Skip to main content
Update

TV+ Box & Soundbox: Update naar launcher versie 1.186.1

Categorie:TV+ BoxKPN TV+ Soundbox
  • April 23, 2025
  • 26 reacties
  • 1883 keer bekeken
TV+ Box & Soundbox: Update naar launcher versie 1.186.1
Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

KPN TV+ Box & Soundbox: Update april 2025 #2

TV+ Box launcher versie 1.186.1

De KPN TV+ Soundbox!

Gisteren hebben we officieel onze nieuwe tv ontvanger gelanceerd: De KPN TV+ Soundbox! 

Je kunt deze ontvanger als extra of in plaats van je bestaande TV+ Box toevoegen aan je abonnement. Deze kleine ontvanger met een groots geluid brengt topkwaliteit Bang & Olufsen audiodesign naar jouw woonkamer. Lees er alles over:

Wat betekent dit voor Updates?

De TV+ Soundbox en de reguliere TV+ Box hebben elk hun eigen firmwareversies. Daarvoor zul je dus apart updates krijgen, en ook aparte Product Updates zien.

Maar, de launcher is dezelfde. Deze updates zijn per heden dan ook voor beide Boxen van toepassing. Te beginnen met deze.

Wat zit er in?

Uitleg over de menuknoppen

We zien dat het mensen soms niet duidelijk is waar de verschillende iconen in het menu voor zijn. Daarom hebben we nu toegevoegd dat je een tekstballon krijgt als je op een van de iconen stil blijft staan. Zo verbeteren we hun tv-ervaring.

Voorbeelden van de ballonnen

De tekstballon verschijnt als je 600 ms stil blijft staan op een van de iconen. Beweeg je verder naar links of rechts gaat de ballon ook automatisch weer weg. De ballon verschijnt maximaal 3 keer per icoon. Daarna krijg je hem niet weer te zien, tenzij je ontvanger weer een update krijgt. Dan reset dit. 

Verder

We hebben de mogelijkheid gemaakt om ook op het startscherm grotere tegels te kunnen weergeven. Zo kunnen we daar uitgelichte programma's onder de aandacht brengen op dezelfde manier als bij Films en Series. Hier zie je pas wat van als de update volledig is uitgerold.

Ook een bugfix voor het zwart scherm dat kon voorkomen als je YouTube of Viaplay verliet met de Homeknop, en daarna terugging naar de app.

Specifiek vanuit jullie feedback hebben we de volgende dingen aangepast:

• Radio blijft nu spelen als je de Box aanzet vanuit stand-by zonder dat de televisie aanstaat. Ook na 15 minuten.
  • De TV+ Box heeft nu een directe link naar de HDMI CEC instellingen vanuit het menu Beeld.

En ook hebben we nog hier en daar wat teksten aangepast zodat deze op verschillende plekken gelijk zijn, en wat optimalisatie doorgevoerd rondom geheugengebruik bij de opstartanimatie.

Wanneer komt ‘ie?

• Preselectie: 23 en 25 april
    Dit bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 29 april, 1 mei

Heb je hem na de laatste uitroldatum nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Informatie > KPN TV+ Launcher

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

• Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

​​

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ launcher is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

• De KPN TV+ firmware  heeft aparte versies voor de TV+ Box en de TV+ Soundbox. Hier verwachten we ruwweg om de twee maanden een update voor beide.
  • KPN TV+ launcher heeft één versie voor zowel de TV+ Box als de TV+ Soundbox.  Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update. 

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11 voor de TV+ Box en versie 12 voor de TV+ Soundbox. Dit zal bijna niet wijzigen.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

26 reacties

marc1976
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • April 23, 2025

Vanaf wanneer komt de update die het mogelijk maakt dat wanneer je vanuit de gids op de TV+ box en Soundbox wordt gekeken/opname plannen dat de boxen gewoon op dezelfde zender blijven staan en niet automatisch terug gaat naar de zender waarmee de boxen zijn opgestart?

Dit is en gewoon super irritant!

Alvast bedankt! 

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • April 23, 2025

Vanaf wanneer komt de update die het mogelijk maakt dat wanneer je vanuit de gids op de TV+ box en Soundbox wordt gekeken/opname plannen dat de boxen gewoon op dezelfde zender blijven staan en niet automatisch terug gaat naar de zender waarmee de boxen zijn opgestart?

Dit is en gewoon super irritant!

Alvast bedankt! 

Mee eens hij springt naar NPO1 terug bij mij (jij geeft aan zender waar je mee opstart)

• Nieuwkomer
  • April 23, 2025

Krijg vandaag de tv box met soundbar binnen, ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen!

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

@marc1976  ​@MennoG78 Een paar vragen voor jullie hierover, zodat we zeker weten wat er gebeurt. 

Kunnen jullie preciezer uitleggen waar jullie tegen aan lopen? Wat heb je gedaan en wat gebeurt er dan precies? Welke stappen/schermen heb je gevolgd? Wat is het dat je anders verwacht had op dat moment, of hoe je het zou willen hebben? Alle details zijn welkom, zo kunnen we de feedback beter meenemen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • April 23, 2025

Maar op de Sagemcom DIW7022 heb je (helaas) nog steeds Android 11.

Op de Soundbox heb je Android 12.

Maar dat maakt voor de update niets uit begrijp ik?

P.S.

Hopelijk komt op de DIW7022 ook snel Android 12.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • April 23, 2025

Maar op de Sagemcom DIW7022 heb je (helaas) nog steeds Android 11.

Op de Soundbox heb je Android 12.

Maar dat maakt voor de update niets uit begrijp ik?

Goede vraag, ​@joop2011! De KPN TV+ Soundbox en de KPN TV+ Box maken gebruik van dezelfde KPN TV+ launcher versie, dus voor launcher updates maakt het niet uit: deze lopen gelijk. Firmware updates zijn wel verschillend, dus daar zullen aparte Product Updates voor zijn.

P.S.

Hopelijk komt op de DIW7022 ook snel Android 12.

🤞🏾 Die wens is bekend! 😉

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 23, 2025
  • Radio blijft nu spelen als je de Box aanzet vanuit stand-by zonder dat de televisie aanstaat. Ook na 15 minuten.

Dat is toch ook nu al? Geen last van radio uitval 15 minuten na inschakelen.

• De TV+ Box heeft nu een directe link naar de HDMI CEC instellingen vanuit het menu Beeld.

Wel handig. Maar doorgaans doe je dat maar één keer. (tenzij je zoals ik af en toe tussen 2 tv's wisselt, waarbij één slechts CEC ondersteunt)

marc1976
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • April 23, 2025

@marc1976  ​@MennoG78 Een paar vragen voor jullie hierover, zodat we zeker weten wat er gebeurt. 

Kunnen jullie preciezer uitleggen waar jullie tegen aan lopen? Wat heb je gedaan en wat gebeurt er dan precies? Welke stappen/schermen heb je gevolgd? Wat is het dat je anders verwacht had op dat moment, of hoe je het zou willen hebben? Alle details zijn welkom, zo kunnen we de feedback beter meenemen.

@Alexandra van KPN

Het is gewoon heel simpel; je gaat naar de gids kiest de zender, de dag en het/de programma(''s) die je terug wil bekijken en wanneer je klaar bent en je drukt op de ab op het pijltje terug ben je weer op datum van bijvoorbeeld vandaag samen met de juiste tijd en het actuele programma. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • April 23, 2025

@Alexandra van KPN

Het is gewoon heel simpel; je gaat naar de gids kiest de zender, de dag en het/de programma(''s) die je terug wil bekijken en wanneer je klaar bent en je drukt op de ab op het pijltje terug ben je weer op datum van bijvoorbeeld vandaag samen met de juiste tijd en het actuele programma. 

Dit is bij mij ook een grote irritatie! Heel irritant als je nog wat anders wilt zien van die dag en moet je weer helemaal naar die dag toe gaan.. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • April 23, 2025

Zijn er serieus mensen die de soundbox als soundbar gaan gebruiken? Kan me niet voorstellen dat dat kleine kastje echt goed geluid geeft.... Misschien als radio handig? Maar ik zal het vast verkeerd zien.. 😁

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • April 23, 2025

Zijn er serieus mensen die de soundbox als soundbar gaan gebruiken? Kan me niet voorstellen dat dat kleine kastje echt goed geluid geeft.... Misschien als radio handig? Maar ik zal het vast verkeerd zien.. 😁

Goed voer voor discussie. Zou je hiervoor een nieuw topic willen starten? Dit heeft namelijk niets te maken met deze update, dan blijft het hier overzichtelijk en on-topic. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • April 25, 2025

@Alexandra van KPN

Dit is bij mij ook een grote irritatie! Heel irritant als je nog wat anders wilt zien van die dag en moet je weer helemaal naar die dag toe gaan.. 

Oh, na Terugkijken. Dan is het inderdaad zo dat je na het stoppen met Terugkijken weer uitkomt bij de NU-lijn van de gids. Hier hebben we een lopend feedback item voor. Voorheen was het niet mogelijk om dit aan te passen. Dat zou nu wel aanpasbaar moeten zijn, dus daar heeft het tv team een item voor aangemaakt. Dan is het even afwachten wanneer het van ‘planning’ naar ‘wordt aan gewerkt’ gaat. Houd deze Product Updates in de gaten!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 29, 2025

Binnen vandaag!

Onder uitleg staat ( ? → Wat is er nieuw?  → KPN TV+ Launcher) : “Loggen van allerlei instellingen DSH”.

Wat om den drommel is DSH?

Onder mogelijkheden HDMI staan ARC en eARC ook op de TV+ box.

Moet dat niet alleen op de TV+ Soundbox getoond worden? 

Onder Wat is er nieuw? KPN TV+ Firmware

-Voorkomen dat wifi ‘aan’ blijft als ethernet-kabel is aangesloten.

Dit was toch al bij de vorige firmware geïmplementeerd? 

Verder is dit zelfs mij te technische chit chat. 

Nog wat opbouwende kritiek.

Ik zou het wel handig vinden als je in het bovenste menu vanuit het tandwiel met de “knop naar rechts” juist in één keer links in het menu kom en niet weer de ‘cursor’ terug moet schuiven. Ook al kan je daarbij de knop ingedrukt houden naar links. Even kort op rechts om links te komen is ook wel fijn.

Bovenstaande ook vice versa.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • April 29, 2025

---

Ik zou het wel handig vinden als je in het bovenste menu vanuit het tandwiel met de “knop naar rechts” juist in één keer links in het menu kom en niet weer de ‘cursor’ terug moet schuiven. Ook al kan je daarbij de knop ingedrukt houden naar links. Even kort op rechts om links te komen is ook wel fijn.

Bovenstaande ook vice versa.

Als in elk geval maar blijft dat ik met een long-press bij het instellingenmenu uitkom. Dat vind ik juist zo ontzettend handig.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 29, 2025

Longpress voor instellingen ​@Katana321 ? Bij selecteren tandwiel is kort drukken al voldoende.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • April 29, 2025

We hebben de mogelijkheid gemaakt om ook op het startscherm grotere tegels te kunnen weergeven. Zo kunnen we daar uitgelichte programma's onder de aandacht brengen op dezelfde manier als bij Films en Series. Hier zie je pas wat van als de update volledig is uitgerold.

De box begint dus meer op Windows 8 te lijken zoals ik het lees. Het wordt er niet overzichtelijker op. Is er ook een optie dat het uit te zetten is? Ik vind het namelijk nu al rommelig genoeg.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • April 29, 2025

Longpress voor instellingen ​@Katana321 ? Bij selecteren tandwiel is kort drukken al voldoende.

Sorry, ik was niet duidelijk. Ik bedoelde een longpress op de pijl naar rechts (van de zilverkleurige ring op de AB).

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 29, 2025

Daar heb je ook weer gelijk in. Dat kan dan niet meer. Ik trek m'n verzoek bij deze in ​@Katana321 😉.

Peterpiwi
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • May 5, 2025

Hier speelt er een probleem met het geluid duurt ongeveer 10 tot 30 seconden voor dat we geluid hebben dat is weer bij deze update ontstaan  tv ontvanger staat ingesteld geluid op passtrouhg 

Kan elke dag wel de ontvanger opnieuw opstarten dan werkt het even redelijk goed maar naar paar uur  weer vertraging in het geluid. Lijk na elke update wel weer een andere probleem te ontstaan 1 is opgelost andere is er weer word erg vervelend ondertussen !!

daar bij gebruik ik bij beide tv’s twee  JBL SB510 die kan dolby audio goed verwerken nooit problemen mee ! 

Alle standaard stappen heb ik al doorlopen dat doe ik altijd als eerste voor ik melding maak !!! 

Peter van der Meijden 

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Peterpiwi! Mag ik je vragen om een eigen topic aan te maken? Dan denken we graag met je mee! De Product Updates zijn hiervoor niet de meest geschikte plek.

Peterpiwi
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • May 5, 2025

Hi ​@Peterpiwi! Mag ik je vragen om een eigen topic aan te maken? Dan denken we graag met je mee! De Product Updates zijn hiervoor niet de meest geschikte plek.

Het heeft met de update te maken want eerder was er wel is wat met het geluid maar hoef de ontvanger niet elke dag opnieuw starten nu wel ! Dus heeft met de update te maken jullie zeggen dat je het moet melden dan doe je dat krijg elke keer antwoord eigen topic moet maken ! Denk dat ik maar keer op hou met melding maken van problemen want je krijg toch steeds zelfde antwoorden ! Net dat jullie me niet serieus nemen ! 

Peterpiwi
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • May 5, 2025

Hier speelt er een probleem met het geluid duurt ongeveer 10 tot 30 seconden voor dat we geluid hebben dat is weer bij deze update ontstaan  tv ontvanger staat ingesteld geluid op passtrouhg 

Kan elke dag wel de ontvanger opnieuw opstarten dan werkt het even redelijk goed maar naar paar uur  weer vertraging in het geluid. Lijk na elke update wel weer een andere probleem te ontstaan 1 is opgelost andere is er weer word erg vervelend ondertussen !!

daar bij gebruik ik bij beide tv’s twee  JBL SB510 die kan dolby audio goed verwerken nooit problemen mee ! 

Alle standaard stappen heb ik al doorlopen dat doe ik altijd als eerste voor ik melding maak !!! 

Peter van der Meijden 

Hebben meer mensen last van zulke dingen meld het even ! Alsjeblieft word keer serieus genomen 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 5, 2025

Zie je eigen topic ​@Peterpiwi 

Peterpiwi
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • May 5, 2025

Zie je eigen topic ​@Peterpiwi 

Klop maar dat was al opgelost en aangeven maar daar word dus ook niks meer gedaan als je zeg opgelost is nu weer nieuwe probleem 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Als we hier meerdere topics over zien nemen we deze signalen sowieso mee ​@Peterpiwi. Het is belangrijk om er niet te snel vanuit te gaan dat dit een groter issue is omdat we dan stoppen met zoeken naar oorzaken en oplossingen en het dan alleen maar langer duurt.

Dus ik ben het met je eens dat je je vooral moet melden als je problemen ervaart maar het is echt beter dit in een eigen topic te doen.