te ontdekken wat er nieuw is.

Wat zit er in?

Specifiek voor de Soundbox: Volume-instellingen

De KPN TV+ Soundbox start standaard op met een maximum geluidsniveau, helemaal volgens de EU-regels. Wil je dat het volume bij opstarten hetzelfde is als toen je hem uitschakelde? Dat kan nu!
Pas het aan via Menu > Instellingen > Geluid

Specifiek voor de Soundbox: Energiebesparing 

Dankzij jullie input hebben we de energiebesparing-instellingen duidelijker en efficiënter gemaakt. Je gaat nu rechtstreeks naar het firmware-menu via Menu > Instellingen > Energiebesparing

Bugfixes en verdere verbeteringen 

• We hebben meer tekstmogelijkheden toegevoegd aan de Hulpsectie om je beter te informeren over de functies van de KPN TV+ Soundbox.
  • Er is een bugfix voor de zoekresultaten van films en series.

• We hebben ook een aantal technische verbeteringen doorgevoerd die misschien niet direct zichtbaar zijn, maar wel zorgen voor een soepelere ervaring: de welbekende verbeteringen onder de motorkap. 

Wanneer komt ‘ie?

• Preselectie: 11 en 13 juni
  • Uitrol: 17 en 19 juni

Heb je hem na de laatste uitroldatum nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Informatie > KPN TV+ Launcher

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

• Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

​​

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ launcher is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

• De KPN TV+ firmware  heeft aparte versies voor de TV+ Box en de TV+ Soundbox. Hier verwachten we ruwweg om de twee maanden een update voor beide.
  • KPN TV+ launcher heeft één versie voor zowel de TV+ Box als de TV+ Soundbox.  Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update. 

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11 voor de TV+ Box en versie 12 voor de TV+ Soundbox. Dit zal bijna niet wijzigen.

Launcher alleen voor de Soundbox? In het groene deel staat toch duidelijk dat er geen verschillende versies voor Box en Soundbox zijn? Of dekt de titel de lading niet? 

De launcher zelf is technisch inderdaad één versie voor zowel de TV+ Box als de TV+ Soundbox: dat klopt. In deze specifieke update zijn er alleen wijzigingen en verbeteringen voor de KPN TV+ Soundbox. Vandaar dat in de titel staat dat het om een update voor de KPN TV+ Soundbox gaat.

Dus: de launcher versie geldt voor beide apparaten, maar de inhoud van deze update raakt in dit geval alleen de Soundbox. We nemen je opmerking/vraag mee, kijken of we het duidelijker kunnen maken.

Maximum geluidsniveau (niveau 7 volgens de tekst in de screenshot) bij het opstarten conform EU regels? Misschien begrijp ik het niet goed maar je wilt dit doosje toch niet iedere keer op volledig volume starten. Dat is toch veel te hard. Natuurlijk is het aan te passen maar juist bij een soundbox is dit toch wel een vreemd EU besluit. 

Launcher alleen voor de Soundbox? In het groene deel staat toch duidelijk dat er geen verschillende versies voor Box en Soundbox zijn? Of dekt de titel de lading niet? 

Lijkt me ook niet voor de DIW7022 van toepassing aangezien die wel de laatste stand van geluid met uitzetten overneemt. (althans was hier tot gister nog zo)

Op de soundbox werkt het inderdaad prima.

Maximum geluidsniveau (niveau 7 volgens de tekst in de screenshot) bij het opstarten conform EU regels? Misschien begrijp ik het niet goed maar je wilt dit doosje toch niet iedere keer op volledig volume starten. Dat is toch veel te hard. Natuurlijk is het aan te passen maar juist bij een soundbox is dit toch wel een vreemd EU besluit. 

Gelukkig begrijp je het niet goed ​@Roy74 😉 Er is sprake van een maximaal geluidsniveau, als in het geluid mag vanuit de EU regelgeving  maximaal op 7 staan bij het opstarten, en niet hoger. Wil je dat graag anders, dan kan dat met deze update dus ingesteld worden!

Ah, ik las maximaal en niet maximum haha. Ik heb een paar dagen rust nodig 😅

Ik vond het al vreemd.

De launcher zelf is technisch inderdaad één versie voor zowel de TV+ Box als de TV+ Soundbox: dat klopt. In deze specifieke update zijn er alleen wijzigingen en verbeteringen voor de KPN TV+ Soundbox. Vandaar dat in de titel staat dat het om een update voor de KPN TV+ Soundbox gaat.

Dus: de launcher versie geldt voor beide apparaten, maar de inhoud van deze update raakt in dit geval alleen de Soundbox. We nemen je opmerking/vraag mee, kijken of we het duidelijker kunnen maken.

Hoe dan ook, ik heb deze versie vannacht op m'n tv+ Box gekregen (ik zit al een aantal maanden in de 2de preselectiegroep). 

Ik heb de titel, tekst en afbeelding aangepast om te verduidelijken dat deze update voor beide TV+ Boxen geldt, ook al is de bulk van de aanpassingen voor de Soundbox :)

De focus in het menu schiet verkeerd 

Je kiest voor series. Kies dan Basis pakket. En dan schiet bovenaan de focus naar films terwijl je wel de series van het basispakket ziet. Vreemd. 

Zie foto's 

Dat is inderdaad wel gek. Dat kan verwarrend werken. 

Volgens staat Peter ze melding compleet los van de update.

Bij me ouders die deze update nog niet hebben is dit zelfde

Jammer kpn weer geen tv gids verbetering ! Meerdere malen wordt gezegd word aangewerkt  maar helaas zijn we al 15 updates veder en nog niks ! Tv gids loop meerdere malen per week vast herstarten werk even maar eigenlijk ook niet binnen 24 uur loop de tv gids weer vast ! Hoop spoedig dat dit keer opgelost wordt ! 

veder wel tevreden alleen dat puntje tv gids waar ik tegen aanloop 

wie heeft hier meer last van 

Helaas niet wat jij heb op alle 4 de boxen in huis niet.

en bij me ouders op hun boxen ook niet.

Nogmaals dank voor het signaal ​@Peterpiwi. Weet dat we het hebben meegenomen en dat er hard gewerkt wordt aan alle verbeteringen en updates. Het lukt niet altijd om dingen zo snel toe te passen als jullie en wij graag zouden willen. Het heeft geen zin om meerdere malen in een paar dagen naar hetzelfde te vragen. Weet dat we je signaal zien en meenemen, en we laten het weten als er nieuws over is. Verder kun je de Product Updates blijven volgen voor het laatste nieuws, zoals je al doet.

Kijk ik vind als er als al 6 maanden geleden word er gezegd we zijn druk bezig met een verbetering van de tv gids  dan mag toch in juni wel verwachten dat het een keer gaat gebeuren een update voor verbetering van de tv gids en tuurlijk snap dat dat sommige dingen tijd heb maar nu lijk het meer dat jullie tv gids niet als 1 van de belangrijk dingen vind ! En ja ik vind irritant als het werk zo als het moet ! 

leuk dat je me als zeikerd weg zet !!!! Bedank maar is goed hoor we gaan gewoon niet meer reageren want heeft toch genut 

Hoi ​@Peterpiwi . Wat jammer dat jij ook tegen het probleem met de gids aanloopt. Het is echter maar een klein deel van de ontvangers want hier melden ​@Martijn en Lies het probleem ook. Dat zijn 2 meldingen. De ervaring leert dat we het met 100 kunnen vermenigvuldigen. 

Omdat het een redelijk klein deel van de boxen betreft is het een lastig oplosbaar probleem. 

Ik had ook regelmatig, zeker 1 x per dag, last dat de gids na openen niet reageert. Sinds ik enkele seconden wacht na indrukken 'gids' gaat het hier nu goed.

Geen formule 1 snelheid maar snelweg snelheid zeg maar.

Het probleem heeft zeker de aandacht bij het team. Via de andere klantingangen komen er vast ook klachten binnen. 

En het woord zeikerd zie ik nergens gebruikt. 

Na de update hier op mn kpn tv+ box tijdens live tv kijken, opnames of streaming diensten. Heb ik zo nu en dan groene balken onder in beeld. Heb al eens een andere hdmi kabel geprobeerd maar probleem blijft. Hebben meer mensen hier last van?

Ik heb dat nog niet eerder gehoord ​@Arnold21. Als je de HDMI kabel al eens gewisseld hebt, dan adviseer ik toch eens een reset van de KPN TV+ Box. 

Ik heb dat nog niet eerder gehoord ​@Arnold21. Als je de HDMI kabel al eens gewisseld hebt, dan adviseer ik toch eens een reset van de KPN TV+ Box. 

Inmiddels nog een reset gedaan, voor nu gaat het goed nog geen groene balken /strepen meer gezien. We gaan het verder zien. ​@Jeroen van KPN 

Jammer kpn weer geen tv gids verbetering ! Meerdere malen wordt gezegd word aangewerkt  maar helaas zijn we al 15 updates veder en nog niks ! Tv gids loop meerdere malen per week vast herstarten werk even maar eigenlijk ook niet binnen 24 uur loop de tv gids weer vast ! Hoop spoedig dat dit keer opgelost wordt ! 

veder wel tevreden alleen dat puntje tv gids waar ik tegen aanloop 

wie heeft hier meer last van 

Wij hebben ook problemen met de gids Peter!

Op beide kastjes. Ook al eens omgewisseld, 2x monteur over de vloer naar het probleem blijft steevast bestaan. Kan het zelfs reproduceren. Wij herstarten dagelijks, soms meerdere keren per dag. Ook al vanaf het begin (augustus vorig jaar) last van. Nooit enige verandering gemerkt of oplossing voor gehad.

Ook met veranderen van leverancier van de gids vulling geen enkel verandering gemerkt 

Zie ook https://community.kpn.com/kpn-tv-11/tv-gids-wordt-sinds-een-paar-dagen-niet-goed-weergegeven-636645

Dit en nog meer problemen (met de gids).

Het is zeker niet de bedoeling om de problemen die jullie, ​@Peterpiwi en ​@Martijn en Lies, ervaren te bagatelliseren. Het is enorm vervelend als een dagelijks onderdeel als de gids niet goed werkt. 

Maar, zoals we ook al vaker hebben aangegeven, er wordt aan gewerkt. En dat is niet alleen het verhelpen van de vastlopers, maar een algehele aanpak van hoe de gids (onder water) in elkaar zit. Wat ook betekent dat het niet 1-2-3 klaar is. Wij zien dit ook liever gisteren dan vandaag in een update. Maar dat gaat helaas niet. Het enige wat we kunnen doen is afwachten.  

Het is zeker niet de bedoeling om de problemen die jullie, ​@Peterpiwi en ​@Martijn en Lies, ervaren te bagatelliseren. Het is enorm vervelend als een dagelijks onderdeel als de gids niet goed werkt. 

Maar, zoals we ook al vaker hebben aangegeven, er wordt aan gewerkt. En dat is niet alleen het verhelpen van de vastlopers, maar een algehele aanpak van hoe de gids (onder water) in elkaar zit. Wat ook betekent dat het niet 1-2-3 klaar is. Wij zien dit ook liever gisteren dan vandaag in een update. Maar dat gaat helaas niet. Het enige wat we kunnen doen is afwachten.  

Hartstikke fijn dat ze zo met ons meeleeft maar daar kopen we niks voor. We betalen (net als iedereen) voor een product wat af is (had moeten zijn).

En afwachten doen we al bijna een jaar. 

En als de hele gids aangepakt wordt blijkt wel dat er onder water (veel?) meer aan de hand is. Dat doe je niet voor een enkeling die hier last van heeft.

Terug naar de Arris mogen we niet. Wat kunnen jullie nog meer doen ​@Erik van KPN ?

Volgend jaar gaan we verhuizen en denken daar glasvezel te nemen. Zou dit schelen?

Of spelen daar andere dingen (waar wij het bestaan niet van weten)?

Voor nu kunnen we alleen wachten op de update die dit oplost. Het enige wat wij kunnen doen is jullie op de hoogte houden en dat doen we door een Product Update te plaatsen zodra er nieuws is. 

Er spelen geen zaken met glasvezel, maar mocht je tegen die tijd vragen hebben over je verhuizing, maak dan gerust een eigen topic aan. Dan kunnen we daar met jullie meedenken. 🙂
Enorm bedankt voor jullie geduld in deze dusverre. 

Is dit een al bekende bijwerking van deze update?

waarbij dit adres notabene een extra maandelijkse bijdrage inlevert voor het 4K pakket!

en ook maar één gebruiker die dit beheert voor zowel TV als t K.. ge-update kastje. En die zet dat uiteraard niet zelf uit want die ergert zich groen en geel aan de opeens onduidelijke tekst weergave.

Gelukkig is upscaling voor bewegende beelden beter maar hoezo is dit opeens uit na die update (of niet sowieso al op 4K bij een abonnement daarvoor!?)

mss dat de melding vaker komt dan kan in de helpdesk lijst dat dit handmatig nagekeken moet worden.

PS voor de geautomatiseerde oplossingen scripts… krijg je klachten OVER EEN ACTIEVE UITZENDING dan is het voorstellen van een reset op NU misschien niet zo’n goed idee. Waarom geen ‘reset als u het kastje uitzet met de afstandsbediening?’ Optie ‘zodra gewenst gaan we resetten en herstarten’ is voor zo veel zaken beter. 

pS 2, die energie besparing TIJDENS HET KIJKEN optie, komt die binnenkort ook op de non-sound (want dat doet de tv en stereo beter 🙄) versie? Iets over energiebesparing 101.

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy