Een station die echt mooie Dolby AC 5.1 heeft is Discovery Channel. Jammer dat de beeldkwaliteit bij dit station achterloop bij de audio. Een documentaire klinkt in elk geval veel mooier zo.
jawel de update is binnen. alle ontvangers vroegen of ik wilde updaten. niet automatisch dus.
complimenten, de updates zijn goed gegaan.
nu lijken de problemen allemaal minder geworden. even over een paar dagen aanzien.
ik heb nu wel alle drie de tv boxen bekabeld aangesloten. als het klopt werkt de voorrang voor ,iptv, dan optimaal. dit zou via wifi soms niet werken. goed om te weten en ook ergens te vermelden dat daarom wifi vaak problemen heeft.
na update wel goed opletten: geluid staat op passthrough, dat levert beduidend minder goed geluid op dan dolby of stereo.
ik heb nu op automatisch en laat mijn receiver de rest bepalen. dat werkt het beste.
en ik blijf netjes maar mijn hdmi cec werkt NIET MEER. zoals het hoort. wederom wordt mijn tv niet meer automatisch ingeschakeld.
na een dag werk werkte alles top. met 1 min een update is het weer mis.
Ik had dat ook , sinds kan het helpen om bij instelling “afstandsbediening” nog een keer “ instellen voor televisie “ te kiezen.
steffen1 schreef:
na update wel goed opletten: geluid staat op passthrough, dat levert beduidend minder goed geluid op dan dolby of stereo.
Bij mij is hij gewoon op automatisch blijven staan.
steffen1 schreef:
en ik blijf netjes maar mijn hdmi cec werkt NIET MEER. zoals het hoort. wederom wordt mijn tv niet meer automatisch ingeschakeld.
Bij mij werkt HDMI CEC nog prima.
@Erik_ staat het Atmos probleem wel op de radar bij het ontwikkelteam ?
We hebben het eerder dit jaar doorgegeven. Ik zal om een update vragen.
@Erik_
zou je de volgende topics eens willen bespreken met je collega’s en met het ontwikkelteam?
Hieruit blijkt dat mijn instellingen (tv en tv box op passthrough) niet alleen het lipsync probleem oplost maar ook andere geluid problemen. Een collega van mij had ook problemen dat iedere keer als hij z’n box aanzette hij geen geluid had en iedere keer de box moet resetten. Door het wijzigen naar passthrough was zijn probleem opgelost.
Ik kan nog wel een paar topics erbij halen waarbij verkeerde tips worden gegeven bij problemen met het geluid.
steffen1 schreef:
Bij mij is hij gewoon op automatisch blijven staan.
steffen1 schreef:
Bij mij werkt HDMI CEC nog prima.
de hdmi werkt weer. het blijft merk afhankelijk.
zolder heeft nergens last van. ander merk televisie.
@Erik_
zou je de volgende topics eens willen bespreken met je collega’s en met het ontwikkelteam?
Hieruit blijkt dat mijn instellingen (tv en tv box op passthrough) niet alleen het lipsync probleem oplost maar ook andere geluid problemen. Een collega van mij had ook problemen dat iedere keer als hij z’n box aanzette hij geen geluid had en iedere keer de box moet resetten. Door het wijzigen naar passthrough was zijn probleem opgelost.
Ik kan nog wel een paar topics erbij halen waarbij verkeerde tips worden gegeven bij problemen met het geluid.
mischien een howto over het geluid maken, daarin iets meer diepgaan op de details?
Ik heb nu ik zowel de geluid instelling op de tv als op de tv box op doorloop/passthrough heb gezet ook geen lipsync problemen meer.
Op de dolby kanalen ontvang ik volgens mijn Sonos app nu keurig 5.1 en op de stereo only kanalen ontvang ik dan stereo pcm 2.0
Dit alles op een Samsung qled met Sonos beam soundbar.
Geweldige tip, niet alleen is lipsync opgelost, heb met Tivimate eindelijk geluid bij films die alleen geluidsspoor 5.1 hebben.
@Erik_ zie ook deze eerdere reactie.
problemen worden veroorzaakt omdat randapparatuur waarschijnlijk problemen heeft met het omzetten van codecs. En ja alles op stereo/pcm zetten lost veel op maar dat willen veel mensen niet meer als je een soundbar gebruikt.
En over mezelf, ik heb geen enkel probleem meer met geluid sinds ik dit gewijzigd heb. En reken maar dat ik kritisch ben
En over mezelf, ik heb geen enkel probleem meer met geluid sinds ik dit gewijzigd heb. En reken maar dat ik kritisch ben
Waar heb jij bet geluid op gezet dan? Op ‘automatisch loopt ie niet synchroon met lipsync en geluid. Ik heb m nu op passthrough staan met een soundbar
@Mario27
ik heb zowel bij de geluidsinstellingen op de tv als op de tv+ box de instelling op passthrough staan.
Dit is in mijn ogen de enige juiste instelling als je een 5.1 soundbar gebruikt. En dit lost ook andere vage problemen met het geluid op, zoals wegvallend geluid.
Ps op mijn Samsung tv staat passthrough aangeduid als doorloop. Ik weet niet hoe dat bij andere merken wordt genoemd.
Bij vorige versies crashte de box vrijwel gelijk (zie ik opstarten kpn tv+ app) als ik bijv van npo1 naar kanaal 1424 (salto 2 regio Adam) zapte met de p- knop en nu doet ie dat niet meer maar loopt hij alsnog vast na een seconde of 15 nadat ik nog twee kanalen naar beneden zap, ofwel kanaal 1127 (golden oldies radio)
Ik heb ook al een paar keer gehad dat ik m'n tv en box opstartte (via hdmi CEC) met het aanzetten van de tv via de power button op mijn remote en dat ik dan alleen het kpn logo zie en de kpn box verder niks meer doet, ook heen herstart uit zichzelf. Door de stroomkabel uit de box te trekken en vervolgens weer aan te sluiten gaat de kpn box weer een volledige herstart uitvoeren en is het probleem opgelost.
Graag svp fixen in een volgende update?
'Heb zojuist de updates binnen.
Het gekke is de ene box die gaf een bericht dat er een nieuwe update was en dat ik opnieuw moest opstarten.
En aangezien ik een brave jongen ben heb ik dat dus gedaan
Daarna moest ik -toch nog- de update binnenhalen en wederom opnieuw opstarten.
Afijn de 2e box die zei niets van een update en die heb ik gewoon binnen gehaald en ook maar opgestart daarna.
Maar alles werkt dus weer.
Ik had net toen de box aangaf dat er een kpn tv+ app update was op nee gedrukt. Vervolgens bleef de kpn box hangen en toen ik de stroom stekker eruit had getrokken en weer aan had gesloten en checkte welke versie ik runde, bleek dat de laatste kpn tv+ app update alsnog is doorgevoerd... vet raar.
Waar heb jij bet geluid op gezet dan? Op ‘automatisch loopt ie niet synchroon met lipsync en geluid. Ik heb m nu op passthrough staan met een soundbar
Werkt hier zonder problemen op automatisch en een soundbar. Sonos
ik heb sinds kort KPN+box in huis. Mooi beeld , mooi geluid op mijn Philips Full HD Led TV 40 inch. Mijn vraag is : heeft het zin om een 4K TV aan te schaffen, om de beeldkwaliteit nog meer op te krikken, of heeft dat geen zin, omdat de uitzendingen toch in HD worden uitgezonden!
Het laatste. Het is ivm de lipsync beter om de beeldkwaliteit op 1080i te zetten.
Ik heb een Samsung 4K en totaal geen last van Lipsync
Ook niet bij ESPN?
Kanaal 14 wel maar dat is algemeen bekend dat kanaal dat die waardeloos is heeft ziggo ook.
de echte espn kanalen geen last.
en alle overige kanalen hebben ook geen last.
@MennoG78
en heb je op 14 ook nog last als je tv en box op doorloop zet?
ik ben ook benieuwd welke Sonos je hebt. Ondersteunt deze alleen Arc of Earc?
@MennoG78 nog een vraag, hoe staat het geluid op jouw tv zelf ingesteld? Dus niet op de box maar op de tv.
@MennoG78
en heb je op 14 ook nog last als je tv en box op doorloop zet?
ik ben ook benieuwd welke Sonos je hebt. Ondersteunt deze alleen Arc of Earc?
Ik heb een Sonos ray aangesloten met optische kabel (ook getest met een Sonos beam van een maatje maar ook goed).
mijn tv staat op standaard (automatisch dus) of ik die op passthrough zet of automatisch geeft geen verschil.
Als ik op me Tv+ hem aan pass naar passthrough merk ik alleen verschil met Netflix of andere apps dat atmos icoontje weg is hier hecht ik geen waarde aan aangezien ik dat toch niet heb.
enige wat ik heb gedaan (tip kreeg ik uit de platte tv winkel) de tv+ box op arc HDMI ingang van me tv gezet en vanuit de TV naar me Sonos.
PlayStation 5 heb ik dan ook supergeluid over me Sonos.
Oké dan heb je m dus net even anders aangesloten dan de meeste andere mensen.
En volgens mij is het zo dat als je de Ray optisch aansluit op de tv je alleen Spdif geluid hebt, dat verklaart dat je geen problemen hebt. Maar dat check ik me even.
Als je in de Sonos app bij instellingen>>over mijn systeem >>> helemaal naar onderen scrollt, welk type geluid zie je dan?
@MennoG78 Ik heb even gezocht maar de Sonos Ray speelt standaard in stereo af dus daarom ben jij geen lipsync problemen
Admin: 4 opvolgende berichten samengevoegd voor de overzichtelijkheid van het topic
Ik wil iedereen bedanken voor de feedback die gegeven is. We koppelen deze terug, dank daarvoor. Ik zou willen vragen om de berichten zoveel mogelijk te beperken tot de huidige update en om voor individuele troubleshoots toch een apart topic te openen zodat we hier het overzicht kunnen bewaren. Dank!
@Remco_ duidelijk!
Ik hoop dat jullie dit wel hoog op de lijst zetten. Er hoeven dus geen problemen te zijn met geluid (niet alleen lipsync maar ook andere vage problemen zoals wegvallend geluid)mits de juiste instellingen worden gekozen voor de apparatuur die iedereen heeft. Ik zie te vaak verkeerde adviezen zoals een reset (ook van moderators) wat helemaal niet nodig is.
Samenvattend : heb je een 5.1 soundbar of hoger of ondersteunt je tv zelf al 5.1, kies passthrough op zowel tv als tv+ box
@pietheingrun Dank voor de heldere samenvatting. Dat is zeker nuttig advies, ik neem hem mee en zal hem hier ook delen!
Top, en het blijkt dus ook dat als je even doorvraagt bij mensen die aangeven geen problemen te hebben, welke apparatuur ze precies hebben het iets anders te liggen dan eerder gedacht. Zo heeft @MennoG78 wel een soundbar maar geen 5.1 soundbar. En op stereo heb je idd geen problemen.