Skip to main content

KPN TV+ Update januari 2023

Android OS build 0.14.0 & KPN menu 1.87.2

 

Wat zit er in?

Android OS build 0.14.0

  • Oplossing voor het niet zichtbaar zijn van live beeld in de Viaplay app
  • Verbetering in de zapsnelheid
  • Verbeteringen rondom lipsync
  • Verbeteringen op het gebied van glitches in geluid

 

KPN Menu 1.87.2

Nieuw:

Mogelijkheid om een serie opname in te plannen bij live tv.
Als je een live programma wilt opnemen, open dan de Infobalk (met OK of pijltoets naar beneden). Navigeer met de pijltoetsen naar het opname icoon (de cirkel) en druk op OK. Als het een serie is krijg je nu een pop-up met de vraag of je een enkele aflevering of de hele serie wilt opnemen.

Verbeterd/Opgelost:

  • Soms kreeg je het laadicoon in beeld als je van pauzeren terug ging naar live tv. Dit is opgelost.
  • Het kon voorkomen dat de HBO tegelrij op het hoofdscherm zwarte tegels met een laadicoon liet zien in plaats van afbeeldingen. Dit is opgelost.
  • Bij sommige programmategels werd onterecht het kindersloticoon getoond als je dit aan had staan. Dit is verholpen.
  • Verbeteringen bij het starten van Terugkijken/Begin Gemist
  • Bij het navigeren kon het voorkomen dat je de cursor/selectiekader ineens kwijt was. Je moest dan eerst met pijltoets omhoog of naar beneden deze terug in het zicht brengen. Dit fenomeen noemen we focus loss, en daarvoor zitten er oplossingen in deze firmware

 

Wanneer komt ‘ie?

De nieuwe software is beschikbaar vanaf 31 januari. Hij zal in de meeste gevallen binnen 24 uur automatisch geïnstalleerd worden. 

Heb je het na een dag of wat nog niet, dan kun je de update zelf starten via 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op updates.

Dit download en installeert de Android OS build update. Daarna kun je vervolgens in hetzelfde menu via Aanvullende systeemupdates de KPN Menu update downloaden.

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De Android OS build is de kern. Het KPN menu is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De Android OS build is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN Menu begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de OS build verderbouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

 

Hier zelfde aansluitingen als jij @OK Design .

Glas, v10, ethernet.

En net zo traag startende multicast streams. Tóch heb ik die liever; het beeld is dan mooier dan met de lagere unicast streams. Op de 43 inch 4k tv toch een dingetje. Op deze box moet ik toch al de HDglas zenders (12,5 Mb/s) missen. Dus dan ga ik niet nog eens de 6 Mb/s kanalen gebruiken van unicast. Maar de 7,3 Mb/s van multicast.

Die beeldkwaliteit (6 Mb/s) is ook de reden dat ik niet de KPN iTV app op de Samsung tv gebruik.

Maar goed, daar verschillen we in en dat mag.

Op de 32 inch FHD in de slaapkamer vond ik unicast niet zo'n dingetje.

Maar sinds multicast begin januari staat de box nu in de woonkamer.


Ik snap het hele ding multicast unicast gebeuren niet wat moet ik nu als thuisgebruiker instellen voor het beste beeld 


Ik snap het hele ding multicast unicast gebeuren niet wat moet ik nu als thuisgebruiker instellen voor het beste beeld 

Als alles goed (of naar tevredenheid) werkt hoef je als thuisgebruiker niets in te stellen wat betreft Multicast of Unicast omdat de tv+ ontvanger standaard op multicast staat (en dit de beste kwaliteit zou moeten leveren)


Bij mij is het beeld super onscherp. En dat is alleen met deze box. Als ik de oude box terug aansluit is het verschil mega groot. 


Hoi @Bassman77, dat hoort natuurlijk niet, kun je hier eens een eigen topic voor aanmaken? Dan denken we even mee!


Hoe is het zappen nu via tv+? Wij hebben bevriest en dan zwart en dan de nieuwe zender


@Woumar dat verschilt van dag tot dag. Vandaag 2 sec ongeveer een zwart beeld. Gisteren duurde het wel 6 à 7 seconden. Waardeloos.

Een vraag als jij live tv kijkt is de ondertiteling prima, toch? Maar als je even pauzeert en je hervat na pakweg één minuut de uitzending, is de ondertiteling dan ook vreselijk. Hier soms weergegeven in een hoge smalle kolom.


Inmiddels zitten we nu op KPN menu 1.89.2 en Android OS Build is gelijk gebleven op 0.14.0.

Helaas dus nog geen oplossing voor het geluidsprobleem. Dat zou dan pas over 2 weken zijn.


Het zou tof zijn als KPN vaker met een update zou komen over waar ze mee bezig zijn om alle ellende, die er blijkbaar daadwerkelijk is, op te lossen.


Inmiddels zitten we nu op KPN menu 1.89.2 en Android OS Build is gelijk gebleven op 0.14.0.

Helaas dus nog geen oplossing voor het geluidsprobleem. Dat zou dan pas over 2 weken zijn.

Jij bent een tester, @Sebas14, dus die 1.89.2 versie die jij hebt is nog niet beschikbaar gesteld voor de reguliere klanten. Dat zal, naar verwachting, een dezer dagen komen.

Wat betreft de geluidsissues, daarvoor verwachten we een verbetering/oplossing in de volgende Android OS build update. Daar hebben we nog geen uitroldatum voor. 

In het algemeen doen we tv updates (voor zowel TV+ als interactieve TV) ruwweg elke 2 weken. Maar het kan, vooral in deze beginperiode, afwijken.


Jij bent een tester, @Sebas14, dus die 1.89.2 versie die jij hebt is nog niet beschikbaar gesteld voor de reguliere klanten. Dat zal, naar verwachting, een dezer dagen komen.

Wat betreft de geluidsissues, daarvoor verwachten we een verbetering/oplossing in de volgende Android OS build update. Daar hebben we nog geen uitroldatum voor. 

Okee, ik wist niet beter dat de test was afgelopen. Ik had daar namelijk een bericht via de mail over gehad. Dan is het wachten op de bredere uitrol en dan doe ik 🤐


Is al bekend wanneer de volgende update komt? Heb hetzelfde probleem. Bij passthrough geeft ie het goed door alleen dan het haperend geluid. Terug op automatisch geluid goed maar alleen maar een PCM signaal. Heb versie 1.87.2 en 0.14.0. Zou fijn zijn dat het probleem op korte termijn opgelost zou zijn.


Hoi @Rick.van.D, hij gaat vandaag live dus je zou hem ergens de komende 24 uur kunnen installeren


De nieuwe update staat nu live:

Het huidige topic zet ik dus ook op slot