Skip to main content

Vandaag wilde ik (voor het eerst) Amazon Prime kijken via de 4K tv-decoder app. Ik vond de kwaliteit tegen vallen en kwam erachter dat de stream 1080P was (en volgens mij ook nog een hele lage bitrate, want zag er echt opvallend slecht uit). (Comedy Club, S01E01)

Vervolgens de app gestart op mijn Xbox Series X en dezelfde aflevering gestart (Comedy Club, S01E01) en dat was een hoge kwaliteit UHD stream.

Klopt het dat de Amazon prime app geen UHD/4K ondersteund en zo ja, wanneer wordt dat opgelost zodat dit gelijkwaardig is aan alternatieve apps (zoals die op de Xbox Series 😵?
 

Heb je, een recente, smart tv?

Zo ja, kijk eens met de app op de Smart TV of je dan wel 4K hebt.

Ik gok erop dat je de KPN tv decoder Arris 5202 hebt, anders heb je op de KPN tv decoder zo wie zo geen 4K. 

 

Lage bitrate kan ook aan Amazon liggen.

Alleen TV KPN wordt op een aparte manier verzonden en is HD 7mB en op glasvezel 661-670 12,5 mB (originele stream).

 

Amazon Prime, YouTube, Netflix, etc, gaan via standaard internet en daar heeft KPN geen invloed op.

 

Wat is jou echte downloadsnelheid? zie hier om te meten. 


Heb je, een recente, smart tv?

Zo ja, kijk eens met de app op de Smart TV of je dan wel 4K hebt.

Ik gok erop dat je de KPN tv decoder Arris 5202 hebt, anders heb je op de KPN tv decoder zo wie zo geen 4K. 

 

Lage bitrate kan ook aan Amazon liggen.

Alleen TV KPN wordt op een aparte manier verzonden en is HD 7mB en op glasvezel 661-670 12,5 mB (originele stream).

 

Amazon Prime, YouTube, Netflix, etc, gaan via standaard internet en daar heeft KPN geen invloed op.

 

Wat is jou echte downloadsnelheid? zie hier om te meten. 

Hey Joop,

Ik heb inderdaad de 4K decoder van KPN. Ik snap dat de apps via Internet gaan, maar KPN is wél verantwoordelijk voor de apps. En mijn vaststelling is dat de KPN App op de decoder UHD content als FHD doorgeeft terwijl de app van de xbox series x dezelfde content wél in UHD doorgeeft. Met Netflix gaat het overigens wél goed, daar krijg ik 4K/UHD. 
 

mijn download en upload is dicht tegen de 1000mbps up en down met minder dan 2ms latency naar de KPN Ookla test server.


Hallo @Jurr bij Netflix moet je dan wel een speciaal 4K-abo hebben, ik weet niet of Amazon dat ook aanbiedt.

Ik weet niet of die 4K-abo's van Netflix en Amzonvia de KPN-decoder kunnen lopen of dat je die abo's alléén rechtstreeks op je smart tv kunt zien buiten de KPN-decoder om.

CC: @joop2011 


Hallo @Jurr bij Netflix moet je dan wel een speciaal 4K-abo hebben, ik weet niet of Amazon dat ook aanbiedt.

Ik weet niet of die 4K-abo's van Netflix en Amzonvia de KPN-decoder kunnen lopen of dat je die abo's alléén rechtstreeks op je smart tv kunt zien buiten de KPN-decoder om.

CC: @joop2011 

Hey @JanD, Dat klopt, bij Netflix is het inderdaad een speciaal abo (heb ik), bij Prime niet. Maar je logged altijd in (ook via de apps op de KPN decoder) en dus weet Prime / Netflix dat je een lidmaatschap hebt en welk type. 
 

Ondanks dit, krijg ik dus een andere type stream via de KPN decoder als via het alternatief. Dus de vraag blijft open staan, waarom krijg ik geen 4K/UHD stream via de Prime App op de 4K KPN decoder.


Hallo @Jurr als Prijme niet in UHD uitzendt kan de decoder het ook moeilijk in UHD weergeven, hetzelfde geldt voor Netflix.

Het tv-toestel zelf maakt er meestal wel een vorm van 4K van.

Als ik NPO1 op kanaal 661 selecteer geeft mijn tv-toestel geen 1980x1020 weer, maar het dubbele.

 


mijn download en upload is dicht tegen de 1000mbps up en down met minder dan 2ms latency naar de KPN Ookla test server.

Ook met 100Mbps zou Amazon Prime natuurlijk prima 4K Ultra-HD moeten kunnen leveren, daar is bij lange na geen 100Mbps voor nodig.


Hallo @Jurr als Prijme niet in UHD uitzendt kan de decoder het ook moeilijk in UHD weergeven, hetzelfde geldt voor Netflix.

Het tv-toestel zelf maakt er meestal wel een vorm van 4K van.

Als ik NPO1 op kanaal 661 selecteer geeft mijn tv-toestel geen 1980x1020 weer, maar het dubbele.

 

@JanD , Je mist het punt. Ik zal twee foto’s toevoegen ter illustratie.

foto 1 is via de KPN decoder App. Let op links onder in beeld, daar zie je 1080p

foto 2 is via de Xbox Series X App. Let op links onder in beeld, daar zie je UHD

Conclusie: De KPN decoder App biedt niet de maximale kwaliteit stream aan terwijl die wel beschikbaar is. Dat is het issue wat ik aan kaart.

 


Hallo @Jurr heb je de KPN-decoder wel op UHD staan en de beeldkwaliteit op AUTO?

Ik ga er vanuit dat je een VIP5202 hebt.


Ik snap dat de apps via Internet gaan, maar KPN is wél verantwoordelijk voor de apps.

Helaas is dit niet het geval. De apps worden ontwikkeld buiten KPN om maar door de aanbieder zelf, Amazon in dit geval. Als je voor het eerst het ‘apps’ scherm opent op een TV-ontvanger wordt er ook aangegeven dat de apps buiten de omgeving van KPN gaan. Mogelijk is de Amazon Prime app op de tv-ontvanger niet klaar voor UHD omdat deze zelfde versie ook op de niet-UHD ontvangers gebruikt wordt dacht ik zo.

 

Misschien kan @Jeroen-bart Engelen hier wat meer over toelichten.


Ik weet dit zelf niet, maar ik heb het gevraagd aan het STB team.


Dank daarvoor @Jeroen-bart Engelen, we horen graag wat de reactie is!


Een reactie gehad.

De app ondersteund inderdaad geen 4K. Er lopen voortdurend discussies met onze partners over verbeteringen, dus er is gevraagd dit op de agenda te zetten. Meer dan dit kan ik er op dit moment helaas niet van maken. Als er meer te melden valt de komende tijd, dan zal ik het ook hier zetten.


Dank voor de update @Jeroen-bart Engelen!


En je kan ze natuurlijk altijd via de app op de 4K smart tv kijken.

Zo doen wij het en werkt perfect.


Beste,

 

Is er inmiddels al zicht op een app die wel 4K ondersteunt? We zijn echter weer 6 maanden verder. 


@Jeroen-bart Engelen is hier inmiddels meer over bekend? 🙂


Beste,

 

Is er inmiddels al zicht op een app die wel 4K ondersteunt? We zijn echter weer 6 maanden verder. 

 

KPN maakt zelf geen app's.

Ze zijn in dit geval afhankelijk van Amazon prime.

Die moeten hem voor LInux maken.

 

Maar zoals ik al vermelde, met een 4K smart tv kan je hem gewoon op de 4K tv zien.

En omdat je een 4K tv hebt, kan je het gewoon via de app op de tv kijken.

Heb je wel de AB van de tv nodig. 😉

 

Wij kijken altijd via de app's op de tv.

En inderdaad Netflix en Disney+ hebben wij via de 4K tv in 4K😊

En nooit problemen. 😉


@joop2011 

goedemorgen Joop,

uiteraard weet ik dit maar het is onhandig en de rekencapaciteit/beeldkwaliteit van de kpn ontvanger is vele malen beter dan een onboard player van een tv. Daarnaast ben ik van mening dat kpn de enigste partij is die druk kan uitoefenen op prime dus zal ik deze vraag aan kpn stellen. Ik krijg namelijk het idee dat het niet al te hoog op prioriteitenlijst staat. En als je adverteert (klanten binnen haalt) met de boodschap dat je prime aanbied moet je als provider ook de kwaliteit waarborgen. Bij een Audi krijg je ook geen goedkopen b merk banden onder de auto met de boodschap dat zij geen banden leverancier zijn. Maar dat is mijn mening/visie :) 


@joop2011

goedemorgen Joop,

uiteraard weet ik dit maar het is onhandig en de rekencapaciteit/beeldkwaliteit van de kpn ontvanger is vele malen beter dan een onboard player van een tv. Daarnaast ben ik van mening dat kpn de enigste partij is die druk kan uitoefenen op prime dus zal ik deze vraag aan kpn stellen. Ik krijg namelijk het idee dat het niet al te hoog op prioriteitenlijst staat. En als je adverteert (klanten binnen haalt) met de boodschap dat je prime aanbied moet je als provider ook de kwaliteit waarborgen. Bij een Audi krijg je ook geen goedkopen b merk banden onder de auto met de boodschap dat zij geen banden leverancier zijn. Maar dat is mijn mening/visie :) 

 

De app's in mijn LG OLED tv zijn perfect.

Zover ik weet in de meeste tv's.

Ik weet niet welke tv u heeft.

Maar ik heb perfect beeld en kijk streaming diensten altijd via de app van de Smart tv.

En 2 AB's,, ik vind het prima (mijn vrouw ook)> 

 

En KPN doet dit als service voor mensen die GEEN smart tv hebben en vooral voor de 2de of 3de tv.

Dan is het handig.

Een Audi is heel iets anders dan een app op een KPN tv decoder. Dat is appels met peren vergelijken.😣

De KPN tv decoder is gemaakt om vooral TV zenders weer te geven en dat doen ze perfect.😉

 

En via een forum stel je de vraag niet aan KPN.

Een forum is, ook bij de concurrentie, bedoeld voor klanten die elkaar helpen.

Een moderater kijkt mee en helpt ook.

En of KPN druk kan zetten bij Amazon Prime? Ik betwijfel het. Daar vinden ze zichzelf veel te groot voor (Amazon Prime). 


Ik heb weer gevraagd, en ook wat informatie gekregen, maar op de vraag hoeveel ik van die informatie mag delen kwam helaas geen antwoord. Enige wat ik er over kan zeggen is dat er wel e.e.a. aan ontwikkeling plaatsvind op de Amazon Prime app. En ik hoop dat ze de komende maanden daar wat officieel over gaan aankondigen.

Als ik toch nog meer hoor wat ik mag doorgeven zal ik dat doen.


@Jeroen-bart Engelen allereerst de beste wensen voor 2023,

Om maar even het vuurtje warm te houden 😅 nu weer bijna een half jaar verder.

Is er al enig zicht op een update voor de prime app? Dat de app nog geen UHD ondersteund was al duidelijk volgens vorige berichten. Mijn vervolgvraag ligt waarschijnlijk in dezelfde hoek ; de app blijkt ook geen 5.1 of atmos geluid te ondersteunen, hierover wilde ik een nieuwe thread aanmaken, maar na het lezen van deze thread kan ik volgens mij beter hieronder een toevoeging plaatsen 😅


@Myrge Jij ok nog de beste wensen.

Ik ben absoluut niet op de hoogte van de plannen van het team wat daarvoor verantwoordelijk is, maar als ik zie met hoeveel focus ze bezig zijn met de nieuwe iTV ontvanger zou het mij ook helemaal niets verbazen als dat soort dingen even op een laag pitje staan.


Net dit ook in een ander topic geplaatst:

De stand 4K betekend niet dat dit formaat te zien is.

Er zijn maar 4 zenders die dit ondersteunen zie program list.

Er is geen enkele provider die in 4K uitzend alleen tijdens evenementen kan je 4 K soms kijken bv met de WK voetbal.

De standaard is in bijna heel europa HD 1080i tot 1080P.

4K of zelfs 8K heeft dus geen zin.

Op sommige streamingsdiensten zie je wel films in 4K op Netflix wel eens en Prime, Disney weet ik niet.

Als je standaard de melding 4K ziet wil dat zeggen dat men gebruik maken van upscaling dus 1080 naar 4K uitrekken of oprekken van het standaard beeld.

Ik hoop dat ea duidelijk is geworden nu.

mvg’