Skip to main content

KPN klantenservice bleek mijn probleem niet te kunnen oplossen. En adviseerde mij Forum te benaderen.

Sedert enkele weken krijg ik op mijn mobiele tel. (Samsung A52 5G) en mijn tablet (Samsung A6) de melding "Vanwege uitzendrechten is het niet mogelijk om deze uitzending buiten Nederland te bekijken. ……...” wanneer ik NPO Start live probeer te kijken vanuit mijn huis (in Nederland!). Het vreemde is, dat ik wel live kan kijken op mijn laptop.

Weet iemand de oplossing?

Gebruikt u toevallig een vpn? Zo ja zet deze eens uit en probeer het dan nog eens.


Beste Erik,

Ik gebruik geen VPN. Ik merkte vanmorgen, dat wanneer ik de WIFI uitschakel en met 4G op de telefoon werk, dat ik wel live kon kijken naar NPO Start. Op het tablet heb ik geen 4G.


Beste Erik,

Ik gebruik geen VPN. Ik merkte vanmorgen, dat wanneer ik de WIFI uitschakel en met 4G op de telefoon werk, dat ik wel live kon kijken naar NPO Start. Op het tablet heb ik geen 4G.

Dan weet ik het helaas ook niet. Vooral omdat u laptop het wel doet. Als geen enkel apparaat het thuis had gedaan zou het ip adres fout geregistreerd kunnen zijn maar dat is dus niet het geval omdat de laptop het wel doet. 


Bedankt voor de moeite, Erik. Misschien weet iemand anders nog een mogelijke oplossing.


Hi @JanPW, welkom hier. 

Het lijk erop dat NPO jouw IP als "buitenlands” ziet, wel vreemd dat het via je laptop op hetzelfde netwerk wel goed werkt. De laptop is wel verbonden met hetzelfde netwerk als je telefoon en tablet neem ik aan?

Wat krijg je te zien als je de locatie van je IP traceert? ZOu je dit zowel op mobiel als op laptop willen doen als je met WiFi bent verbonden? 

Ik hoor graag van je. 


Hi Alex_P, 

Ik heb de IP-adressen van de mobiele telefoon en van de laptop getest op locatie. Ondanks dat de helft van het IP-adres gelijk was en de andere helft andere cijfers/letters was de locatie hetzelfde - Velp bij Arnhem. Echter ik woon in Oudenbosch! Maar wel beide in Nederland!

Een andere vreemde gewaarwording was, dat ik vanmiddag bij een vriendin was, waar ik via haar wifi (ook KPN, zoals bij mij) NPO-start live probeerde: zonder enige hapering gelukt! 

Dus ik begrijp er niks meer van!


Wat vreemd inderdaad. Op de website van NOS kom ik tegen dat zij gebruik maken van Maxmind om de locatie te bepalen. Welke locatie krijg je daar te zien? 


KPN klantenservice bleek mijn probleem niet te kunnen oplossen. En adviseerde mij Forum te benaderen.

Sedert enkele weken krijg ik op mijn mobiele tel. (Samsung A52 5G) en mijn tablet (Samsung A6) de melding "Vanwege uitzendrechten is het niet mogelijk om deze uitzending buiten Nederland te bekijken. ……...” wanneer ik NPO Start live probeer te kijken vanuit mijn huis (in Nederland!). Het vreemde is, dat ik wel live kan kijken op mijn laptop.

Weet iemand de oplossing?

ik heb het zelfde probleem,
Als ik zonder VPN naar NPO life kijk dan denkt NPO dat ik in het buiteland ben teweil het een week eerder anders om was. nl “toen ik MET VPN keek dan kreeg ik de uitzendrechten melding.

wat is dit? Rusische hackers?


IP adressen zijn niet landgebonden. 

Er zijn databases die op basis van algoritmes en surfgedrag een best guess doen over de locatie van het IP adres. Maxminhttp://www.maxmind.com/en/locate_my_ip is er daar een van.

Dat gaat soms fout, bijvoorbeeld als KPN een set IP adressen koopt uit Duitsland, dan zullen de databases voorlopig denken dat de locatie van al die adressen in Duitsland is. 

Uiteindelijk trekt dat recht, maar dit kan weken tot maanden duren afhankelijk van of ze je kunnen volgen. Hoe beter je privacy beschermd wordt, hoe lastiger denk ik zo.

Je kunt ook een verzoek indienen om het recht te zetten: https://www.maxmind.com/en/geoip-data-correction-request

 

 


Sinds kort heb ik geen probleem meer. Ik begrijp niet wat er veranderd is waardoor ik nu wel toegang heb. Wat mij betreft, is mijn probleem opgelost en dank ik degene die eerder suggesties voor een oplossing hebben gedaan. Daarmee sluit ik mijn oproep af.

.