Skip to main content
Vraag

KPN TV+: Ondertiteling bij Nederlandstalige programma's loopt sterk achter

• 4 maart 2025
  • 16 reacties
  • 105 keer bekeken

Bij veel Nederlandstalige programma's gebruik ik de ondertiteling. In het verleden via teletekst 888, maar nu via het icoontje onder het programma.
Echter, bij héél veel programma's loopt de ondertiteling achter. Dan is het programma al zo'n 6 zinnen verder dan de ondertiteling. Dat werkt heel verwarrend en het programma is dan niet meer te volgen. 

Heeft KPN hier een oplossing voor?? 

16 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8176 reacties
  • 4 maart 2025

Beste ​@Mickela daar kan KPN helaas niets aan doen.

Vaak staat er bij de ondertiteling bij dat het live ondertitelt wordt en daardoor achter kan lopen.

Er wordt ook steeds vaker door AI live voor ondertiteling gezorgd door voor soms hele rare vertalingen en ondertiteling zorgt en achter loopt.

• Auteur
  • Helper
  • 42 reacties
  • 4 maart 2025
JanD schreef:

Beste ​@Mickela daar kan KPN helaas niets aan doen.

Vaak staat er bij de ondertiteling bij dat het live ondertitelt wordt en daardoor achter kan lopen.

Er wordt ook steeds vaker door AI live voor ondertiteling gezorgd door voor soms hele rare vertalingen en ondertiteling zorgt en achter loopt.

Ik ga er van uit dat (vooropgenomen) series niet live worden ondertiteld.

Maar, wat is de oplossing???
Bij TT had ik hier nooit last van!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8176 reacties
  • 4 maart 2025

Bij KPN is daar geen oplossing voor, de OT wordt niet door KPN beheerd ​@Mickela 

• Auteur
  • Helper
  • 42 reacties
  • 4 maart 2025
JanD schreef:

Bij KPN is daar geen oplossing voor, de OT wordt niet door KPN beheerd ​@Mickela 

Er zou wel een oplossing zijn, als je gewoon de ondertiteling van TT weer zou kunnen gebruiken.

• Auteur
  • Helper
  • 42 reacties
  • 4 maart 2025

@KPN Hoe kan ik de ondertiteling via teletekst weer gebruiken bij programma's die ik kijk? 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8176 reacties
  • 5 maart 2025
Mickela schreef:

@KPN Hoe kan ik de ondertiteling via teletekst weer gebruiken bij programma's die ik kijk? 

Dat kan helaas niet meer ​@Mickela 

• Auteur
  • Helper
  • 42 reacties
  • 5 maart 2025
JanD schreef:
Mickela schreef:

Dat kan helaas niet meer ​@Mickela 

Dus dan kan @KPN hier toch wel wat aan doen, als dit niet meer kan??!

Dat komt dan bij de zoveelste achteruitgang van de nieuwe TV+ box, waar ik niet blij van wordt, omdat ik de ondertiteling dagelijks gebruikte en deze dus niet meer bruikbaar is!!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8176 reacties
  • 5 maart 2025

Nogmaals ​@Mickela bij de TV+ box is de techniek dusdanig anders dat ondertiteling via 888 technisch niet meer mogelijk is.

Het is wel mogelijk TXT-pagina's te bekijken via de speciale app, dus ook niet meer via 888, net als de OT.

• Auteur
  • Helper
  • 42 reacties
  • 5 maart 2025
JanD schreef:

Nogmaals ​@Mickela bij de TV+ box is de techniek dusdanig anders dat ondertiteling via 888 technisch niet meer mogelijk is.

Het is wel mogelijk TXT-pagina's te bekijken via de speciale app, dus ook niet meer via 888, net als de OT.

@JanD Je kunt me vertellen wat er allemaal niet meer mogelijk is, maar dat lost mijn probleem en vraag niet op.
Mijn vraag was ook gericht aan de KPN, zodat zij dit wellicht op kunnen pakken, omdat dit nogal vervelend is (en dat is een understatement) voor slecht horende mensen die afhankelijk zijn van de ondertitel. 

De TV+ box is mij in m'n maag gesplitst en er blijken dus allerlei nadelen aan te zitten, ipv dat het een voorutigang is. 
Ik vind dat de KPN daar iets aan moet doen!!! En dan helpt het niet als jij me steeds vertelt dat het niet kan. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8176 reacties
  • 5 maart 2025

Beste ​@Mickela zelf ben ook ik slechthorend en heb er alle belang bij dat de ondertiteling goed werkt.

Je blijft echter maar doorvragen of KPN dat niet op kan lossen en dan blijf ik herhalen dat het geen KPN-issue is. KPN is slechts een doorgeefluik van de tv-kanalen en alles wat daar aangekoppeld is.

Dat je alleen een antwoord van KPN wil is prima, maar dan moet je je vraag niet in een openbaar forum stellen waar medeforumleden ook kunnen en mogen reageren.

Wil je echter alleen nog een reactie van KPN kun je bellen via 0800 0402, desnoods via de ‘doven-telefoon’ https://www.kpnteletolk.nl/ of via een vragenformulier: https://www.kpn.com/service/ugs?icid=contact:cd=community&campaignid=so:c=merk-community

Succes.

• Auteur
  • Helper
  • 42 reacties
  • 5 maart 2025
JanD schreef:

Beste ​@Mickela zelf ben ook ik slechthorend en heb er alle belang bij dat de ondertiteling goed werkt.

Je blijft echter maar doorvragen of KPN dat niet op kan lossen en dan blijf ik herhalen dat het geen KPN-issue is. KPN is slechts een doorgeefluik van de tv-kanalen en alles wat daar aangekoppeld is.

Dat je alleen een antwoord van KPN wil is prima, maar dan moet je je vraag niet in een openbaar forum stellen waar medeforumleden ook kunnen en mogen reageren.

Wil je echter alleen nog een reactie van KPN kun je bellen via 0800 0402, desnoods via de ‘doven-telefoon’ https://www.kpnteletolk.nl/ of via een vragenformulier: https://www.kpn.com/service/ugs?icid=contact:cd=community&campaignid=so:c=merk-community

Succes.

Ik heb meerdere vragen gesteld via het forum waar KPN wél op reageert, en dit meeneemt in de verbeteringen. Dus daarom stel ik dit ook hier aan de orde.

Dat KPN een TV box levert waarbij je niet meer via TT de ondertiteling kunt gebruiken, lijkt mij toch echt iets van de KPN….

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hey ​@Mickela! Ik kan mij voorstellen dat het niet prettig tv kijken is wanneer de ondertiteling 3 zinnen achterloopt. Dan wordt het moeilijk te volgen allemaal. 

Zoals ​@JanD al aangeeft is de Teletekst ondertiteling vervangen voor ondertiteling die wordt aangeleverd via de stream zelf. In principe betekent het dan ook dat de ondertiteling afkomstig is van de zender en wij het alleen maar doorgeven. Maar als het echt niet goed functioneert, dan is het denk ik wel het onderzoeken waard of het aangepast kan worden. 

Voor dit onderzoek heb ik wat voorbeelden nodig eigenlijk. Zou je één of meerdere uitzendingen kunnen doorgeven waar de ondertiteling echt flink achterloopt? En gebeurt het vooral op één specifiek kanaal of meerdere kanalen? 

• Auteur
  • Helper
  • 42 reacties
  • 6 maart 2025

@Arjan van KPN Fijn dat je er naar wilt kijken. Het is natuurlijk wel vreemd dat ik er bij de vorige TV box nooit last van heb gehad. Dus als het aan de zender ligt die het doorgeeft, had het probleem zich toch eerder ook moeten voordoen?

Ik ga de komdende tijd even bijhouden wanneer het gebeurt, en kom er dan bij je op terug. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Daarom wil ik ook kijken of we er toch iets aan kunnen veranderen :) Mogelijk zit het in de tv-ontvanger of wordt het zo aangeleverd door de leverancier. Dat moeten we gaan onderzoeken. 

Ik wacht dan je voorbeelden af en dan geef ik dat door aan het TV-team. 

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 7 maart 2025

Hier ook ondertiteling niet gelijk of zelfs niet aanwezig bij lldl

Kastje kpn is gewoon bagger

Slecht beeld loopt vast start opnieuw op

Misschien eens tijd nieuwe

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Banjoke. Lastig dat jij ook problemen ondervindt met de ondertiteling. Om dit signaal door te kunnen geven heb ik wel een specifieker voorbeeld nodig. Je geeft aan dat het bij Lang Leve de Liefde gebeurde, maar op welke dag was dit en hoe laat begon de uitzending? 

Voor je andere problemen kun je beter een eigen topic aanmaken. Dan kunnen we je daarbij proberen te helpen, want ik kan mij voorstellen dat je daar niet blij van wordt. 

Reageer