Skip to main content
Beantwoord

Gebeld worden op je vast nummer en dan toch een bedrag op je nota, kan dat?

• 15 februari 2025
  • 6 reacties
  • 237 keer bekeken

Er staat op mijn KPN-nota twee keer €0,16 van een spamnummer 078-7620580. We zijn erg alert op deze spamnummers en gaan ze zeker niet terugbellen. Daarom vinden we het vreemd dat er twee keer €0,16 op de nota staat 

Mijn vraag is slechts deze: is het technisch mogelijk dat als je gebeld wordt, en dus niet zelf belt, een spammer geld van je nota kan laten afschrijven?

Ik beschik al over elk denkbaar advies dat KPN, Google en internet kan geven dat waarschuwt tegen spammers en hackers. Die mogen overgeslagen worden, waarvoor dank.

Beste antwoord door TweeJeetjes

Noordzee schreef:

Hallo ​@TweeJeetjes ,

Voor wat het waard is, dat nummer schijnt van “Gezinsenergie” te zijn. 

Als ze jou bellen kost dat jou nooit geld. 
Ik zou ze toch maar blokkeren via MijnKPN. 

Tips voor meelezers staan hier:

Moet je de ruimte voor Tips niet sparen voor straks als A.I. komt van de techmiljonairs? Want dan gaat internet helemaal propvol lopen met tips en waarschuwingen en advies, want vanaf dan is elk bericht verdacht en onbetrouwbaar. Nu al zijn mensen niet in staat om met zekerheid te zeggen dat de Here Jezus niet in je computer zit. Dus er staat ons wat te wachten.

Bekijk origineel

6 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17625 reacties
  • 15 februari 2025

Hallo ​@TweeJeetjes

Gebeld worden zou inderdaad geen kosten moeten opleveren. Ik kan maar één ding bedenken: staat het vaste nummer misschien doorgeschakeld naar een ander (mobiel) nummer? Dan levert niet het binnenkomende gesprek de kosten op, maar de uitgaande doorschakeling wel.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 februari 2025

Hallo ​@RBxx 

Nee, er is niet doorgeschakeld naar een andere telefoon. Op het tijdstip dat op de nota (13 Jan 09:16u) staat in de belgeschiedenis van het vaste telefoontoestel ook niets. Wel op 29 januari maar de nota daarvan komt pas volgende maand.

PeterG
Superuser
  • 61230 reacties
  • 15 februari 2025

Onverklaarbaar. Gebeld worden komen nooit kosten bij kijken. 

Wist je trouwens dat je inkomende bellers kunt blokkeren? Individuele nummer of volledig netnummer. Indien dat laatste kan niemand uit dat gebied je nog bereiken. 

Ga naar MijnKPN om te blokkeren. 

• 5910 reacties
  • 15 februari 2025

Op de site van de aanbieder van dat nummer : voipq.nl
staat :

Intelligente monitoring tegen misbruik

Dan daar klagen ?
(niet over die kosten natuurlijk)

NB Er wordt op sommige nummer terug zoek sites soms wel wat erg snel geroepen dat het om spam gaat maar dan is het soms de loodgieter die een afspraak wil maken, maar in dit geval lijkt het wel echt een verkooppraatje te zijn.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36748 reacties
  • 15 februari 2025

Hallo ​@TweeJeetjes ,

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 februari 2025

Dank allen voor de antwoorden.

Ik zal het nummer blokkeren voorzover nog niet gedaan.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • Antwoord
  • 21 februari 2025
Noordzee schreef:

Hallo ​@TweeJeetjes ,

Moet je de ruimte voor Tips niet sparen voor straks als A.I. komt van de techmiljonairs? Want dan gaat internet helemaal propvol lopen met tips en waarschuwingen en advies, want vanaf dan is elk bericht verdacht en onbetrouwbaar. Nu al zijn mensen niet in staat om met zekerheid te zeggen dat de Here Jezus niet in je computer zit. Dus er staat ons wat te wachten.

Reageer