Skip to main content

Ik wil mijn zonet afgesloten abb Disney+ annuleren, want ik kan deze helemaal niet bekijken via mijn televisie.

Bovenstaande heb ik geprobeerd, maar ik zie niets in “abonnnementen”.

Factuur gaat via automatische incasso. Er wordt gesproken over 14 dagen bedenktijd en kosteloos annuleren, alleen HOE kom ik nergens tegen. Contact via telefoon niet mogelijk (computer-bandje) en automatisch wordt verbinding verbroken. Wat een puinzooi!


*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor je vraag aangemaakt

Hoi @KJM, welkom op ons forum!
Het topic waarin je deze vraag had gesteld ging over Disney+ als online aankoop via de mobiele factuur.

Ik ga er vanuit dat jij het bij je thuis abonnement hebt afgesloten.
Extra diensten zoals zenderpakketten en Disney+ kun je na de eerste maand opzeggen.

Dit kan via je MijnKPN of telefonisch via 0800-0402.


Uitzetten via MijnKPN?

Dit kan pas volgende maand, maar ik wil het gewoon nú annuleren, want het blijkt helemaal niet mogelijk om via TV te kijken, dus ik wil gebruik maken van de 14 dagen bedenktermijn en dus kosteloos ANNULEREN.


14 dagen bedenktermijn geldt helaas niet voor zenderpakketten en extra diensten. 
Meer informatie daarover kun je vinden op Zenderpakket aan- en uitzetten.

Wat is de contractduur van zenderpakketten?

Het abonnement heeft een contractduur van één maand. Hierna kun je het zenderpakket per dag uitzetten.
Het reeds vooruit betaalde termijnbedrag wordt op de volgende factuur verrekend.

Uitzetten kan via je MijnKPN, via de TV ontvanger of telefonisch via 0800-0402

Zenderpakket uitzetten via MijnKPN

  1. Login bij MijnKPN
  2. Kies je Thuis product
  3. Klik op het 'minteken' om een pakket stop te zetten
  4. Ga naar je winkelmand
  5. Ga akkoord met de voorwaarden
  6. Klik op de knop Bevestigen

Zenderpakket uitzetten via de TV

  1. Ga in het menu naar 'Instellingen'
  2. Druk op 'Zenderpakketten'
  3. Ga naar ‘geabonneerd’ aan de linkerkant
  4. Kies het zenderpakket dat je wilt uitzetten
  5. Kies ‘pakket opzeggen’
  6. Bevestig met je pincode

 Meer informatie over Disney+ kun je vinden in ons verzameltopic:

 


Helaas uitzetten via MjnKPN lukt niet….minteken is niet aktief


Klopt, dit kan na de eerste maand


Annuleren blijkt wél mogelijk via klantenservice. Het is namelijk een consumentenrecht om online aankopen binnen 14 dagen te annuleren.


Ah dan heb je daar geluk mee gehad. Het is namelijk niet de bedoeling. In de bevestigingsmail staat dit ook (helemaal onderaan).

Extra diensten toegevoegd aan uw abonnement
Deze extra diensten voegen wij toe aan het abonnement. U hebt geen wettelijke bedenktermijn. Extra diensten zijn aparte overeenkomsten bij uw abonnement. U kunt de extra diensten na de eerste maand op ieder moment opzeggen.


Het benoemen in een bevestigingsmail, maakt het consumentenrecht niet ongedaan. Dus geen geluk, gewoon zoals het wettelijk geregeld is.


Naja, dat zijn de voorwaarden waar je mee akkoord gaat bij het bestellen. Ik plak hieronder nog even een reactie van mijn  collega uit een ander topic die het wel aardig uitlegt (hoewel het toen over viaplay ging).

 

 

Qua regelgeving, op het moment dat je bij ons iets bestelt moet je akkoord gaan met de Algemene Voorwaarden. Of dat nu een heel abonnement is, of alleen een zenderpakket of andere direct-beschikbare optie. Hier een screenshot van hoe dat er uitziet in de MijnKPN webversie. Maar ook bij het bestellen via MijnKPN app, tv ontvanger of klantenservice moet je akkoord gaan. Eerder kan je niet op de bestelknop (laten) drukken.

 

Je gaat dan akkoord met een aantal voorwaarden, waaronder ook de bestelvoorwaarden. In die bestelvoorwaarden vindt je, onder het kopje Bestelvoorwaarden pakketten en diensten het volgende:

 

Op het moment dat u van ons een bevestiging van de overeenkomst ontvangt, komt een overeenkomst tussen u en KPN tot stand. De minimum duur van de overeenkomst wordt meegedeeld gedurende de bestelling. Onder welke voorwaarden u deze overeenkomst weer kunt opzeggen, is afhankelijk van het soort abonnement en kunt u inzien in de bijgeleverde algemene voorwaarden.

Ik heb hier de belangrijke zin even gemarkeerd. Nadat je bestelling is doorgevoerd krijg je de officiële bevestiging. Daarin staat wat je rechten zijn qua bedenktermijn. Ook daarvan heb ik hier een screenshot. Dit is ook specifiek een bevestiging van het toevoegen van Viaplay. Maar dezelfde bevestiging krijg je ook als je een zenderpakket activeert, of Spotify zou toevoegen, of een Belvoordeelbundel etc…

De relevante kop hier is de laatste: Extra diensten toegevoegd aan uw abonnement. Daarin wordt duidelijk vermeld dat er geen wettelijke bedenktermijn is, en dat het na de eerste maand op elk moment opzegbaar is. 

 

 

Ik ben het met je eens.

Herroepingsrecht bij diensten

Het herroepingsrecht geldt niet alleen voor producten, maar ook voor online gekochte diensten (zoals een televisieabonnement). Consumenten kunnen deze overeenkomsten binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst ontbinden. Ook dan is de verkoper verplicht het aankoopbedrag terug te betalen. De consument kan alleen gehouden worden om te betalen voor het gebruik van de dienst tot herroeping (bijv. de abonnementskosten voor 1 week).

Bron: https://www.ictrecht.nl/kennis/factsheets/herroepingsrecht

Overigens, vanuit deze zelfde bron, onder hetzelfde kopje:

Het kan zijn dat een dienst in zijn geheel wordt nagekomen tijdens de bedenktijd, in de meeste gevallen binnen 14 dagen na het plaatsen van de bestelling. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een reparatie die de dag nadat de bestelling geplaatst is, volledig wordt uitgevoerd. Het is mogelijk om voor deze situaties het herroepingsrecht uit te sluiten. Hiervoor gelden wel twee voorwaarden: de consument moet instemmen met de directe levering van de diensten of digitale content en daarnaast moet de consument afstand doen van zijn herroepingsrecht. 

En dat is wat je doet op het moment dat je een bestelling voor een aanvullende dienst in je abonnement bij ons plaatst en aangeeft akkoord te zijn met de voorwaarden.

 


Met een Chromecast kan je ook Disney+ kijken.

En op veel Smart tv's (als deze niet te oud zijn). 

 

Wat betreft consumentenrecht op streamingdiensten, zie hier. 

@Thomas volgens mij heeft @KJM gelijk. 


Die 14 dagen hebben geen betrekking op streamingdiensten. Alleen producten.

Daar geldt de minimale afnameperiode. VIA kpn neem je Disney+ af voor minimaal één maand.

Zelfs de voorwaarden bij Disney+ zelf geven aan dat er de eerste maand niet opgezegd kan worden. Maar dat als je dat wel tijdens die eerste maand doet het abo meteen daarna eindigd. Tenzij je bij hen het jaarabonnement neemt…

Zie onder artikel 2, sub a.

En je kunt het alleen niet gebruiken via de ontvanger van KPN. Dat geeft kpn écht overal aan icm Disney+.

Er is keuze genoeg om het wel te gebruiken. O.a.: smartphone en tablet; evt. naar tv te casten met een Chromecast wat een éénmalige uitgave is van € 39,99.
Verder ook via een smart-tv met WebOS (LG), Tizen (Samsung) en Android-TV (oa Philips, Sony, TCL) indien niet ouder dan 2019.
Op de site van Disney staat ondersteunde apparatuur vermeld.


@PeterG

Als je op mijn link klikt, zie je o.a. dit:

------------------------------------------------------------  

Daarnaast wordt ook de aankoop van digitale inhoud en digitale diensten onder de werking van het consumentenrecht gebracht. Denk hierbij aan streamingsdiensten, app’s en games. Aanbieders van deze digitale inhoud of -diensten aan consumenten zullen deze regels dus goed moeten bestuderen en implementeren in hun voorwaarden en verkoopprocessen.

------------------------------------------------------------ 

 

Toen ik dit las, begon ik toch te twijfelen. 

Maar er staat “word ook” dus waarschijnlijk valt het er nog niet onder. 😉