Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

• December 13, 2013
  • 2160 reacties
  • 787793 keer bekeken

Toon eerste bericht

2160 reacties

• Topper
  • September 19, 2014
Hallo WJB,

Hallo, het is me toch nog niet helemaal duidelijk hoe de router en experiabox juist in te stellen.

Zal mijn situatie proberen te omschrijven:

Ik ben in het bezit van de experiabox v9.

Omdat ik Airplay wil gebruiken heb ik op advies van forumleden een router (in mijn geval een ASUS RT-AC66U) aangeschaft.

Ik wil de boel nu zo instellen dat alleen de TV-ontvangers, telefoon en nieuwe router zijn aangesloten op de Experiabox.

De Wifi van de Experiabox heb ik niet meer nodig, deze wil ik via router ontvangen.

op de router sluit ik aan:

- playstation3

- receiver (voor airplay)

- Tv

Zou jij (of een ander) mij "stap voor stap" uit kunnen/willen leggen hoe ik te werk moet gaan?

ik ben op dit gebied een leek 😠.

Alvast bedankt!

groet, Jeroen.

• Nieuwkomer
  • September 25, 2014
Ik weet niet zeker of mijn vraag hier hoort, maar ik heb een ECB350 aangesloten op mijn Experiabox V8, omdat het wifi-signaal bagger was. De ECB350 is ingesteld als accesspoint en werkt goed. Het wifi is op de Experiabox uitgeschakeld. Het is zo ingesteld (volgens info via het net) dat de draadloze netwerknaam op beide apparaten identiek is (evenals het wachtwoord). Aangezien de wifi op de Experiabox is uitgeschakeld en ik toch nu goed wifi heb, ga ik er van uit dat de ECB350 zijn werk goed doet. Echter, sinds kort heb ik een chromecast aangeschaft, die ik op de TV heb ingestoken. Die configureer ik dan via mijn telefoon. Toen begon de ellende. De chromecast op TV zegt dat hij heeft kunnen verbinden met het draadloze netwerk, maar alle andere apparaten kunnen de chromecast niet vinden. Ik kan alleen via mijn PC (vast bekabeld) de chromecast benaderen. Klaarblijkelijk heeft de chromecast zich met iets gekoppeld in de EXperiabox en zien de andere losse apparaten toch een ander netwerk. Echter, de naam is gelijk dus hoe ga ik dat fiksen? Ik heb al vanalles op het net gezocht en ingesteld, maar het helpt allemaal niet. Zo staat op de ECB350 DHCP uit. Ik denk dat het een insetlling moet zijn in de Experiabox, maar welke? Graag hulp.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 26, 2014
Hallo Leon,

Als ik het zo lees heb je WiFi op de EB uitgezet. Dan is er geen noodzaak om de netwerknaam gelijk te houden op je andere router. Sterker nog, in dit geval zorgt dat voor enige verwarring omdat je niet zeker weet met welk apparaat je chromecast verbonden is. Ik heb wel eens gezien dat de EB de WiFi ongevraagd weer aanzette na een update. Ik zou je daarom adviseren om de netwerknaam van je ECB350 juist anders te maken zodat er nooit enige twijfel is of je apparaten wel met het juiste WiFi netwerk verbonden zijn.

Los daarvan, er zijn routers waaronder de jouwe met een instelling die het niet toestaat dat WiFi apparaten elkaar rechtstreeks benaderen. Dit is zinvol in publieke situaties, denk aan een openbare wifi hotspot waarbij er vreemden een wifi netwerk delen. Ik zag in de handleiding van de ECB350 iets over "station seperation" wat je mogelijk aan hebt staan in de wireless instellingen?

Succes.

• Topper
  • September 26, 2014
Ik heb je advies gevolgd en de SSID van de ECB350 aangepast. Vreemd genoeg kan ik dit netwerk niet detecteren en blijf ik maar de oude naam zien, dus de naam die ook in de EB staat. Klaarblijkelijk heb ik dus nog altijd het wifi gebruikt van de EB, echter bij WLAN in de EB staat toch echt dat die disabled is?? Ik heb ook station seperation uitgezet in de ECB350. Kortom, de EB blijft het wireless verzorgen, terwijl ik dat eigenlijk niet wil en uitgeschakeld heb. Ik kan evt. het SSID verbergen (is een optie), maar of ik daar iets mee opschiet? Nog andere tips wat ik zou kunnen proberen?

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 26, 2014
SSID verbergen helpt niks in dit geval.

Het is erg raar dat je het SSID van de 350 niet ziet maar nog wel de oude terwijl je EB die niet meer zou moeten gebruiken. Check even of de 350 niet toch per ongeluk nog de oude instelling hanteert, start hem desnoods even opnieuw op.

• Topper
  • September 26, 2014
Als ik de ECB even van de stroom haal en weer aanzet, geeft hij bij de SSDN naam weer dezelfde als bij de EB. Dus ook al verander ik de SSDN in de ECB en save dit, na even van de stroom af te halen is het weer de oude naam. Mij lijkt dat het toch een setting van de EB moet zijn, die hier voor zorgt, niet?

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 26, 2014
Nee dat kan niet, het zijn twee losse apparaten. De ene kan niet de instellingen in de andere aanpassen.

Je zegt eigenlijk dat je wijzigingen niet worden opgeslagen. Weet je zeker dat je het op de juiste manier doet? Iets anders kan ik niet bedenken.

• Topper
  • September 26, 2014
Ik heb nog wat andere zaken gecontroleerd. De ECB350 is ingestoken in de WIFI-in/uitgang van de EB. Als ik deze uittrek heb ik geen signaal meer, dus moet de ECB350 wel werken. De SSID naam kan ik in de ECB aanpassen en opslaan. Als ik uitlog en weer inlog is de nieuwe naam er nog steeds. Echter, haal ik de ECB350 even van de stroom is de SSID naam weer dezelfde als de EB. Dat blijft vreemd. Andere opgeslagen instellingen van de ECB zijn er wel nog, nadat deze van de stroom is geweest. De ECB accepteert klaarblijkelijk alleen maar de naam die via de EB doorgegeven wordt. Maar goed, ook al werkt de ECB wel, het vreemde blijft dat het aansluiten van de Chromecast wel verbinding geeft via de vaste PC en niet via losse devices, die aangeven dat ze niet in hetzelfde netwerk zitten. Blijft een vreemd probleem. Jammer dat het (nog) niet op te lossen is....

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 26, 2014
Ik begrijp je niet zo goed.

Wat is een "WIFI-in/uitgang", daar heb ik nog nooit van gehoord.

Waarom denk jij dat er iets wordt doorgegeven van de EB naar de ECB350? Hoe kom je daar bij, hoe zou dat moeten werken?

Is er misschien iemand in je omgeving die je kunt vragen met je mee te kijken?

• Topper
  • September 26, 2014
De EB heeft aan de achterkant een aansluiting met daar de tekst boven WLAN. Daar is de accesspoint ECB op aangesloten. Ik noem dat dus een wifi in/uit, maar misschien is dat geen goede aanduiding. In ieder geval is dat een aansluiting voor het wireless.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 26, 2014
Wireless heeft geen bekabelde aansluiting.

Lees je het niet verkeerd, staat er niet "WAN"? Ik zou je sterk aanraden iemand met je mee te laten kijken.

• Topper
  • September 26, 2014
Je hebt gelijk, het is WAN. Ik heb met mijn neus gekeken, sorry. Daar heb ik wel de externe accesspoint op aangesloten. Zou dat het probleem kunnen zijn?

• September 26, 2014
Die aansluiting is bedoeld voor een glasvezelmodem, daar moet je zeker niets op aansluiten. UTP-kabels moet je alleen aansluiten op één van de 4 gele aansluitingen.

• Topper
  • September 26, 2014
OK, de kabel zit nu in een van de 4 ethernetpoorten. Dat had ik in het begin ook gedaan, maar omdat het niet werkte, ben ik andere aansluiten gaan proberen. Er is geen verandering. Het probleem met het niet kunnen wijzigen van de SSDN naam van de ECB (lijkt wel zo, maar na het verbreken van de stroom is die setting weer dezelfde als die van de EB) is er nog steeds. Ik ga er dus van uit dat ook het probleem met de chromecast er nog steeds is.

• September 26, 2014
Kun je eens een factory reset van je ECB (ik ken dat ding niet, dus weet niet wat er loos zou kunnen zijn) uitvoeren. Ik verw8 niet dat de EB die naam opdringt aan de ECB maar blijkbaar worden wijzigingen in de naamgeving van de ECB ook niet echt permanent opgeslagen. Een reset zou dat kunnen verhelpen.

• Topper
  • September 26, 2014
Staat de ECB wel in AP Mode en niet in bridge mode dan kan namelijk wel de naam van de EB worden overgenomen (maar aannemelijk is het niet als het goed is moet hij op AP staan en de DHCP moet uitstaan van de ECB je moet een ip adres krijgen van 192.168.2.X als je dat hebt dan kunnen de aangesloten app. elkaar zien anders niet en zul je in de ECB moeten natten (maar volgens mij kan hij dat niet).

Even in het kort,

- De ECB MOET in AP Acces Point Mode staan.

- Hij moet een IPadres krijgen van de EB (dus meestal DHCP uitschakelen)

zal als hij in AP mode staat vermoedelijk gray out zijn denk ik.

- en dan kijken als je de SSID veranderd en opslaat of hij dit blijft vast houden.

- Het kan zijn dat je eerst moeten save en dan de config moet saven (dit is bij mijn D-Link`s het 

geval) dus kijk daar ook even naar in de manual.

• Deelnemer
  • October 23, 2014
Je kan de Experia toch in Bridge mode zetten, hoop ik? 

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 23, 2014
Hoi MacF, welkom op het forum.

Nee, helaas kan je een Experia Box niet in Bridge mode zetten.

• Nieuwkomer
  • October 23, 2014
Ik heb een Synology NAS die ik via Syslink E1000 router goed van buiten kan benaderen. Ik wil nu overstappen van XMS (glasvezel) naar KPN. Kan de monteur de Experiabox zodanig installeren, dat deze geen routertaken van mijn Syslink router overneemt en alleen fungeert als doorgeefluik (zoals eerder hier besproken). Of moet ik zelf gaan zitten prutsen

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 23, 2014
Hoi LuisHoltus, welkom op het forum.

De monteur zal absoluut geen inrichting van jouw LAN doen.

Zijn taak is om de Experia Box op het KPN netwerk aan te sluiten en te testen.

Je zult dus echt zelf moeten "prutsen", maar geloof me, een kind kan de was doen. ;)

• Deelnemer
  • October 23, 2014
Mooi is dat...

• Topper
  • October 23, 2014
WjB,

Ben er helemaal mee eens de monteur leverd alleen de EB op en de rest is voor je zelf, de monteur heeft alleen kennis vand e EB en niet van een internnet werk wat jij hebt aangelegd, hij moet als hij het moet doen eerst kijken hoe alles zit en hoe jij het hebt ingericht, Je kunt natuurlijk de EB in DHZ mode zetten naar het IP van je router en die neemt dan alles over maar er is helass geen Bridge mode op de EB mogelijk.

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 23, 2014
@MacF,

Ik denk inderdaad dat dat mooi is.

In ieder geval is het beter zo, voor dat je het weet werkt helemaal niets meer.

Ik denk dat je heel wat beter af bent met het "prutsen", wetende dat hier op het forum meer dan voldoende kennis voorhanden is die jou graag ondersteunen mocht je tegen problemen (uitdagingen) aan lopen.
@WvA,

Een router zet je niet in "DMZ mode", maar je configureert een "DMZ Host" op een router.

• Nieuwkomer
  • October 23, 2014
OK, bedankt voor de reacties. Ik ga het proberen.

• Nieuwkomer
  • October 30, 2014
Hoi allemaal,

Zoals velen heb ik het probleem met de Experia box dat deze moeite heeft met UpnP en port forwarden niet werkt waardoor het spelen op de Xbox/PS3 erg lastig is. Na veel met de instellingen van de router te proberen besloot ik het op te geven en zelf maar een nieuwe router aan te schaffen. 

Deze viel gister in de bus (het gaat om een Netgear WNDR3700v4). Tot mijn verrassing had de router echter geen poortje om het DSL kabeltje dat uit de muur komt direct in de router te steken zoals de Experia Box dat wel heeft. Na even te vogelen besloot ik de ethernet kabel die mee kwam in het gele poortje te steken, deze in een van de ethernet poorten van de Experia Box en vervolgens het DSL kabeltje in de Experia box te laten. 

Dit zorgde er voor dat het internet wel weer werkte maar lost het probleem van een strict NAT op mijn game consoles niet op. Ben helaas niet te goed thuis in dingen als DNS, DHCP en MAC adressen dus bij deze mijn vraag:

raden jullie aan de router in te wisselen voor een die wel een DSL poort heeft (m.a.w. waar dat kabeltje direct in kan), of is er zoiets als een adapter/converter om de DSL kabel een ethernet kabel te maken zodat deze in de router kan? Of wellicht hebben jullie suggesties om mijn problemen op te lossen in mijn huidige constructie waar de Netgear als 2e router aan de Experia box zit.

Ik wacht met smart op jullie suggesties :)