Skip to main content
Vraag

Streamingsdiensten vallen weg via draadloos TV

• October 26, 2025
  • 30 reacties
  • 231 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Sinds een aantal maanden heb ik glasvezel van KPN na een heel lange tijd abonnee te zijn geweest van ziggo. Ziggo heeft coax en ik heb een coax kabel in mijn woonkamer liggen (weg gewerkt) die was aangesloten op de ontvanger van ziggo; daarmee dus bedraad TV en nooit storingen. Bij aanvang van mijn abonnement bij KPN heb ik geen kabel gelegd en dus maak ik gebruik van draadloos TV.

Nu ervaar ik tijdens gebruik van streamingdiensten dat het signaal soms weg valt, waarna ik de melding krijg dat ik opnieuw moet opstarten en soms aanvullend de stekker moet verwijderen om opnieuw ontvangst te kunnen krijgen. In de praktijk blijkt dat laatste niet altijd nodig en volstaat het opnieuw opstarten van de streamingdienst.

Heeft iemand een gedegen oplossing of moet ik volstaan met het trekken van een draad (cat6 of 5). Het liefst blijf ik natuurlijk gebruik maken van draadloos.

ik heb een Fritz! router met twee wifi versterkers; het wifi signaal werkt verder prima. Het is stabiel en snel dus dat kan volgens mij niet de oorzaak zijn.

Wie heeft voor mij de oplossing??

30 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

Als het kan, vervang die coax kabel door een UTP kabel.

Vooral voor tv is dat beter.

Ik denk dat je de KPN tv ontvanger Sagemcom DIW7022 hebt, op zich kan die perfect via WIFI werken.

Alleen kan WIFI verkeer groot zijn en dat kan soms voor problemen zorgen.

CAT 5E of CAT6 kabel zou perfect zijn voor stoorloos tv kijken op de DIW7022

Geef zo wie even een herstart (reset) aan de DIW7022

Met streamingdiensten mag je eigenlijk geen probleem hebben.

Houd de KPN toets van de KPN ab rechtsboven  ingedrukt totdat je een popup scherm ziet en kies voor opnieuw opstarten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 28, 2025

Dank, die reset doe ik sowieso. De kabel trekker is helaas sneller gezegd dan gedaan 

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@John Raesen . Welkom hier.

Ik heb even aandachtig meegelezen en die suggestie van ​@joop2011   over kabels, daar ben ik het 200% mee eens. Maar ik ben wel een beetje bevooroordeeld wat bekabelde aansluitingen betreft ;-)

Even kijkend naar wat jij nu hebt en of we dat stabiel(er) kunnen krijgen:  Je schrijft een Fritzbox en twee versterkers?  Wat voor versterkers heb jij er bij, als ik vragen mag?  

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 28, 2025

Dag Erwin van KPN

Het betreft de repeater 3000:AX en

En de repeater 1200 AX.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 28, 2025

Beste ​@John Raesen binnen het menu van de tv-decoder kun je de (draadloze) verbinding testen, wat komt daar uit?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 28, 2025

Mand: hoe doe ik dat ?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 29, 2025

Mand: hoe doe ik dat ?

Beste ​@John Raesen ,

Klik rechtsbovenin op het (?)

Klik dan op problemen oplossen

Klik dan op netwerk

Dan kun je links een speedtest doen.

Rechts zie je soort netwerk , ethernet of draadloos en de link speed.

Succes.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@John Raesen . Ik heb ook nog een vraag: Heb je de Fritzbox via ons in bruikleen?  Of is dit een eigen aanschaf? 

Ik gebruik zelf ook een fritzbox en als je hier op inlogt heb je ook een wizard die je helpt om alles conform je eigen provider in te stellen.  Heb jij die, toen je bij ons kwam, ook even doorlopen? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 29, 2025

dag Erwin; die Fritzbox is van mezelf en gebruikte ik ook akl bij ziggo.

en ja ik heb die wizard destijds doorlopen toen ik abonnee werd van KPN.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 29, 2025

na het resetten van de KPN box, zoals joop2011 adviseerde ben ik nog verder van huis; zowel beeld als geluid blijft te vaak hangen.

ik overweeg toch maar bekabeling; ik lkas ergens dat een monteur van KPN gratis langskomt bij een 1e installatie, klopt dat?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 29, 2025

Als het kan, vervang die coax kabel door een UTP kabel.

Vooral voor tv is dat beter.

Ik denk dat je de KPN tv ontvanger Sagemcom DIW7022 hebt, op zich kan die perfect via WIFI werken.

Alleen kan WIFI verkeer groot zijn en dat kan soms voor problemen zorgen.

CAT 5E of CAT6 kabel zou perfect zijn voor stoorloos tv kijken op de DIW7022

Geef zo wie even een herstart (reset) aan de DIW7022

Met streamingdiensten mag je eigenlijk geen probleem hebben.

Houd de KPN toets van de KPN ab rechtsboven  ingedrukt totdat je een popup scherm ziet en kies voor opnieuw opstarten.

Nog verder van huis na de reset; zowel beeld als geluid blijven te vaak hangen.

Met ziggo hd ii met TV geen probleem (wel met WIFI) en nu dus andersom met KPN; geen wifi probleem en wel met TV

Erwin van KPN
Moderator

Misschien heb ik er overheen gelezen (excuus als dat zo is) maar wel type Fritzbox heb jij?  Verder komt het bij het itv signaal vrij nauw en is de apparatuur van KPN hier op afgestemd.  Bij een Fritzbox zou het uiteraard ook goed moeten werken maar wat die Extenders betreft heb ik nog mijn twijfels.  Zijn daar nog aparte instellingen voor te vinden in jouw fritzbox?  (ik heb hier zelf een soort mesh optie met allerlei mogelijkheden ). 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 31, 2025

Dag Erwin, het betreft de Fritz 5690 pro. Overigens komt morgen een KPN monteur om een draad te trekken. De loze leiding ligt er en dus ga ik dat maar eens afwachten

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 31, 2025

NB Erwin; volop mesh mogelijkheden die allemaal volgens mij perfect ingesteld staan. Daarvan heb ik wel wat kennis in huis gelukkig 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 3, 2025

Een nieuwe ontwikkeling: bedrading is ook voor de monteur ondanks € 80,00 aan kosten toch een probleem. Daarom heeft hij alle instellingen van de wifi, router en kpn tv ontvanger doorlopen en daar waar hi) het nodig vond bijgesteld. De storingen leken voorbij echter ‘s avonds weer gedoe met stilvallend beeld en geluid. Vervolgens overgeschakeld naar de app en daarmee lijken de problemen opgelost. Dat is toch raar denk ik dan; immers de kpn tv ontvanger stoort en de app niet. Om toch bedraad te worden overweeg ik één van mijn Fritz versterkers te bedraden met de tv ontvanger d.w.z. de versterker draadloos en vervolgens bedraden met de tv ontvanger. Iemand hier ervaringen mee of andere handige tips.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • November 12, 2025

Ik ben uiteraard helemaal pro-kabel ;-)    Maar nog even over die extenders.  Heb je al even getest zonder die extenders (Om eens te kijken of daar misschien de bottleneck zit) 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 12, 2025

dag Erwin van KPN; ik heb het getest met en zonder extenders; resultaat is nihil d.w,.z,. geen veranderingf; blijft hangen.  Ik ga nu maar eenb extender koppelen met een draad cat6.

De monteur wilde niet aan bedraden beginnen. te complex vond hij. Ik heb wel 80 EURO betaald zonder een concreet resultaat.

Nog iemand een idee over het opnieuw koppelen van mijn AB aan de KPN ontvanger>

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • November 14, 2025

​@John Raesen : ja, heb ik :-) De afstandsbediening van de KPN TV+ Boxen | KPN Community

Met betrekking tot die 80 euro.  Als het goed is, is er een werk bon gepresenteerd waar je voor moest tekenen. Wat stond er op die bon?  Dan kunnen we daar samen even naar kijken. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 15, 2025

Dag Erwin vandaag van KPN, zie de bijlage 

en nog steeds kan ik de AB niet koppelen 

• November 15, 2025

Alles wat de monteur voor WiFi gedaan hebt moet je sowieso betalen. 

Staat de tv ontvanger op unicast mode? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 15, 2025

Wat is unicast mode?

• November 15, 2025

Wat is unicast mode?

Kan je kiezen in het instellingen menu.

Op de witte KPN afstandsbediening kies je voor huisje. Dan rechtsboven tandwieltje. Vervolgens Beeld > Videomodus. Kies voor unicast.

Multicast werkt alleen bekabeld rechtstreeks op de Experiabox/KPN Box/Fritzbox. Of via WiFi van de KPN Box/zwarte SuperWiFi's. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 15, 2025

Dan zal ik hem toch eerst moeten kunnen koppelen denk ik en dat lukt dus niet 

• November 15, 2025

Waarom lukt dat niet? Dat wijst zichzelf. Heb je de link van Erwin al gevolgd? 

Misschien anders de tv ontvanger resetten en opnieuw installeren? Dan zie je op scherm wat je moet doen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 15, 2025

Als ik dat nou eens wist, dan was het probleem opgelost. Ik heb zelfs de tv ontvanger gereset allemaal zonder resultaatÂ