Skip to main content

Ik zit op de camping in Nederland en werk met de KPN iTV app op een Samsung A53 Android smartphone en een Chromecast met Google TV en eigen afstand bediening.

Ik gebruik geen wifi maar de mobiele data verbinding met het KPN netwerk.

TV kijken op de smartphone gaat op alle zenders prima behalve voor een aantal programma's die daarvoor afgeschermd zijn. Eurosport kijken voor bv Wimbledon tennis gaat prima.

Om te kijken op een groter scherm gebruik ik een Android tablet met KPN iTV app. Met de smartphone ingesteld als wifi hotspot werkt dat ook prima.

Voor nog een groter scherm heb ik de Chromecast gekocht en aangesloten op een TV en ingesteld op de hotspot van mijn smartphone. Casten van veel zenders gaat in het algemeen goed maar een aantal waaronder Eurosport gaat niet of nauwelijks waarbij de melding 'Klaar om te casten' verschijnt.

Het casten van mijn smartphone scherm naar de Chromecast werkt maar niet voor Eurosport: het beeld blijft zwart en ook geen geluid.

De KPN iTV app heb ik op de Chromecast geïnstalleerd. Deze werkt niet met de melding dat ik niet op mijn thuisnetwerk zit wat uiteraard ook klopt.

Wie heeft ook deze ervaringen en heeft suggesties voor oplossingen? Ik zou op het TV scherm de programma's willen kijken.

Tot slot: Formule 1 kijken met de Viaplay app en de Chromecast gaat vlekkeloos.

 

Ben benieuwd naar ervaringen van andere forum gebruikers en de reactie van KPN.

 

Ed

Als je met de smart-TV app op de Chromecast Google TV televisie wilt kijken dan zal je die Chromecast Google TV via een VPN verbinding naar jouw thuisnetwerk moeten laten communiceren.

Zelf gebruik ik op de Chromecast Google TV de app VPN Client Pro en heb ik thuis een Synology NAS met daarop een OpenVPN server.

En anders zit er niets anders op dan te casten naar die Chromecast.

Overigens zal je voor zenders die alleen thuis mogen worden gekeken ook een VPN verbinding naar jouw thuisnetwerk op moeten zetten.


@ELR Duidelijke klacht met veel details. Dank. Een paar vragen, want we konden het niet zo reproduceren met casten:
-hoe lang is dit al structureel? Of was dit iets van deze ochtend alleen?
-Eurosport 1 of Eurosport 2 of beide? 
-’gaat niet of nauwelijks voor een aantal zenders’ → Welke zenders nog meer? En welke doen het altijd? En bij Eurosport (1 of 2), doet ie het dan 1 op 10 keer wel? Of 4 op de 10 keer wel? Kun je een inschatting maken?
-casten van je scherm dan gaat waarschijnlijk alleen NPO123 goed en de overige zenders niet, dus die heeft denk ik niets met Eurosport te maken, correct?


@TV Apps Team Dank voor jullie reactie. Antwoorden op jullie vragen:

  • Ik heb al langer last van het probleem dus al gedurende de afgelopen weken
  • Eurosport 2 heb ik niet geprobeert.
  • NPO en RTL zenders forn het altijd.
  • Eurosport 1 doet het gewoon niet of slechts heel af en toe
  • Casten van het scherm gaat ook goed voor de RTL zenders. Overige niet geprobeerd.

Vanmiddag verliep het kijken naar Eurosport 1 op de tablet minder vlekkeloos dan gisterenavond: zeer regelmatig loopt het beeld en geluid vast, soms start het vanzelf maar soms ook niet. Het lijkt erop dat het helpt om ook op de smartphone te kijken alhoewel het nog steeds niet echt goed gaat. Op de smartphone kijken gaat wel goed. De A53 gebruikt 5G en de GSM toren staat op 100m afstand dus vol bereik.

 

Als ik meer moet testen: laat weten.

Ed


Hoi,

 

Ik ervaar precies hetzelfde probleem. Casten vanuit de KPN iTV app naar de tv werkt voor de zenders die ik probeer prima, alleen bij Eurosport sluit het af. 
Het begint met een schokkerig beeld van 1 a 2 seconden, waarna het rondje op de plek van ‘play’ draait alsof ‘ie buffert, gelijk daarna zwart en het scherm met ‘start met casten’. 
Heel af en toe (1 op de 10 keer) werkt het wel, dan loopt het geluid flink achter, maar is de beeldkwaliteit prima. Uiteindelijk sluit het dan alsnog af (soms na 5 minuten, soms na 3 kwartier). 
Fijn als we Wimbledon gewoon op een tv kunnen kijken!

 

Groet, irene


Tv+ ontvanger meenemen op vakantie of iTV app op een TV kijken zonder te casten.

Makkelijkste manier om een VPN thuis op te zetten zonder enige kennis van of extra kosten.

Alleen Twee apps en een e-mailadres nodig.

1) Installeer thuis op een apparaat "Tailscale" app (Playstore) 

2) Op een mobiele apparaat of Tv op een ander locatie Installeer Tailscale ,inloggen en verbinding wordt gemaakt met Tailscale thuis,dat is het .

Ik heb twee Tv+ tv ontvangers.

Op Tv+A heb ik Tailscale app geïnstalleerd en vpn ingeschakeld en de tv ontvanger uitgezet in standby.

Op Tv+B Tailscale geïnstalleerd en verbonden met Tv+A.

Tv+ B kan mee op vakantie enige wat nodig is ,is een willekeurige internet verbinding en stroom.

Bij een stroomstoring of bij het gebruik maken van een slimme stekker (aan/uit op afstand ) zal geen invloed hebben op beide apparaten.( modem herstart zichzelf opnieuw op en Tv+A zal bij ieder opstart alleen Tailscale app opstarten (boot launch app)


@TV Apps Team Dank voor jullie reactie. Antwoorden op jullie vragen:

  • Ik heb al langer last van het probleem dus al gedurende de afgelopen weken
  • Eurosport 2 heb ik niet geprobeert.
  • NPO en RTL zenders forn het altijd.
  • Eurosport 1 doet het gewoon niet of slechts heel af en toe
  • Casten van het scherm gaat ook goed voor de RTL zenders. Overige niet geprobeerd.

Vanmiddag verliep het kijken naar Eurosport 1 op de tablet minder vlekkeloos dan gisterenavond: zeer regelmatig loopt het beeld en geluid vast, soms start het vanzelf maar soms ook niet. Het lijkt erop dat het helpt om ook op de smartphone te kijken alhoewel het nog steeds niet echt goed gaat. Op de smartphone kijken gaat wel goed. De A53 gebruikt 5G en de GSM toren staat op 100m afstand dus vol bereik.

 

Als ik meer moet testen: laat weten.

Ed

Dank!
Dus heel soms krijg je Eurosport 1 wél gecast, maar meestal niet. En dat is op een Chromecast met Google TV, de HD of 4K versie?
En screencasting van Eurosport 1 is ook al lastig, maar screencasting van RTL4 is dus geen probleem? Zou je eens RTL-Z willen screencasten? Hoe gaat dat?
Nu is screencasting (scherm casten, mirroring) iets totaal anders dan normaal casten en ondersteunen we dat niet actief, maar details kunnen alsnog wel helpen in de analyse, vandaar de vraag,

En al enkele weken problemen met Eurosport 1 casten. En vóór die weken castte je ook al vaak Eurosport, zonder noemenswaardige problemen?

Begrijp ons niet verkeerd, we hebben wel een goed idee waar dit vandaan komt en als dat het is, zal het in de loop van volgende week opgelost zijn. De testen hiervoor lopen al. Maar je kunt beter zeker zijn dan dat het toch een niet gerelateerd issue is en nadien blijkt dat Eurosport nog steeds issues geeft.
Op een aantal cast devices waarop wij testen cast Eurosport1 vooralsnog telkens probleemloos. Wellicht is het meestal 's avonds dat het niet werkt? Of het gebeurt alleen op specifieke devices…

Hoe meer info, deze te beter.


Hoi,

 

Ik ervaar precies hetzelfde probleem. Casten vanuit de KPN iTV app naar de tv werkt voor de zenders die ik probeer prima, alleen bij Eurosport sluit het af. 
Het begint met een schokkerig beeld van 1 a 2 seconden, waarna het rondje op de plek van ‘play’ draait alsof ‘ie buffert, gelijk daarna zwart en het scherm met ‘start met casten’. 
Heel af en toe (1 op de 10 keer) werkt het wel, dan loopt het geluid flink achter, maar is de beeldkwaliteit prima. Uiteindelijk sluit het dan alsnog af (soms na 5 minuten, soms na 3 kwartier). 
Fijn als we Wimbledon gewoon op een tv kunnen kijken!

 

Groet, irene

Vervelend inderdaad! Naar welk apparaat cast je? Chromecast3, GoogleTV-met-Chromecast HD, een Sony 2020 tv, een nVidia Shield… zo specifiek is dan wenselijk.


Nu is screencasting (scherm casten, mirroring) iets totaal anders dan normaal casten en ondersteunen we dat niet actief, maar details kunnen alsnog wel helpen in de analyse, vandaar de vraag,

Ik zou verwachten dat screen-mirroring sowieso niet toegestaan is immers anders zou dat een manier zijn om DRM te omzeilen.


Hoi,

 

Ik ervaar precies hetzelfde probleem. Casten vanuit de KPN iTV app naar de tv werkt voor de zenders die ik probeer prima, alleen bij Eurosport sluit het af. 
Het begint met een schokkerig beeld van 1 a 2 seconden, waarna het rondje op de plek van ‘play’ draait alsof ‘ie buffert, gelijk daarna zwart en het scherm met ‘start met casten’. 
Heel af en toe (1 op de 10 keer) werkt het wel, dan loopt het geluid flink achter, maar is de beeldkwaliteit prima. Uiteindelijk sluit het dan alsnog af (soms na 5 minuten, soms na 3 kwartier). 
Fijn als we Wimbledon gewoon op een tv kunnen kijken!

 

Groet, irene

Vervelend inderdaad! Naar welk apparaat cast je? Chromecast3, GoogleTV-met-Chromecast HD, een Sony 2020 tv, een nVidia Shield… zo specifiek is dan wenselijk.


 

Ik kijk via een Philips televisie, de 43PUS8505 om precies te zijn. Ik heb via de KPN iTV app met het cast icoontje gecast via mijn smartphone en iPad, bij beide apparaten gaf het hetzelfde probleem. 
Gisteravond heb ik ruim een uur zonder problemen kunnen kijken, uiteindelijk viel het weer uit en lukte het niet opnieuw te casten. Later op de avond lukte het weer wel (voor iets van een half uur). 
 

groet!


@TV Apps Team  IK werk met de Google TV 2k versie.

Screencasten van RTL7 is volgens mij geen probleem. Kan dit nu niet testen. RTL4 screen casten gaat goed.

Eurosport 1 heb ik niet eerder gedaan omdat ik niet op de camping was maar gewoon thuis.

Andere info: ik heb een paar settings van mijn smartphone aangepast waardoor kijken.op de tablet dmv de iTV app goed werkt: in Developers mode de setting voor Animatie schalen van 1 naar 0.5 gezet waardoor de Phone veel meer tijd lijkt te hebben cq sneller lijkt te zijn.


Vanmorgen is er aan aanpassing gedaan aan Eurosport1. We zijn benieuwd of er vanaf dat moment nog steeds cast problemen optreden; zo ja, laat het a.u.b. weten. Maar ook, als je veelvuldig ‘caster’ bent van Eurosport1 en je had problemen en ze zijn weg vanaf vandaag, horen we dat ook graag.


@TV Apps Team Ik heb gisteren avond Eurosport 1 gecast met de Chromecast: het is flink verbeterd maar nog niet vlekkeloos. Af en toe stopt beeld en geluid wat na korte tijd weer door gaat. Een paar andere zenders geprobeerd en die werken goed. Ook gekeken naar Eurosport 1 op de tablet via de iTV app en dat werkt ook prima zeker naast ik de animatie settings op de smartphone heb aangepast.

Vraag: ik zou graag de technische achtergrond van hoe eea werkt beter willen begrijpen. Kunnen jullie dit uitleggen evt in een PB?


@ELR Dus de cast start nu in ieder geval in elke poging wel netjes op Eurosport1? Want dat was voorheen niet het geval begreep ik en dat was in ieder geval probleem één om uit de lucht te halen, wat 12 juli is gedaan.

Dat het af en toe stopt en weer doorgaat, gaat dat gepaard met een spinner? (draaiend cirkeltje)
En dat merk je op andere zenders tijdens casten op hetzelfde cast device nooit tot zelden?

Oftewel, weet je zeker dat die haperingen niet netwerk gerelateerd zouden kunnen zijn?

Achtergrond: we zijn bezig om naast stereo ook dolby audio mee te sturen met veel kanalen. Alleen komen er een aantal wat vage klachten van diverse platformen, die ook nog niet eens allemaal op elkaar lijken en soms ook nog eens alleen op bepaalde zenders zenders zich voordoen (terwijl die aanpassing technisch identiek was op ál die zenders), zoals RTL4 en Eurosport1 daarna. En de klachten waren vrijwel nergens hard reproduceerbaar, je moest echt net het juiste apparaat hebben op het juiste tijdstip op sommige platforms. Al komt er wel iets meer duidelijkheid in en zijn we op weg naar een betere oplossing zodat niet op alle platformen ineens die extra audiostream beschikbaar is. Want klachten en niet werkende dingen zit niemand op te wachten. Met platform bedoelen we: chromecast is een platform, Android-TV app is een platform, web in de vorm van tv.kpn.com is een platform en zo dus nog een aantal apps. 
Dus we zagen verhoogde klachten op een platform die niet leken op klachten van een ander platform, dus dan zoek je het al snel in de cliënt (= de app) en niet iets overkoepelends. Wat logisch is. Maar het blijkt dus waarschijnlijk toch veel gerelateerd aan die extra audio-stream, waar niet een bepaalde app versie last van heeft, maar toch meer het afspeelapparaat. En bij tv-ontvangers kun je dat volledig afvangen, dan controleer en test je 100% omdat het kan. Maar bij apps, heb je nog de afhankelijkheid van de fabrikant van het device met een software-laag.
De ene chromecast implementatie is de andere niet en de ene TV met Airplay2 doet het nét anders dan een andere tv met ‘dezelfde’ Airplay2. Daar gaat het dan dus soms mis. We testen wel een hele set devices, maar daarmee vang je nooit 100% af. 
Of is dit iets teveel van het goede qua achtergrond?

Eurosport1 heeft sinds gisteren geen extra audio track meer (net als RTL4 in een eerder stadium), dus het zou raar zijn (vanuit onze kennis van de veranderingen) als Eurosport1 nu nog klachten zou kunnen geven, anders dan vóór juni 2023.
 


@TV Apps Team Als Eurosport hapert verschijnt een balk onderin beeld die naar rechts weer vol gemaakt wordt. Andere zenders hebben hier minder tot zelden last van. 

Omdat het kijken rechtstreeks met de iTV app op de smartphone prima gaat en ook het kijken met de app op de tablet prima gaat waarbij de tablet de data krijgt via de smartphone hotspot lijken netwerk issues uitgesloten.

Is het niet zo dat de Chromecast zijn eigen verbinding met een zender opbouwd? Misschien is de hotspot verbinding met de Chromecast een issue?

Nog bedankt voor de achtergrond uitleg!! Zeer gewaardeerd.


Omdat het kijken rechtstreeks met de iTV app op de smartphone prima gaat en ook het kijken met de app op de tablet prima gaat waarbij de tablet de data krijgt via de smartphone hotspot lijken netwerk issues uitgesloten.

Als er gecast wordt dan gebeurt dat altijd met de hoogste kwaliteit, ongeacht de instelling van de kwaliteit op de telefoon of tablet. Als de kwaliteit op de telefoon of tablet niet op "Hoog" staat, zet die daar dan eens op. Hapert het dan nog steeds niet of telefoon of tablet?