Skip to main content
Beantwoord

Waarom wijzigen de Stingray zenders?

• December 21, 2025
  • 13 reacties
  • 284 keer bekeken

Waarom stingray wijzigen????

Wat er nu word gedraaid zijn niet de Oldies wat wij gewent waren! Zeer slecht KPN!!!!

Gewoon weer naar het Oude!!!!

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Sprangolini ,

Deze zenders gaan niet meer terugkomen. KPN heeft het contact met Stingray niet verlengd. Alle zenders van Stingray zijn bij KPN vervangen door zenders van XITE.

Op 7 november 2025 had KPN dit al aangekondigd in dit topic: 

• Vanaf 1 januari worden de radiozenders van SRAY (kanaal 900 t/m 950) vervangen door die van XITE. De thema's blijven hetzelfde, maar de zenders heten vaak net iets anders. 

De wijziging is net iets eerder dan 1 januari 2026 doorgevoerd. 

De reden van het stopzetten van Stingray is niet bekend gemaakt. Maar het heeft ongetwijfeld met financiële redenen te maken.

Overigens heeft Ziggo dit een aantal jaar terug ook al gedaan. En ook bij CanalDigitaal verdwijnen de Stingray-zenders per 1 januari 2026. 

13 reacties

• Nieuwkomer
  • December 25, 2025

Hier hetzelfde. Ik luisterde iedere dag naar deze zender. Erg jammer dat deze veranderd is. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 25, 2025

Net als alle anderen zeggen,het is allemaal BAGGER en JANK muziek!!!

Gewoon allemaal KPN opzeggen en naar een ander provider gaan die dit soort fratsen als kpn niet doet! Het lijkt wel of alles wat goed is,moet verdwijnen!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • December 25, 2025

Hallo ​@Sprangolini ,

Deze zenders gaan niet meer terugkomen. KPN heeft het contact met Stingray niet verlengd. Alle zenders van Stingray zijn bij KPN vervangen door zenders van XITE.

Op 7 november 2025 had KPN dit al aangekondigd in dit topic: 

• Vanaf 1 januari worden de radiozenders van SRAY (kanaal 900 t/m 950) vervangen door die van XITE. De thema's blijven hetzelfde, maar de zenders heten vaak net iets anders. 

De wijziging is net iets eerder dan 1 januari 2026 doorgevoerd. 

De reden van het stopzetten van Stingray is niet bekend gemaakt. Maar het heeft ongetwijfeld met financiële redenen te maken.

Overigens heeft Ziggo dit een aantal jaar terug ook al gedaan. En ook bij CanalDigitaal verdwijnen de Stingray-zenders per 1 januari 2026. 

Benno Zwanenburg
Helper
Forum|alt.badge.img

Ik baal hier ook echt vreselijk van, en des te meer dat het niet volgens de correcte manier is gecommuniceerd, én dat de omzetting twee weken te vroeg is uitgevoerd. Ook zal ik de Stingray app gaan missen om de muziek onderweg te beluisteren.

Gelukkig is er nu een optie om over te stappen naar een andere aanbieder, ​@KPN gaat heus niet ineens Stingray weer opnemen in hun pakket vanwege de vele klachten.  

Een provider mag het zenderaanbod wijzigen, maar ze moeten je daar minimaal vier weken van tevoren over informeren en uitleggen wat de wijziging inhoudt. Als de wijziging nadelig is (bijvoorbeeld omdat er zenders verdwijnen), heb je het recht om je abonnement kosteloos op te zeggen, zelfs als je nog binnen je contractperiode zit.” 

Daarnaast zal ik een klacht indienen bij Stichting Reclame Code: KPN heeft haar klanten nooit correct geïnformeerd over deze grote wijziging (simpelweg een kort berichtje op de website of een linkje op de factuur is niet toereikend). Daarnaast zijn ze twee weken te vroeg met de overstap naar Xite, op hun website staat namelijk dat dit pas per 1 januari 2026 zal geschieden. ​​​​​​

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

De Stingray zenders zijn gewijzigd naar muziekkanalen van Xite. Die wijziging maakt niet dat je contractvrij bent. Het is immers een vervanging op dezelfde kanaalnummers. 

Benno Zwanenburg
Helper
Forum|alt.badge.img

De Stingray zenders zijn gewijzigd naar muziekkanalen van Xite. Die wijziging maakt niet dat je contractvrij bent. Het is immers een vervanging op dezelfde kanaalnummers. 

Dat is onjuist ​@Jeroen van KPN, ik zal nogmaals een deel citeren:

Als de wijziging nadelig is heb je het recht om je abonnement kosteloos op te zeggen, zelfs als je nog binnen je contractperiode zit.” 

Dat deze wijziging nadelig is blijkt wel uit de vele klachten op dit topic, de vele klachten in andere topics op dit forum en op tal van andere websites.

Daarnaast dient de klant hier vier weken van te voren op de hoogte van worden gesteld. Een linkje in een factuur is niet toereikend hiervoor, en de vier weken zijn zelfs niet in acht genomen aangezien deze wijziging ver voor 1 januari al heeft plaatsgevonden. 

Ook is er nu geen mogelijkheid meer om onderweg via de app te luisteren wat dus wel degelijk inhoudt dat er zaken zijn verdwenen. 

Kortom overstappen is het enige overgebleven alternatief. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 29, 2025

Als de wijziging nadelig is heb je het recht om je abonnement kosteloos op te zeggen, zelfs als je nog binnen je contractperiode zit.” 

Wat houdt jou tegen de TV-abonnement op te zeggen? Bovendien nadelen of voordelen (smaken) zijn  verschillend,

Benno Zwanenburg
Helper
Forum|alt.badge.img

Wat houdt jou tegen de TV-abonnement op te zeggen? Bovendien nadelen of voordelen (smaken) zijn  verschillend,

Waar lees je ergens dat ik niet ga opzeggen dan? Ik wijs de mensen op hun rechten zodat ze weten dat ze een keus hebben. 

Wat betreft de smaakverschillen; het is overduidelijk dat de kwaliteit van Xite een stuk lager ligt dan Stingray. Dat blijkt ook uit de vele klachten en de eerdere klachten bij Ziggo toen zij in 2019 ook deze overstap maakte. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 29, 2025

Waar lees je ergens dat ik niet ga opzeggen dan? Ik wijs de mensen op hun rechten zodat ze weten dat ze een keus hebben.

Je hoeft niet op de rechten te wijzen, iedereen weet dat TV-abonnement maandelijks opzegbaar is. Maar met een "verslechtering” van product TV willen proberen internet te opzeggen, dan wens ik jou veel geluk.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

TV gedeelte is maandelijks opzegbaar maar dat is al geruime tijd zo. Dat staat verder los van deze wisseling van de muziek kanalen. 
Het gehele KPN abonnement is niet opzegbaar vanwege deze wijziging. 

• Nieuwkomer
  • December 31, 2025

Ik vind de Xite radiozenders heel slecht. Kan ik i.p.v.  Xite een abonement op Youtube music krijgen?

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Youtube Music is geen dienst die KPN aanbiedt. Daar zul je zelf een abonnement voor moeten nemen, 

• Nieuwkomer
  • January 2, 2026

XITE heeft inderdaad een volkomen oninteressant en veel ‘platter’ aanbod van muziek, in het algemeen, hoewel ik persoonlijk vooral de originele reggae die SRAY aanbood erg mis.  Je zapt even door de zenders heen en hoe vaak bleef ik even hangen bij een mij nog onbekend nummer uit de stal van bijvoorbeeld Lee Perry.  Velen zullen dit wel herkennen.  Ik heb eens geprobeerd de playlists van SRAY te achterhalen, dat lukte niet, maar het zegt genoeg.

Beste KPN, mijns inziens heeft XITE alleen maar onbenullige muziek te bieden en haal het dan liever helemaal uit het aanbod, en verlaag de abonnementsprijs.  Of breng SRAY terug, zoals blijkbaar veel klanten willen.