Skip to main content
Beantwoord

Zodra ik de TV aanzet schakelt deze meteen over naar mijn Mediaspeler in plaats van de TV ontvanger

• 19 maart 2025
  • 6 reacties
  • 53 keer bekeken

• Nieuwkomer
  • 3 reacties

We hebben sinds kort een Homatics Dongle R Google Mediaplayer Chromecast. Deze zit in HDMI 2 poort en voor de stroom in de usb poort van de TV. Deze werkt prima, echter als we de tv aanzetten (digitale ontvanger KPN) neemt de Chromecast het tv signaal direct over en moeten we via ‘bronnen’ weer terug naar de digitale ontvanger. Na een tijdje tv of opnames  kijken springt deze weer over naar de Chromecast. TV is een Philips 65 Oled ambilight van 2021 (?). Iemand enig idee hoe ik dit kan voorkomen?? 

Beste antwoord door PeterG

Zit er geen losse voeding bij die dongel? Dan blijft ie stand-by zolang je 'm niet aanzet met diens afstandsbediening of handmatig naar die ingang gaat. 

Want nu gaat ie aan als je de tv aan zet en zal door z'n HDMI CEC functie de tv ook naar die ingang gaan.

Als je een Arris ontvanger hebt heeft die geen CEC en moet je dan handmatig naar toe.

Mogelijk is HDMI CEC in de dongel uit te zetten. Maar dan kan je de dongel niet meer met de Philips afstandsbediening bedienen. 

Bekijk origineel

6 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27459 reacties
  • 19 maart 2025

Hoi ​@Bosam .  Welkom bij de KPN Community.  

Ik durf je niet precies te vertellen wat er mis gaat maar heb je ook geprobeerd om dfe HDMI poorten om te wisselen? Dus onze ontvanger in 2 en het andere apparaat in een 1 of 3? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 19 maart 2025

Hoi Erwin, ga dit proberen en laat weten of dit de oplossing is, bedankt voor je antwoord.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 21 maart 2025

Helaas geeft dit niet de oplossing, nog andere opties?

PeterG
Superuser
  • 61067 reacties
  • Antwoord
  • 22 maart 2025

Zit er geen losse voeding bij die dongel? Dan blijft ie stand-by zolang je 'm niet aanzet met diens afstandsbediening of handmatig naar die ingang gaat. 

Want nu gaat ie aan als je de tv aan zet en zal door z'n HDMI CEC functie de tv ook naar die ingang gaan.

Als je een Arris ontvanger hebt heeft die geen CEC en moet je dan handmatig naar toe.

Mogelijk is HDMI CEC in de dongel uit te zetten. Maar dan kan je de dongel niet meer met de Philips afstandsbediening bedienen. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 324 reacties
  • 22 maart 2025

Heb je nu een echte Google Chromecast TV, of iets anders?

Bij een echte Chromecast hdmi-cec uitzetten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 24 maart 2025

Hartelijk dank, ik ga daar eens naar kijken, misschien dat jouw oplossing werkt,

Reageer