Skip to main content

KPN TV+ Update april 2023 #1

KPN TV+ firmware 0.17.4 & KPN TV+ app 1.97.1

Wat zit er in?

Eindelijk is het zover! Vanaf deze update zijn de HD-zenders van de NPO, RTL en Talpa in hogere HD beeldkwaliteit op KPN TV+ te zien. Hiermee zetten we een grote stap om onze klanten de allerbeste kwaliteit te laten ervaren die ze van ons gewend zijn.

Deze kwaliteit - ook wel bekend als HD Glas - wordt toegevoegd op de kanalen 1 t/m 10. Deze kanalen worden voorzien van een hogere bandbreedte, waarmee je scherper beeld ervaart. De kanalen worden dus direct op positie 1 t/m 10 gezet, in tegenstelling tot de “HD Glas” kanalen op de iTV boxen die op positie 661 en verder zitten.

Beeldkwaliteit verhoogd

De HD-kwaliteit is verhoogd van de eerste 10 kanalen. De kwaliteit is nu gelijkgetrokken met de zogenaamde “HD Glas” zenders die glasvezelklanten kennen met iTV. 

Hoe kijk ik de HD-zenders in hogere kwaliteit?
Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is via je menu: Instellingen - Informatie - Video Modus, het vinkje Automatisch beste kwaliteit te selecteren. 

Hoe zit het met mijn opnames?
Er verandert niets aan de opnames door deze wijziging. Oude opnames van de HD Glas kanalen kun je niet bekijken bij TV+.

Wordt de beeldkwaliteit van opnames hierdoor ook hoger?
Ja, ook opnames die, vanaf april, gemaakt worden op kanaal 1-10 kunnen in hogere kwaliteit worden bekeken op de TV+ ontvanger. 

Kan ik de opgenomen programma's van deze zenders ook bekijken via de KPN TV app?
Ja, dat kan.

HD+, HD Glas of gewoon verbeterde HD?
Vanuit KPN noemen we het gewoon “HD”. En die kwaliteit is nu verbeterd voor kanalen 1 t/m 10. We noemen het geen HD+ of HD Glas.

Komt deze betere kwaliteit ook bij iTV vanaf kanaal 1?
Deze aanpassing geldt op dit moment alleen voor TV+. We zijn er wel mee bezig, maar het is nog niet te zeggen wanneer dit komt. 

Vanaf welke internetsnelheid kan ik gebruik maken van deze kwaliteit?
45Mbit/s

Nog betere kwaliteit voor bestaande zenders?
En komen er op termijn nog meer zenders in deze hogere kwaliteit?

Het houdt hier niet op. We blijven werken aan het bieden van de beste tv kwaliteit in de markt. Zodra daar meer duidelijkheid over te geven is lees je dat hier op het Forum.

Verder verbeterd en opgelost:

• Vermindering audio dips na zappen
  • Geluidvertraging instelling nu 20ms mogelijk
  • Verbetering wanneer Passthrough audio mode is geselecteerd
  • Bugfix: geen geluid op Samsung UE55NU7021 televisie 
  • Bugfix: audio/video uit sync na aanzetten op Sony XR-55X94K 
  • Diverse verbeteringen in stabiliteit
  • Films en Series: In de detailpagina staan nu films en series die gerelateerd zijn aan de geselecteerde film of serie; zodat klanten makkelijk een volgende film of serie kunnen kiezen in hetzelfde genre
  • Voucher codes: aantal verbeteringen in het gebruik hiervan
  • Pin invoer: voorkomen dat de getallen die ingevoerd worden heel even zichtbaar zijn op het scherm
  • Erotiek: een gehuurde erotische film wordt nu verborgen als het erotiek filter aan staat
  • Lokale Radio kanalen: aantal kanalen waren nog niet aan te kiezen, dit is nu gecorrigeerd
  • Streaming Only: Sport menu-optie is nu zichtbaar, met daarin sport van Viaplay en de mogelijkheid om een wedstrijd te kopen van ESPN of Ziggo Sport

Wanneer komt ‘ie?

• Preselectie: 3 april in de loop van de dag
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 5 april in de loop van de dag

Heb je hem na 5 april nog niet, dan kun je de update zelf starten via 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates

Dit download en installeert de KPN TV+ firmware update. Daarna kun je vervolgens in hetzelfde menu via Controleren op KPN TV+ app updates de KPN TV+ app update downloaden.

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

• Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

• De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

Goedenavond ! 

Iemand enig idee hoe de instelling van de tv box dan het beste staat als de nieuwe update erop staat ? 
moet de beeldinstelling dan op HDR of SDR staan? Of heeft dit geen invloed op de kwaliteit van de nieuwe HD zenders? 

het beeld op SDR is bij mij mooier dan op de HDR instelling (zonder de update). 

Hoi @RuwieB 

Alle tv zenders leveren van af de studio in SDR. 

Alleen de 2 4k zenders en ESPN UHD hebben HDR. 

Ik onder vind 1 heel groot probleem..Het lip synchroon lopen van het geluid. Echt zo irritant. 

@PeterG bedankt voor de reactie ! 🙂 dus als ik het goed begrijp kan de ontvanger gewoon op SDR blijven staan en kan ik wel gewoon naar de verbeterde HD kanalen kijken. 

Voor diegene die zich afvragen hoe laat is "in de loop van de dag"?
Loop betekend meerdere dingen, maar in dit geval betekend het voortgang.
Dus dat kan 0:01 tot 23:59 uur zijn.
Misschien handiger om te zeggen de volgende dag?
Dan valt het altijd nog mee🤗

@PeterG bedankt voor de reactie ! 🙂 dus als ik het goed begrijp kan de ontvanger gewoon op SDR blijven staan en kan ik wel gewoon naar de verbeterde HD kanalen kijken. 

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, heb nog 3 "domme" tv's, allemaal op SDR, omdat dat minder bandbreedte schijnt te gebruiken dan HDR, maar ook omdat je op een tv die geen 4k ondersteunt toch geen verschil ziet.

Meting gedaan na de update. De eerste 10 zenders zijn nu: 

Hier ook 

Dit is nu mijn Box.

Viel me wel op dat opeens de box op 100 mbit connect ipv 1000 mbit

Beeld is echt super helder 👍🏻

Updates bij mij goed verwerkt.

Mooi(er) beeld.

Bij mij is de box nu opeens 100 mbit (is genoeg ik weet het) maar met opstarten is hij 1000 mbit totdat hij helemaal compleet is opgestart schakelt hij om naar 100mbit dit hebben alle 3 mijn boxen nu.

@MennoG78 kun je hier eens topic voor aanmaken? Dat hoort gewoon te werken natuurlijk

Hallo,

Ik ben per vandaag overgestapt van Ziggo naar KPN. Nu heb ik een paar vragen:

• zappen gaat niet zo snel als bij ziggo en soms duurt het wel 5 tot 8 seconden voordat het geluid erbij komt (heb blue sound soundbar)
  • bij het zappen zie ik oop dat hij steeds wisselt van 1080p naar Dolbi vision 1080p. dat duurt soms ook enkele seconden.
  • Ik hen gecheckt of de upgrade al gedaan is bij de installatie maar kan dat niet zien. hij geeft wel aan dat er geen updates zijn, maar de problemen die ik heb herken ik wel van voor de update.
  • Het beeld leek wat donkerder dan bij Ziggo. heb nu alles handmatig ingesteld en nu gaat het wel, maar heeft iemand een idee waar dat aan ligt.

Alvast dank van een nieuwe KPN’er

leuk die update, maar mijn tv springt nu met regelmaat op zwart beeld 

Hallo,

Ik ben per vandaag overgestapt van Ziggo naar KPN. Nu heb ik een paar vragen:

• zappen gaat niet zo snel als bij ziggo en soms duurt het wel 5 tot 8 seconden voordat het geluid erbij komt (heb blue sound soundbar)
  • bij het zappen zie ik oop dat hij steeds wisselt van 1080p naar Dolbi vision 1080p. dat duurt soms ook enkele seconden.
  • Ik hen gecheckt of de upgrade al gedaan is bij de installatie maar kan dat niet zien. hij geeft wel aan dat er geen updates zijn, maar de problemen die ik heb herken ik wel van voor de update.
  • Het beeld leek wat donkerder dan bij Ziggo. heb nu alles handmatig ingesteld en nu gaat het wel, maar heeft iemand een idee waar dat aan ligt.

Alvast dank van een nieuwe KPN’er

Hi @Cees333, zou je hier een nieuw topic voor willen maken? Dan gaan we het daar oppakken. 

Beeldkwaliteit LIVE kijken is een verbetering. Top.

Beeldkwaliteit is ook verbeterd op de opnames. Alleen helaas nog geen Dolby geluid aanwezig erbij. Gaat nog niet via dezelfde VLAN net als TV kijken.

Tijdens starten van een nieuwe opnames (vandaag) na deze update bouwt de TV+ box een buffer op van ruim 70 a 80 Mb/s. Dit herhaalt zich ongeveer om de 40 seconden. Dat is een hoop als je gewone internetverkeer er ook onder valt. Zeker bij een 100/100 verbinding.

Ik zie liever een constante stream net als op de VIP5202 bij de opnames. Wanneer gaan we hier verandering in zien? Zeker nu de buffer alleen maar groter is geworden.

Netwerksnelheid hier is ook 100Mb/s geworden via de Fritzbox.

Geluid is op optie 'Automatisch' nog hetzelfde, dus LPCM 5.1 bij LIVE TV kijken en bij Streaming apps ook en (indien beschikbaar) ook Dolby Atmos. Geen Dolby Digital 5.1 en Dolby Digital Plus.

Op de 'Passthrough' optie is hij Dolby Digital 5.1 bij LIVE TV kijken, geen geluiddips tot op heden meer voorgekomen. (Pluspunt!) 

Bij de streaming apps ook Dolby Digital 5.1 en Dolby Digital Plus. Alleen komt bij deze stand geen Dolby Atmos door. Dan moet hij weer naar  'Automatisch'.

Vooralsnog een erg fijne update! Zelfs de passtrough geluidsissues zijn opgelost met mijn soundbar Samsung Q800B. Nu alleen nog de optie automatisch HDR/SDR aanpassen op het bronmateriaal staat nog op mijn wensenlijstje. 

@Cees333 het klopt in mijn beleving ook dat het beeld bij kpn wat donkerder en minder kleurbeleving heeft ten opzichte van het beeld bij Ziggo.

Geluidsvertraging instelling 20 m/s mogelijk. Is er iemand die mij kan vertellen wat de juiste instelling is?  Ik het m altijd maar een gooi naar heb nog steeds last van geen juiste lip sync. 

En dan verheug je je op prachtige opnames. Net een gemaakt maar heb niet de indruk dat dat nu ook HD HQ is. I.i.g. pcm geluid ook. 

Van af wanneer zijn opnames ook HQ zoals beloofd in het startbericht?

Quote:

Wordt de beeldkwaliteit van opnames hierdoor ook hoger?
Ja, ook opnames die, vanaf april, gemaakt worden op kanaal 1-10 kunnen in hogere kwaliteit worden bekeken op de TV+ ontvanger

Geluid is op optie 'Automatisch' nog hetzelfde, dus LPCM 5.1 bij LIVE TV kijken en bij Streaming apps ook en (indien beschikbaar) ook Dolby Atmos. Geen Dolby Digital 5.1 en Dolby Digital Plus.

Op de 'Passthrough' optie is hij Dolby Digital 5.1 bij LIVE TV kijken, geen geluiddips tot op heden meer voorgekomen. (Pluspunt!) 

Bij de streaming apps ook Dolby Digital 5.1 en Dolby Digital Plus. Alleen komt bij deze stand geen Dolby Atmos door. Dan moet hij weer naar  'Automatisch'.

Die ervaring heb ik hier niet... op Automatisch krijg ik gewoon dolbyD 5.1 door bij tv kijken en streaming. Ook Dolby Atmos of dolbyD plus indien beschikbaar.

Bij Passthrough ook dolbyD 5.1 DolbyD plus en Dolby Atmos afhankelijk van de bron.

Geluidsvertraging instelling 20 m/s mogelijk. Is er iemand die mij kan vertellen wat de juiste instelling is?  Ik het m altijd maar een gooi naar heb nog steeds last van geen juiste lip sync. 

Hoi @Rene Las. Wat vervelend dat jij nog steeds lip sync problemen ervaart. Ik zie dat je hiervoor al een topic hebt aangemaakt. Ik wil voorstellen dat we het gesprek daar voortzetten. Dan houden we het hier overzichtelijk. 😊

Bij mij na update nog steeds kort wegvallen van geluid.

Bij uitgesteld kijken (na pauzeren) lijkt de HD+ stream terug te vallen naar een HD stream met een bitrate van gemiddeld zo'n 8,5Mbps. Ik ben nu een programma aan het opnemen om te zien of die straks met een bitrate van 12,5Mbps of zo'n 8,5Mbps teruggekeken kan worden.

Ik ben nu een programma aan het opnemen om te zien of die straks met een bitrate van 12,5Mbps of zo'n 8,5Mbps teruggekeken kan worden.

@wjb Bedankt voor deze terugkoppeling. Ik ben benieuwd naar het resultaat.