Skip to main content
Vraag

Nog steeds zwart beeld bij gebruik NPO Start

• 10 maart 2025
  • 14 reacties
  • 95 keer bekeken

ik kom maar weer even terug want nadat we maar niet meer NPOstart hebben bekeken door bovenstaande ongemakken, heb ik dit weekend weer iets willen zien. Helaas, geen verbetering: in een video van 22 minuten weer 2x na 10 minuten zwart scherm en opnieuw beginnen. Waar moet ik zijn om mijn abonnementsgeld van de laatste 2 jaar terug te halen?

Admin: Reactie afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

14 reacties

• Auteur
  • 31 reacties
  • 10 maart 2025

a ja, blijkbaar kan ik hier weer reageren. Nadat we wegens terugkerende zwarte schermen al dik een jaar niet naar NPOstart hebben gekeken, dit weekend weer geprobeerd. Video van 22 min (ja, de oscarwinnaar) brak 2x na 10 minuten af. Terug, opnieuw starten, opzoeken waar we waren gebleven. Dus: er is nog niets verbeterd. Waar kan ik 2 jaar abonnementsgeld terugvragen?

Admin: afgesplitst van een oud en een eigen topic voor je vraag aangemaakt

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6934 reacties
  • 10 maart 2025

Hoi ​@Herm56 Ik kwam jou bericht tegen in een wat ouder en minder actief topic en ik heb even een apart topic voor je aangemaakt. Dit is niet een app van KPN zelf maar ik denk graag even met je mee. Kan je toelichten op welke wijze je exact gebruik maakt van deze app? Rechtstreeks via de ontvanger van KPN?

PeterG
Superuser
  • 61086 reacties
  • 10 maart 2025

Hoi ​@Herm56 . Wat vervelend. 

Met welke ontvanger gebruik je de app?

VIP2952, HMB2260, VIP5202, DIW7022?

Mogelijk zit de app gewoon in je smart-tv. 

• Auteur
  • 31 reacties
  • 10 maart 2025

reactietest (omdat een vorige reactie niet werd geaccepteerd)

• Auteur
  • 31 reacties
  • 10 maart 2025

sorry ik heb het afgelopen uur op vraag van Remco een gedetailleerde uitleg geschreven op dat andere nieuwe topic, maar bij verzending bleek ik geen rechten te hebben om te reageren, dus de beschrijving is weg. Ga ik niet nog eens doen. 

Tja, ​@PeterG  ik ben geen techneut dus ik weet niet waar de app ‘zit’. Ik zou zeggen dat hij online zit ergens op een KPNserver doorgelinkt naar NPO, die de programma's levert. Ik weet alleen dat ik hem op mijn scherm zie, ik klik hem aan, log in met mijn telefoon door de QRcode te scannen en kan kijken. En na 10 minuten stopt beeld en geluid. Helemaal terug en weer naar de video en scrollen naar waar ik was, en na 10 minuten weer zwart. En dat is eigenlijk altijd zo de afgelopen jaren. Dus ik doe dat maar heel zelden.

Ik heb een glasvezelverbinding en KPN BOX 12, afgelopen zomer gekregen omdat de 2 vorige routers niet goed functioneerden. En met de vorige gebeurde dus hetzelfde. Ja, misschien toch in de TV.

Mijn SamsungTV is denk ik een jaar of 8 oud maar werkt verder prima. Als de techniek hem achterhaald heeft gemaakt, dan is dat jammer voor de techniek, ik ga geen goedwerkende TV vervangen omdat de KPN of de NPO zonodig software willen gebruiken die oudere apparaten niet ondersteunt. Dan maar geen NPO.

PeterG
Superuser
  • 61086 reacties
  • 10 maart 2025

Waar die 'zit' doet niet ter zake. Wel op welke ontvanger je 'm gebruikt.

Daar geef je in het hele verhaal geen antwoord op.

En ik vraag het hier. Niet elders.

NPO ondersteunt Samsung vanaf bouwjaar 2017. Tizen 3.0 of hoger.

Toon inhoud

• Auteur
  • 31 reacties
  • 10 maart 2025

beste ​@PeterG ik gebruik hem op de tv, zoals ik volgens mij uitlegde. Dat is wel een smart TV. Is dat geen ontvanger? Of is dat de router, of het kastje dat ik van KPN heb gekregen tussen de router en de TV? Waar kan ik die VIPcodes vinden? Dat heb je niet uitgelegd. Mijn Samsung is denk ik ouder dan 2017. Wat Tizen is en waar ik dat kan vinden, weet ik niet. Ga uit van een simpele consument, die je alles moet uitleggen. Dat ben ik, merk ik. Ik ben wel benieuwd wat dat te maken heeft met NPOstart en de app. Ik herinner met niet dat ik minimumgebruikseisen voor software heb gezien bij NPO. Anders had ik misschien geweten dat het niet zou gaan werken. 

PeterG
Superuser
  • 61086 reacties
  • 10 maart 2025

In de ontvangers van Arris en Arcadyan staat “apps op tv”. Maar dat is dus de ontvanger.

Of gebruik je 'm via je Samsung TV. Dus met ook de Samsung afstandsbediening en niet de witte kpn afstandsbediening.

Gebruik je dus de witte kpn afstandsbediening dan ben ik benieuwd naar het type ontvanger. Dat staat gewoon op de voorkant. Makkelijk te zien, daarom heb ik dat niet genoemd.

De app in de Arris heb ik altijd een ramp gevonden. Overigens NPO Start. Het Plus abonnement heb ik nooit gehad. Bij mijn moeder liep de Arcadyan HMB2260 (kpn) er zelfs compleet op vast. Tegenwoordig heeft ze een smart tv uit 2022 en gebruikt ze dié voor de apps.

Hier staan de eisen van de NPO Start (en na inloggen plus) app.

https://npo.nl/service/technische-zaken#is-de-npo-start-app-er-voor-mijn-smarttv 

Wat is het type nummer van je Samsung? Dan zoek ik 'm even op. Heb je wel een Samsung account? Voor toegang tot de app store om de app te kunnen downloaden.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1012 reacties
  • 11 maart 2025

Hoi ​@Herm56. Ik kan mij voorstellen dat je een beetje klaar bent met de NPO app als je steeds zwart beeld krijgt bij het kijken. 

Wij willen je daar ook graag bij helpen om te kijken of dit iets is wat opgelost kan worden. Daarvoor hebben we wel informatie van je nodig om te bepalen hoe we dit gaan aanpakken. En PeterG stelt bijvoorbeeld een paar hele belangrijke vragen:

• Welke tv-ontvanger gebruik je? Dat is het zwarte kastje wat bij je tv staat. Voorop staat welke het is (VIP2952, HMB2260, VIP5202, DIW7022). 
  • Gebruik je de witte KPN afstandsbediening om naar de NPO app te gaan? Of gebruik je de zwarte Samsung afstandsbediening? 

Hopelijk kun je antwoord geven op deze vragen. En wat betreft de kosten die je betaalt voor NPO Plus, kun je die helaas niet bij ons reclameren. Wij doen ons best om deze app beschikbaar te maken op onze tv-ontvanger, maar je betaalt KPN daar niets voor. We stellen 'm gratis beschikbaar. Je betaalt de abonnementskosten aan de NPO en je kunt dan zelf bepalen met welk apparaat je de content van de NPO app afspeelt. 

• Auteur
  • 31 reacties
  • 23 maart 2025

Excuus voor de trage reactie, maar soms heb ik iets anders te doen dan digitale problemen oplossen.

Arris VIP 2952. De witte KPN AB.

Samsung TV model LE32C550J1W. Ik heb de zwarte Samsung AB maar nog niet gekeken of ik daar iets mee kan vinden. 

Van NPO kreeg ik ook antwoord: ‘Wat vervelend dat je problemen ervaart met de NPO-app. De KPN-boxen, die niet op Android draaien bieden helaas niet de optimale kijkerservaring. Wij adviseren, indien mogelijk, gebruik te maken van de ingebouwde app op jouw televisie, Google TV of AppleTV.  Excuses voor het ongemak!’Ik heb daar op gereageerd, dat ik natuurlijk niet weet op de app is ingebouwd etc. en dat ik graag vooraf systeemeisen had gehad omdat ik dan had kunnen besluiten dat ik de app niet kan gebruikten. Antwoord hielp mij niet verder: "Het kan zijn dat jouw televisie niet word ondersteund. Hierdoor staat de app niet op de televisie en is ook niet te downloaden. De systeemvoorkeuren zijn niet verstuurd per mail. Deze waren enkel te vinden op onze servicepagina. Wellicht dat je niet veel hebt gemerkt van de systeemvoorkeuren, omdat je gebruik maakte van de app via de KPN-box. Hier is de app wel beschikbaar alleen met enkele problemen. Excuses voor het ongemak!”

Begrijp ik nu dat bij disfunctioneren van de tegenprestatie van een abonnement de partijen in de leveranciersketen naar elkaar verwijzen voor de verantwoordelijkheid en de schadevergoeding? Waar zijn mijn rechten als klant in dit systeem? 

PeterG
Superuser
  • 61086 reacties
  • 23 maart 2025

Ik kan bevestigen dat de nos start app op de VIP2952 niet lekker werkt. Daarop heb ik 'm dus ook nooit gebruikt. 

Je tv is ook hoogbejaard. 15 jaar oud. Je tv heeft ook geen apps.

Diverse opties. Nieuwe(re) tv, los streaming apparaatje. KPN abonnement vernieuwen naar huidige. Je krijgt dan de Android-TV ontvanger. 

Laptop, met hdmi met je tv te verbinden, http://npo.nl/start

Waar zijn mijn rechten als klant in dit systeem? 

De gebruiker is geheel zelf verantwoordelijk voor geschikte apparaten. Als je al een laptop of pc hebt is dat zo. Ook een smartphone. 

• Auteur
  • 31 reacties
  • 24 maart 2025
PeterG schreef:

Ik kan bevestigen dat de nos start app op de VIP2952 niet lekker werkt. Daarop heb ik 'm dus ook nooit gebruikt. 

Je tv is ook hoogbejaard. 15 jaar oud. Je tv heeft ook geen apps.

Diverse opties. Nieuwe(re) tv, los streaming apparaatje. KPN abonnement vernieuwen naar huidige. Je krijgt dan de Android-TV ontvanger. 

Laptop, met hdmi met je tv te verbinden, http://npo.nl/start

Waar zijn mijn rechten als klant in dit systeem? 

De gebruiker is geheel zelf verantwoordelijk voor geschikte apparaten. Als je al een laptop of pc hebt is dat zo. Ook een smartphone. 

Nieuwe tv? Hij doet het prima, vind ik echt grove verspilling, onverantwoord in een tijd van overconsumptie. Nu ook nog afgedwongen. (dat ik een nieuwe laptop moet kopen omdat op mijn oude Win11 niet kan draaien en Win10 onveilig wordt vind ik al erg genoeg. Ja ja ik weet van de escapes, die ook weer geld kosten.

KPN abonnement vernieuwen: ik wist niet dat dat een optie was. Waarom kwam KPN niet zelf met dat aanbod?

De gebruiker is geheel zelf verantwoordelijk voor geschikte apparaten. Ik heb nergens specs gezien over apparatuur toen ik het abonnement nam, niet van NPO en niet van KPN. Ook niet over de wijziging op 1 dec 2023 die andere apparaateisen stelde. 

PeterG
Superuser
  • 61086 reacties
  • 24 maart 2025

De meer dan 10 jaar oude Arris VIP2952 heeft gewoon de processor capaciteit niet voor de huidige app.

Bovendien zijn die Arris ontvangers met kunst en vliegwerk van apps voorzien. Toen die dingen op de markt kwamen bestond dat nog helemaal niet. Puur ontworpen als tv ontvanger met iptv technologie. 

Nota bene. Ik heb losse streaming apparaatjes gekocht voor 2 van de 3 tv's hier. Goedkoper dan hele tv vervangen inderdaad. Ze kosten zo'n € 45 tot € 130.

Op de tv in de woonkamer heb ik de allernieuwste ontvanger van kpn. TV+ , Android-TV box. En dié tv is ook nog een 'recente' smart-tv. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1012 reacties
  • 24 maart 2025

PeterG heeft je al goed geïnformeerd over de beperkingen en mogelijkheden. Een nieuwe tv kopen hoeft zeker niet, maar dan valt dat apparaat af waarop je dan NPO kunt afspelen. Via KPN kun je inderdaad overstappen op de nieuwe KPN TV+ ontvangers, waarop de NPO app goed werkt. Realiseer je dan wel dat je je abonnement verlengd en de kostenopbouw van je pakket anders wordt. Dat hoeft trouwens helemaal niet nadelig uit te pakken, maar dat kun je zelf het beste even bekijken via de verlengpagina

Je kunt ook kiezen voor een streamingapparaat die je bijvoorbeeld via Amazon kunt kopen. Dat stop je in één van de HDMI poorten van je tv en dan kun je allerlei apps (ook Netflix of Youtube) afspelen. Je hebt dan wel weer een aparte afstandsbediening daarvoor. 

Wij staan verder buiten de kosten die je hebt betaald aan NPO. Je hebt een abonnement bij de NPO en je betaalt ook rechtstreeks aan hen. Zoals gezegd ben je zelf verantwoordelijk voor geschikt apparatuur om de app op af te kunnen spelen. Als dat niet lukt, dan kun je ook direct weer je NPO Plus abonnement weer stopzetten. Je was niet verplicht tot aan een jaarabonnement. Daarnaast kun je NPO Start gratis gebruiken en op die manier al testen of het goed werkt op één van je apparaten. 

Reageer