Skip to main content
Beantwoord

Opvolger KPN DIW 7022 in zicht? Zo ja, wat wordt het?

• January 2, 2026
  • 28 reacties
  • 427 keer bekeken

Goedenavond,

Ik heb de volgende vraag:

Heeft KPN een opvolger voor de KPN DIW 7022 in gedachten? En zo ja, wat is de verwachte beschikbaarheid.

Ik stel deze vraag met toekomstige ontwikkelingen op het oog zoals de komende uitrol voor Dolby Vision 2 bij streamingdiensten. Dit aangezien het een hardware matige upgrade vereist.

Verder zou automatic frame rate en resolution geen overbodige luxe zijn naast het automatisch switchen tussen HDR10 en Dolby Vision content.

Beste antwoord door Alexandra van KPN

Nog een aanvulling met wat meer informatie van mijn kant ​@Thisiswhoweare, betreffende je opmerking over automatic frame rate:

We zijn nu bezig met Android TV 14 voor de TV+ Box en aangezien Automatische Refresh Rate daar onderdeel van is, zijn we aan het onderzoeken hoe we dit kunnen toepassen. Het is daarnaast ook nog steeds afhankelijk van de third party apps of deze het ook ondersteunen. Netflix doet dat wel bijvoorbeeld. Dit verhaal geldt ook voor automatisch switchen tussen HDR10 en Dolby Vision. Dolby Vision 2 is nog echt toekomstmuziek gezien dat net bij CES2026 is aangekondigd en hier nog geen chipsets voor zijn. 

28 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 2, 2026

Beste ​@Thisiswhoweare de DIW7022 (TV+) is er nog maar pas en wordt regelmatig softwarematig bijgewerkt.

Behalve de DIW7022 is er sinds vorig jaar ook de TV+ Soundbox, dus met ingebouwde luidsprekers zodat je geen externe soundbar en/of geluidsinstallatie nodig hebt.

Zie onderstaande links voor details:

https://community.kpn.com/kennisbank-kpn-tv-box-149

en

https://community.kpn.com/kennisbank-kpn-tv-soundbox-165

Succes

Als je met pas minimaal 3 jaar bedoelt..…

Softwarematige updates kunnen niet verhullen dat hardwarematig de KPN DIW 7022 over een a twee jaar als Dolby Vison 2 is uitgerold simpelweg verouderd is.

En in functionaliteit zoals beschreven achter loopt.

Een nieuwe tv ontvanger hoeft er niet morgen te zijn, over een of twee jaar is de huidige 4 a 5 jaar oud.

Vandaar de vraag zijn er plannen voor een opvolger.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 2, 2026

Mocht KPN komen met een nieuw modem / tv ontvanger / andere dienst dan hoor je dat pas wanneer dit wordt aangekondigd. Niet door het hier te vragen. Dat is uiteraard concurrentiegevoelige informatie. 

Ik zie al helemaal voor me; “wanneer komt KPN met een alternatief voor odido’s Klik&Klaar” en dat een moderator hier doodleuk reageert met: oh volgende week woensdag kondigen we dat aan. 

Nee dat soort dingen zijn need2know en worden absoluut niet voor de bekendmaking naar buiten gebracht.

Van vragen wordt je wijs.....er is geen enkele sprake van concurrentie gevoelige informatie als er geen technische specificaties worden gedeeld.

Een eenvoudig antwoord als " wij zijn de mogelijkheden voor een nieuwe tv ontvanger met up to date ondersteuning en hardware aan het onderzoeken"

Verdere details zullen worden onthuld bij de officiele aankondiging.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 2, 2026

Dan snap je niet wat gevoelige informatie betekend voor een beursgenoteerd bedrijf met miljoenen klanten. Zelfs toen we een nieuw glasvezelkastje hadden stond dit direct op TotaalTV. Maar volgens mij is er ergens in een post wel aangegeven dat KPN werkt om de Android versie te updaten waarmee er het nodige kan worden verbeterd.

Hoe is de post met betrekking tot de intentie om de android versie te updaten anders dan een post over een vergelijkbare intentie op hardware matige basis?

Ik zie niet in hoe beide leidt tot een uiting van concurremtie gevoelige informatie.

Ces't la vie....er is geen reden voor verdere uitwisseling van tekst.

Misschien komt er een antwoord van KPN zelf en zo niet....even goed.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 2, 2026

Beste ​@Thisiswhoweare je hebt zojuist antwoord gehad van een KPN medewerker .

UPDATE: die hier reageert op persoonlijke titel en niet als medewerker.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 2, 2026

Beste ​@Thisiswhoweare je hebt zojuist antwoord gehad van een KPN medewerker .

Ik wil wel de nuance er bij geven dat ik niet namens KPN praat, een moderator doet dat wel. Uiteraard kan ik hier niet zomaar dingen gaan vertellen die niet kloppen, maar toch… 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Leuk dat je je vraag hier stelt ​@Thisiswhoweare!

Onze community denkt graag mee, weet dat bovenstaande reacties met de beste bedoelingen gegeven worden. En natuurlijk, wat je zegt klopt: van vragen wordt je wijs! Ik heb helaas geen informatie voor je, over iets van een opvolger voor de TV+ Box. Zoals JanD hierboven vertelde hebben we inderdaad de DIW7022 (TV+) en de Soundbox met ingebouwde speakers. Voor meer informatie over vernieuwingen en updates voor deze tv-ontvangers kan je onze Product Updates volgen.

En als er nieuws is over nieuwe apparatuur, dan delen we het zeker hier in onze community!

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Nog een aanvulling met wat meer informatie van mijn kant ​@Thisiswhoweare, betreffende je opmerking over automatic frame rate:

We zijn nu bezig met Android TV 14 voor de TV+ Box en aangezien Automatische Refresh Rate daar onderdeel van is, zijn we aan het onderzoeken hoe we dit kunnen toepassen. Het is daarnaast ook nog steeds afhankelijk van de third party apps of deze het ook ondersteunen. Netflix doet dat wel bijvoorbeeld. Dit verhaal geldt ook voor automatisch switchen tussen HDR10 en Dolby Vision. Dolby Vision 2 is nog echt toekomstmuziek gezien dat net bij CES2026 is aangekondigd en hier nog geen chipsets voor zijn. 

We wachten rustig af.

Wat betreft ondersteuning voor Dolby Vision 2, er zijn wel degelijk chipchets beschikbaar die dit ondersteunen.

Er verschijnen dit jaar al diverse televisies met ondersteuning voor Dolby Vision 2 en de eerste streamingdiensten bereiden zich al voor m.b.t.content ondersteuning.

Over 2 a 3 jaar is het eenvoudig gemeengoed geworden.

• January 14, 2026

Er verschijnen dit jaar al diverse televisies met ondersteuning voor Dolby Vision 2 ...

Maar zulk soort kastjes als die van KPN volgen jaren later pas. KPN ontwerpt die kastjes ook niet zelf. Er zijn andere partijen die zulk soort kastjes ontwerpen en bouwen. KPN maakt dan een keuze tussen de verschillende fabrikanten die zoiets aanbieden en koopt ze dan in. Daar gaat tijd overheen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 14, 2026

Het zijn gewoon standaard kastjes van bekende merken en KPN zet daar zijn eigen firmware op.

• January 14, 2026

Het zijn gewoon standaard kastjes van bekende merken en KPN zet daar zijn eigen firmware op.

Ze ontwikkelen daar de tv app voor. Er staat standaard al AndroidTV op denk ik. En ik denk dat ze daar vrij weinig aan doen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

En zelfs KPN draait op dezelfde hardware soms verschillende software. Zoals op de DIW7022 een versie voor de TV+ Box en een andere versie voor KPN EEN MKB Zakelijk TV. (Verwarrend dat de buitenkant hetzelfde is!)

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 14, 2026

En zelfs KPN draait op dezelfde hardware soms verschillende software. Zoals op de DIW7022 een versie voor de TV+ Box en een andere versie voor KPN EEN MKB Zakelijk TV. (Verwarrend dat de buitenkant hetzelfde is!)

Daar is niks verwarrends aan, als consument krijg je de consumentenversie en als bedrijf de zakelijke versie. Binnen het uitlevercentrum van KPN zullen echt onderscheid kunnen maken.

Ik heb binnen dit forum nog niet gelezen dat een consument een keer een zakelijke versie van een modem/router of tv-decoder heeft ontvangen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

Daar is niks verwarrends aan

Ahum. 😎

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • January 14, 2026

We wachten rustig af.

Ik zal helemaal niet eens willen wachten op een nieuwe box vanuit KPN. Het is in de basis altijd een box die zo goedkoop mogelijk met goedkope onderdelen geproduceerd moet worden en zodoende verreweg van geschikt voor veeleisende gebruikers. Kijk bijvoorbeeld naar deze DIW7022, deze ondersteund geen gelijktijdig gebruik van HDR en Dolby Vision content en dan heb ik het nog niet eens over de slechte softwareondersteuning (lees Android TV 11 uit 2020). Als ik een advies mag geven zou ik lekker kijken naar een aparte box die je zelf aanschaft die ook nog eens goede ondersteuning geeft. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 14, 2026

Daar is niks verwarrends aan

Ahum. 😎

Dat is een MKB ÉÉN abonnement voor woongemeenschap, hotel, danwel verzorgingshuis, ​@Arjan van B .

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

Dat is een MKB ÉÉN abonnement voor woongemeenschap, hotel, danwel verzorgingshuis

Ja. En dat snapte de topic starter toch niet? 😎

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 14, 2026

Volgens mij wel. Hij vermeld het zelf in de door mij gelinkte reactie, ​@Arjan van B .

"...via de organisatie gekregen..."

En wat de topic vraag betreft. Ik denk dat er voorlopig geen nieuw kastje komt.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 15, 2026

• January 15, 2026

@Ik_Combineer waarom zijn de linkjes van jouw niet aanklikbaar? Ik zag dat pas ook al in een andere reactie van jou.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 15, 2026

🤷🏻

Misschien omdat ik al mijn berichten via de telefoon of tablet stuur, werkelijk waar geen idee. 

• January 15, 2026

En waar zijn alle reacties gebleven in dat topic? Het is nu opeens een gesloten topic.