Skip to main content

Waar zijn de reggae roots gebleven van Stingray?

• December 23, 2025
  • 3 reacties
  • 86 keer bekeken

Druk op het vraagteken om sneltoetsen te bekijken

Sneltoetsen bekijken

Kpn tv heeft de muziekstreams van stingray vervangen door xitex, waarom mis ik bij de reggaestream iets?

KPN heeft per 1 januari 2026 (of in sommige gevallen al iets eerder in december 2025) de non-stop muziekkanalen van Stingray (SRAY) vervangen door die van XITE. Dit is een commerciële keuze: KPN heeft het contract met het Canadese Stingray beëindigd en is in zee gegaan met het Nederlandse XITE, dat meer focus legt op in Nederland herkenbare muziek en reclamevrije themakanalen.Veel klanten zijn hier niet blij mee, zo te zien in de KPN Community en andere fora. Mensen klagen dat de XITE-kanalen:Een andere muziekselectie hebben (vaak algemener, minder diepgaand of "gladder" – sommigen noemen het zelfs "supermarktmuziek")

Minder originele of authentieke tracks draaien (meer remixes, covers of beperktere rechten)

Bepaalde genres of subgenres niet meer zo goed of helemaal niet meer dekken zoals bij Stingray

Bij reggae specifiek (Stingray had kanaal 915 – Reggae) is de vervanger bij XITE waarschijnlijk iets als "Reggae Feels" of een vergelijkbaar reggae-kanaal (XITE heeft er één met die naam in hun pakket, zoals ook bij Ziggo al sinds 2019 het geval is). Maar de inhoud wijkt af: Minder klassieke roots reggae, dub of old-school artiesten

Meer moderne reggae/dancehall of lichtere/reggae-feels varianten

Kleiner aanbod aan tracks (door licentierechten of andere programmering)

Daarom mis je waarschijnlijk bepaalde nummers, artiesten of die typische "Stingray-reggae-sfeer" die je gewend was. Heel veel mensen melden hetzelfde soort gemis bij andere genres (oldies, alternative, dance classics, etc.). KPN zegt dat het "soortgelijk" zou moeten zijn, maar de praktijk valt voor velen erg tegen.Wat kun je doen?Check even op welk exacte kanaal (900-950) jouw reggae nu zit en luister of het echt XITE-Reggae is

Als je echt Stingray mist: er zijn klachten genoeg in de KPN Community – misschien helpt het om daar ook te reageren

Alternatief: stream reggae via apps zoals Spotify, YouTube Music of zelfs de XITE-app zelf (daar zitten soms uitgebreidere playlists)

Kortom: je mist iets omdat XITE simpelweg een andere (en volgens velen mindere) invulling geeft aan reggae dan Stingray deed. Jammer, maar dat is de reden van de switch.

38 webpagina''s

3 reacties

tt1001
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 24, 2025

Ja, van Stingray naar Xite is een grote verslechtering. Ik heb de Oldies nu nog op de telefoonapp, maar dat zal dan ook vast verdwijnen. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi Magicianviolet en welkom bij de KPN Community. Begrijpelijk dat je erg baalt als dit ineens verdwenen is terwijl je er vaak naar luisterde. 😕

Ik ben niet erg thuis in reggae, maar ik ben online Roots Legacy Radio tegengekomen. Ik kan zo geen app van ze vinden voor op de TV+ Box (als je die hebt), maar je kunt je webbrowser via Chrome naar de TV+ Box streamen en op die manier luisteren. Volgens hun omschrijving draaien ze voornamelijk roots reggae, dus hopelijk vult dat de leegte een beetje. 🙂

Neus gerust rond op Google (AI raad ik af, die is nog niet erg handig met het vinden van dit soort zaken) en hopelijk kom je een goede vervanger tegen! 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 27, 2025

Hallo ​@Magicianviolet ,

Ik heb hier een lijst gevonden van 510 Radio-Reggaezenders. Daar zit vast wel wat tussen.  

https://nl.radio.net/genre/reggae