Skip to main content

Ik heb vandaag al de hele dag last van een zeer beperkte verbinding met YouTube. Het ene moment kan ik 2 video’s achter elkaar bekijken, het andere moment buffert een device 2 minuten voor 15 seconden beeld om daarna weer minutenlang te bufferen. Onbruikbaar dus. Ik ben benieuwd of meer mensen hier vandaag last van hebben.

Het probleem lijkt te zitten in de interconnect tussen KPN en Google. Als ik een traceroute doe, is die perfect direct maar de lijn lijkt enigszins overbelast. Vandaar ook de wisselende snelheid.

Als ik “statistieken voor nerds” inschakel op Youtube, krijg ik ook een wisselende verbindingssnelheid te zien. Dit is de snelheid waarmee YouTube nieuwe pakketten data ophaalt. Die snelheid ligt nooit extreem hoog, maar op mijn tv bijvoorbeeld tussen de 150 Mbps en 250 Mbps op any given moment.

Vandaag zie ik dit wisselen tussen 500 kbps en 150 Mbps. Zelfs tijdens dezelfde video heb ik deze snelheid van 2 Mbps naar 80 Mbps en weer terug naar 1.5 Mbps zien gaan. Dat is niet gebruikelijk en verklaart het bufferen. Het strookt ook met een overbelaste lijn richting Google. Die lijkt het dataverkeer soms redelijk en dan weer even niet aan te kunnen.

Ik heb natuurlijk wat getroubleshoot om problemen met een apparaat of mijn netwerk uit te sluiten. De issues vielen me voor het eerst op op mijn Sony smart tv (Google TV). Om deze uit te sluiten, heb ik geprobeerd om dezelfde video’s op andere apparaten te spelen. Ook dat ging moeizaam. Mijn laptop scaled down naar 240p of speelt simpelweg niet, om dat enkele minuten later wel te doen omdat de verbinding dan weer on par is. iPhone laat hetzelfde zien.

De snelheid van mijn thuisnetwerk is ook prima. Via ethernet is de verbinding met internet zo’n 940 Mbps en via WiFi rond de 700 Mbps. Op de eerder genoemde smart tv is dit wat lager, maar met 500 Mbps snel genoeg voor wel 25 4K streams tegelijk.

Ook met langere tests blijft de snelheid stabiel, dus het is niet zo dat internet in het algemeen wiebelt. Het probleem lijkt tussen KPN en Google te zitten. Andere streamingdiensten werken prima.

Ik kan dit bevestigen. Het is echt prut door een rietje.


Dit had ik ook inderdaad. Het was een probleem aan de kant van YouTube zelf. Ik las berichten uit Amerika dat mensen er daar ook last van hadden.

Bij mijn weten is het inmiddels weer opgelost, het was vanmorgen bij mij weer goed. Ik verwacht dat jullie ook weer normaal YouTube kunnen kijken nu.