Skip to main content

Ik heb exact hetzelfde probleem, enige verschil is dat mijn IP locatie in België uitkomt. Ik heb vanmorgen ruim 2 uur met wisselende personen (frontoffice) gebeld en op een of andere manier krijg ik ze niet zo ver om dit draadje te lezen. In plaats daarvan wordt er gezocht naar resetten modem, verbindingen herstellen, etc. Etc. Vreemd want @Neirac heeft een oplossing aangedragen gekregen die werkt en ik wil dat iemand even kijkt naar die oplossing. Lijkt me efficiënter om te beginnen bij een oplossing die heeft gewerkt dan om zelf het wiel te gaan uitvinden.

 

Na ruim 2 uur bellen met de frontdesk was het advies om op deze manier contact te zoeken met de supportafdeling van het forum. Ze blijken niet bereikbaar te zijn voor medewerkers van de “gewone support afdeling” en de enige manier om ze te bereiken is dit draadje te raadplegen en te vragen om hulp. Wat onbevredigend maar ik laat me graag verrassen… dus;

 

Lieve medewerkers van de support (voor Forum) afdeling. Kan iemand kijken naar de oplossing die @Neirac heeft geholpen en mij informeren hoe we daar de zoektocht kunnen beginnen naar een oplossing voor mijn (exact hetzelfde) probleem? 

 

Admin: Reactie afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

Welkom op het forum @SR002

Ik ga graag voor je aan het werk om dit op te lossen. Wil je hiervoor je profiel invullen? Laat daarbij naast je abonnementsgegevens ook weten op welk apparaat je dit hebt. En of je deze melding op meerdere plekken in Nederland krijgt of specifiek op 1 locatie. 

Laat je het weten wanneer je de gegevens hebt ingevuld?


De gegevens zijn ingevuld! Ik hoor graag van je hoe we het kunnen oplossen.

 

ik zie dat je mijn comment hebt opgesplitst in een nieuw topic, prima maar het topic waar ik mijn comment van origine had geplaatst is wel een belangrijke bron van informatie omdat de klachten identiek zijn.


@SR002 ik heb je vraag afgesplitst om het overzicht te bewaren. Wel staat de link naar het oude topic in je startbericht. De informatie is dus niet weg. 😉

Wil je nog aangeven op welk apparaat je dit probleem hebt? En welke versie van de iTV app je gebruikt? Daarmee heb ik voldoende informatie om het door te zetten. 


ITV app 7.5.6 en ik ervaar de problemen op alle apparaten waar ik de NPO app op heb draaien (Apple iPads en iPhones).


Op de een of andere manier denken veel mensen dat IP adressen landgebonden zijn. 

Dat is niet het geval.

 

Er zijn geo locatie-databases die op basis van surfgedrag een aanname doen over in welk land dit IP adres zich bevindt. Als je een nieuw IP adres krijgt, en de diverse sites (NPO) baseren zich op oude gegevens in de databases, dan kan het zijn dat dit ip adres inderdaad nog op de oude locatie in de database staat en er een verkeerde locatie uitkomt. KPN kan hier niet heel veel aan doen.

Doorgaans, als je een tijdje surft en werkt, passen de databases zich vanzelf weer aan. Dus met geduld lost dit zich weer vanzelf op.


Leuke theorie maar wat nou als ik zeg dat:

  • ik sinds maart 2021 klant ben
  • het probleem zich sinds (ongeveer) voorjaar 2022 voordoet (mijn geduld is al op de proef gesteld)
  • Gebruiker @Neirac hetzelfde probleem heeft gehad 
  • jullie voor deze gebruiker blijkbaar een oplossing hebben geboden (zie topic waar ik aan heb gerefereerd)

hoe sluit dat aan bij de theorie die je hierboven noemt?

 

heb ik dan een nieuw ip adres gekregen in de tijd dat ik bij KPN zit?


Heb je technisch een nieuwe aansluiting gehad? Van xDSL naar Glasvezel bijvoorbeeld?

Wat zie je als je jouw IP hier invoert?

https://whatismyipaddress.com/


Leuke theorie maar wat nou als ik zeg dat:

  • ik sinds maart 2021 klant ben
  • het probleem zich sinds (ongeveer) voorjaar 2022 voordoet (mijn geduld is al op de proef gesteld)
  • Gebruiker @Neirac hetzelfde probleem heeft gehad 
  • jullie voor deze gebruiker blijkbaar een oplossing hebben geboden (zie topic waar ik aan heb gerefereerd)

hoe sluit dat aan bij de theorie die je hierboven noemt?

 

heb ik dan een nieuw ip adres gekregen in de tijd dat ik bij KPN zit?

Je mag het een theorie noemen, maar zo is hoe het werkt:

Hierbij wat links die je kunt lezen:

https://www.geolocation.com/nl

Hierbij een paar links naar de databases die gebruikt worden:

https://www.ip2location.com

of 

https://ipgeolocation.io

 

Een oplossing kan zijn om een ander IP te krijgen (een zonder probleem), daarin kan kpn je vast helpen. Of je neemt een vpn.


Ik noem het een theorie niet omdat ik de waarheid ervan in twijfel trek, maar omdat ik het een onlogische verklaring zou vinden voor mijn probleem. Ook snap ik dan niet hoe het kan zijn dat KPN bij een andere gebruiker met exact hetzelfde probleem een oplossing heeft geboden. Kun je daar inhoudelijk een reactie op geven?


Die gaf ik in de voorgaande mail: 

Als KPN jou een nieuw IP nummer geeft, waarvan in de databases een andere locatie hangt, dan zou het opgelost moeten zijn.

Er lijkt me theoretisch ook een mogelijkheid dat KPN een methodiek heeft om databases te informeren dat de KPN ip adressen in NL liggen, maar ik denk dat van privacywaakhond niet mag.

Ik ben zeker niet alwetend, wellicht is er een andere route.


Dank @EAZ1964 dat is misschien een mogelijkheid, maar of dat mogelijk is moet KPN even aangeven, ik weet niet of dat technisch mogelijk is (voor hun).

 

en @AriënC ook dank voor je reactie. Via verschillende databases kom ik in NL uit (wel vaak andere plaatsnamen die “redelijk” dicht bij elkaar liggen) maar via de database waar NPO gebruik van maakt (en via whatsmyip.org) kom ik in België uit. Nou is de voor de hand liggende conclusie dat het aan die databases ligt maar blijkbaar heeft KPN dus eenzelfde probleem opgelost voor een andere klant. Vandaar dat ik (ook) bij KPN aan de bel trek, als het 1 keer is gelukt zou dat misschien ook voor mij kunnen werken.


KPN kan je misschien een nieuw IP geven, afhankelijk van hun beleid. Echter zal het met het gebrek aan IPv4 adressen iemand anders weer voorzien van dit adres.

Kan je niet contact opnemen met de NPO of ze hun IP-locatie database kunnen updaten?


@AriënC dat heb ik gedaan, maar vooralsnog zonder resultaat…


@AriënC dat heb ik gedaan, maar vooralsnog zonder resultaat…

Heb je wel reactie gekregen? Waarheen heb je gemaild?