Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.08

Categorie:SuperWifi 2
  • September 8, 2025
  • 225 reacties
  • 6477 keer bekeken
Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

We updaten SuperWifi 2 die op de KPN Software zitten naar versie SW2.C.25.05.08. In deze Product Update lees je wat er is verbeterd en veranderd. Genoemde verbeteringen zijn ten opzichte van de vorige versie

Wat zit er in de update naar SW2.C.25.05.08?

Deze update bevat enkele belangrijke verbeterpunten omtrent de communicatie tussen modem en de SuperWifi 2. Zo helpt deze update het voorkomen van rode led's op de SuperWifi (en dus geen backhaul verbinding) en het beter vasthouden van de 'synced’ status. Kortom een algehele stabiliteitsverbetering van de master en slave verbinding. 

Opgeloste bugs

Als je alleen gebruik wilt maken van de wifi van de SuperWifi 2 terwijl je de wifi op het modem uit hebt staan dan worden wijzigingen in de Gastwifi en de Extra Wifi niet meer doorgegeven aan de Wifipunten. Als je dan ook gebruik maakt van Gastwifi en/of Extra Wifi, dan kun je beter de wifi op je modem aan laten staan. Dit wordt in een komende update voor je modem opgelost.

Dit is opgelost, mits de V10, Box 12 en 14 bij zijn tot v10.C25.08.02, V12.C.25.06.06 en V14.C.25.08.08.

Bekende Beperkingen

• De webinterface van de SuperWifi 2 heeft nu ook een optie om de ethernetpoorten in te zien en te beheren. Dit werkt alleen nog niet, dat volgt in een latere update.
  • De webinterface van de SuperWifi 2 laat onder Internetverbinding nog geen IPv6 DNS informatie zien. Er wordt aan gewerkt om dit zichtbaar te maken.
  • Een draadloze SuperWifi kan soms vervallen naar 2,4GHz waardoor de Wifi-prestaties minder worden en schakelt niet uit zichzelf op naar 5GHz. Een herstart van deze SuperWifi lost dit probleem voor nu op. Later wordt dit hersteld met een update. 
  • De SuperWifi 2 heeft een IPv6 adres, maar de webinterface kan daarop nog niet geopend worden. Dit werkt alleen met het IPv4 adres.
  • Draadloos aangesloten SuperWifi 2 kunnen soms hun synchronisatie met het modem verliezen als je die reset, of de bandbreedte van de wifi aanpast. Je merkt dit doordat de SuperWifi 2 dan rood blijft branden. Een herstart van de SuperWifi 2 herstelt dit. 

Wie krijgt de update en wanneer?

We zijn vorige week begonnen met de uitrol. Het gaat hier dan in eerste instantie om updates bij mensen met een Box 12 en SuperWifi 2 die al over zijn naar KPN Software. Daarna zullen we ook gaan migreren vanaf legacy software (bijvoorbeeld v3.00.31) naar deze versie.

Heb je nu de versie SW2.C.25.05.02 of 05.06? Dan kun je ook handmatig updaten naar deze versie met de upgradeknop in de webinterface. Lukt dat niet, of heb je een oudere versie? Reset dan je SuperWifi 2 en sluit hem bekabeld aan. Laat hem ongeveer een half uur aangesloten. Hij zal dan de update binnenhalen en installeren.

Moet ik zelf verder nog iets doen?

Nee. Mocht je, na de update, een probleem ervaren, herstart dan je modem en of SuperWifi punt(en). Dit is meestal voldoende om het probleem te verhelpen.

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Plan een terugbelafspraak. Dan bellen we je direct (tijdens kantooruren) of op een moment dat jou uitkomt.

225 reacties

• Nieuwkomer
  • September 8, 2025

Geen idee wat hiermee wordt bedoeld. Heb alles van kpn, mobiel  tv. Internet en vast bellen maar deze meldingen zijn voor mij abracadabra. 

Alpha89
Helper
Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • September 8, 2025

Zojuist succesvol op mijn drie SW2’s geïnstalleerd.

Fijn dat we zelf de firmware mogen “pullen” dit keer!

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • September 8, 2025

Update succesvol handmatig uitgevoerd.

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 8, 2025

Hier ook😄

• Topper
  • September 8, 2025

Werkt dit ook als je niet op het KPN netwerk zit?

Zo niet, kan ik dan bijvoorbeeld naar een KPN winkel of iets met de punten?

Hoe log je in op de SW2? Ik heb al geprobeerd via het IP adres waarop de SW2 staat met wachtwoord achterop de schotel, maar dan is het wachtwoord niet juist. Of gaat de update alleen lukken als je heb bedraad aansluit en moet je dan ff resetten (blauw lampje) of ziet de box 12 dat ie gelijk  een nieuwe update kan geven?

• Topper
  • September 8, 2025

Hoe log je in op de SW2? Ik heb al geprobeerd via het IP adres waarop de SW2 staat met wachtwoord achterop de schotel, maar dan is het wachtwoord niet juist. Of gaat de update alleen lukken als je heb bedraad aansluit en moet je dan ff resetten (blauw lampje) of ziet de box 12 dat ie gelijk  een nieuwe update kan geven?

Wellicht is wachtwoord en de gebruikersnaam gelijk aan die van je KPN router / KPN modem.

Wellicht is wachtwoord en de gebruikersnaam gelijk aan die van je KPN router / KPN modem.

Bingo dat was hem bedankt

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 8, 2025

Zojuist succesvol op mijn drie SW2’s geïnstalleerd.

Fijn dat we zelf de firmware mogen “pullen” dit keer!

Mooi. Dat ga ik straks bij ook bekijken. Nog niet gedaan dus fijn dat je me er op wijst dat we deze zelf naar binnen kunnen halen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 8, 2025

Van een aantal bekende beperkingen heb ik ook last (gehad). Goed dat ze op de radar staan. Met name het niet zelf weer opschalen naar 5GHz band voor de wireless backhaul is een vervelende en zorgt bij mij voor een haperende TV+ als je er niet alert op bent. Voor minder technische mensen is dit dan een vervelende.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 8, 2025

Ook hier de beide SW2’s  bijgewerkt naar 25.05.08.

Van de gelegenheid gebruikgemaakt om een schone installatie uit te voeren. De draadloze SW2 ging de laatste tijd regelmatig in storing (Paired ipv Synced). SW2’s afgekoppeld, gereset, Box 12 gereset, SW2’s via ethernet kabel gekoppeld. Tot slot de ene SW2 weer draadloos op z’n plaats gezet.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • September 8, 2025

Zag net bericht. Update succesvol handmatig uitgevoerd op de SW2's naar 25.05.08.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 8, 2025

Ik heb net ook met succes kunnen updaten naar de laatste versie. Erg fijn dat je het zelf kan initiëren. Hopelijk wordt dit de standaard.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 8, 2025

Toch nog een nuance op mijn eerder geplaatste bericht. Voor het eten de update gestart en die leek succesvol met een groene lamp.

Maar nadere analyse wees uit dat Superwifi paired was en er geen enkel device mee verbonden was. Een herstart bood geen oplossing. Ook een herstart van Box12 niet.

Daarop besloten om Superwifi een reset te geven. Effe de LAN kabel van de Hue bridge omgehangen en momenteel zie ik al een tijd een oranje lamp. Die status zie ik ook in de topologie. Mhhhhh. Wat ik ook zie is dat de kanaalkeuze van Box12 (vast kanaal) voor de 5GHz band niet wordt overgezet naar Superwifi2 (auto).

Volgens mij had ik deze situatie na de vorige update ook. Toen heb de de kabel 30 minuten laten hangen en daarna superwifi draadloos opnieuw gestart. Toen was alles in orde. Deze strategie doe ik vanavond ook maar weer.

PS: wel fijn dat ik de trigger om te updaten nu zelf heb gegeven. Mijn Tahoma hub en met name mijn camera’s vinden het niet leuk als Superwifi niet meer goed werkt. Ze verbinden dan niet meer automatisch naar Box12 en dat is minder fijn als je niet thuis bent.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ah goeie tips ​@Roy74, bedankt voor je bevindingen! Ik ben ook wel blij te zien dat je nu zelf (enigzins) kunt kiezen wanneer je de update binnen wilt halen

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 8, 2025

Zoals ik al beschreef was een reset van superwifi de oplossing. Het duurde na de herstart (dus na de reset) van Superwifi wel even voordat de rode lamp verdween. Maar het resultaat is er. Wireless backhaul op volle snelheid en de eerste devices vinden Superwifi weer liever dan Box12.

Wat blijft is dat ondanks de sync status de wifi instellingen niet volledig zijn overgenomen. Zoals ik schreef staat op de Superwifi voor de 5GHz het kanaal op auto en de bandbreedte op 80MHz (dat lijkt mij de default waarde). Op Box12 staat de voor mij optimale bandbreedte op 40MHz en het kanaal op 36. Dit is bewust zo gekozen omdat dit op mijn locatie het optimale resultaat geeft (snelheid versus stabiliteit).

Ik zou hier toch even naar laten kijken door het verantwoordelijke team. Dit is iets anders dan de bekende beperkingen onder punt 5 in het startbericht. En natuurlijk is een reset niet handig, ook niet na een gecontroleerde update. Zeker voor de minder technische klanten is dit niet fijn. Voor nu zet ik alle settings ook op Superwifi zoals op Box12. Dan kan ik er voorlopig weer tegen.

Edit: bij het kiezen van het kanaal en de bandbreedte in de superwifi instellingen verdwijnt soms de herstel en opslaan knop (ik werk in de Safari browser op MacOS). Dat lijkt een bug. Na wat pogingen had ik de opslaan knop zichtbaar en nu is alles weer zoals ik het wens.

Daarnaast heb ik mijn superwifi na de reset weer de naam SW2-Bovenverdieping gegeven. In de topologie wordt deze naam afkapt tot ‘ SW2-’ (dus zonder de aanhalingstekens). Dit lijkt alleen cosmetisch want in de details zie ik de naam volledig en correct. 

Madmick
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • September 9, 2025

Ik ben hier ook benieuwd naar. Heb voorgesorteerd op overstap en heb de punten alvast aangeschaft, maar moet nog een jaartje voordat ik van Odido af kan....

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 9, 2025

Als ik me niet vergis werk Superwifi met de nieuwe KPN software niet met andere providers. Deze optie zou later worden toegevoegd maar ik begreep dat er mogelijk wel problemen kunnen zijn om Superwifi te kunnen updaten buiten het KPN netwerk.

Welkom bij KPN en de Community.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • September 9, 2025

Tot nu toe moet ik zeggen dat ik geen uitval heb van de verbinding, of rood lampje op de sw2. Zo ook niet meer gezien dat een sw2 punt opeens paired is ipv synced.

Wat me wel opvalt is dat wifi apparaten niet altijd de beste of dichtbijzijnde sw2 pakt. Wifi apparaten blijven plakken op een sw2 of kpn box.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • September 9, 2025

Vanmorgen de beide wifi punten upgradet naar de nieuwste firmware en het ging smetteloos! 👍

Zeer relaxed dat ik nu zelf kan beslissen wanneer de upgrade kan worden uitgevoerd.

Hopelijk kan dat ook met de upgrade's van de kpn 12 modem!

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • September 9, 2025

Ik heb inmiddels ook een update ontvangen. Versie SW2.C.25.05.06. Beetje vreemd als in bijdrage van ​@Arjan van KPN staat dat het SW2.C.25.05.08 is.
@Arjan van KPN of anderen, kun(en) je / jullie me dit uitleggen?!

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 9, 2025

Dat komt ​@GlasvezelRob omdat niet iedereen gelijktijdig een update ontvangt. Het is de bedoeling dat in de toekomst iedereen ook zelf een update kan triggeren. In deze specifieke update kan dit ook. Ook jij zou als het goed is naar de hier beschreven update kunnen binnenhalen door deze zelf aan te vragen. Uiteindelijk krijgt iedereen deze update automatisch maar niet tegelijk.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

De update lukt vooralsnog alleen als je op het KPN netwerk zit. Wellicht is er iemand in je omgeving met een KPN aansluiting? 

Ik heb inmiddels ook een update ontvangen. Versie SW2.C.25.05.06. Beetje vreemd als in bijdrage van ​@Arjan van KPN staat dat het SW2.C.25.05.08 is.

In het startbericht geven we aan wat je dan kunt doen, ​@GlasvezelRob:

Heb je nu de versie SW2.C.25.05.02 of 05.06? Dan kun je ook handmatig updaten naar deze versie met de upgradeknop in de webinterface. Lukt dat niet, of heb je een oudere versie? Reset dan je SuperWifi 2 en sluit hem bekabeld aan. Laat hem ongeveer een half uur aangesloten. Hij zal dan de update binnenhalen en installeren.

• Nieuwkomer
  • September 9, 2025

De update lukt vooralsnog alleen als je op het KPN netwerk zit. Wellicht is er iemand in je omgeving met een KPN aansluiting? 

Ik heb op het moment ook geen KPN abonnement en ik heb een soortgelijke vraag gesteld 4 maanden terug ongeveer. Zie link en de reactie van toen: 

Is dit inmiddels veranderd of is dit nog altijd op eigen risico zoals daar aangegeven staat?

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • September 9, 2025

Dat komt ​@GlasvezelRob omdat niet iedereen gelijktijdig een update ontvangt. Het is de bedoeling dat in de toekomst iedereen ook zelf een update kan triggeren. In deze specifieke update kan dit ook. Ook jij zou als het goed is naar de hier beschreven update kunnen binnenhalen door deze zelf aan te vragen. Uiteindelijk krijgt iedereen deze update automatisch maar niet tegelijk.

In het startbericht geven we aan wat je dan kunt doen, ​@GlasvezelRob:

Ik heb gisteren de 05.06 binnen gehaald door de WiFi punten te resetten