Skip to main content

Beste forumleden,

Ik gebruik Apple Music om lossless audio te streamen, maar heb nogal eens last van haperingen tijdens het afspelen.

De streamerĀ is een Bluesound Node, die met een kabel (dus niet via wifi) is verbonden met de Experia Box v10, die weer via het modem aan de glasvezel kabel hangt.

De remote ā€˜probleemoplosserā€™ van KPN meldt, na verschillende restarts/resets, dat in de internet verbinding geen probleem zit. De HiFi leverancier geeft aan (je raadt het al) dat Bluesound Node en BluOS app goed zijn geĆÆnstalleerd. En Apple is, zoals gebruikelijk, niet bereikbaarĀ voor commentaar.

Heeft iemand ervaring met het oplossen van een dergelijkĀ probleem?

(De belasting van ons internet lijkt me laag, geen games of videomdownloads)

Bij voorbaat dank voor elke tip!

@KeesdeMĀ Welkom op het forum.Ā 

En wat irritant dat je haperingen ervaart met het afspelen van muziek.Ā 

Ik moet zeggen dat mijn kennis over het onderwerp tekort schiet.Ā 

Haperen duiden er meestal op dat of de verbinding op het apparaat aan de trage kant is, of bijvoorbeeld veel pieken en dalen of dat het apparaat de verbinding helemaal even verliest.Ā 

Ook vond ik online een vergelijkbare situatie. Daar leek het na een update van de Bluesound node verbeter te zijn.Ā 

Wellicht dat iemand anders op het forum ook nog een idee heeft?Ā 


Rutger, bedankt voor je reactie, ik ga aan de slag met je tips!


Rutger, ik ben iets verder gekomen, maar de oplossing heb ik nog niet. Ik heb begrepen van andere Bluesound Node gebruikers (via de Bluesound Community - is een aanrader!), dat het verkeer van de Bluesound NodeĀ voorrang moet krijgen op de router. Dit zou kunnen via instellingen alsĀ Ā«Internet use prioritizedĀ» of Ā«prioritized for real-time applicationsĀ». Nu is de vraag waar ik die instellingen kan vinden op de Experia Box v10? Ik heb wel deze instructie gevonden:Ā https://www.hardreset.info/devices/kpn/kpn-experia-box/faq/prioritize-traffic/prioritize-traffic-router/, maar die is wellicht voor een oudere Experia want de genoemde instelmogelijklheden kan ik op mijn v10 niet vinden.

Wellicht ook interessant voor anderen, want het betreft alle realtime applicaties die je zonder haperingen wilt gebruiken, en niet alleen het streamen van muziek via de Bluesound Node.


@KeesdeMĀ Het klopt dat je deze instellingen niet kunt vinden op je V10.Ā 

Onze modems bieden namelijk helaas deze mogelijkheid niet.Ā 

Mocht je dit soort instellingen zelf willen kunnen aanpassen dan zou je een eigen modem kunnen gebruiken.Ā 

Ā 


Rutger,

Bedankt voor je reactie. Vreemd, dat jullie router deze optie niet biedt. Het lijkt me iets waar veel gebruikers iets aan kunnen hebben, en niet alleen voor het streamen van muziek.
En om nu zelf een nieuwe router aan te schaffenā€¦..

Nog los van de investering, na lezing van jullie instructie lijkt het me een terrein waarop ik me niet wil begeven als leek op dit gebied.

Heb je nog andere suggesties?


Rutger,

Van de leverancier van de Bluesound Node ontving ik onderstaande suggesties om de settings van mijn modem aan te passen. Kun je mij adviseren hoe dat te doen bij de Experia, tenminste als deze settings aan te passen zijn. Een link naar het manual kan ook behulpzaam zijn.

Alvast dank!

Ā 
Router Settings:
Ā 
1) DHCP Reservation on the IP Address of your Bluesound Players - To make a more reliable connection.
2) IGMP Snooping and IGMP ProxyĀ EnabledĀ - To prevent Multicast traffic from being seen as malicious traffic
3) Multicast (mDNS)Ā EnabledĀ - Required for BluOS Player Discovery
4) DHCP ServerĀ EnabledĀ - Required to assign IP Address to each BluOS Player
5) QoSĀ DisabledĀ - Will cause certain traffic to be prioritized and potentially cause unfavorable traffic between your Bluesound Players and the app
Ā 
By enabling the Multicast, IGMP Snooping, andĀ DHCP IP reservation, you will have better stability.

Ā 

If you are unable to locate these router settings then I would advise consulting the router's manual or contacting the router manufacturer or your internet service provider directly for further assistance.
Ā 
On the other hand, I would advise making sure that your router's firmware is up to date as well. Usually, you can check for firmware updates under the maintenance menu, but each router's configuration page varies.

Ā 


@KeesdeMĀ Goedemiddag.Ā 

  1. Dit is gewoon mogelijk in de Experiabox. In het topic KPN Experiabox V10 DHCP binding en vast ip adres instellen vind je de instructies.Ā 
  2. Punt 2 tot en met 4 is standaard voor de Experiabox. Wel moet je IMGP snooping op eventuele switches nog aanzetten.Ā 
  3. -
  4. -
  5. Deze instellingen hebben we niet op onze Experiabox en is dus niet in te stellen.Ā