Skip to main content

Ik denk er over een apparaat aan te schaffen dat helaas alleen op een 2.4 GHz netwerk werkt (niet op 2.4 en 5 GHz gecombineerd). Niet ideaal, maar vergelijkbare apparaten hebben hetzelfde probleem, dus er is helaas geen alternatief. Daarom vroeg ik me af ik dit werkende zou kunnen krijgen bij mij thuis met een Box 12 en SuperWifi. Zouden jullie mee kunnen denken?

 

De huidige situatie is als volgt:

  • Een KPN Box 12 staat in de meterkast, aangesloten op glasvezel. Wifi staat handmatig uitgeschakeld (is niet automatisch gebeurd).
  • Een primair SuperWifi punt staat in de meterkast, met kabel verbonden met de Box 12.
  • Een secundair SuperWifi punt staat verderop in huis, ook met een kabel verbonden met de Box 12. De kabel lag er ‘toevallig’, beide SuperWifi punten bereiken elkaar ook draadloos.
  • Ik heb een privé- en gastnetwerk dat via de SuperWifi loopt. Deze zijn 2.4 en 5 GHz gecombineerd en dat kan ik voor zover ik weet niet aanpassen (anders had ik het gastnetwerk op alleen 2.4 GHz gezet en was ik klaar).

 

Nu vraag me af of het volgende zou werken:

  • De SuperWifi laten zoals het nu is.
  • De Wifi van de KPN Box 12 ook aanzetten. Aangezien daar het 5 GHz signaal uitgezet kan worden, kan ik zo een puur 2.4 GHz netwerk creëren.
  • Het bereik van zo’n 2.4 GHz netwerk is misschien minder, maar het apparaat komt niet ver weg te staan en heeft geen snelle verbinding nodig, dus dat is prima.
  • Omdat ik het nieuwe apparaat niet geweldig vertrouw, zet ik die liever op een gastnetwerk. Ik begreep dat dat veiliger is? Of maakt dat niet uit als mijn computers op het SuperWifi netwerk zetten? Ik weet niet in hoeverre het SuperWifi netwerk en het Box12 netwerk echt gescheiden zijn? Of maakt het überhaupt niet uit?
  • Als ik het apparaat op het Box12 gastnetwerk zet, kan ik helaas niet het Box 12 algemene netwerk uitschakelen. Daar zal ik verder geen apparaten mee laten verbinden. Kan dit extra netwerk dan toch voor storing zorgen? Ik heb dan immers 4 netwerken voor 1 huishouden, lijkt me niet ideaal. Bovendien woon ik in een flat met aan alle kanten al veel wifi netwerken, dus ik wil hier graag voorzichtig mee zijn.

Ik hoop dat jullie mee kunnen denken! Alvast bedankt!

Je kunt de KPN Box een andere WiFi netwerknaam uit laten zenden. Dan levert het zeker geen problemen op met de SuperWiFi's. 

Hoe het in de toekomst gaat weet ik niet. Er komt mogelijk een update waardoor de KPN Box gaat samenwerken met de SuperWiFi's. Dan is een andere netwerknaam en uitzetten van 5 GHz misschien niet meer mogelijk. 


Bedankt, @Nick83 . Hopelijk blijft het nog een tijdje goed gaan zo!

 

Kan iemand me misschien ook nog helpen met onderstaande vragen? Heel erg bedankt!

  1. Maakt het het veiliger om het minder betrouwbare apparaat via een gastnetwerk te verbinden? Of zijn de zaken al gescheiden omdat de andere apparaten op het SuperWifi netwerk zitten en dit apparaat direct op de Box12?
  2. Ben ik niet letterlijk een grote stoorzender in mijn flat als ik 4 Wifi-netwerken uitzend? Of gaat het meer om het aantal apparaten dat er mee verbinden en/of hoeveelheid data?

Apparaten verbinden met het gastennetwerk is meestal helemaal geen optie.

Apparaten die verbonden zijn met het gastennetwerk hebben namelijk alleen toegang tot internet en geen toegang tot andere apparaten in huis. Dat hoort natuurlijk zo, dat is de bedoeling, zo hoort gastennetwerk te werken. 

Maar dat betekent wel dat als je mobiel verbonden is met je normale WiFi netwerk en het apparaat, bijvoorbeeld een slimme thermostaat, of zonnewering die je met een app kunt bedienen, dat je daar geen toegang toe hebt. Dat werkt niet. Die verbinding  word geblokkeerd.

Als je bang bent dat een apparaat informatie doorspeelt naar China ofzo, koop dan dat apparaat gewoon niet. 


Je kunt de KPN Box een andere WiFi netwerknaam uit laten zenden. Dan levert het zeker geen problemen op met de SuperWiFi's. 

Hoe het in de toekomst gaat weet ik niet. Er komt mogelijk een update waardoor de KPN Box gaat samenwerken met de SuperWiFi's. Dan is een andere netwerknaam en uitzetten van 5 GHz misschien niet meer mogelijk. 

Zodra de uitrol van de mesh functionaliteit op de V10a afgerond is zal ook de V12 er aan moeten geloven, de upgrade van de firmware voor de V12 is al aangekondigd. En dan zal KPN dus ook op de V12 de functionaliteit om zeep geholpen hebben om 2.4GHz en 5GHz los van elkaar te kunnen configureren. :confounded:


Volgens een opmerking in het topic Experia Box V10A Update: Mesh komt er (ooit… wanneer… :thinking: ) een nieuwe optie. “Fingers crossed” ook voor de KPN Box 12.

Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?

Via wifi op het moment nog niet. Als het apparaat ook bekabeld aangesloten kan worden, dan zou je dat kunnen doen.

Wel zijn we van plan om op later moment de optie voor een extra wifinetwerk toe te voegen. Dit netwerk is ook te splitsen in 2,4 en 5Ghz. Hier kun je dan apparaten op aansluiten waar de mesh niet voor nodig is, of niet goed mee werkt. Bijvoorbeeld draadloze speakers die altijd op een vaste plek staan. Wanneer dit precies zal zijn is nog onbekend, daar komen we via een apart topic, op terug zodra we meer weten.


Je kunt de KPN Box een andere WiFi netwerknaam uit laten zenden. Dan levert het zeker geen problemen op met de SuperWiFi's. 

Hoe het in de toekomst gaat weet ik niet. Er komt mogelijk een update waardoor de KPN Box gaat samenwerken met de SuperWiFi's. Dan is een andere netwerknaam en uitzetten van 5 GHz misschien niet meer mogelijk. 

Zodra de uitrol van de mesh functionaliteit op de V10a afgerond is zal ook de V12 er aan moeten geloven, de upgrade van de firmware voor de V12 is al aangekondigd. En dan zal KPN dus ook op de V12 de functionaliteit om zeep geholpen hebben om 2.4GHz en 5GHz los van elkaar te kunnen configureren. :confounded:

Hoi @Intentin, er komt inderdaad een update voor de Box 12 waarna deze onderdeel wordt van de mesh samen met de Superwifi. Het is vanaf dat moment niet meer mogelijk om de banden te splitsen. Op dit moment kan het nog wel, en zou jouw voorgestelde oplossing werken.

 

Maar, deze optie volgt en zal dan inderdaad ook voor de Box 12 komen. Dus uiteindelijk kun je dan op die manier weer de specifieke apparaten buiten de mesh om aansluiten.

Volgens een opmerking in het topic Experia Box V10A Update: Mesh komt er (ooit… wanneer… :thinking: ) een nieuwe optie. “Fingers crossed” ook voor de KPN Box 12.

Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?

Via wifi op het moment nog niet. Als het apparaat ook bekabeld aangesloten kan worden, dan zou je dat kunnen doen.

Wel zijn we van plan om op later moment de optie voor een extra wifinetwerk toe te voegen. Dit netwerk is ook te splitsen in 2,4 en 5Ghz. Hier kun je dan apparaten op aansluiten waar de mesh niet voor nodig is, of niet goed mee werkt. Bijvoorbeeld draadloze speakers die altijd op een vaste plek staan. Wanneer dit precies zal zijn is nog onbekend, daar komen we via een apart topic, op terug zodra we meer weten.

 


Bedankt voor al jullie reacties! Daar ben ik erg mee geholpen!