Skip to main content

Welke RTL zenders kijk jij het liefst?

• March 17, 2026
  • 71 reacties
  • 1324 keer bekeken
Toon eerste bericht

71 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 27, 2026

Tja. Vraag gaat over RTL zenders. Rest hoef je dan ook niet te noemen. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Als ik het goed heb gevonden via Google, moeten NPO1, NPO2 en NPO3 er verplicht inzitten.

Maar ik ben wel bang dat er mensen zijn die naar de concurrent gaan als er geen RTL zenders meer zijn.

RTL4 is zover ik weet de meest bekeken zender.

Wij kijken daar meestal het nieuws op.

En daarna iets voor 8 uur gaan we naar een streamingdienst.😉

Hoi ​@joop2011 

Ik moet je teleurstellen, aangezien RTL 4 niet meer de best bekeken TV zender van Nederland is.
NPO 1 is al lange tijd de best bekeken TV zender van Nederland, met de meeste kijkers per avond.
Pas op de tweede plek staat RTL 4, dankzij Lubach en Goede Tijden, Slechte Tijden.

Zo wordt het NOS Journaal vele malen beter bekeken (gemiddeld tussen de 1,4 en 2,0 miljoen kijkers), dan het Half 8 Nieuws van RTL 4 (tussen de 996.000 en 1,1 miljoen kijkers)

Bron: NMO (Nationaal Media Onderzoek - Kijkcijfers)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 27, 2026

dankzij Lubach en Goede Tijden, Slechte Tijden.

Voor deze zet ik de zender juist UIT. Oftewel niet aan. De reclames zijn beter.😁

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • March 27, 2026

Inmiddels is mij duidelijk waarom deze vraag hier is geplaatst. 

DPG Media / RTL vraagt KPN meer geld

Nou KPN, stop maar met die RTL-zenders. 

Een kleine aanvulling na mijn vorig bericht over de RTL zenders na het lezen van dit artikel ☝️:

RTL4 en RTL5 zijn hier de meest bekeken zenders en er worden ook programma's opgenomen op deze zenders.

Laat a.u.b. de opnamemogelijkheid wel op deze zenders zoals het nu is en ga geen beperkingen opleggen d.m.v. verplichte reclames of beperkingen in het doorspoelen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 27, 2026

Ik kijk al weinig RTL. Eigenlijk alleen The Voice momenteel. 

Maar DIT willen we toch niet.

https://community.vodafoneziggo.nl/t5/TV-Radio/Kan-de-reclame-bij-een-opname-op-RTL-niet-meer-doorspoelen/m-p/1800646#M207196

En al HELEMAAL NIET zoals bij Delta. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 27, 2026

Ik kijk veel naar Videoland, telt dat ook? Eigenlijk kijk ik geen of amper nog live tv.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Het gaat nu specifiek om de RTL zenders, maar wel bedankt voor het reageren ​@Ik_Combineer. 😄 Ik kijk zelf helemaal geen lineaire TV meer dus ik snap je. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 27, 2026

Ik denk dat dat niet meetelt voor de vraagstelling van dit topic, ​@Ik_Combineer .

En zoals je het stelt kijk ik ook amper live. Van de commerciële zenders neem ik, en velen met mij, alleen maar op. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 27, 2026

Ik dacht dat Videoland van RTL was. Ik kijk daar namelijk altijd naar programma's als Robinson, echte meisjes in de jungle (verloofde), of tvoh / got talent. Maar geen idee op welke zenders die normaal afspelen. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • March 27, 2026

Ik kijk al weinig RTL. Eigenlijk alleen The Voice momenteel. 

Maar DIT willen we toch niet.

https://community.vodafoneziggo.nl/t5/TV-Radio/Kan-de-reclame-bij-een-opname-op-RTL-niet-meer-doorspoelen/m-p/1800646#M207196

En al HELEMAAL NIET zoals bij Delta. 

Nee zeker niet. Dit zal zeker ter sprake komen bij de onderhandelingen tussen RTL en KPN.

Laten we hopen dat KPN deze belachelijke beperkingen niet door gaat voeren naar de klant toe. Wat Ziggo en Delta al wel gedaan hebben.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 29, 2026

Ik las vandaag een artikel op Totaal TV waarin Jarco Kriek de geschatte doorgiftekosten opnoemde.

Het gaat om schattingen en dit kon ik eruit opmaken: 

RTL-zenders : ongeveer 1,80 (Jarco schrijft tientallen centen meer dan de NPO)

NPO-zenders : ongeveer 1,50 

Talpa-zenders : iets minder dan 1,50 

https://www.totaaltv.nl/nieuws/de-kijker-betaalt-de-rekening-npobezuinigingen-en-stijgende-providerkosten/

En dan wil RTL mogelijk nog de prijs verhogen. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Ik dacht dat Videoland van RTL was. Ik kijk daar namelijk altijd naar programma's als Robinson, echte meisjes in de jungle (verloofde), of tvoh / got talent. Maar geen idee op welke zenders die normaal afspelen. 

Hoi ​@Ik_Combineer 

Videoland is 100% van RTL Nederland, dat staat ook in het rode vlak van de app onder Videoland.
RTL Nederland is afgelopen jaar in juni 2025 volledig overgenomen door DPG Media, waardoor ook DPG Media nu de mede-eigenaar is geworden van Videoland.

Er bestaat dus een goede kans, dat er in de nabije toekomst ook programma’s van VTM en RTL België worden toegevoegd aan Videoland.

19DT2120
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • March 30, 2026

Die volgorde maakt mij niet zo veel uit, de andere kanalen kunnen wij zelf toch ook niet aanpassen!

Als een kanaal mij niet aanstaat dan zet ik hem toch uit

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 4, 2026

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 4, 2026

En alle zenders blijven op dezelfde plek volgens dat artikel. 

CASE CLOSED 🔒

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • April 4, 2026

Ik ben heel benieuwd wat het voor ons betekent met de manier van opnemen bij de RTL zenders. Of wij geen beperkingen krijgen met verplicht reclame kijken net als andere providers.

We weten immers niet wanneer deze overeenkomst ingaat, per direct of per 1 juni, 1 juli enz…

Mocht dat bijvoorbeeld per 1 juni zijn dan gaan we dat dan pas merken bij de opnames.

We gaan wel volgens TotaalTV concreet profiteren van die extra focus op Videoland.

Ik ben benieuwd...

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • April 4, 2026

Ik ben heel benieuwd wat het voor ons betekent met de manier van opnemen bij de RTL zenders. Of wij geen beperkingen krijgen met verplicht reclame kijken net als andere providers.

We weten immers niet wanneer deze overeenkomst ingaat, per direct of per 1 juni, 1 juli enz…

Mocht dat bijvoorbeeld per 1 juni zijn dan gaan we dat dan pas merken bij de opnames.

We gaan wel volgens TotaalTV concreet profiteren van die extra focus op Videoland.

Ik ben benieuwd...

Helaas staat hierover niets op Totaal TV.

Hopelijk horen wij het snel.

TvG2016
Helper
  • April 4, 2026

De nieuwe overeenkomst is per direct ingegaan.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • April 4, 2026

De nieuwe overeenkomst is per direct ingegaan.

Hoi ​@TvG2016 

Hartelijk dank voor de aanvulling.😉

Zoals je ziet hebben wij nog wel een paar vragen. (vooral met opname en reclame kunnen doorspoelen)

Weet jij daar toevallig het antwoord op?

Alvast onze hartelijke dank.

Groetjes,

Joop

TvG2016
Helper
  • April 4, 2026

Het is denk ik aan KPN om antwoorden te geven op deze (terechte) vragen. Ik ben natuurlijk niet bij de onderhandelingen aanwezig geweest. Dus alle ins en outs weet ik ook niet. 

Maar ik beloof je dat je via Totaal TV op de hoogte blijf van het laatste nieuws 😀

• April 4, 2026

Ik ben benieuwd...

Ineens heb ik een vaag vermoeden betreffende de volgende vrijdag voordeel. Maar in Combinatie met Videoland ontgaat mij het profiteren. 

Ik wil dat nog niet eens al krijg ik centen toe.