Skip to main content
Update

SuperWifi 1: Update naar SW1.C.24.13.06

Categorie:SuperWifi 1
  • 10 februari 2025
  • 172 reacties
  • 9058 keer bekeken
SuperWifi 1: Update naar SW1.C.24.13.06
Toon eerste bericht

172 reacties

• Topper
  • 21 reacties
  • 18 maart 2025
CeesOK schreef:

ik zal doen wat ​@Alexandra van KPN hierboven aanraadt.

Kan ik niet zo maar doen, er zit hier een Digital Nomad op mijn WiFi.

Dus moet ik de gelegenheid afwachten.

​@Sjakie1970 heb je een link naar dat topic? Dan schrijf ik de uitkomst van mijn actie tzt daarbij.

Mijn eigen topic is 

En inderdaad zou ik razend nieuwsgierig zijn als het bij jou wel opgelost is, so let me know!

Overigens, zoals in mijn eigen topic gemeld, ik heb ze nu al weer een paar dagen bekabeld in het netwerk hangen en tot dusverre lijken ze dan goed te werken. Maar ik ga er vanuit dat ik ze toch wel weer een keer moet herstarten.

• Topper
  • 21 reacties
  • 18 maart 2025

• Helper
  • 42 reacties
  • 21 maart 2025

De (witte) SW1 zijn waardeloos geworden door deze modem update.

Enigste oplossing is de (zwarte) SW2 (dit is de mededeling vanuit het speciale modemteam van KPN).

Meer info, zie o.a. mijn topic:

SuperWifi 1 in combinatie met Box 12 werken niet meer goed | KPN Community

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28378 reacties
  • 21 maart 2025
Begtie schreef:

De (witte) SW1 zijn waardeloos geworden door deze modem update.

Enigste oplossing is de (zwarte) SW2 (dit is de mededeling vanuit het speciale modemteam van KPN).

Meer info, zie o.a. mijn topic:

SuperWifi 1 in combinatie met Box 12 werken niet meer goed | KPN Community

Dat is niet waar, ​@Begtie. Ik zie dat je dit in veel topics aan het verspreiden bent, en ik wil dat graag even ontkrachten.

Ja, SuperWifi 1 kan wifiproblemen geven na de update. Hier zijn verschillende oorzaken voor. En voor een groot deel van de problemen hebben we gewoon oplossingen.

In de Kennisbank hebben we deze artikelen uitgebreid met informatie over wat je kunt doen bij problemen met je SuperWifi 1. In veel gevallen helpt een of meerdere van deze dingen.

Als dat niet zo is, dan kun je het beste contact opnemen met onze telefonische collega's. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je terug op een moment dat jou uitkomt. De collega die je spreekt zal met jou nogmaals de boel even doorlopen. Mocht dat niet tot resultaat leiden kan er een melding worden aangemaakt voor de achterliggende afdeling. Die nemen dan weer contact met je op voor verdere afhandeling. En die verdere afhandeling kan betekenen dat je SuperWifi 1 vervangen worden door SuperWifi 2. Maar dat is geen garantie.

• Helper
  • 42 reacties
  • 21 maart 2025

Beste Erik,

Bijzonder.

Uit pure frustratie heb ik de afgelopen dagen dit community heel veel gevolgd om een oplossing te vinden, aangezien jullie niks van je laten horen en de problemen niet kunnen oplossen (25 dagen lang)!

Conclusie van vele topics: heel veel problemen met de wifi na de update van de modem in combinatie met de SW1's.

Elke keer werden dezelfde oplossingen gedeeld en ik heb geen enkel topic gevonden waar deze oplossingen hielpen! Allemaal kwamen ze weer terug, omdat dezelfde problemen weer terugkeerden met de wifi. En steeds bleven jullie deze oplossingen delen (zonder resultaat).

Of kun je mij een topic noemen waar het wel is opgelost met de voorgedragen oplossingen (modemupdate en SW1's)…?

Ik probeerde alleen maar anderen te helpen. Maar ‘damage control’ en kosten laaghouden is blijkbaar belangrijker dan je klanten helpen, nadat jullie zelf de boel verpest hebben.

Ik geef gewoon weer wat de KPN medewerker tegen mij vertelde.

Als jij dat niet geloofd of dat weergeeft dat dit niet waar is, dat is dan aan jou. Ik zeg (typ) al niks meer...

Dus veel succes gewenst allemaal, ik ben hier snel weer weg, nadat ik mijn bevindingen heb gedeeld in mijn topic (nadat ik de sw2's heb ontvangen en deze inderdaad ook werken zonder problemen).

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23387 reacties
  • 21 maart 2025

​@Begtie, dat je andere klanten probeert te helpen wordt alleen maar gewaardeerd. We zien wel dat de genoemde stappen helpen om tot een oplossing te komen, we vragen dit ook niet voor niets. Mocht iemand er toch niet uitkomen, neem dan rechtstreeks contact met ons op. Maak makkelijk een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt om dit op te lossen.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 22 maart 2025

Recent heb ik de nieuwste firmware ontvangen op zowel Box 12 als SuperWifi 1. Het is een ramp. Hoe kunnen jullie een update uitrollen die nog zoveel bugs bevat?

Naast de Box 12 en twee SuperWifi 1 versterkers, is op mijn netwerk ook een Experia Wifi te vinden (de zwarte vierkante apparaten). Deze werkte voorheen perfect samen met de SuperWifi 1. Na de update is dit niet meer het geval. Zodra de Experia Wifi is aangesloten verliezen sommige apparaten ineens verbinding! Ontkoppelen van de Experia Wifi lost het probleem op.

Ik zag dat de Experia Wifi nog steeds een eigen web interface heeft. Het lijkt er dus op dat sinds de update de koppeling tussen SuperWifi 1 en Experia Wifi compleet verdwenen is.

Is de update eigenlijk wel getest in combinatie met Experia Wifi versterkers? Is er een oplossing voor dit probleem? Ik heb eigenlijk geen zin om apparaten die voorheen goed werkten te vervangen omdat deze zijn gesloopt door een update waar ik niet op zat te wachten.

• 3303 reacties
  • 22 maart 2025
5E365EEAA schreef:

Het lijkt er dus op dat sinds de update de koppeling tussen SuperWifi 1 en Experia Wifi compleet verdwenen is.

Dat klopt. De Experia WiFi's draaien nog op oude firmware. Nieuwe firmware is daar nog niet voor. Deze oude firmware werkt niet samen met de nieuwe firmware op de SuperWiFi's of de KPN Box 12. Daar hoeft niets aan getest te worden. Want dat is gewoon bekend. De nieuwe firmware werkt heel anders. Het is nooit de bedoeling geweest dat da zou kunnen koppelen. Later komt er nieuwe firmware voor de Experia WiFi's. Dan werkt het wel weer.

SuperWIfi punten communiceren met elkaar om te bepalen hoe en waar je apparaten precies mee verbinden. Bij draadloos verbonden SuperWifi gaat die onderlinge communicatie ook via wifi. Hiervoor gebruiken de SuperWifi en je modem een apart wifinetwerkje, speciaal voor deze communicatie. Dat wifinetwerkje noemen we de backhaul. In de oude firmware werkt die backhaul met zowel 2,4Ghz als 5 Ghz. Na de update heeft de backhaul géén 2,4GHz meer. 

Dit is toch schandalig, ik noem dit een downgrade in plaats van een upgrade.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 22 maart 2025
Marlon92 schreef:
5E365EEAA schreef:

Het lijkt er dus op dat sinds de update de koppeling tussen SuperWifi 1 en Experia Wifi compleet verdwenen is.

Dat klopt. De Experia WiFi's draaien nog op oude firmware. Nieuwe firmware is daar nog niet voor. Deze oude firmware werkt niet samen met de nieuwe firmware op de SuperWiFi's of de KPN Box 12. Daar hoeft niets aan getest te worden. Want dat is gewoon bekend. De nieuwe firmware werkt heel anders. Het is nooit de bedoeling geweest dat da zou kunnen koppelen. Later komt er nieuwe firmware voor de Experia WiFi's. Dan werkt het wel weer.

Deze oude firmware werkt niet samen met de nieuwe firmware op de SuperWiFi's of de KPN Box 12.

Het probleem is dat apparaten nu problemen ondervinden doordat deze koppeling verdwenen is. Heel vervelend. Ik heb lang moeten zoeken naar de oorzaak. Na stapsgewijs loskoppelen van alle apparaten kwam ik uiteindelijk bij de Experia Wifi uit.

Daar hoeft niets aan getest te worden. Want dat is gewoon bekend.

Dat maakt de situatie nog veel treuriger. KPN weet dus dat nog niet alles samenwerkt en toch pushed men deze update. Ik begrijp niet waarom KPN een update uitrolt terwijl deze nog niet samenwerkt met alle apparaten (Experia Wifi) die nog gewoon ondersteuning hebben vanuit KPN. KPN had eerst alle firmware up-to-date moeten maken en pas dan deze moeten uitrollen.

Later komt er nieuwe firmware voor de Experia WiFi's.

Bedankt. Is misschien ook duidelijk wanneer deze nieuwe firmware verschijnt?

KPN weet precies welke apparatuur ik heb staan. Men had deze update nog niet naar mij mogen uitrollen, omdat ik een Experia WiFi in gebruik heb. Toch gebeurde dit. Bedankt KPN.

• 3303 reacties
  • 22 maart 2025
5E365EEAA schreef:

Nee, dat is niet bekend. 

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 22 maart 2025
Marlon92 schreef:
5E365EEAA schreef:

Nee, dat is niet bekend. 

Geweldig. Geweldig geregeld, KPN. 👎 Graag de volgende keer eerst zorgen dat alles compatible is voorafgaand aan het verspreiden van (ongevraagde) updates.

Upgrade firmare Experia Box 12 schreef:

SuperWIfi punten communiceren met elkaar om te bepalen hoe en waar je apparaten precies mee verbinden. Bij draadloos verbonden SuperWifi gaat die onderlinge communicatie ook via wifi. Hiervoor gebruiken de SuperWifi en je modem een apart wifinetwerkje, speciaal voor deze communicatie. Dat wifinetwerkje noemen we de backhaul. In de oude firmware werkt die backhaul met zowel 2,4Ghz als 5 Ghz. Na de update heeft de backhaul géén 2,4GHz meer. 

Dit is toch schandalig, ik noem dit een downgrade in plaats van een upgrade.

Inderdaad! Er is gewoon ineens functionaliteit uit deze apparaten gesloopt. Treurig.

Vergeet niet dat we voor deze apparatuur hebben betaald. Dit voelt als diefstal. KPN, graag alles zo spoedig mogelijk in de oorspronkelijke staat herstellen.

• 386 reacties
  • 22 maart 2025

Zou ook graag zien dat de 2,4 backhaul weer mogelijk word. 
Bijvoorbeeld als optie die standaard uit staat en een waarschuwing over een lagere snelheid of wat de reden dan ook is om deze standaard uit te hebben staan.
Ben er geen voorstander van dat bestaande functionaliteit na een update/upgrade komt te vervallen.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 24 maart 2025

Hebben jullie al eens in het modem gekeken hoe je ipv en 2.4 ghz of 5 ghz staan.

Wij hebben de 5 ghz naar 2.4 gezet

En de ipv6 naar ipv4 gezet.

Nu weer overal wifi en geen last weer gehad van storing op tv en wifi.

Weet niet of jullie hier wat aan hebben,maar hier ieder geval wel.

Na de update van februari draaide hier ook alles in de soep.

• Topper
  • 21 reacties
  • 25 maart 2025

Nou, ik meld me weer eens. In mijn eigen topic heb ik van alles geprobeerd: 

Maar niets lijkt te werken. Als ik even teruglees in dit forum suggereert ​@Erik van KPN dat er wel een oplossing zou moeten bestaan. Maar graag ontvang ik dan een linkje naar een post op dit forum waar het wel werkt. Ik kan het in ieder geval niet vinden. Als er een oplossing is, dan kan die toch ergens gepubliceerd worden zou ik zeggen? 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6945 reacties
  • 25 maart 2025

Refereer je dan naar de oplossingen die Erik eerder aandroeg? Als de problemen aanhouden dan zou ik je willen adviseren een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons te maken. Dan kan er één op één met je naar gekeken worden.

• Topper
  • 21 reacties
  • 26 maart 2025
Remco van KPN schreef:

Refereer je dan naar de oplossingen die Erik eerder aandroeg? Als de problemen aanhouden dan zou ik je willen adviseren een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons te maken. Dan kan er één op één met je naar gekeken worden.

Nou, als ik op die ‘oplossingen’ van Erik click, en alles lees, dan blijkt er dus maar één oplossing te zijn: SW1s vervangen door SW2s. Nergens lees ik een oplossing waarbij de SW1s met de juiste instellingen gaan werken.

• Topper
  • 12 reacties
  • 26 maart 2025

Enige dat kan helpen is een terug rol naar de vorige firmware versie.

Of een bug fix.

Graag zsm.

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28378 reacties
  • 26 maart 2025
Sjakie1970 schreef:
Remco van KPN schreef:

Nou, als ik op die ‘oplossingen’ van Erik click, en alles lees, dan blijkt er dus maar één oplossing te zijn: SW1s vervangen door SW2s. Nergens lees ik een oplossing waarbij de SW1s met de juiste instellingen gaan werken.

Ik kan me voorstellen dat dit voor jou zo voelt als het tot op heden nog niet gelukt is om het op te lossen. Maar we zien in de praktijk toch dat het grootste deel van de problemen met een of meer van die stappen te verhelpen is. En als dat echt niet lukt, dan is een terugbelafspraak plannen de manier om verder te gaan.

Bij mijzelf thuis heeft het me ook meerdere keren resetten, herinstalleren en uitproberen gekost, maar inmiddels heb ik weer normaal werkzame SuperWifi 1

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 26 maart 2025

​@Erik van KPN â€‹@Remco van KPN Weet u misschien ook wanneer de problemen met Experia Wifi verholpen gaan worden? In combinatie met de SuperWifi 1 is dit een ramp, aangezien deze niet meer compatible zijn na de update. Het lijkt alsof de Experia Wifi’s helemaal vergeten zijn tijdens deze updateronde.

• 3303 reacties
  • 26 maart 2025
5E365EEAA schreef:

​@Erik van KPN â€‹@Remco van KPN Weet u misschien ook wanneer de problemen met Experia Wifi verholpen gaan worden? In combinatie met de SuperWifi 1 is dit een ramp, aangezien deze niet meer compatible zijn na de update. Het lijkt alsof de Experia Wifi’s helemaal vergeten zijn tijdens deze updateronde.

Eigenlijk is dat helemaal geen probleem. Ze werken inderdaad niet samen, maar dat hoeft normaal gesproken helemaal geen probleem te zijn. Ik heb ook 2 Experia WiFi's in mijn netwerk en heb nergens last van. Enige waar ik last van heb is dat de witte SuperWiFi's nagenoeg niets doen. Ik ben juist blij de de Experia WiFi's nog niet geupdate zijn want die doen het prima. Laten ze eerst die witte SuperWiFi's maar eens beter maken. Want dat is waardeloos nu.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23387 reacties
  • 26 maart 2025

Dat is nog niet bekend â€‹@5E365EEAA  . Als het zo ver is zullen we dat met een nieuwe Product Update laten aankondigen. 

Reageer