Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

• December 13, 2013
  • 2160 reacties
  • 787799 keer bekeken

Toon eerste bericht

2160 reacties

• April 14, 2015
Op deze site kun je zien wat er op jouw adres mogelijk is. Als daar glasvezel bij staat wordt jouw aansluiting in glasvezel uitgeleverd. Er is geen verschil in abo tussen glasvezel en koper, prijs en opties zijn hetzelfde, ook de niet-symmetrische snelheden (tot 50/5 Mb/s). Het enige verschil betreft de gegarandeerde snelheid bij glasvezel (bij koper altijd een tot snelheid). Verder kunnen glasvezelklanten beschikken over een aantal HD Glas-zenders die een (veel) hogere beeldkwaliteit hebben dan de standaard HD-zenders (die ook bij koper beschikbaar zijn).

Bij glasvezel kun je kiezen voor een Glasvezelpakket: daarmee krijg je een hogere én symmetrische (100/100 Mb/s) snelheid (voor € 7,50/mnd) of - indien beschikbaar op jouw adres - 500/500 Mb/s (€ 17,50).

De KPN Experia Box kan niet in Bridge mode gezet worden (wel als DMZ fungeren). Het Wi-FI SSID en w8woord zijn vooraf ingesteld maar kunnen gewijzigd worden. Ik gebruik zelf een Linksys EA6500 router als Access Point (in bridge mode) en dat werkt prima; hij krijgt via DHCP Binding een vast IP-adres uit de DHCP-server van de ExperiaBox en heeft hetzelfde SSID (maar wel een ander kanaal) en w8woord als de EB.

• Topper
  • April 15, 2015
Hoe moet jij je Experia Box configuren om dit mogelijk te maken? Dus dat je vanaf het buitenland gratis belt? Achter mijn Experia Box is een router aangesloten van Asus (RT-AC87U).

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • April 16, 2015
Hoi karma28, welkom op het forum.

Helaas heeft KPN in april 2014 deze functionaliteit op de V8 onmogelijk gemaakt en nu (april 2015) ook op de V9. (SIP server is verijderd.)

Wel is het nog steeds mogelijk om mobiele telefoons onderling gratis te laten bellen door het inzetten van een Asterisk server op bijvoorbeeld een Synology NAS of en Raspberry Pi.

Het inrichten van een Asterisk server is alleen niet eenvoudig en ook niet zo maar eventjes te beschrijven.

Adjudant
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • April 16, 2015

Heb bijna alle pagina's van dit topic doorlopen. Groot respect voor de tijd die jij er in steekt en dat je ook kalm kunt blijven als je duidelijke vragen stelt en vervolgens onnozele antwoorden of betweters terug krijgt.

Ik ben afgelopen week anderhalve dag verstoken geweest van internet en bellen: mijn aansluiting bleek zonder mij daar van in kennis te stellen in quarantaine geplaatst te zijn. Ik heb me een slag in de rondte gebeld met de klantenservice van KPN. Die kwamen er niet uit. Gistermorgen 2 monteurs aan huis: nieuwe EB geplaatst (V9). Kan vervolgens de samba server in de EB niet meer gebruiken: weg fileservertje in de meterkast.

Volgens het quarantaineteam was ik in quarantaine geplaatst omdat ik de DMZ had aangezet. Ik ben dus een beetje huiverig geworden.

Ik wil gewoon weer m'n WD MyBookLive als NAS kunnen bereiken en m'n fileservertje op de USB-poort eveneens.

Meer functionaliteit is voor mij niet nodig. Maar gezien het grote aanbod van routers (zonder modem) wordt het mij enigszins zwart voor de ogen.

Kun jij mij misschien een tip geven aan welke router ik meer dan genoeg heb? De prijs maakt me niet uit.

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • April 16, 2015

Dan zal ik tegen jou maar eens een hele andere toon gebruiken, hoe haal je het in je hoofd om een apparaat als DMZ Host te gebruiken. ;)

Alle gekheid op een stokje, onzin natuurlijk, maar feitelijk wel hetgeen dat het quarantaine team tegen jou gezegd heeft. Daarmee geeft het quarantaine team maar weer eens aan hoe incompetent ze zijn.

Blij dat ze er zijn, het helpt echt wel om de netwerken van de consument te beschermen, maar als er dan iets geconstateerd wordt, maak dan ook 100% duidelijk wat er geconstateerd is, zodat de consument gericht actie kan ondernemen.

Wat voor een apparaat had je dan als DMZ Host geconfigureerd, een eigen router, een PC, iets anders?

Nu geef je aan dat je alle berichten in dit topic gelezen hebt.

Dan heb je natuurlijk ook de waarschuwing betreffende de quarantaine in het openingsbericht gelezen.

Controleer of dat apparaat het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt en zo ja zet deze dan uit, anders sta je zo weer in quarantaine.

Zet voordat je dit gaat controleren de DMZ Host functie van de Experia Box even uit, of zorg dat dat apparaat niet verbonden is met de Experia Box.

Voor het bereikbaar maken van jouw WD MybookLive hoef je echt geen tweede router te hebben, dat kan gewoon direct achter de Experia Box.

En aks je dan toch een WD MybookLive hebt, waarom zou je dan ook nog zo'n (slecht beveiligde) USB fileserver willen hebben, daar heb je die WD dan toch voor.

Adjudant
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • April 16, 2015

Wat voor een apparaat had je dan als DMZ Host geconfigureerd, een eigen router, een PC, iets anders?

Ik had mijn WD MyBookLive als DMZ host aangewezen zodat mijn zoon er vauit zijn woonplaats ook bij zou kunnen komen met ftp i.p.v. WD2go.

Het fileservertje is ook een externe WD harddisk met alleen een USB aansluiting die van oudsher in gebruik is en dat is tot de vorige EB zo gebleven. Natuurlijk kan ik de MyBookLive daarvoor gebruiken, maar - en nou komt het, Nederlander als ik ben - dan heb ik geen "werk" meer voor die externe harddisk....

En, als ik het topic zo doorlees, zou ik welleicht in de toekomst nog wat meer kunnen doen met een router achter de EB en de EB alleen nog voor iTV en telefoon gebruiken.

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • April 16, 2015
Heeft jouw WD MyBookLive een USB poort?

Zo ja, dan kan je die WD Harddisk daar op aansluiten. Is die "Hollander" in jou ook weer gerustgesteld.

Gaan we daarna die WD MyBookLive even van buitenaf bereikbaar maken met FTP en WD2Go.

Heb je overigens een WD MyBookLive of een WD MyBookLive DUO.

Ik zou een tweede router zo lang mogelijk vermijden, met name nu er zoveel goede verbeteringen in de nieuwe firmware van de V9 opgenomen zijn.

Trust me, voor dat wat je nu aangeeft te willen bereiken is een tweede router echt niet nodig, zonde van het geld, besteed dat dan liever aan een goed wifi accesspoint. ;)

En nooit meer een NAS of Computer als DMZ Host instellen dat is veel te onveilig. (Dit keer meen ik het wel ;))

Adjudant
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • April 16, 2015
Nee, de MyBookLive heeft geen USB poort en is ook geen DUO.

Een oudere externe harddisk van WD met alleen een USB poort heeft altijd als fileservertje dienst gedaan in het thuisnetwerk en die functionaliteit wilde ik eigenlijk redden met een router achter de EB.

Maar zoals je zegt, de capaciteit van de MyBook Live is dermate groot, dat de gegevens op die "oude" WD disk er makkelijk bij op kunnen in een aparte share voor mijn echtgenote en ikzelf in de thuissituatie.

Maar dan komt het: hoe sluit ik de MyBookLive veilig en verantwoord aan op de EB; wat moet ik in de EB dan nog configureren zodat ik niet weer in quarantaine terecht kom?

En kan mijn zoon er dan behalve met WD2go ook nog naar ftp-en?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • April 16, 2015
Dat is geen enkel probleem.

Noteer het MAC adres dat op de onderkant van jouw WD staat.

Log in op de Experia Box en maak daar een DHCP binding voor dit MAC adres en het IP adres die jouw WD nu heeft.

Log in op jouw WD en ga naar Instellingen -> Netwerk.

Als de netwerkmodus nu op statisch staat, wijzig deze dan in DHCP.

Ga naar de optie FTP (onderaan op dezelfde pagina) en vink FTP toestaan aan.

Ga naar de tab Externe toegang.

Vink Externe toegang aan en zet de verbindingsopties op handmatig.

Standaard worden poort 80 en 443 gebruikt voor WD2Go, maar persoonlijk ben ik geen voorstander deze poorten op Internet te gebruiken, dit zijn de eerste poorten die door eventuele hackers (geen zorgen) bekeken worden.

Vul bij WD2Go poort 1 de waarde 4080 en bij WD2Go poort 2 de waarde 4443. (Je mag ook andere waarden tussen 1025 en 65535 gebruiken, maar gebruik die waarden dan ook in de onderstaande port-forwardings.)

Log nu weer in op de Experia Box en maak een nieuwe application met bijvoorbeeld de naam MyBookLive.

Je vult daar drie keer een port-forwarding in:

1. Protocol: TCP en alle port velden de waarde 21
  2. Protocol: TCP en alle port velden de waarde 4080
  3. Protocol: TCP en alle port velden de waarde 4443
Wijs nu deze nieuwe application (MyBookLive) toe aan het IP adres van jouw WD.

Voila, de NAS is extern bereikbaar, zowel met FTP als met WD2Go.

En moet je nu bang zijn weer in quarantaine te komen?

Nee, nergens voor nodig, dan zou ik namelijk ook al jaren in quarantaine staan. ;)

Allen, 

Misschien kunnen jullie me helpen, ik heb mijn vraag ook op tweakers gesteld, http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1632077. hier staat meer info

Mijn idee was om de Experiabox V9 (van KPN) te vervangen door de TP-Link TL-WDR4300.
Openwrt barrier breaker 14.07.

Ik lijk alleen geen PPPoE verbinding te kunnen maken, krijg deze fouten:

Timeout waiting for PADO packets
Unable to complete PPPoE Discovery

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • April 17, 2015
Tja, bij vervangen van een Experia Box komt wel het een en ander kijken en is alleen mogelijk bij glasvezel aansluitingen.

In het openingsbericht van dit topic staat ook een verwijzing netwerkje.com waar die ins en outs besproken worden. 

Als je het mij vraagt, begin er niet aan, plaats hem dan achter de Experia Box zoals de 4e optie in het openingsbericht.

Adjudant
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • April 17, 2015

Mag ik je heel erg bedanken voor de info. Ik ga er mee aan de slag! :D

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • April 17, 2015
, graag gedaan, mocht je nog tegen problemen aanlopen, dan weet je waar je jouw vragen kunt stellen. ;)

Adjudant
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • April 17, 2015
Nou, daar ben ik dan meteen. Ik heb alles ingesteld zoals jij aangeeft.

Kijk ik achteraf nog even in het Externe toegang deel van de MyBookLive en zie dar het volgende staan:

"Port forwarding-verbinding mislukt op poort 4080 en poort 4443 . (Fout 31526)"

Sreendump:

https://

Wat is er mis gegaan?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • April 17, 2015
Kan je dan ook een screenshot plaatsen van:

• de application met de daarin opgenomen port-forwardings (poorten)
  • de toewijzing van de application aan het IP adres van de WD
  • de DHCP binding voor de WD

Adjudant
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • April 17, 2015
Maar natuurlijk!

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • April 17, 2015
Hmmm...,

Staat het vinkje aan bij FTP toestaan (Instellingen -> Netwerk -> FTP)

Heb je nadat je de application aan het IP adres van de WD hebt toegewezen nog iets gewijzigd in de application?

Adjudant
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • April 17, 2015
FTP staat aangevinkt.

Ik heb de volgorde aangehouden die jij schreef. Daarna heb ik niets meer aangeraakt....

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • April 17, 2015
Je gebruikt zo ongeveer dezelfde instelling die ik ook gebruik en dus zou het gewoon moeten werken.

Is de nieuwste firmware op jouw WD geïnstalleerd? (Instellingen -> Systeem -> Updates)

Zo nee, installeer deze dan.

Zo ja, reboot zowel de WD als de V9 eens.

Is het issue hiermee verholpen?

Adjudant
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • April 17, 2015
Wat betreft de firmware: dat had ik vanmiddag al even gecheckt.

Ik heb beide apparaten zojuist gereboot.

Het lost de mislukking van de portforwarding niet op....

Zou het misschien toch een verdere verarming van de V9 zijn?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • April 17, 2015
Oeps, my mistake. :$

Vul bij de port-forwarding van TCP poort 4080 bij de mapping start- en end port de waarde 80 in.

Vul bij de port-forwarding van TCP poort 4443 bij de mapping start- en end port de waarde 443 in.

Koppel de application los van het IP adres van de WD.

Koppel de application opnieuw aan het IP adres van de WD.

De laatste twee stappen zijn nodig om een bug in de firmware van de V9 te omzeilen.

Als het goed is, dan werkt het nu wel. :D

Adjudant
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • April 17, 2015

Het is gelukt! Mag ik je heel erg bedanken voor de hulp? Ik heb de WD na de wijziging gereboot en zie onderstaande screendump:

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • April 17, 2015
En als het goed is, dan is deze ook via FTP op jouw publieke IP adres te benaderen. ;)

Het zou kunnen zijn dat je de gebruikersnaam moet opgeven in de url.

Bijvoorbeeld: ftp://admin@89.76.54.123

Nu nog een mooie bestemming vinden voor de oude WD harddisk. ;)

Adjudant
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • April 18, 2015

Dank nog voor de ftp verduidelijking xx@yy.

Nog één klein probleempje....

In de oude situatie (die leidde tot de quarantaine) kon ik binnen mijn thuisnetwerk de WD in verkenner benaderen met bijvoorbeeld: "\MYBOOKLIVEPublicShared PicturesAfsluiting Prinsenmaand Woerden, 27092014" om de foto's in die map te bekijken, bewerken, knippen, kopiëren, etc.

Zie de volgende screendumps:

Ik besef me dat dit eigenlijk niet relevant is in dit topic, maar misschien mag ik hier heel even van het weggetje afwijken?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • April 18, 2015
Nou vooruit, laten we dit topic nog één keer "misbruiken". ;)

Controleer de apparaatnaam op jouw WD (Instellingen -> Algemeen). Deze zou bij jou dus MYBOOKLIVE moeten zijn.

Controleer of de werkgroep op jouw WD (Instellingen -> Netwerk -> Werkgroep) overeenkomt met de werkgroep van jouw PC (Rechtermuisknop op computer -> Eigenschappen).

Deze moeten overeenkomen om de WD te op die manier te kunnen benaderen.

Als jouw PC via wifi aangesloten is, controleer dan of jouw wifi netwerk als "private network" ingesteld is. Dit is noodzakelijk om de WD op die manier te kunnen benaderen.