Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

• December 13, 2013
  • 2160 reacties
  • 787858 keer bekeken

Toon eerste bericht

2160 reacties

• Topper
  • October 6, 2020

Ok, ik snap t. Dus de instellingen zijn goed?

Alleen werkt het niet. Nog ideeen? Zoals gezegd heb ik ook de wl1.0 IP geprobeerd, maar dat is het ook niet. Ook al verschillende UTP kabels geprobeerd.

Misschien statische IP proberen? Daar 192.168.2.250 invullen?

Wat mij betreft morgen verder.

Bedankt zover!

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 6, 2020

Plaats eerst eens een screenshot waarop het MAC adres van de WAN poort van de Asus zichtbaar is.

Je zou de Asus sowieso terug moeten zien in Fing op een apparaat aangesloten op de wifi van de V8.

Plaats daar anders ook eens eens screenshot van?

• Topper
  • October 6, 2020

Die had al geplaatst. Wellicht over t hoofd gezien. Hierbij nog een keer

Links via asus login en rechts via ssh op asus

Ik zie de asus niet op Finq zoals gezegd. Zowel niet via WAn als LAN.

PS Even check: Bij Experia in FInq staat 192.168.2.253+1. Die +1 vind ik vreemd. Klopt dat?

• Topper
  • October 6, 2020

Hoe moet je de asus via de wifi op de experia aansluiten?

Wanneer ik de Asus via netwerkkabel aan laptop hang (via usb utp verloop) en dan laptop via wifi v8 verbind, zie ik de asus ook niet

zal morgen kijken of ik via laptop kan achterhalen

• Topper
  • October 6, 2020

Wat ervaar je als probleem bij het benaderen van jouw camera's?

Het benaderen van de camera's vanuit de app welke werkt via de wifi van de ORBI waar tevens de hub van de camera's aan hangt, verloopt significant trager dan ten tijde van de directe koppeling aan de Experia Box.

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 6, 2020

Daar heb ik helaas geen verklaring voor.

En als je de camera's via 4G benadert, is dat dan ook trager?

• Topper
  • October 6, 2020

Ik heb nu alles nog eens getest wjb, maar uiteindelijk blijken de camera's in alle gevallen vrijwel even snel benaderbaar. Ik denk dat de omstandigheden gisteren hebben geleid tot het vermoeden. Alles ok dus denk ik. Nog bedankt voor je hulp wjb!

groet,

Fred  

• Topper
  • October 7, 2020

Goedemorgen @wjb,

Ik heb nog wat testjes uitgevoerd, maar ik heb t nog niet aan de praat. Ik heb misschien wel iets vreemds gevonden. De experia v8 geeft aan dat ip is 192.168.2.200 is toegekend aan ASUS. Maar als ik arp -a op mijn laptop doe, verbonden aan wifi experia, dan heeft asus het standaard ip adres 192.168.1.1. Heb jij daar een verklaring voor?

mvg

MAroon

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 7, 2020

Vind je die dan terug in Fing als die op het wifi netwerk van de V8 aangesloten is?

Zo ja, dan kan je de static DHCP en DMZ ook op 192.168.2.200 zetten.

• Topper
  • October 7, 2020

Nee, ik zie hem nog steeds niet op Fing op wifi van experia. Ik begrijp dat de verschillende IPs voor ASUs dus niet het probleem is. Dacht even dat ik het gevonden had.

Kun je bevestigen dat de instellingen (screenshots) die ik in mijn eerste post heb gezet goed zijn?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 7, 2020

Nee, ik zie hem nog steeds niet op Fing op wifi van experia. Ik begrijp dat de verschillende IPs voor ASUs dus niet het probleem is. Dacht even dat ik het gevonden had.

Het maakt niet uit welk 192.268.2.x IP adres de Asus aan WAN zijde krijgt als dat IP adres maar als DMZ Host gebruikt wordt. De static DHCP entry is om er voor te zorgen dat dat IP adres niet gaat veranderen.

Maar je moet jouw Asus dan wel terug kunnen vinden in Fing en je zegt nog steeds dat deze er niet tussen staat.

Kan je eens een screenshot plaatsen van het resultaat van Fing?

Kun je bevestigen dat de instellingen (screenshots) die ik in mijn eerste post heb gezet goed zijn?

Daar lijkt het wel op.

• Topper
  • October 7, 2020

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 7, 2020

Vreemd, jouw V8 zegt dat hij IP adres 192.168.2.200 toegewezen heeft aan de WAN poort van de Asus en toch is deze niet zichtbaar binnen Fing. Daar gaat dus iets niet goed.

Wat je nog kunt proberen is op de Asus een statisch IP adres in te stellen.

Verlaag dan eerst het eind IP adres van de DHCP range op de V8 van 192.168.2.252 naar 192.168.2.251, haal de static DHCP entry weg en zet de DMZ Host op 192.168.2.252.

Gebruik dan 192.268.2.252 als WAN IP adres op de Asus. Je zult dan ook de gateway en DNS server aan de WAN zijde moeten configureren. Hier moet je bij beide dan 192.168.2.254 gebruiken.

Off-topic:

Mooie telefoon, ik heb de 5T, ook niets mis mee. :slight_smile:

• Topper
  • October 7, 2020

Ok, zijn we een stapje verder. Ik heb ook nog mac kloon geprobeerd en daar mac adres van wan asus ingevuld, maar dat werkte helaas ook niet.

kun je wat specifieker in stappen aangeven, waar en hoe ik de wan ip adres moet aanpassen, gateway en dns server moet configureren? Dit is al wat buiten mijn confort zone 😉

Ga ik er morgen een nieuwe poging wagen.

Off topic

Ja, erg blij met oneplus 6t. Die gaat nog wel even mee 👍

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 7, 2020

Ik heb ook nog mac kloon geprobeerd en daar mac adres van wan asus ingevuld, maar dat werkte helaas ook niet.

Vergeet alsjeblieft het klonen van MAC adressen, dat heeft geen enkele zin.

• Deelnemer
  • October 25, 2020

Goedemiddag,

ik heb nu veel gelezen over een accespoint achter de experiabox.

alleen mij is een nog niet helemaal duidelijk, wellicht kan 1 van jullie hier mij van antwoord voorzien.

In huis heb ik de experiabox v10 en doet het prima.

nu heb ik in de schuur achter het huis een utp kabel aangelegd. (want wifi bereik is niet toereikend)

in deze schuur zou ik graag internet willen voor:

• toekomstige zonnepanelen (bedraad) om verbruik te kunnen inzien
  • iPad / macbook / telefoon via WIFI(draadloos)

kan dit met een accespoint die zowel draadloos als bedraad mogelijkheden heeft (bv. netgear WAC104)?

WIFI in huis moet wel aan blijven via experiabox.

hoor graag wat voor mijn situatie de beste oplossing is.

alvast dank!

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 25, 2020

Persoonlijk zou ik in de schuur een switch aansluiten zoals bijvoorbeeld een Netgear GS105Ev2 en daar kan je dan de zonnepanelen en een wifi accesspoint op aansluiten.

• Deelnemer
  • October 25, 2020

Persoonlijk zou ik in de schuur een switch aansluiten zoals bijvoorbeeld een Netgear GS105Ev2 en daar kan je dan de zonnepanelen en een wifi accesspoint op aansluiten.

bedankt voor je snelle reactie WJB.

ik heb nog een switch liggen, dus dan kan die ertussen.

welke accespoint wordt veel gebruikt en geen problemen met de experiabox v10?

ik blijf dan wifi houden in huis toch via de experiabox?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 25, 2020

Als je in de schuur geen TV ontvanger gaat aansluiten dan kan je een willekeurige switch gebruiken.

Zolang je maar geen Experia WiFi of "super"WiFi van KPN gebruikt zal de wifi van de V10 gewoon aan blijven.

Zo zou je bijvoorbeeld een TP-Link EAP225 outdoor aan de gevel van jouw schuur kunnen bevestigen, dan heb je direct goede wifi in de tuin. :wink:

• Deelnemer
  • October 25, 2020

ah oke, iets om nog over na te denken. :D 

en wat als ik alleen in de schuur blijf, is dan bv een netgeer WAC104 iets, want dat is een accespoint met extra ethernet aansluitingen en behoef je geen extra kastje (switch) te hebben.

of wat zijn jouw ervaringen daarin?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 25, 2020

en wat als ik alleen in de schuur blijf, is dan bv een netgeer WAC104 iets, want dat is een accespoint met extra ethernet aansluitingen en behoef je geen extra kastje (switch) te hebben.

of wat zijn jouw ervaringen daarin?

Ik ben niet zo'n fan van de WAC104, die is eigenlijk aan het einde van zijn lifecycle.

• Deelnemer
  • October 25, 2020

welke dan wel naast die outdoor ;) graag je advies en tips, dan kan ik zelf ook research doen.

stel ik doe die outdoor, dan heb ik in de schuur ook wel goede wifi toch (niet dat het door het beton ed gestoord word) 

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 25, 2020

Wat denk je van de "gewone" TP-LINK EAP225 of EAP245?

• Deelnemer
  • October 26, 2020

thnxs!

en stel ik wil in de toekomst toch ook beter wifi in de tuin, dan zou ik die outdoor eap225 zo bij aan kunnen pluggen in de switch naast bv de eap245?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 26, 2020

Ik zou eerst maar eens kijken hoe het gaat met één wifi toegangspunt in jouw schuur, maar inderdaad, die is dan eenvoudig bij te pluggen.