propeller schreef:
Als dit al langer aan de gang is waarom adverteren ze dan met 128kb/s?
Ik heb geen advertenties gezien, in mijn prepaid omgeving staat als bundel ‘Onbeperkt Online bundel” met als verdere specificatie: “Onbeperkt mobiel internet (128 kb/s) en 30 minuten/sms”
Dat dan blijkt dat die 128 bij lange na niet wordt gehaald is tegenwoordig helaas eerder makkelijk een regel dan uitzondering. Mobile telecom is moordende concurrentie, er zijn legio vlakken en aspecten waar men gewoon een loopje neemt met de waarheid/feiten. Zie b.v. ook de 1Gbit glasvezel abo’s, die zouden gewoon 940Mbps moeten kunnen, maar bij KPN is het 850Mbps. Dus als men er mee wegkomt, (mensen blijven het kopen) dan laten ze het gewoon zo.
Voor deze Pre-Paid bundel geldt dan voor mensen als jij en ik: 1 keer en nooit weer. Je bent dan helaas wel 9 euro kwijt. In mijn geval duurde de activatie van de bundel langer dan ik verwachte, dus toen ik naar buiten ging om het te gebruiken, was ik tevreden, het werkte. Maar het was wel erg snel; Toen zag ik dat de account nog op ‘betalen-per-MB’ stond en ik alleen al door de speedtest er binnen een minuut het toegoed er doorheen had gedraaid. De volgende 48 uur stelde ik dus ook vast wat topic onderwerp is en ook dat de ping tijden soms heel hoog zijn. Dat maakt nog het meeste uit als het gaat om werkbaarheid. Enige reden waarom ik naast mijn bestaande T-Mobile variant die van KPN had genomen was omdat KPN de sessie niet elke 24-uur reset, wat T-Mobile wel doet bij mobiele verbindingen.
Binnen 2 dagen dus zo’n 20 euro armer. Wel ervaring rijker en dat vind ik persoonlijk belangrijker dan die 20 euro. Ik weet namelijk nu nog beter wat de beste optie is kwa mobiel netwerk ‘voor het echte werk’. En het spreekwoord ‘vertrouwen komt te voet en gaat te paard’ is weer van toepassing.
propeller schreef:
Tijd om dit product te laten testen door de consumentenbond ofzo want hier klopt iets niet.
Dan kijkt KPN gewoon of en wanneer die instantie zich gaat roeren (of al eerder), dan verlaagt men de prijs van de bundel, of men past de specificatie aan (b.v. naar 64kbps), of men verwijdert de bundel, of men doet gewoon niets. Fixen zal denk ik veel complexer zijn, dus niet lonen.
propeller schreef:
128kb/s is zo'n trage verbinding dat dit met vol bereik of slecht bereik technisch gezien geen enkel probleem zou moeten zijn om deze snelheid te behalen. De 1GB bundel van 25Mb/s met 1 streepje aan bereik heeft nog steeds een zeer goeie snelheid en bij tests zelfs 25Mb/s behaalt. Hoe kan het dan dat de geadverteerde 128kb/s bundel met vol bereik maar maximaal 80kb/s heeft?
Bereik (signaalsterkte, signaalkwaliteit even simpel gezegd) is niet 1-op-1 gerelateerd aan datasnelheid. Er zit gewoon ergens in de keten een snelheidsbegrenzer, net dat als een F1-deelnemer stapvoets kan rijden in een voertuig. Alleen is de implementatie van die snelheidsbegrenzer niet goed, ofwel slecht, ofwel gemakzuchtig. Het kan zijn dat het minimale restcapacieteit op lage prioriteit is, dus dat er eigenlijk helemaal geen gedegen snelheidsbegrenzer actief is. Is allemaal gissen, zal ook niet uitgelegd worden hier denk ik. Kan uitermate complex worden (‘resource scheduling’ theorie etc) en risico dat men veel te makkelijk bedrijfsgeheimen van zichzelf danwel toeleverancier prijs geeft.