Skip to main content

KPN TV+ Update januari 2024 #2

KPN TV+ app 1.136.5

 

Wat zit er in?

 

Makkelijker terug naar live tv

Als je vanuit live tv naar een van de menu-opties gaat (zoals de Gids, of Opgeslagen) dan is het niet altijd intuïtief om vervolgens weer terug te komen op live tv. Met deze update hebben we dit makkelijker gemaakt. Je kunt hiervoor nu de terugknop gebruiken door deze langer ingedrukt te houden (longpress).

Dit werkt vanuit het hoofdniveau van alle menu-opties, van zoeken t/m apps.

 

Verduidelijking ecostand

Als je ecostand gebruikt duurt het opstarten iets langer. Vanaf deze update krijg je, tijdens het opstarten, op het scherm te zien dat ecostand aan staat, hoeveel energie er bespaard is, en ook een knop om ecostand uit te kunnen zetten. 

Dit laatste hebben we toegevoegd omdat we zien dat mensen niet altijd doorhebben dat de ecostand aanstaat, en zich dan ergeren aan de langere opstarttijd. Met deze update kunnen zij de ecostand dan gelijk uitzetten.

 

Verder in deze update

  • Als je Starten met Live TV aan hebt staan kon het gebeuren dat hij niet startte met de zender die je als laatste keek. Dat is nu verholpen. 

  • Als je een serie-opname annuleert kon het selectievenster verdwijnen. Dit is opgelost. 

  • Als je een serie-opname annuleert, werden de al bestaande opnames niet meer gegroepeerd. Dat is na deze wel weer zo.

  • Verder wat verbeteringen rondom favorieten qua teksten en navigatie.

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 25 januari
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 30 januari

Heb je hem na 30 januari nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Apart. App pagina laden gaat ook zo traag. Ik ga dan maar fabrieksreset geven en opnieuw proberen.

 

Meestal is opnieuw laten opstarten voldoende.

Houd de kpn toets op de ab ingedrukt totdat je een popup scherm ziet en kies voor opnieuw opstarten.

@joop2011 helaas, werkt nog niet en enorm traag na opnieuw opstarten. 


Dat de apps pagina traag kan zijn is bekend inderdaad. Dit is bekend bij de ontwikkelaars en zij werken er aan om het te verbeteren in een van de volgende updates.


Ja dat blijft inderdaad erg raar dat bij sommige de dingen niet werken en bij andere weer wel.

Stuk onverklaarbare stukken.

Bij ons speelt dit zelfs in 1 huis. Van de 3 TV+ boxen heeft eentje een eigen persoonlijkheid. Die gedraagt zich altijd net anders dan de andere twee die wel gewoon volgens de regels gaan. Zo ook in het geval van de beeldhaperingen bij live TV waar ik hierboven over berichtte.
Toevallig betreft dit ook precies het meestgebruikte kastje en ik vraag me dan ook af of dergelijke vage afwijkingen misschien aan temperatuur gerelateerd zijn…. Misschien is dat ding intern wel aan het smelten 😁

Dat, of ik verdenk interne hardware verschillen. Zoals wjb zegt maakt dat het produkt TV+ als geheel minder betrouwbaar.


@RozeOlifant 

Maak hier een aparte eigen nieuwe topic van.

Dan kunnen we met je meedenken en misschien / waarschijnlijk naar de oplossing zoeken.😉


@Jasper van KPN Bij deze update is de traagheid bij apps niet verholpen, erger nog, als je ongeduldig bent en met de afstandsbediening probeer het cursor te verplaatsen naar een app start de app KPN+TV opnieuw


@Jasper van KPN Bij deze update is de traagheid bij apps niet verholpen, erger nog, als je ongeduldig bent en met de afstandsbediening probeer het cursor te verplaatsen naar een app start de app KPN+TV opnieuw

Klopt dat het nog niet is verholpen, dat is ook net wat Jasper aangeeft:

Dat de apps pagina traag kan zijn is bekend inderdaad. Dit is bekend bij de ontwikkelaars en zij werken er aan om het te verbeteren in een van de volgende updates.

 

Neemt niet weg dat het wel een irritant fenomeen is. En het herstarten van de KPN TV+ app zoals jij beschrijft had ik vandaag ook.

 

 

Bij ons speelt dit zelfs in 1 huis. Van de 3 TV+ boxen heeft eentje een eigen persoonlijkheid. Die gedraagt zich altijd net anders dan de andere twee die wel gewoon volgens de regels gaan. Zo ook in het geval van de beeldhaperingen bij live TV waar ik hierboven over berichtte.
Toevallig betreft dit ook precies het meestgebruikte kastje en ik vraag me dan ook af of dergelijke vage afwijkingen misschien aan temperatuur gerelateerd zijn…. Misschien is dat ding intern wel aan het smelten 😁

Dat, of ik verdenk interne hardware verschillen. Zoals wjb zegt maakt dat het produkt TV+ als geheel minder betrouwbaar.

Je zou eens kunnen proberen om die box om te wisselen met een van de anderen. En dan kijken of de problemen meeverhuizen met de box, of op de locatie blijven. Als je dit probeert, laat ons vooral (in een nieuw eigen topic of je eerder bestaande) weten hoe dit is afgelopen.


Ik denk dat deze update een bug heeft veroorzaakt.

Gisteravond bij kijken RTL4, ging hij ineens naar Prime Video en toen ik op de home toets klikte, startte hij opnieuw op.


Ik zie nu ook dat het opstarten van de box weer anders is dan voor de update. Ik had eindelijk had ik voor elkaar dat de box opstartte als ik mijn tv aanschakelde. Na de recente update werkt het niet meer. Toch maar eerst maar even de instellingen gecontroleerd maar zie daar geen veranderingen. Dus het vermoeden is dat er softwarematig iets is gewijzigd. Blijft zoeken met de KPN+ box. 
ik waardeer dat dat KPN de stap naar deze box heeft gemaakt. Er zitten legio positieve verbeteringen in, maar ik vind het jammer dat er telkens toch weer vervelende missers in zitten. Ik gebruik Apple TV en begrijp dat ik Apple of Nvedia niet met KPN mag en kan vergelijken maar er is zoveel ervaring op het gebied van dergelijke mediaspelers dat ik het toch wel jammer vind dat het zo loopt. 
 


Ik weet niet goed waar ik dit moet melden

Maar sinds een paar weken heb ik als ik naar de apps wil gaan eerst een aantal seconden alleen de bovenlijn in beeld en daarna na een paar seconden pas de apps

ook als ik te snel wil schakelen dan herstart kpn+

 

tevens

als ik terugwil kijken naar journaal bv dan kan ik beter de decoder opnieuw opstarten omdat anders 

het geluid niet synchroon loopt

en als ik dus herstart is dit probleem weg 

gr

rvdwerf


Probeer het eens met de KPN-knop (rechtsboven) op de afstandsbediening, @Abzek. Als je HDMI CEC actief hebt, dan zou daarmee zowel je TV+ Box als je TV aan moeten gaan.


Het trage laden van het apps scherm is bekend, @Thewhale, wordt aan gewerkt:

Dat de apps pagina traag kan zijn is bekend inderdaad. Dit is bekend bij de ontwikkelaars en zij werken er aan om het te verbeteren in een van de volgende updates.

 

Lip sync is ook iets waar nog verder aan gewerkt wordt. Kijk eens of het helpt, als je Terugkijken gestart hebt, om dan even te pauzeren, en dan verder te gaan. 


De TV streams op kanaal 1 t/m 10 zijn niet meer de HD streams met de hoogste kwaliteit ookal staat dat wel zo ingesteld. Ik meet 7,2Mbps I.p.v. 14,2Mbps.


@wjb hier ook het geval.


Zo vind ik het ook vervelend dat je met het huisje knop niet op een normale zender komt..

Dit zou ik ook wel willen zien als dit zo zou werken. 

Het gedrag van het Home-scherm en andere schermen is sowieso heel vreemd. Vaak wordt het bovenste item in de lijst spontaan of onverwachts geselecteerd.

  • Stel ik sta op zender 84, dan gebeurt het heel vaak, dat als ik op Home druk, spontaan de zender naar Nederland 1 springt.
  • Idem bij het openen van de Gids.
  • Of ik zit in zender 84, druk op Home (zender blijft goed), ik ga naar instellingen, verander niks, en bij terugkomst is de zender weer naar Ned 1.
  • Of ik zit in de lijst van opgeslagen programma’s (of opnames, hoe je het ook wil noemen). Ik wil uiteraard eerst de oude opnames kijken, dus die staan ergens onderaan in deze lijst met enorme ruimteverslindende plaatjes. Dus ik scroll naar beneden, kijk een programma, en als het afgelopen is (of ik het afbreek), staat de “cursor” weer op item 1 in de lijst. Dus kan ik weer helemaal naar beneden scrollen.
  • En hetzelfde gedrag bij verwijderen: ik verwijder een item ergens onderaan in de lijst, en daarna verspringt de cursor weer naar item 1. Enorm vervelend.

Het lijkt wel of deze schermen stateless werken en na een refresh niet meer weten waar de selectie moet staan. Als ik dus een scherm heb waar een user een item kan verwijderen in een lijst, dan probeer ik na de verwijdering de selectie op dezelfde index te zetten, of als het het laatste item was, op index-1. Dat is logisch. Maar bovengenoemde issues zijn totaal niet logisch en vind ik, eerlijk gezegd, erg slordig.

 

Ik zag dit nog staan, van eind januari, waar ik nog even op wil terugkomen :)

@KIkViAgEmNlRWAuT, we zien bij de afstandsbedieningen uit de beginperiode van TV+ dat de home-knop wat gevoelig kan zijn. Waardoor deze een enkele druk op de knop onder wat kan interpreteren als een dubbele. En dan gaat hij dus terug naar NPO 1. Als jouw afstandsbediening dan ook al wat ouder is (relatief gezien), dan kun je een vervangende aanvragen. Je laatste 2 punten staan daar weer los van, en is ook aangekaart bij het tv team.

 

De TV streams op kanaal 1 t/m 10 zijn niet meer de HD streams met de hoogste kwaliteit ookal staat dat wel zo ingesteld. Ik meet 7,2Mbps I.p.v. 14,2Mbps.

Neem ik mee!


De TV streams op kanaal 1 t/m 10 zijn niet meer de HD streams met de hoogste kwaliteit ookal staat dat wel zo ingesteld. Ik meet 7,2Mbps I.p.v. 14,2Mbps.

Hier van de week ook na de update. Na een reset van de ontvanger was de stream weer netjes 14.2Mbps.


Amazon Prime Video app op de TV+ box speelt geluid wel vloeiend, maar beeld licht schokkerig/jitterig als box tijdje op pauze heeft gestaan. Na herstart doet hij het weer. Weet niet of dit deze update is maar valt me nu op. Bij meerdere titels en dus misschien wat anders dan framerate-matching want herstart lost het op en treedt dus ook alleen op na tijdje op pauze gestaan te hebben.


De TV streams op kanaal 1 t/m 10 zijn niet meer de HD streams met de hoogste kwaliteit ookal staat dat wel zo ingesteld. Ik meet 7,2Mbps I.p.v. 14,2Mbps.

Hier van de week ook na de update. Na een reset van de ontvanger was de stream weer netjes 14.2Mbps.

Na een herstart blijft de stream 7,2Mbps


De TV streams op kanaal 1 t/m 10 zijn niet meer de HD streams met de hoogste kwaliteit ookal staat dat wel zo ingesteld. Ik meet 7,2Mbps I.p.v. 14,2Mbps.

Hier van de week ook na de update. Na een reset van de ontvanger was de stream weer netjes 14.2Mbps.

Na een herstart blijft de stream 7,2Mbps

Bij mij hetzelfde. Restart helpt niet, reset niet geprobeerd.


De TV streams op kanaal 1 t/m 10 zijn niet meer de HD streams met de hoogste kwaliteit ookal staat dat wel zo ingesteld. Ik meet 7,2Mbps I.p.v. 14,2Mbps.

Hier van de week ook na de update. Na een reset van de ontvanger was de stream weer netjes 14.2Mbps.

En wat versta je nu onder een reset?

Een herstart of een factory reset?

Een herstart geeft geen verbetering en een factory reset is natuurlijk uit den boze, dan moet KPN er uiteraard voor zorgen dat zij haar zaakjes op orde heeft. Je kunt toch niet simpelweg zeggen ... geef die TV+ Box maar even een factory reset wetende dat dan alle apps verdwenen zullen zijn en je dus weer tijden bezig bent om alles opnieuw te installeren en je overal weer aan te melden.


De TV streams op kanaal 1 t/m 10 zijn niet meer de HD streams met de hoogste kwaliteit ookal staat dat wel zo ingesteld. Ik meet 7,2Mbps I.p.v. 14,2Mbps.

Hier van de week ook na de update. Na een reset van de ontvanger was de stream weer netjes 14.2Mbps.

Na een herstart blijft de stream 7,2Mbps

Bij mij hetzelfde. Restart helpt niet, reset niet geprobeerd.

 


Na een herstart bleef de stream inderdaad op 7.2Mbps staan. Na een volledige reset was de stream weer 14.2Mbps. De 2e ontvanger op de slaapkamer had direct na de update wel de normale stream van 14.2Mbps.


Goed om te weten dat het na een reset wel weer 14 Mbit is. Maar dat zou natuurlijk niet nodig moeten zijn. Ik heb dit doorgegeven vanmiddag, en zojuist de bevinding rondom de reset er achteraan gestuurd. Laten we even afwachten wat daar uitkomt.


Zal hem nog "leuker" maken. Box hard reset geven. Kpn firmware en kpn tv+ app worden opnieuw opgehaald. 

Yes! 14 mbps stream.

Kpn box uitgezet.

Zojuist kpn box weer aan gezet. 7,2 mbps stream op alle kanalen. 

 


Om je 14 mbps stream terug te krijgen zonder fabriek reset heb ik het volgende gedaan.

Tandwieltje

Apparaat

Apps

Kpn tv+ kiezen met ok knop op ab

Updates verwijderen

Dan terug naar apparaat voorkeuren

Over

Controleren op kpn tv+ app updates

 

Hierna heb ik weer zo lang het kastje aanstaat 14 mbps stream. Bij uitzetten zal ik dit moeten herhalen 😆

 


Het probleem zit waarschijnlijk dus nog dieper. Stream is hier na de reset op 14.2Mbps blijven staan. Misschien is het nog een optie om de ontvanger terug te zetten via de fabrieksinstellingen in het menu.