Skip to main content

Ik zou een verbinding van 1GIG moeten hebben maar bij de speedtest van Ookla haal ik maximaal 500mb( bekabeld ) upload daar integen haal ik wel boven de 800mb

Kan het zijn dat ik een instelling in mijn modem niet goed heb staan( Experiabox v12 )?

Ook is mijn draadloos internet erg traag maximaal 200 mb ik heb een wifi ontvanger van Netgear type A7000.

Ik heb hier voor meerdere keren medewerkers aan de telefoon gehad zij konden mij niet helpen.

een van de medewerkerkers zou een call aanmaken ( een keer een oproep gemist zouden weer bellen is niet gebeurd )

Weer een ander zou mij persoonlijk terug bellen de volgende dag ook dit is niet gebeurd.

 

Is er iemand die mij hier mee zou kunnen helpen?

 

Vriendelijke groet,

Arthur.

 

Ik zou een verbinding van 1GIG moeten hebben maar bij de speedtest van Ookla haal ik maximaal 500mb( bekabeld ) upload daar integen haal ik wel boven de 800mb.

Helaas horen we hier op het forum de laatste tijd regelmatig deze klacht.

Ik hoop dat er op korte termijn een moderator zal reageren om hier eens in te duiken.

 

Kan het zijn dat ik een instelling in mijn modem niet goed heb staan( Experiabox v12 )?

Nee.

 

Ook is mijn draadloos internet erg traag maximaal 200 mb ik heb een wifi ontvanger van Netgear type A7000.

Zit de A7000 in een USB 3 poort?

Is de A7000 op 5GHz wifi aangesloten of is deze dan (nog) verbonden met 2.4GHz?


Beste wjb allereerst bedankt voor je reactie.

 

Ik heb de A7000 op inderdaad op een USB3 poort en volgens Netgear genie zal hij ook op een wifi 5 aangemeld zijn.

 

ik krijg zelf steeds meer het id dat de modem niet echt heel lekker is.

 


ik krijg zelf steeds meer het id dat de modem niet echt heel lekker is.

Ik denk dat het nog hoger in het netwerk zit of zelfs dat het een simpel iets is als een verkeerd profiel. Als er een 500Mbps profiel actief is dan zijn de waarden die je meet verklaarbaar. Het kan ook zijn dat er toch iets nog niet helemaal lekker loopt op het (waarschijnlijk) XGS-PON netwerk.


Zucht 😢 ik zal Maandag nogmaals een poging doen om te bellen met KPN.

 

Bedankt voor je reactie.


Vorige maand een 1 gigabit verbinding gekregen, tot nog toe blijft de snelheid fors eronder, ik heb glasvezel! 


Je zou verwachten inderdaad dat de upload wat hoger is. Download is niks mis mee. Heb je al een andere kabel geprobeerd?


Hallo Joep,

het probleem is opgelost.

Hoe raar het ook klinkt op mijn laptop haalde ik de snelheid op de kabel niet meer op de pc wel.

Ik heb nu 4 extra wifi punten in huis.

Ik heb de pc nu aangesloten op een van de extra wifipunten hiermee haal ik maximaal 300Mbps in mijn ogen nog niet echt heel snel voor een 1gig verbinding.

Ik heb volgens mij ook ergens gelezen dat als je super wifi gebruikt de wifi van je router uit moet zetten weet iemand of dit ook werkelijk zo is?

Bedankt voor jullie input overigens :-)

Vriendelijke Groet,

 

Arthur


Even ter extra info zo ziet het er nu uit bij mij volgens mij moet dit goed zijn toch?

 


Als je de box 12 hebt is het niet nodig om een superwifi te bekabelen en is de box 12 ook een wifipunt maar draadloos gaat de snelheid hard omlaag. Wil jij in het hele huis het maximale hebben dan zet je op ieder etage een bekabelde superwifi neer. Een 1g verbinding is alleen interessant als je bekabeld werkt. Je hebt dus nu 5 wifipunten in huis. Wat mij betreft is dat te veel en kunnen ze elkaar in de weg zitten. 


Ik heb een Wifi punt bekabeld deze heb ik nu gekoppeld aan de andere punten.

Bekabelen door het hele huis is voor mij helaas geen optie :-(

Ik snap dat ik geen 1000Mbps ga halen maar had wel gehoopt dat ik rond de 500 zou komen op deze manier.

 


Ik snap dat ik geen 1000Mbps ga halen maar had wel gehoopt dat ik rond de 500 zou komen op deze manier.

Waarom had je dat gehoopt?

Denk je die 500Mbps op een individueel apparaat nodig te hebben en zo ja waarom denk je dat?

Weet je hoeveel bandbreedte je werkelijk verbruikt?


Hallo wjb,

 

Ik denk zeker niet dat ik dat nodig zal hebben op wel apparaat dan ook.

Wel is het zo dat als een ieder hier op zijn telefoon en op de tv zit er wel eens een hapering ontstaat vandaar.

Daar komt bij dat ik niet voor niets een snel internet abonnement heb genomen en het graag goed wil hebben.

 

Vriendelijke groet,

Arthur.


Dan is er wat anders aan de hand @Arthur4368 . ik heb vanwege de locatie maar een snelheid van 30 en met twee ontvangers en de benodigde wifi apparaten heb ik nog nooit haperend beeld gehad. Zij de tv ontvangers met een kabel aangesloten aan het modem?


Wel is het zo dat als een ieder hier op zijn telefoon en op de tv zit er wel eens een hapering ontstaat vandaar.

Daar komt bij dat ik niet voor niets een snel internet abonnement heb genomen en het graag goed wil hebben.

Helaas zien we heel vaak dat mensen direct aan een te kleine bandbreedte denken als ze haperingen ondervinden en kiezen daardoor dan maar voor een groter abonnement.

De kans dat de oorzaak in een te lage bandbreedte zit is echter nagenoeg nihil en het is in vrijwel alle gevallen dan ook absoluut niet nodig om groter abonnement te nemen, sterker nog, met een kleiner abonnement van 200Mbps of zelfs 100Mbps zal je zeer waarschijnlijk net zo goed af zijn en dan bespaar je toch weer een aantal eurotjes.

Helaas kan je op de Experia/KPN Boxen niet aflezen wat je werkelijke verbruik is, maar geloof me, een gemiddeld gezin zal de 100Mbps zelfs moelijk aantikken, laat staan dat 500Mbps of zelfs 1000Mbps benodigd zou zijn.

Zelf heb ik een EdgeRouter 4 in gebruik waarmee ik het verbruik in detail kan monitoren. Ook bij ons ligt het verbruik 98% van de tijd ruim onder 100Mbps. Ik heb jaren terug mijn abonnement dan ook juist teruggezet van 500Mbps naar 200Mbps en raad sindsdien iedereen aan om vooral niet die marketing jongens te volgen die je allemaal willen doen laten geloven dat meer altijd beter is. Dat is simpelweg niet zo en in ieder geval niet voor jouw eigen portemonnee.