Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

• December 13, 2013
  • 2160 reacties
  • 787804 keer bekeken

Toon eerste bericht

2160 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • June 26, 2015
Tuurlijk kan dat, je krijgt wel 2 subnetwerken, maar dat hoeft geen probleem te zijn als je geen apparaten hebt die in het andere subnetwerk hoeven te zijn.

Als het alleen gaat over internet acess via wifi kun je het best proberen

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • June 26, 2015
Succes als je het wilt proberen, maar dat is toch echt vergeefse moeite.

Het zal je niet lukken om een Experia Box achter een andere Experia Box te gebruiken en daarmee een stabiel netwerk te verkrijgen. Absoluut onmogelijk en als je elders op dit forum zoekt naar wat er dan gaat gebeuren, zoek dan eens naar "netwerkbrug".

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Forum Legende
  • June 26, 2015
Hallo,

Ik heb inmiddels al een (goedkope) accesspoint (of repeater waarvoor ik hem niet ga gebruiken) gekocht. Niet de aller beste, maar het doet wat ie moet doen.

Robin

• Topper
  • July 6, 2015
Beste lezer.

Ik heb sinds kort weer glasvezel van kpn nu zit ik alleen met het volgende.

de experia box viel vaak het internet gewoon weg maar bleef wel op connected een restart of wachten hiep hierbij.

nu is mij router erachter helaas defect en bleef constant crashen. Daarom heb ik besloten om een andere router te kopen http://tweakers.net/pricewatch/418377/mikrotik-crs109-8g-1s-2hnd-in/specificaties/

Deze draait nu ook in het netwerk kan ook inlogen op pppoe alleen zit ik nog met 2 problemen en die zitten denk ik in de configuratie. 

ik haal max 240 mbit ongeveer up en down terwijl ik 500 heb  ook doen mij tv en telefonie het niet ook dit is denk ik een fout met de vlan config.

ik heb in grote lijnen netwerkje.com gevolgt alleen is poort 10 bij mij poort 8 geworden. heeft iemand een iedee waar mij snelheid op mis gaat. Ik heb op het moment namelijk geen iedee waar het aan kan liggen. Tv en tel moet ik nog uitzoeken maar internet is toch echt het belangrijkste.

alvast bedankt,

sander

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
Hallo,

Staat Auto negotiation aan in de router?

Robin

• Topper
  • July 6, 2015
Hoi,

Deze staat aan ja

• Topper
  • July 6, 2015
Hoi scwtalpers                     

In de handleiding van het netwerkje.com staat iets van MTU 1480 dit moet 1500 zijn voor een juiste werking ik heb zelf ook een Mirotik router staan met glas en telefonie en internet en tv en ben dik te vrede over dit app.

De EB is alleen nog voor de telefonie aangesloten en voor de rest doet hij niets Zelfs geen WIFI.

Met vriendelijke groet

Willy

• Topper
  • July 6, 2015
Hallo wva_n,

is dit toevalig bij de pppoe client dit heb ik gedaan maar resulteerd nog steeds in deze snelheden http://www.speedtest.net/result/4484810225.png

mvg,

sander

• Topper
  • July 6, 2015
Hoi Sander,

Misschien moet je hem even restarten om een juiste werking te krijgen heb ik ook moeten doen.

Zit je wel bedraad op de router of d.m.v. WIFI in dit geval zou het dan een N netwerk zijn want dan klopen de snelheden wel ?

M Vr Gr Willy

• Topper
  • July 6, 2015
Hoi willy,

hij zit nu op 300 down maar nog steeds niet hoger.

groeten,

sander

• Topper
  • July 6, 2015
Hoi sander,

Dit is d.m.v. een kabel of WIFI ?

M Vr Gr Willy

• Topper
  • July 6, 2015
hoi willy,

Alles bekabelt over cat5e of cat6

groeten,

sander

• Topper
  • July 6, 2015
Hoi Sander,

Heb je een ander modem waarmee je kunt vergelijken, want anders ligt het aan de buiten zijde (KPN) in dit geval maar eerst zekerweten voor je er een melding van maakt.

m vr gr Willy

• Topper
  • July 6, 2015
hoi willy,

de experia box (v9) die heeft wel vol 500. dus ik denk dat het een configuratie iets is maar zit alleen met het punt waar.

groeten,

sander

• Topper
  • July 6, 2015
Hoi Sander,

Kijk eens naar de volgende instellingen:

auto-negotiation (yes | no; Default: yes)When enabled, the interface "advertises" its maximum capabilities to achieve the best connection possible.
  • Note1: Auto-negotiation should not be disabled on one end only, otherwise Ethernet Interfaces may not work properly.
  • Note2: Gigabit link cannot work with auto-negotiation disabled.
bandwidth (integer/integer; Default: unlimited/unlimited)Sets max rx/tx bandwidth in kbps that will be handled by an interface. TX limit is supported on all Atheros ports. RX limit is supported only on AR8327 switch-chip ports.
Misschien staat hier iets verkeerd ?

M Vr Gr Willy

• Topper
  • July 6, 2015
Hoi Sander,

Na even google gebruikt te hebben kom ik ook dit tegen misschien wel handig voor een test uittevoeren van de Mikrotik.

Bandwidth test

The Bandwidth Tester can be used to measure the throughput (Mbps) to another MikroTik router (either wired or wireless network) and thereby help to discover network "bottlenecks"- network point with lowest throughput.

BW test uses two protocols to test bandwidth:

• TCP – uses the standard TCP protocol operation principles with all main components like connection initialization, packets acknowledgments, congestion window mechanism and all other features of TCP algorithm. Please review the TCP PROTCOL for details on its internal speed settings and how to analyze its behavior. Statistics for throughput are calculated using the entire size of the TCP data stream. As acknowledgments are an internal working of TCP, their size and usage of the link are not included in the throughput statistics. Therefore statistics are not as reliable as the UDP statistics when estimating throughput.
  • UDP traffic – sends 110% or more packets than currently reported as received on the other side of the link. To see the maximum throughput of a link, the packet size should be set for the maximum MTU allowed by the links which is usually 1500 bytes. There is no acknowledgment required by UDP; this implementation means that the closest approximation of the throughput can be seen.
Remember that Bandwidth Test uses all available bandwidth (by default) and may impact network usability.

If you want to test real throughput of a router, you should run bandwidth test through the router not from or to it. To do this you need at least 3 routers connected in chain:

Bandwidth Server – router under test – Bandwidth Client.

M Vr Gr Willy

• Topper
  • July 6, 2015
Hoi willy,

De eerste post heeft niet mogen baten. Over die andere een test naar een client werkt niet hierbij hoe kan ik dit dan testen zonder andere router die dit ondersteund.

alvast bedankt,

sander

• Topper
  • July 6, 2015
Hoi Sander,

Ben aan het zoeken geweest naar de past trough van de router maar kan niets vinden misschien dat je dit bij de leverancier kan navragen, het kan zijn dat hij niet meer dan 300 Mbps kan door gegeven, maar lijkt me sterk.

M Vr Gr Willy

• Topper
  • July 6, 2015
Hoi willy,

Lijkt mij ook sterk dat dit niet kan.

hier is een lijst van de fabrikant die de rates geeft.

http://routerboard.com/CRS109-8G-1S-2HnD-IN

mischien dat ik iets gemist heb.

ook zal ik inderdaad de leverancier vragen of hun iets weten.

groeten,

sander

• Topper
  • July 6, 2015
Hoi Sander,

Die had ik ook gevonden maar geeft geen duidelijk antwoord op onze vraag.

Ik weet dat er soms beperkingen worden gemaakt in de pass trough snelheid en misschien heeft deze dat ook maar ik moet je het antwoord schuldig blijven.

M Vr Gr Willy

• Topper
  • July 6, 2015
Hoi willy,

Ik heb net nog even naar de tv en telefoon configuratie gekeken deze zijn nu gemaakt hier zat een fout ik met toewijzing aan de bridges en vlans. ik ga dit nog ff kijken mischien dat dit daarbij ook helpt.

groeten,

sander

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • July 6, 2015
Houdt er rekening mee dat KPN momenteel routed-ITV aan het uitrollen is, waarbij de TV ontvangers van het bridged 10.x.x.x netwerk naar het gewone 192.168.2.x netwerk verhuizen.

De Experia Boxen gaan een actieve rol spelen in de distributie van het TV signaal zodat je, net als voor telefonie, ook voor TV niet meer buiten de Experia Box om kunt.

Voorlopig zal het bridged netwerk er ook nog wel zijn, maar de vraag is hoe lang nog.

In ieder geval zal je via een bridged TV ontvanger geen gebruik kunnen maken van "Meer TV" een app store op de TV ontvanger waarmee een "gewone" TV "smart" gemaakt kan worden.

• Topper
  • July 6, 2015
Hoi wjb,

bedankt voor de info.

de lan kabels zijn nog zo doorgeswitched zoals dat ook bij de experia box v8 moest dus deze kunnen direct op de experia box indien nodig. enige verschil is dat ik er op mij kamer geen kan scheelt weer geld:p.

groeten,

sander

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • July 6, 2015
Helaas, was het maar zo eenvoudig, maar dat gaat niet op.

Het betekent namelijk dat de Experia Box op VLAN 6 (Internet) aangesloten moet zijn en daar wringt dus de schoen.

Er kan toch echt maar één router een pppoe verbinding opzetten met KPN op VLAN 6 en dat is dus of de Experia Box of de eigen router, beide gaat niet.

Wil je van al die ellende af zijn, kies dan voor de simpele oplossing zoals die in het eerste bericht van dit topic beschreven is.

Ik draai al jaren met een tweede router achter mijn Experia Box en al jaren zonder enig probleem.

En achter mijn eigen tweede router haal ik dus ook gewoon zo'n 520Mbps op mijn 500Mbps glasvezel aansluiting.

• Topper
  • July 6, 2015
Hoi wbj,

hoe zit het dan met ipsec en l2tp vpn verbindingen dit functioneerd dan ook niet meer omdat dmz deze gegevens niet doorgeeft toch?

groeten,

sander