Skip to main content

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw bij KPN en kom van Ziggo af :laughing:

Dus voor mij is hier alles nog een beetje nieuw.

 

Hier mijn verhaaltje en vraag:

Nou ben ik mijn netwerkje thuis aan het opknappen, zeg maar: nieuwe ISP dan ook maar een nieuw home netwerkje. Speed is alles op je netwerkje dus dacht ik laten we eens iets met 10Gig proberen. We zijn nog in de onderzoek fase. Of het er van komt? Ik weet het niet.

Ik heb wat leuke switches gezien (model GS110EMX van netgear) lijkt me een goeie keuze.

Hier mijn vraag:

Als ik nou 2 van die switches heb , kan ik ze verbinden op hun 10Gig UPLINK poorten (dat zijn poorten 9 of 10)? Of werkt dat niet? Het verbinden van die poorten zou een 10Gig verbinding moeten zijn. Maar die configuratie ben ik nog niet tegengekomen op het internet dus…. het zal wel niet.. :neutral_face:

 

Kan iemand me met die vraag helpen?

 

Groetjes,

Pitjepuk.

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Meer dan 200 euro, dat noemt u leuk? :joy: 

Bij welke specifieke situatie denkt u gebruik te kunnen maken van die 10gbit?


Wat wil je met die 10G poorten bereiken?

Voor een thuisnetwerk is dat een absolute overkill en mijns inziens weggegooid geld.

De GS108Ev3 zal je even goede resultaten leveren.


Ik zie niet waarom dat niet zou werken. Dat ‘UPLINK’ suggereert of verwijst meer naar eeen type use-case, zie Example Application in https://www.netgear.com/images/datasheet/switches/webmanagedswitches/GS110EMX_GS110MX.pdf


Dank voor de reacties voorzover.

Nick, het bedrag is inderdaad niet leuk… maar heb toch een glimlachje als ik ernaar kijk. :slight_smile:

Inderdaad tmoesel dat is hem!!!!!!!  Het is toch een beauty als je hem/haar ziet… :wink:  Hehehe…

wjb die heb ik al, maar daar kun je geen lan bonding op doen.

Mijn NAS heeft helaas 2x1Gig lan. Die kunnen gebundeld worden tot 2 Gig met LAG(P) of andere soort bonding (ALB). Maar ik vermoed dat bij het down/uploaden van bestanden vanaf mijn computer (1 Gig lan) je blijft steken op 1 Gig.

Volgens documentatie op internet gaat dat niet hoger omdat IEEE 802.3ad (op L2) wel 2 Gig. geeft, alleen zijn dat twee banen van 1 Gig. op de 2 Gig. snelweg.Dus ik kan 1 Gig. down/uploaden terwijl er nog 1 Gig. ruimte is voor andere apparaten en apen. Althans, zo heb ik het begrepen omdat een expert zei “All packets associated with a given “conversation” are transmitted on the same link to prevent mis-ordering”. Dus packets zijn de auto’s die verzonden worden. Conversation is wat je aan het doen bent op een poort met een bepaald protocol (dus bijv. op een NFS poort met het NFS protocol bezig zijn …. m.a.w. down/uploaden van de NAS) en de link is dus 1 ethernet aansluiting die onderdeel is van de logische link. De logische link bestaat dus uit 2 internet aansluitingen.

Affijn… TENMINSTE ALS DAT ZO IS… als je het er niet mee eens bent dan hoor ik het graag!!!

 De situatie hieronder zoals ik hem thuis zie (zonder gepoetst en opgeruimd te hebben :sweat_smile: ). tmoesel, misschien heb je gelijk en is de UP-link een niets betekenende referentie en moet het gewoon link zijn zonder de UP?

De switch is zo duur dat ik wat meer zekerheid moet hebben over het schemaatje hierboven.

Het is als een theoretisch autorij examen… “Bladiebla bla bladiebla…….. MAG DAT????”    :sweat_smile:

Rechtsonder zie je een 2.5 Gig. laptopje, dat hoop ik te verkrijgen met een usb→lan adaptertje. En ja Nick… ook duur. :frowning2:

 

De groenten,

Pitjepuk.


En wat is je doel nu?

Wat staat er op die NAS waar je die snelheid voor nodig denkt te hebben?

Ik ben bang dat je een hoop geld gaat uitgeven maar dat je daar helemaal niets van zult merken in de vorm van een betere performance.


Ik doe een beetje video bewerking met ffmpeg, kdenlive, vnc, enzo.

Maar ik denk wel dat je gelijk hebt, de netwerksnelheid is zo snel als de bottleneck , tot aan je harde schijven toe. Misschien toch maar wachten tot de nieuwe standaard (10Gig) er is zodat prijzen dalen voor al dit spul. @wjb  over 5 of 10 jaar zul je zeggen, “Nou meneer dat is een goeie keuze die GS110EMX”, maar tot die tijd ...

Ik denk dat ik de moderne equivalent ben van mannen die met treinen spelen op.. zolder :laughing:  En trouwens wat is daar nou weer mis mee, je zit niemand in de weg.

Dus thuis met netwerkjes spelen is mijn hobby.

Trouwens @wjb waarom wil je weten wat er op mijn NAS staat?
Als je je AIVD registratie kan laten zien zal ik erover denken om die info aan je te geven, prive, ergens in een verlaten park, bij voorkeur een park dat Gorky heet, in Rusland en in de schemer.:laughing::laughing::laughing::sweat_smile:

Doe wel een rode das om zodat ik je kan herkennen of een viool onder de arm. :laughing::laughing::laughing::laughing:

 

Guys all good fun. Neem me niet te serieus maar die switch, die switch, die komt er misschien wel.

Greetings, Pitjepuk.

 

@wjb laat effe weten wat je keuze is, rode das of viool via de geeigende AIVD paden. :wink:


Volgens documentatie op internet gaat dat niet hoger omdat IEEE 802.3ad (op L2) wel 2 Gig. geeft, alleen zijn dat twee banen van 1 Gig. op de 2 Gig. snelweg.Dus ik kan 1 Gig. down/uploaden terwijl er nog 1 Gig. ruimte is voor andere apparaten en apen. Althans, zo heb ik het begrepen omdat een expert zei “All packets associated with a given “conversation” are transmitted on the same link to prevent mis-ordering”. Dus packets zijn de auto’s die verzonden worden. Conversation is wat je aan het doen bent op een poort met een bepaald protocol (dus bijv. op een NFS poort met het NFS protocol bezig zijn …. m.a.w. down/uploaden van de NAS) en de link is dus 1 ethernet aansluiting die onderdeel is van de logische link. De logische link bestaat dus uit 2 internet aansluitingen.

De kans is vrij groot dat ‘2G BONDED’ van de NAS het probleempunt is. Die beperking m.b.t. 802.3ad van het niet splitten van een conversatie kan voor 1 enkele NFS client-server dan een showstopper zijn. In je schema zal waarschijnlijk de NAS alleen meer dan 1Gbps halen door multi-client transfers, niet van alleen de 2.5Gbps laptop. Ik heb ook wel een dergelijke setup in gedachten, maar zag/zie al aan de linux bonding network opties dat dat aandacht vereist. Als je doel is om single-client meer dan 1Gbps te hebben, zou ik kijken of je zowel in 2.5G laptop als NAS een device kan creeren wat dat kan bieden op L2 niveau. De switch hoeft daar geen weet van te hebben.

Zie o.a. https://documentation.suse.com/sle-ha/15-SP1/html/SLE-HA-all/cha-ha-netbonding.html#sec-ha-netbond-hotpug-yast

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/wan-aggregatie-488438


Kijk ook eens naar teaming i.p.v. bonding, zie o.a. https://access.redhat.com/documentation/en-us/red_hat_enterprise_linux/7/html/networking_guide/sec-comparison_of_network_teaming_to_bonding

Je zou het kunnen testen in en virtuele omgeving, een Y connectiviteit: aan de poot je echte netwerk, in het knooppunt een bridge van 5 devices (1 physiek, 4 virtueel) en aan de beide uiteinden ieder een VM met elk 2 virtueele ethernet poorten. Door bonding/teaming op die 2 VM’s te zetten heb je dan tussen die beide volle mogelijkheden om te kijken wat het effect is.


Mijn NAS heeft helaas 2x1Gig lan. Die kunnen gebundeld worden tot 2 Gig met LAG(P) of andere soort bonding (ALB).

Kijk eens naar de switches van TP-Link. Want daar kan dat wel op. De Netgear switches, betaalbare modellen, € 30 - € 40 dus, kunnen dit inderdaad niet.

Link arrogation heet dat volgens mij…

https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/103386


@wjb  over 5 of 10 jaar zul je zeggen, “Nou meneer dat is een goeie keuze die GS110EMX”, maar tot die tijd ...

Over 5 tot 10 jaar zal ik denken "Misschien wordt het een tijd voor een GS110EMX nu deze €49,- kost.".

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten om €470,- uit te gaan geven voor twee van die switches. :wink:


€49,00 euro daar zou iedereen voor gaan. Yep.

Vooralsnog dank je wel allemaal voor de reacties.

Voor nu ga ik kijken of @tmoesel’s  teaming iets is. Heb het gezien op m’n laptopje.


Dit wordt een beetje off-topic maar als je 2 Gig wil hebben van je NAS moet je hier effe naar kijken:

Met samba delen i.p.v. NFS

Nadat ik /etc/samba/smb.conf had ge-edit op de syno nas en een herstart gedaan had dacht ik nog… wie is hier het heertje… wie is hier het heertje… nou wie is dat dan?

Hahahaha ik dus nie… mijn syno nas samba is versie 3.x.x maar het werkte dus niet. Ik denk dat het syno team ervoor gezorgd heeft dat het niet aangezet kan worden?

Affijn, in iedergeval een tip die de moeite waard is van die site, hopelijk heeft iemand er iets aan.

Toedeloe,

Pitjepuk.

 

p.s. Mijn avatar suggereerd echter een heer van staat, vind je nie? :smile:


Reageer