Skip to main content

We updaten SuperWifi 2 die op de KPN Software zitten naar versie SW2.C.25.05.06. In deze Product Update lees je wat er is verbeterd en veranderd.

Wat zit er in deze update naar KPN Software SW2.C.25.05.06?

Dit is een kleine update die een paar nuttige dingen verandert ten opzichte van de vorige versie 25.05.02.

• We hebben Quality of Service geïmplementeerd bij gebruik met KPN TV+ Boxen. Deze krijgen nu voorrang op regulier internetverkeer.
  • Verder konden PPTP VPN verbindingen die via een SuperWifi 2 liepen problemen geven. Dat is verholpen.
  • Onder internetverbinding > informatie is Apparaatbeheer en Sessiebeheer inzichtelijk. Deze geven aan of er verbinding is met het KPN managementsysteem en of er een netwerksessie actief is.

Bekende beperkingen

De interface heeft nu ook een optie om de ethernetpoorten in te zien en te beheren. Dit werkt alleen nog niet, dat volgt in een latere update.

De SuperWifi 2 heeft een IPv6 adres, maar de webinterface kan daarop nog niet geopend worden. Dit werkt alleen met het IPv4 adres.

Draadloos aangesloten SuperWifi 2 kunnen soms hun synchronisatie met het modem verliezen als je die reset, of de bandbreedte van de wifi aanpast. Je merkt dit doordat de SuperWifi 2 dan rood blijft branden. Een herstart van de SuperWifi 2 herstelt dit. 

Specifiek voor mensen met een Box 14, of een V10: Als je alleen gebruik wilt maken van de wifi van de SuperWifi 2 terwijl je de wifi op het modem uit hebt staan dan worden wijzigingen in de Gastwifi en de Extra Wifi niet meer doorgegeven aan de Wifipunten. Als je dan ook gebruik maakt van Gastwifi en/of Extra Wifi, dan kun je beter de wifi op je modem aan laten staan. Dit wordt in een komende update voor je modem opgelost.

Informatie over stand alone modus

SuperWifi 2 gebruiken met een niet-KPN modem/op een niet-KPN verbinding

De SuperWifi 2 zal over het algemeen in secondaire modus zitten. Maar, hij kan ook als hoofdapparaat fungeren in stand alone modus. Stand alone modus wil zeggen dat er géén KPN modem met KPN Software aangesloten is. De SuperWifi punten verbinden dan onderling met elkaar, en een van hen wordt het hoofdapparaat.

Deze functionaliteit is al een aantal versies aanwezig, maar het kan geen kwaad om de informatie even opnieuw te benoemen hier.

Om te kunnen werken moet er een modem/router aanwezig zijn, maar dat hoeft dan dus geen KPN apparaat te zijn. Ook moet er minimaal één SuperWifi punt via een ethernetkabel op die modem/router zijn aangesloten. En die modem/router dient via DHCP de IP-adressering te regelen.

De SuperWifi 2 die als hoofdapparaat functioneert heeft een dynamisch IP adres. Maar je kunt het hoofdapparaat altijd bereiken via de url instellen.local.

Op de loginpagina van het hoofdapparaat vind je een knop (de rechter) waarmee je de aangesloten secondaire Wifipunten kunt inzien. In dat overzicht kun je klikken op elk aanwezig, actief, Wifipunt. Dit opent de webinterface voor dat specifieke Wifipunt. Je kunt op elke inloggen met het wachtwoord van het hoofdapparaat en dan de instellingen bekijken. Aanpassen niet, dit gaat via het hoofdapparaat.

Het kan voorkomen dat er in dit overzicht nog wel een KPN modem/router wordt getoond als je die voorheen wel in gebruik had. Je kunt deze dan uit het overzicht verwijderen door op de Topologiepagina te klikken op ontkoppelen.

Op deze knop zit ook een statusindicator (gekleurd bolletje). De statusindicator kan groen (alles ok), rood (synchronisatie- of ander probleem), of grijs (wifipunt offline of uit) zijn. Bij een rode of grijze status zal de statusindicator ook knipperen zodat je direct ziet dat er iets niet klopt. 

Let op: Stand alone modus kan gebruikt worden maar is officieel vanuit ons nog niet vrijgegeven. Ondersteuning hierop kunnen we dan ook nog niet geven.

Wie krijgt de update en wanneer?

We beginnen met het uitrollen van deze versie als update bij mensen die een Box 12 hebben, en waarbij die Box 12 en de SuperWifi 2 al over zijn naar KPN Software. Hiervan krijg je niet apart bericht.

Heb je nu de versie SW2.C.25.05.02? Dan kun je handmatig update naar deze versie. Dat zou moeten kunnen met de upgradeknop. Lukt dat niet, reset dan je SuperWifi 2.

Let op: Het blijkt dat er aan onze kant een foutje in het script zit, waardoor het updaten na een reset niet altijd pakt. Hier wordt aan gewerkt om dat te herstellen. In de tussentijd heeft het geen zin om resets te doen met de verwachting dat je dan de update krijgt.  Gelukkig is het ook geen probleem om nog op een van de lagere versies te zitten, deze zijn prima functioneel. 

Zodra het probleem verholpen is en de reset weer daadwerkelijk werkt om update te triggeren laten we het weten en passen we deze tekst weer aan.

Ook gaan we met deze versies migraties doen, waarbij we mensen die nog niet over zijn naar KPN Software compleet migreren (modem & SuperWifi 2 in één nacht). Hiervan krijg je per e-mail van tevoren bericht.

Moet ik zelf verder nog iets doen?

Nee. Mocht je, na de update, een probleem ervaren, herstart dan je SuperWifi 2. Dit is meestal voldoende om het probleem te verhelpen.

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Plan een terugbelafspraak. Dan bellen we je direct (tijdens kantooruren) of op een moment dat jou uitkomt.

Zelf heb ik gisteren op het modem 12b wel 24.16.14  ontvangen, terwijl mijn Smart WiFi 2 (koop) nog steeds 24.07.04 heeft en er al ondertussen ook al 25.05.02 langs is geweest en nu 25.05.06 als laatste in aantocht. Waarom slaat hij een versie over ? 

De modem update was hier ook op een vreemde wijze uitgevoerd. 
Gistermorgen had ik nog de voorlaatste software op het modem. In de middag moest de groep waar het modem en glasvezelkastje op zijn aangesloten in de meterkast vanwege werkzaamheden een dik uurtje stroomloos. Naderhand was het glasvezelkastje snel weer online, maar het modem is zelfs twee keer volledig opgestart en was opeens voorzien van 24.16.14 

Waarom ontbreekt de update knop tegenwoordig in de SW2, draaiende 

SW2.C.24.07.04

Zelf heb ik gisteren op het modem 12b wel 24.16.14  ontvangen, terwijl mijn Smart WiFi 2 (koop) nog steeds 24.07.04 heeft en er al ondertussen ook al 25.05.02 langs is geweest en nu 25.05.06 als laatste in aantocht. Waarom slaat hij een versie over ?

Ook tijdens het uitrollen van een versie blijven we doorgaan met ontwikkelen. En als er dan een nieuwe versie klaar is, dan heeft het geen zin om eerst nog verder te gaan met de vorige versie. Dan kunnen we net zo goed direct verder gaan met de nieuwe versie. Anders moeten we mensen in korte tijd 2x een update geven.

Uitrol gaat in voorgeselecteerde groepen. Daarbij kan het inderdaad zijn dat jij eerst in een groep hebt gezeten waarbij je modem alleen is overgegaan. In dat geval krijgen je SuperWifi binnenkort los een update. En dat zal dan de 25.05.06 versie worden.

Waarom ontbreekt de update knop tegenwoordig in de SW2, draaiende 

SW2.C.24.07.04

Handmatig updaten is in die versie even niet mogelijk. Vanaf de versie daarna kan dat weer.

@Erik van KPN oké duidelijk…..bedankt voor de uitleg 👍

Wordt deze update ook draadloos gepusht? Of moeten alle SWs weer bedraad worden aangesloten? Indien dat laatste: krijg ik dan bericht wanneer dat moet? Het modem is inmiddels geüpdatet. De SWs nog geen van allen.

Hoi ​@WhiteKnight! Je kan de punten gewoon draadloos laten staan. We rollen de update gefaseerd uit en je krijgt hier geen apart bericht over.

Wie krijgt de update en wanneer?

We beginnen met het uitrollen van deze versie als update bij mensen die een Box 12 hebben, en waarbij die Box 12 en de SuperWifi 2 al over zijn naar KPN Software. Hiervan krijg je niet apart bericht.

We verwachten dan ook deze update snel beschikbaar te zetten voor zelf handmatig updaten via de webinterface. Zodra dit actief is laten we dit nog even specifiek weten.

Ook gaan we met deze versies migraties doen, waarbij we mensen die nog niet over zijn naar KPN Software compleet migreren (modem & SuperWifi 2 in één nacht). Hiervan krijg je per e-mail van tevoren bericht.

Zijn er geen mensen die te allen tijde in de eerste prio groep kunnen zitten, en na een melding (in hun beleving niet eindeloos) moeten wachten tot er eindelijk een push van een update komt?

Zou best wel prettig zijn en denk ook enorm gewaardeerd

Zijn er geen mensen die te allen tijde in de eerste prio groep kunnen zitten, en na een melding (in hun beleving niet eindeloos) moeten wachten tot er eindelijk een push van een update komt?

Zou best wel prettig zijn en denk ook enorm gewaardeerd

Nee, dat hebben we niet. Bij de pro-actieve uitrollen die we doen gaat dat met willekeurig geselecteerde klanten die voldoen aan onze filters. En die filters zijn dan gericht op welke modems en/of wifipunten er aanwezig zijn.

En wat we dan in principe doen, als de pro-actieve uitrol gevorderd genoeg is zetten we de nieuwe versie beschikbaar op de updateserver. En vanaf dat moment kunnen klanten zelf via de webinterface de update binnenhalen. Alleen hebben we met sommige van de huidige Softwareversies op de modems/wifipunten dat we aan dit beschikbaar stellen niet toe zijn gekomen en mensen niet zelf hebben kunnen updaten.

Wordt deze update ook draadloos gepusht? Of moeten alle SWs weer bedraad worden aangesloten? Indien dat laatste: krijg ik dan bericht wanneer dat moet? Het modem is inmiddels geüpdatet. De SWs nog geen van allen.

Ik heb even bij jou gespiekt, ​@WhiteKnight, aangezien jouw forumprofiel gevuld is, en ik zie dat jouw SuperWifi inmiddels geüpdatete zijn :) 

Ik heb even bij jou gespiekt, ​@WhiteKnight, aangezien jouw forumprofiel gevuld is, en ik zie dat jouw SuperWifi inmiddels geüpdatete zijn :) 

Ah, ik zie het inderdaad! Niks van vernomen, dat ging dus gesmeerd! 😉

Eentje liep nog een versie achter, die is nu bijgetrokken. Top!

Als eigenaar van 4 stuks SW2 punten zonder KPN modem (stand alone) ben ik benieuwd of ik er nou goed aan doe om mijn zwaar verouderde SW2 software te updaten of niet. Alle SW2 punten zijn bedraad aangesloten. De software versie die er nu op draait is: 3.00.31 en zelfs 2.00.19

Bij mijn buurman zou ik ze 1-voor-1 kunnen updaten mbv zijn Box 12. 

Hoi ​@KCKC dat is niet aan te raden omdat de nieuwe webinterface met KPN Software heeft. Dit ondersteunen we niet zonder KPN Experiabox

Klopt het trouwens dat na de update de menuknoppen op de pagina van de SW’s niet meer werken? Ik benader vanaf de iPhone. Geen van de menuknoppen werkt daarop bij mij…

Hmm, op andere apparaten werkt dit wel ​@WhiteKnight? Als het alleen op de iPhone misgaat, gebeurt dit dan ook als je de pagina opnieuw laadt? Kun je de knoppen helemaal niet aanklikken of wel maar gebeurt er niks?

Nee, dat heeft te maken met de bekende beperking --- die we wel opgenomen hebben in de product updates van de modems, maar hier niet zie ik --- dat de webinterface op mobiele apparaten nog niet optimaal werkt, ​@WhiteKnight.

Als je op de mobiel merkt dat bepaalde dingen niet werken, dan kun je die het beste via een computer/laptop doen.

Hallo,

Vorige week ontving ik een mail dat mijn Superwifi een update zou krijgen. Sinds gisteren werkt deze echter niet meer. Het lampje staat constant op rood, waardoor de tv ontvanger ook niet werkt. Ik heb mijn modem laten herstarten en ook de Superwifi zelf middels de WPS knop, maar dat helpt beide niet. Bij de WPS knop knipperde de Superwifi even een tijdje oranje, waarna hij weer rood werd. Mijn tv ontvanger geeft foutcode 143, maar alle stappen die daar worden gegeven helpen ook niet. En de tv ontvanger wil nu ook niet meer uit met de afstandsbediening. De superwifi heb ik nu ongeveer een jaar, hoe kan dit probleem worden verholpen?

Groeten,

Rik

Hi ​@rik12345 en welkom bij de KPN Community. Niet handig dat dit gebeurt, dus ik raad je aan om een schone installatie van je SuperWifi punt te doen. 

Mocht dat het niet oplossen, maak dan een eigen topic aan. Dan pakken we het daar verder met je op. 🙂

Mijn  Box12 (SGEJ1000060E)

en SuperWifi2 (firmware 3.00.31)

Deze krijgen geen update, (tot nu toe) maar alles draait prima.

Is het eigenlijk noodzakelijk om te updaten?

Uiteindelijk wel, ​@vankol. Gezien de combinatie van apparaten die jij hier noemt zou ik verwachten dat je de update al wel gehad zou hebben. Als dit ook inderdaad de enige apparaten zijn, dan zal het ook niet heel lang meer duren voor je de update krijgt. Als je echter ook nog SuperWifi 1 of Experia Wifi erbij hebt, dan kan of zal het nog wat langer duren. 

Hi ​@rik12345 en welkom bij de KPN Community. Niet handig dat dit gebeurt, dus ik raad je aan om een schone installatie van je SuperWifi punt te doen. 

Mocht dat het niet oplossen, maak dan een eigen topic aan. Dan pakken we het daar verder met je op. 🙂

Dag Sanne,

Dit heeft het probleem inderdaad opgelost, bedankt voor de hulp!

Groeten,

Rik

Ik heb drie SuperWifi 2 punten die gekoppeld zijn Experiabox V10 (H369A). 

Als ik inlog op de experiabox zie ik bij Thuisnetwerk maar 1 Superwifi 2 punt en die is rood weergegeven (Melding: Dit apparaat is niet succesvol aan het thuisnetwerk gekoppeld. Hethaal de doe het zelf installatie en gebruik de aangeleverde internetkabel). Er is 1 superwifi met ethernet verbonden en de andere twee draadloos. Ik ervaar geen problemen met de wifi punten, het lijkt allemaal goed te werken. Zou dit gerelateerd kunnen zijn aan de recente update? Wat moet ik doen?

*Update: Alles herstart en nu ziet het er weer goed uit!

Groeten, Jacco

Hmm, op andere apparaten werkt dit wel ​@WhiteKnight? Als het alleen op de iPhone misgaat, gebeurt dit dan ook als je de pagina opnieuw laadt? Kun je de knoppen helemaal niet aanklikken of wel maar gebeurt er niks?

Even getest, via Safari op de MacBook werkt het wel.

Tevens enkele andere browsers geprobeerd op de iPhone, werken ook niet.

Even getest, via Safari op de MacBook werkt het wel.

Tevens enkele andere browsers geprobeerd op de iPhone, werken ook niet.

Dit is erg specifiek. Blijven de knoppen dan grijs? Zou je een screenshot willen plaatsen van wat je ziet? 

Ik heb hier op een iPhone geen last van. Is het een idee dat we hier specifiek op inzoomen door een eigen topic aan te maken? Dan pakken we het daar op. 

Nee hoor, niet grijs. Kan erop klikken, maar alleen het menu verdwijnt dan weer. Verder gebeurt er niets. Eigen topic is wat mij betreft niet nodig. Viel me gewoon op dat het niet werkte, maar kan prima zonder. 😉

Ik zie dat mijn SW2-punten nog op softwareversie C.24.07.04 staan, mijn Box 12 al wel de nieuwste update heeft. Zouden mijn SW2-punten ook al geüpdatet moeten zijn, of is er misschien iets niet helemaal goed gegaan?