Skip to main content

Een videoclip werd uitgezonden in HLG

• May 12, 2026
  • 15 reacties
  • 114 keer bekeken

D-box
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4

Hallo allemaal! 

Vandaag keek ik naar een videoclip van Zara Larsson op YouTube:

Midnight Sun Tour 2026 (Orlando, FL)

van MyConcertCollection. (waarom dit in CamelCase geschreven wordt snap ik niet, het is toch geen regelcode)

Toen zag ik iets frappants: ik kreeg in mijn linker bovenhoek de letters HLG te zien. 

Ik ben dit soort pup-ups wel gewend, zo krijg ik vaak de pupup: HDR10 te zien; maar de pop-up HLG had ik nog nooit eerder gezien. 

Grappig toch!

Groetjes 

D-box 

May 13, 2026

Wezenlijk betekent het dat de content creator/uploader deze clip in HDR- HLG formaat heeft geplaatst.

If you're grading your video, grade in Rec. 2020 with PQ or HLG. Using a different configuration, including DCI P3, will produce incorrect results.

Once a video has been properly marked as HDR, uploading it follows the usual process of uploading a video. YouTube will detect the HDR metadata and process it, producing HDR transcodes for HDR devices and an SDR downconversion for other devices.

Bron

Die popups is gelukkig merk specifiek op mijn Samsung heb ik daar geen last van.

15 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 12, 2026

Op welk apparaat of via welk apparaat krijg je deze melding? 

HLG staat voor Hybrid Log-Gamma en is een HDR-standaard (High Dynamic Range) voor video, ontwikkeld door de BBC en de Japanse omroep NHK. Het combineert HDR-beeldkwaliteit met SDR-compatibiliteit, waardoor één tv-signaal geschikt is voor zowel moderne HDR-tv's als oudere SDR-televisies, ideaal voor live-uitzendingen.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 12, 2026

@joop2011 ik vermoed dat ​@D-box dit op zijn HDR-capabele tv zag. Ik zie het logo ook af en toe verschijnen tijdens het zappen.

D-box
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 12, 2026

Mijn tv is een CHIQ, voor €160,00 bij bol.com gekocht.

Omschrijving Aantal Prijs/st Korting Bedrag
CHiQ LF32FT - Smart TV 32 Inch - Full HD -
Metalen Randloos - Google TV - Dolby Audio -
HDMI - 2025

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 12, 2026

En de melding krijg je als je YouTube op de smart tv kijkt, begrijp ik.

D-box
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 12, 2026

@joop2011 

Helemaal correct kerel!

D-box
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 13, 2026

@joop2011 

Hoi kerel! 

Voor wat betreft die pop-ups heb ik een testje gemaakt, en het werkt! 

1. Je maakt in YouTube een playlist aan, (òf je gaat plakken achter een bestaande playlist).

2. Je gaat opslaan: 

videoclip van Zara Larsson op YouTube:
Midnight Sun Tour 2026 (Orlando, FL)
van MyConcertCollection.

3. Vervolgens sla je op: 

EPIC HDR OLED Visuals Test 8K Nature Animals Dolby (deze is te vinden in het kanaal: 

8K Video ULTRA HD).

4. Vervolgens sla je ook een "normaal" bestand op. 

Zo!, de basis is gelegd, nu gaan we switchen: 

Nu zet je een gedeelte van het normale bestand op,

Vervolgens zet je de clip van Zara Larsson op, de pop-up 

HLG verschijnt. Nu ga je dat 8K bestand opzetten, de pupup HDR10 verschijnt.

Je gaat weer terug naar het normale bestand, de put up: 

"Aangepaste of Synthetische content" verschijnt. 

Als je nou bij een klant komt (fysiek of via digitale weg), stream je jouw drie bestanden door naar hem (bijvoorbeeld via WhatsApp); de klant opent jouw drie bestaanden voor een paar seconden, die bestanden komen in zijn geschiedenis te staan; 

Nu kan jouw klant nagaan of hij ook die pup-ups krijgt.

Leuk idee toch!?

Groetjes man, 

D-box 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 13, 2026

Hoi Kerel?

Dat zeg je toch tegen een klein kind?

D-box
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 13, 2026

Huh?

Ik wilde je alleen maar helpen hoor.

Nou, over een sluiten we maar!

• May 13, 2026

Wezenlijk betekent het dat de content creator/uploader deze clip in HDR- HLG formaat heeft geplaatst.

If you're grading your video, grade in Rec. 2020 with PQ or HLG. Using a different configuration, including DCI P3, will produce incorrect results.

Once a video has been properly marked as HDR, uploading it follows the usual process of uploading a video. YouTube will detect the HDR metadata and process it, producing HDR transcodes for HDR devices and an SDR downconversion for other devices.

Bron

Die popups is gelukkig merk specifiek op mijn Samsung heb ik daar geen last van.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 13, 2026

Huh?

Ik wilde je alleen maar helpen hoor.

Nou, over een sluiten we maar!

Ik maak er verder geen probleem van hoor, maar ik ben 72 en dan klinkt zoiets best raar.

Vandaar.

En mij helpen?

Jij stelde toch de vraag?

Ik heb niets gevraagd.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 13, 2026

Bron

Mee eens, een paar jaar geleden hadden we het bij EK voetbal op NPO1.

Via de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Was HD met HRD

D-box
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 13, 2026

@joop2011 

Off topic 

Ok man, dan waren mijn gedachten verkeerd, excuses en ik vraag een ​moderator om de of topic postings te verwijderen.

Dus bij deze: @moderator, verwijder de off topic postings alsjeblieft.

• May 13, 2026

Mee eens, een paar jaar geleden hadden we het bij EK voetbal op NPO1.

Via de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Was HD met HRD

Je bedoeld HLG-HDR wat niet helemaal goed ging, dat werdt ook via de vip5202 geleverd.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@D-box, leuk dat je hier een topic voor aanmaakt! Ik wist dit ook niet, dus weer wat geleerd. 😄

@joop2011 Ik heb je AI antwoord verwijderd. Ik meen dat je hier eerder al van op de hoogte was gebracht, maar voor de zekerheid verwijs ik je naar de huisregels. Geen AI antwoorden hier, het is een community bedoeld voor ervaringen en reacties van gebruikers. Niet van AI. 

Wat kerel betreft, mijn broer heeft inmiddels wat Rotterdamse trekjes opgelopen dus die spreekt al zijn vrienden van 40+ ook aan met ‘kerel’. 😄 
Wellicht een regionaal dingetje? 😁 Ik vind het leuk klinken. Kom jij toevallig ook uit Rotterdam ​@D-box?

In elk geval heb je geloof ik antwoord op je vraag gekregen. Mocht je nog verdere vragen hebben, laat het gerust weten!

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 15, 2026

Dank je ​@Sanne van KPN , ik wist dit niet. (maar ik begrijp het wel)

Had het ook alleen ter info gedaan.

Een link naar een website met uitleg mag wel?