Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.24.07.04

  • 31 July 2024
  • 59 reacties
  • 3746 keer bekeken

We updaten SuperWifi 2 die op de KPN Software zitten naar versie SW2.C.24.07.04. In deze Product Update lees je wat er is verbeterd en veranderd.

Wat zit er in deze update naar KPN Software SW2.C.24.07.04?

 

Verbeteringen op de loginpagina 

De loginpagina geeft nu, onder de afbeelding, weer of de SuperWifi waar je verbinding mee maakt een master of slave is. Als je SuperWifi verbonden zijn met een KPN modem met de KPN Software, dan zullen de SuperWifi in slave modus zitten. 

Verder hebben we de informatieve melding dat je wijzigingen op het masterapparaat moet doen oranje gemaakt, in plaats van rood. Zodat het er minder uitziet alsof er wat mis is. De blauwe knop waarnaar hier verwezen wordt ontbreekt op het moment echter nog. Die zal later terugkeren.

 

SuperWifi 2 als master: stand alone modus

De SuperWifi 2 zal over het algemeen in slave modus zitten. Maar, hij kan ook als master fungeren in stand alone modus. Stand alone modus wil zeggen dat er géén KPN modem met KPN Software aangesloten is. De SuperWifi punten verbinden dan onderling met elkaar, en een van hen wordt de master.

Om te kunnen werken moet er wel een modem/router aanwezig zijn, maar dat hoeft dan dus geen KPN apparaat te zijn. Ook moet er minimaal 1 SuperWifi punt via een ethernetkabel op die modem/router zijn aangesloten. En die modem/router dient via DHCP de IP-adressering te regelen.

Heb je een SuperWifi 2 die als master fungeert, dan zit er op de loginpagina een knop (de rechter) waarmee je de aangesloten slave Wifipunten kunt inzien. In dat overzicht kun je klikken op elk aanwezig, actief, wifipunt. Dit opent de webinterface voor dat specifieke Wifipunt. Je kunt op elke inloggen met het wachtwoord van het masterapparaat en dan de instellingen bekijken. Aanpassen niet, dit gaat via de master.

Het kan voorkomen dat er in dit overzicht nog wel een KPN modem/router wordt getoond als je die voorheen wel in gebruik had. Je kunt deze dan uit het overzicht verwijderen door op de Topologiepagina te klikken op ontkoppelen.

Op deze knop zit ook een statusindicator. De statusindicator kan groen (alles ok), rood (synchronisatie- of ander probleem), of grijs (wifipunt offline of uit) zijn. Bij een rode of grijze status zal de statusindicator ook knipperen zodat je direct ziet dat er iets niet klopt. 

 

Verder nog:

  • instellen.local worden gebruikt om automatisch bij het master apparaat van je thuisnetwerk uit te komen. Als je een SuperWifi 2 als master hebt, kom je op die manier daar uit.
  • Een SuperWifi 2 die de master is heeft nu ook de mogelijkheden tot trace route en pingtests zoals deze ook in de modems met KPN Software beschikbaar zijn. 
  • Ethernetaansluiting 1 en 2 op de master zijn inzichtelijk via Thuisnetwerk > Ethernetpoorten.
  • IPv6 informatie van de master is inzichtelijk.

Deze laatste drie dingen komen in een latere update ook beschikbaar voor SuperWifi 2 die slave zijn.

Let op: In deze update zitten veel verbeteringen voor deze stand alone modus van de SuperWifi 2 punten. De stand alone modus is echter nog niet officieel ondersteund. Betekent dat als je er problemen mee ervaart, de klantenservice hier niet bij kan helpen.


 

Wifi beveiligingstype WPA2/3

Ons beheersysteem onthoudt je wifigegevens, zodat deze automatisch teruggezet kunnen worden bij een reset of vervanging van je modem. Met deze update wordt nu ook het beveiligingsniveau van de wifi opgeslagen (WPA).

Gebruik je echter specifiek de wifi reset functie (Instellingen > Systeem > Reset wifi), dan worden al je wifi instellingen teruggezet op de fabriekswaarde. Voor WPA is dat dan WPA 2/3. 

 

Verdere inhoudelijke verbeteringen

  • Er is een bug gerepareerd waardoor het in bepaalde situaties kon voorkomen in stand alone modus dat de wifi uit werd gezet zonder mogelijkheid deze aan te zetten.
  • Na de upgrade van oude software naar de KPN Software kon het voorkomen dat een SuperWifi punt niet automatisch de verbinding weer oppakte. Hiervoor was dan een herstart nodig. Dit is opgelost.
  • De functie ‘wifi reset’ onder Instellingen > Systeem bracht niet alle waardes terug naar fabrieksinstellingen. Dit is opgelost.

 

Overige verbeteringen qua weergave en informatie

  • Een paar dingen met de lampjes qua kleur en knipperfrequentie waren niet meer gelijk aan voorgaande versies. Dat is verwarrend, dus hebben we nu opgelost. 
  • Bij een SuperWifi punt die, om wat voor reden, geen goede verbinding kan opzetten zal een rood lampje branden. Dit geldt voor bekabelde en draadloze SuperWifi punten. Op dit moment zal de SuperWifi ook stoppen met wifi aanbieden om te voorkomen dat wifi apparaten verbinding krijgen op wifi maar geen internetverbinding hebben.
  • De knipperfrequentie van het blauwe lampje geeft aan wat voor apparaat het is. Langzaam knipperen van de led is indicatie van de master. Snel knipperen is indicatie van slave. Dit gebeurt zodra je inlogt op de webinterface.
  • In de Windows verkenner/netwerkomgeving werden SuperWifi niet goed gecategoriseerd als netwerk infrastructuur apparaat. Dit is aangepast. 
  • Onder Internetverbinding > Informatie is nu ook de DNS informatie zichtbaar. In de standaard situatie zal hier alleen de Primaire (Proxy) DNS actief zijn. Als je op je modem alternatieve DNS-instellingen gebruikt kan hier gecontroleerd worden of de SuperWifi punten hier ook gebruik van maken.
  • Er is een optie bijgekomen om de WPS functionaliteit aan/uit te zetten. WPS is een koppelmethode om een apparaat via de WPS-procedure te verbinden met wifi. Indien deze functie nooit gebruikt wordt dan kan dit proces worden uitgezet.
    Let op: hiermee wordt ook de fysieke WPS-knop op het apparaat uitgeschakeld. Regel de instelling via de master.

 

Bekende beperkingen

Als je de SuperWifi 2 in gebruik hebt in combinatie met een KPN modem met KPN Software en wilt alleen gebruik maken van de wifi van de SuperWifi 2 terwijl je de wifi op het modem uit hebt staan.

Als je dit doet, dan worden wijzigingen in de gastwifi en de extra wifi niet meer doorgegeven aan de Wifipunten. Als je dan ook gebruik maakt van gastwifi en/of extra wifi, dan kun je beter de wifi op je modem aan laten staan. Dit wordt in een komende update opgelost.

 

Verder

  • De navigatieknop bij een slave extender om je terug te brengen naar de master wordt niet weergegeven.
  • Er kunnen nog enkele situaties voorkomen dat een SuperWifi niet 100% gesynchroniseerd is. Het kan dan gebeuren dat (een deel van de) wifigegevens niet helemaal kloppen. En heel soms gebeurt dit met het wachtwoord van de webinterface.
    Als je vermoed dat dit aan de hand is kun je de wifigegevens in de webinterface van elk Wifipunt controleren. Als er inderdaad iets niet klopt, reset de betreffende SuperWifi 2 en sluit deze gedurende 1 minuut bekabeld aan op je KPN modem.
  • Een draadloos verbonden SuperWifi 2 kan nog steeds aangeven via ethernet verbonden te zijn.
  • Schakelbare taal Nederlands/Engels voor de webinterface komt in een komende update.

 

Wie krijgt de update en wanneer?

Deze update is per heden beschikbaar om zelf te updaten. Dit kan door in te loggen op je SuperWifi 2, en onder Instellingen > Systeem op ‘upgrade je apparaat’ te klikken.

De nieuwe KPN Software is alleen beschikbaar voor SuperWifi 2 punten die aangesloten zijn in combinatie met een Box 12, V10 of Box 14 die de KPN Software al heeft. Heeft je V10 of Box 12/14 de update nog niet, dan heeft je SuperWifi 2 hem ook nog niet. En krijg je deze update dus ook niet.

 

Moet ik zelf verder nog iets doen?

Nee. Mocht je, na de update, een probleem ervaren, herstart dan je SuperWifi 2. Dit is meestal voldoende om het probleem te verhelpen.

 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren).

Nou, ik zal wel willen, maar helaas kan ik nog steeds niet twee SuperWifi 2 punten die ik heb aangesloten op mijn Box 12 modem upgraden.
Ze hebben alle twee nog de oude software versie 2.00.19 en 3.00.31 en kunnen daardoor niet gekoppeld worden met mijn modem.
Automatische update doen ze niet en bij handmatige update geven ze aan dat ze al de nieuwste versie van de firmware hebben.


Hi @mulder44, dit zijn de voorwaarden (staan ook hierboven), het is belangrijk dat je daaraan voldoet:
 

Wie krijgt de update en wanneer?

Deze update is per heden beschikbaar om zelf te updaten. Dit kan door in te loggen op je SuperWifi 2, en onder Instellingen > Systeem op ‘upgrade je apparaat’ te klikken.

De nieuwe KPN Software is alleen beschikbaar voor SuperWifi 2 punten die aangesloten zijn in combinatie met een Box 12, V10 of Box 14 die de KPN Software al heeft. Heeft je V10 of Box 12/14 de update nog niet, dan heeft je SuperWifi 2 hem ook nog niet. En krijg je deze update dus ook niet.


1 vd 2 Wifi2 punten geupdate. Echter het is helaas geen succe. Resulaat, zie onderstaande plaatje.

Uiteindelijk:

  • Wifipunt ontkoppeld.
  • Met paperclip gereset naar fabrieksinstellingen (paarse Led).
  • Daarna bekabeld aan de modem opnieuw gekoppeld.
  • De led op het wifipunt gaat bij koppelen na groen knipperen vervolgens vrij snel over in constant groen.


Echter de webinterface blijft onderstaande plaatje aangeven.

Wat kan ik nu het beste doen?
 

 


Bedankt voor je antwoord.
Maar dat heb ik ook gezien en mijn Box 12 modem voldoet aan die voorwaarden en heeft software V12.C.24.05.08, de nieuwste.
Een derde SuperWifi 2 punt welke ik ook had aangesloten en met software SW2.C.24.03.00 krijgt wel gewoon de update en wordt gekoppeld.
Maar van versie 3.00.31 en lager lukt het gewoon weg niet, automatisch of handmatig.
 


Het updaten van draadloze SW’s blijft een dingetje. M’n bedrade SW’s zijn probleemloos geüpdatet terwijl er op m’n draadloze SW geen update beschikbaar is (SW2.C.24.03.00).

Het geheel werkt overigens naar behoren.


Bedankt voor je antwoord.
Maar dat heb ik ook gezien en mijn Box 12 modem voldoet aan die voorwaarden en heeft software V12.C.24.05.08, de nieuwste.
Een derde SuperWifi 2 punt welke ik ook had aangesloten en met software SW2.C.24.03.00 krijgt wel gewoon de update en wordt gekoppeld.
Maar van versie 3.00.31 en lager lukt het gewoon weg niet, automatisch of handmatig.

Ja, dan is er inderdaad iets niet in orde, @mulder44. Die van 3.00.31 is in de basis op een versie dat die prima zou moeten kunnen updaten naar de KPN Software. Die andere vermoed ik dat die niet meer automatisch gaat lukken. Wil jij je forumprofiel invullen en laten weten als je dat gedaan hebt? Dan kijken we ernaar of we ze vanuit hier kunnen laten updaten.
 

 

1 vd 2 Wifi2 punten geupdate. Echter het is helaas geen succe. Resulaat, zie onderstaande plaatje.

Uiteindelijk:

  • Wifipunt ontkoppeld.
  • Met paperclip gereset naar fabrieksinstellingen (paarse Led).
  • Daarna bekabeld aan de modem opnieuw gekoppeld.
  • De led op het wifipunt gaat bij koppelen na groen knipperen vervolgens vrij snel over in constant groen.


Echter de webinterface blijft onderstaande plaatje aangeven.

Wat kan ik nu het beste doen?

Dat loopt inderdaad niet heel lekker, @Carlien10. Wil je hem eens ontkoppelen met de knop in de webinterface. Sluit hem daarna bekabeld aan, en herkoppel nog eens. Laat hem voor de zekerheid nu even een aantal minuten bekabeld aangesloten. Wellicht dat hij even iets meer tijd nodig heeft om een goede synchronisatie tot stand te brengen.

 

 

Het updaten van draadloze SW’s blijft een dingetje. M’n bedrade SW’s zijn probleemloos geüpdatet terwijl er op m’n draadloze SW geen update beschikbaar is (SW2.C.24.03.00).

Het geheel werkt overigens naar behoren.

Ze kunnen ook wel samenwerken ondanks de verschillende softwareversies, gelukkig. Zie je de update inmiddels wel beschikbaar in de draadloze SuperWifi 2? Zo niet, zou je eens willen testen of je de update wel ziet als je deze SW2 eens tijdelijk bekabeld aansluit?


Ik krijg op mijn tv een mail dat ik een SW2 aangesloten zou hebben op mijn V10 en dat de wifi op de V10 nog aan staat en beter uit kan zetten.

Ik heb echter een TPL router in AP mode aangesloten en nog geen SW2.

Dus hoe KPN aan die wijsheid komt???


Het wachtwoord om in te loggen op de webinterface word niet opgeslagen in de browser. Klopt dit? Gaat dit ooit nog eens veranderen? 


@Erik van KPN Bedraad zal het updaten inderdaad vast werken, zo heb ik de voorgaande updates er ook opgezet. Ik zie alleen vaak reacties als ‘ik krijg geen update binnen’ en wil aangeven dat het dus aannemelijk is dat deze de SW’s draadloos gebruiken. Voor mij is het prima zo. Zoals je zegt werken ze nog samen en haal ik overal de gewenste snelheid. De overgang van de oude naar de nieuwe (KPN) interface was een must. En dat is gelukt.


Het wachtwoord om in te loggen op de webinterface word niet opgeslagen in de browser. Klopt dit? Gaat dit ooit nog eens veranderen? 

Goede vraag. Ik zou denken van wel, want bij de Box 12 op de nieuwe Software werd het eerst ook niet opgeslagen, en tegenwoordig wel. Ik neem het even mee.

 

Ik krijg op mijn tv een mail dat ik een SW2 aangesloten zou hebben op mijn V10 en dat de wifi op de V10 nog aan staat en beter uit kan zetten.

Ik heb echter een TPL router in AP mode aangesloten en nog geen SW2.

Dus hoe KPN aan die wijsheid komt???

Je kreeg echt een bericht op de tv? Dan is dit iets dat verband houdt met tv, en dan zou ik je willen vragen of je hier een los topic over zou willen maken, met idealiter ook een screenshot van die melding. Dan kunnen we dit checken bij de tv mensen.


 

1 vd 2 Wifi2 punten geupdate. Echter het is helaas geen succe. Resulaat, zie onderstaande plaatje.

Uiteindelijk:

  • Wifipunt ontkoppeld.
  • Met paperclip gereset naar fabrieksinstellingen (paarse Led).
  • Daarna bekabeld aan de modem opnieuw gekoppeld.
  • De led op het wifipunt gaat bij koppelen na groen knipperen vervolgens vrij snel over in constant groen.


Echter de webinterface blijft onderstaande plaatje aangeven.

Wat kan ik nu het beste doen?

Dat loopt inderdaad niet heel lekker, @Carlien10. Wil je hem eens ontkoppelen met de knop in de webinterface. Sluit hem daarna bekabeld aan, en herkoppel nog eens. Laat hem voor de zekerheid nu even een aantal minuten bekabeld aangesloten. Wellicht dat hij even iets meer tijd nodig heeft om een goede synchronisatie tot stand te brengen.

@Erik van KPN 
Bedankt Erik. Dat had ik reeds gedaan :)  Wifipunt heeft hele nacht bekabeld aan modem gestaan.


Uiteindelijk is het gelukt om het te krijgen zoals in onderstaande plaatje door de modem een aantal keer te laten herstarten vanuit de webinterface waarna de wifipunten opnieuw verbinding opgebouwd hebben.
Beide wifipunten werken nu dus ook weer zonder kabel.

Op zich ziet het thuisnetwerk / topologie in de modem er momenteel dus goed en als vanouds uit.

Echter vraag ik me af of het volledig klopt?

Want als ik rechtstreeks de wifipunten benader krijg ik bij het wifipunt met de nieuwe software rechtsboven (ondanks verwijzing in de tekst) geen blauwe knop om verbinding te maken met het master apparaat en bij het andere niet geupdate wifipunt wel….


Twijfel beetje of het nu verstandig is om tweede wifipunt ook al te updaten.

 

 


Het wachtwoord om in te loggen op de webinterface word niet opgeslagen in de browser. Klopt dit? Gaat dit ooit nog eens veranderen? 

Goede vraag. Ik zou denken van wel, want bij de Box 12 op de nieuwe Software werd het eerst ook niet opgeslagen, en tegenwoordig wel. Ik neem het even mee.

 

Ik krijg op mijn tv een mail dat ik een SW2 aangesloten zou hebben op mijn V10 en dat de wifi op de V10 nog aan staat en beter uit kan zetten.

Ik heb echter een TPL router in AP mode aangesloten en nog geen SW2.

Dus hoe KPN aan die wijsheid komt???

Je kreeg echt een bericht op de tv? Dan is dit iets dat verband houdt met tv, en dan zou ik je willen vragen of je hier een los topic over zou willen maken, met idealiter ook een screenshot van die melding. Dan kunnen we dit checken bij de tv mensen.

Hallo @Erik van KPN , ik heb aan staan dat KPN mijn netwerk mag monitoren en opmerkingen en waarschuwingen mag weergeven. 

Ik gebruik een TV+ decoder en bovenin het scherm staat een mail/berichten-icoontje, waarin genoemd bericht vermeld stond.

Ik heb vanochtend het bericht verwijderd, maar zie nog wel een rode stip staan bij het mail-icoontje, zie onderstaand:

Hier kwam het bericht op binnen

 


Ik heb mijn forumprofiel ingevuld.
Vast bedankt.


Hallo @Erik van KPN , ik heb aan staan dat KPN mijn netwerk mag monitoren en opmerkingen en waarschuwingen mag weergeven. 

Ik gebruik een TV+ decoder en bovenin het scherm staat een mail/berichten-icoontje, waarin genoemd bericht vermeld stond.

Ik heb vanochtend het bericht verwijderd, maar zie nog wel een rode stip staan bij het mail-icoontje, zie onderstaand:

Hier kwam het bericht op binnen

 

Ah, da's jammer. Ik neem dit mee in de reguliere feedbackronde met het tv team voor navraag. Maar dit heeft dus niets met deze SW2 update te maken.

 

 

Ik heb mijn forumprofiel ingevuld.
Vast bedankt.

Bedankt! We gaan er mee aan de slag. Kom er bij je op terug zodra ik meer weet, of meer informatie nodig heb :)


In de omschrijving van de update staat dat de SuperWifi 2 geschikt is om te werken met een eigen modem. Alleen om de update te krijgen moet deze verbonden zijn met een KPN router met nieuwe software. 

Moet ik wachten totdat de V10a (die nu ongebruikt in de kast ligt) de software update krijgt en dan deze tijdelijke installeren of wordt er op een later moment de nieuwe software wel doorgezet naar SuperWifi's zonder KPN router?


Ik vrees dat dit wel het geval is als ik de omschrijving zo lees @FFdH:

Wie krijgt de update en wanneer?

Deze update is per heden beschikbaar om zelf te updaten. Dit kan door in te loggen op je SuperWifi 2, en onder Instellingen > Systeem op ‘upgrade je apparaat’ te klikken.

De nieuwe KPN Software is alleen beschikbaar voor SuperWifi 2 punten die aangesloten zijn in combinatie met een Box 12, V10 of Box 14 die de KPN Software al heeft. Heeft je V10 of Box 12/14 de update nog niet, dan heeft je SuperWifi 2 hem ook nog niet. En krijg je deze update dus ook niet.


Mijn Box 12 modem voldoet aan die voorwaarden en heeft software V12.C.24.05.08, de nieuwste.

 

Mijn SuperWifi2 punten zitten op 3.00.31. Via  webgui Instellingen > Systeem op ‘upgrade je apparaat . Er zijn geen updates gevonden. 3.00.31  U hebt al de nieuwste versie van de firmware.. Na op knop check weer dezelfde melding. Beide SuperWifi2 geen nieuwe firmware.


Je zou nog eens een herstart van de diverse apparaten kunnen proberen @Wil_I_am. Anders zou ik het morgen nog even weer testen.


Je zou nog eens een herstart van de diverse apparaten kunnen proberen @Wil_I_am. Anders zou ik het morgen nog even weer testen.

Box12 en daarna de 2 bedrade wifipunten herstart. Zelfde melding geen nieuwe firmware.
Zal het morgen opnieuw proberen.


Super zo’n update , zit nu met 2 vliegende schotels die niet groen willen worden…. ( Netwerk herstel gedaan & modem herstart ) Beide geen resultaat 


Dat is uiteraard niet de bedoeling @Zeeuwse :-( . Functioneert de opstelling helemaal niet meer? Zou je anders de keten modem>Super Wifi eens helemaal opnieuw kunnen opstarten?


Dat is uiteraard niet de bedoeling @Zeeuwse :-( . Functioneert de opstelling helemaal niet meer? Zou je anders de keten modem>Super Wifi eens helemaal opnieuw kunnen opstarten?

Zal er morgen eens naar kijken. 
Heb vaker gemerkt als er een update of iets is, ( of modem herstart ) de schotels er geen zin meer in hebben.


Dat is uiteraard niet de bedoeling @Zeeuwse :-( . Functioneert de opstelling helemaal niet meer? Zou je anders de keten modem>Super Wifi eens helemaal opnieuw kunnen opstarten?

Zal er morgen eens naar kijken. 
Heb vaker gemerkt als er een update of iets is, ( of modem herstart ) de schotels er geen zin meer in hebben.

Kpn heeft een vrij specifieke automatisering aan staan tijdens deze software overgangen. Leidend hierbij is de software versie op de v12. Als die van de nieuwe versie is dan gaan alle sw2 ook om naar die nieuwere versies. Nu komt het wel eens voor dat er pogingen worden gedaan die falen en dan is het maar de vraag hoe lang de systemen het blijven herhalen. Indien het vermoeden bestaat dat dit mis blijft gaan dan kan je proberen om het te forceren. Sluit de sw2 per ethernet direct aan op de kpn box en reset dan de desbetreffende sw2 vja het reset gaatje totdat deze 5maal rood knippert. Dan ongeveer 20min laten zitten. Apparaat moet door 3 fases heen in de overgang naar deze nieuwe software. In de tussentijd ook niet aan de v12 zitten want die speelt intermediair voor de communicatie met de sw2. Door de reset forceer je de automatisering om opnieuw die routine te starten. Trucje daarna herhalen voor de andere sw2.


Echter vraag ik me af of het volledig klopt?

Want als ik rechtstreeks de wifipunten benader krijg ik bij het wifipunt met de nieuwe software rechtsboven (ondanks verwijzing in de tekst) geen blauwe knop om verbinding te maken met het master apparaat en bij het andere niet geupdate wifipunt wel….
 

Die missende knop staat opmerking over bij bekende beperkingen van deze software versie:

 

De navigatieknop bij een slave extender om je terug te brengen naar de master wordt niet
weergegeven


Dat is uiteraard niet de bedoeling @Zeeuwse :-( . Functioneert de opstelling helemaal niet meer? Zou je anders de keten modem>Super Wifi eens helemaal opnieuw kunnen opstarten?

Zal er morgen eens naar kijken. 
Heb vaker gemerkt als er een update of iets is, ( of modem herstart ) de schotels er geen zin meer in hebben.

Kpn heeft een vrij specifieke automatisering aan staan tijdens deze software overgangen. Leidend hierbij is de software versie op de v12. Als die van de nieuwe versie is dan gaan alle sw2 ook om naar die nieuwere versies. Nu komt het wel eens voor dat er pogingen worden gedaan die falen en dan is het maar de vraag hoe lang de systemen het blijven herhalen. Indien het vermoeden bestaat dat dit mis blijft gaan dan kan je proberen om het te forceren. Sluit de sw2 per ethernet direct aan op de kpn box en reset dan de desbetreffende sw2 vja het reset gaatje totdat deze 5maal rood knippert. Dan ongeveer 20min laten zitten. Apparaat moet door 3 fases heen in de overgang naar deze nieuwe software. In de tussentijd ook niet aan de v12 zitten want die speelt intermediair voor de communicatie met de sw2. Door de reset forceer je de automatisering om opnieuw die routine te starten. Trucje daarna herhalen voor de andere sw2.

Aha…. Ze zijn inmiddels na een reset weer groen.

Echter op de box staat er nu dit ( bijlage ) morgen maar weer opnieuw de schotels een reset geven… 

kan dat niet anders?