Skip to main content
Update

TV Ontvanger: Update naar NMC 9.0.216

Categorie:TV ontvangers
  • June 12, 2025
  • 62 reacties
  • 1957 keer bekeken
TV Ontvanger: Update naar NMC 9.0.216
Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Interactieve TV Update juni/juli 2025

NMC 9.0.216

We hebben een nieuwe update voor de oudere tv ontvangers Arris VIP 5202 en VIP 2952 en de Arcadyan HMB2260.

Wat zit er in?

Een aanpassing aan onze kant waarmee we betere logging kunnen maken, en zo het verkeer naar ons tv platform beter kunnen balanceren.

En een aanpassing die jullie kunnen gaan merken. Als je deze update eenmaal hebt zullen we alle ontvangers na 6 maanden continu gebruik automatisch een herstart geven. Waarbij continu gebruik betekent dat een ontvanger altijd of actief gebruikt wordt, of op stand-by staat.

Dit werkt als een refresh van het geheugen van de ontvanger en kan op deze manier mogelijk problemen voorkomen. Deze herstarts worden gedaan op een moment dat je er geen last van hebt.

Wanneer komt ‘ie

Omdat dit een grote update is, doen we hem in meerdere groepen, gedurende meerdere weken. We zijn hiermee deze week begonnen. Wanneer we ermee klaar zijn is nog niet precies bekend. De verwachting is in juli.

De uitrol van de huidige update is tijdelijk gestopt. Het TV team werkt aan een nieuwere release. Zodra er meer bekend is, laten we weten wanneer deze wordt uitgerold. Bedankt voor je geduld!

Nuttig om te weten: HTML versus NMC

De software van de tv-ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

• De NMC is degene met het versienummer dat begint met 9. De HTML begint met 6. 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig. 

Daarnaast is er de DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

62 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 12, 2025

Lekker bezig!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 12, 2025

Als je deze update eenmaal hebt zullen we alle ontvangers na 6 maanden continu gebruik automatisch een herstart geven. 

Ook als je ECO stand-by gebruikt??? Dan wordt het geheugen namelijk bij iedere stand-by sowieso leeg gedonderd. (Arris VIP2952)

Goedemorgen,

Kwam even kijken of er soms weer een tv update was geweest, omdat ik momenteel wat problemen met de VIP 2952 ervaar, maar deze update heb ik nog niet (dus daar komt het niet door).

Maar hoe weten jullie of ik geen last van de update heb, als deze continue in gebruik is cq standby…?!

Klinkt nogal tegenstrijdig; "een update die jullie gaan merken, maar je hebt er geen last van".

En waarom wordt de optie "software verwijderen" niet meer aangeboden, kan dat terugkomen?

Groet!

erwtjuh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • July 13, 2025

Goedendag, het wordt zeker eind juli, ik heb nog geen update gezien. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Omdat dit een grote update is, doen we hem in meerdere groepen, gedurende meerdere weken. We zijn hiermee deze week begonnen. Wanneer we ermee klaar zijn is nog niet precies bekend. De verwachting is in juli.

Geen concrete data aan te koppelen, maar juli is inderdaad nog niet voorbij. 😄 We zijn nog niet op de helft van de maand.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 13, 2025

Als de ontvanger in ECO stand-by staat is deze halfjaarlijkse handeling ook niet nodig. Dan wordt het geheugen altijd al helemaal geleegd.

ECO was er nog niet geloof ik. Heb nu 3 jaar TV+. Maar ik zette de Arris VIP2952 al 1 keer per maand een nachtje uit met de schakelaar achterop om het geheugen leeg te maken. De stroperigheid voorkwam ik daarmee.

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • July 14, 2025

Hier ook nog steeds geen update, zit nog op 9.0.208_1

Box12 en de SW2 punten zitten ook nog steeds op een update te wachten....

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 15, 2025

Wanneer komt ‘ie

Juli is ook nog niet voorbij, ​@j3roentje 😊

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 30, 2025

Hier nog 9.0.208_1 ​@Erik van KPN 

En het is al 30 juli.

En de nieuwe html moet ook nog.

Voorlopig ECO er maar even af....

Het is nu toch echt augustus hoor, heeft iemand überhaupt deze update ontvangen... ik iig niet?!

Leen59
Wijsgeer
  • August 1, 2025

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 1, 2025

Als we toch aan foto's doen 

@Leen59 

Ow WAUW, dat is "duidelijk" bewijs, niet "over het hoofd te zien" 😂 dank! 

Blijft toch een feit ​@Erik van KPN dat JULI nu toch echt voorbij is hoor 😃!

Doeg!

Ik kan het op jullie foto's beter lezen, dan op het scherm v/ kpn 🤣, ennuh... ​@PeterG  Je hebt nu wel de nieuwe HTML, of heb ik nog niet alles gelezen en is er alweer een nieuwere aangekondigd 🤔?!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 1, 2025

Nee ​@LoveCatsOnly . Ook nog niet de nieuwe html. Dat is 6.220.1 en die is er dus ook nog niet. 

Erwin van KPN
Moderator

@Erik van KPN  werkt morgenmiddag en zal hopelijk wat meer duidelijkheid geven. Nog even volhouden dus ;-)

@Erwin van KPN Over deze of die HTML update... of over het verschil tussen juli en augustus, geintje (kwam geloof ik ook nog een update met "iets leuks", ik zie nu door de updates het bos niet meer 🤪)! 

Leen59
Wijsgeer
  • August 1, 2025

Ik denk dat dit “iets leuks” is…

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Mensen even een huishoudelijk mededeling: dit topic is puur voor de huidige update en vragen daarover en feedback. Ik heb om dit topic voor de mensen die de feedback verwerken overzichtelijk te houden nu een aantal reacties geschrapt.

Persoonlijke voorkeuren over sport en dergelijke graag in andere topics :-) . Erik verschaft vanmiddag even meer duidelijkheid over de versies. 

@Leen59 

Aangezien jij DEZE update al hebt> heb je nog problemen ervaren? > aangezien het zo onduidelijk is wanneer deze update komt, ben ik benieuwd of je er "iets" van gemerkt hebt, dank!

erwtjuh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 2, 2025

Als we toch aan foto's doen 

Ik heb een arris 2970 (weergave zoals van PeterG) die niet update en een hmb 2260(weergave zoals leen59) die wel update??? Hoe kan dat dan....de update wordt toch uitgezet per adres ?

Leen59
Wijsgeer
  • August 2, 2025

@LoveCatsOnly , ik heb hier niets van gemerkt, maar heb ook nergens naar gezocht.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 2, 2025

De verwachting was om in juli klaar te zijn met deze. Kan zijn dat deze toch wat langer doorloopt. Ik zal 't even navragen. Maar daar krijg je dan wel pas na het weekend antwoord op :)

Verder lopen updates voor de NMC en de HTML los van elkaar. Dus het kan ook zijn dat je de HTML eerst krijgt en daarna pas deze. 

Ik heb een arris 2970 (weergave zoals van PeterG) die niet update en een hmb 2260(weergave zoals leen59) die wel update??? Hoe kan dat dan....de update wordt toch uitgezet per adres ?

En gaan updates per ontvanger type. Dus dit is ook normaal :)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 6, 2025

Nu 6 augustus 14:39

Nog steeds HTML en NMC als op de eerder geplaatste foto op de Arris VIP2952. 

Kan je nog eens navragen ​@Erik van KPN ?

• August 6, 2025

@PeterG, je HTML versie is wel de nieuwste als ik je schermprint bekijk. Er was even verwarring rond het versienummer.

Op de nieuwste NMC versie wacht ik ook nog (vip5202).