Skip to main content

Voor mijn thuisnetwerk wil ik graag een 4G back-up hebben voor het geval dat het vaste internet niet werkt. Ik heb echter gemerkt dat deze optie beschikbaar lijkt te zijn voor zakelijke klanten, maar ik zie geen informatie staan voor consumenten. Is dit ook beschikbaar is voor consumenten, en zo ja, waar ik dit kan vinden? Als dit niet mogelijk is, zijn er dan alternatieve methoden die hetzelfde effect hebben?

Die optie is er niet voor consumenten. Bij consumenten zou het geen probleem moeten zijn dat incidenteel er een storing is waarbij internet er een paar uur uitligt. Er zullen maar weinig consumenten zijn die zin hebben om 10 euro extra  per maand te betalen voor 4G backup. 

Wat wel kan: uw mobiele telefoon via een usb kabeltje aansluiting op de Experiabox/KPN Box. U heeft dan internet via usb tethering. 


Die optie is er niet voor consumenten. Bij consumenten zou het geen probleem moeten zijn dat incidenteel er een storing is waarbij internet er een paar uur uitligt. Er zullen maar weinig consumenten zijn die zin hebben om 10 euro extra  per maand te betalen voor 4G backup. 

Wat wel kan: uw mobiele telefoon via een usb kabeltje aansluiting op de Experiabox/KPN Box. U heeft dan internet via usb tethering. 

@Nick83 Is het dus mogelijk om zelf een dongle te kopen, een mobiele abonnement af te sluiten, en die aan te sluiten aan mijn KPN box 14, en wanneer de glasvezel niet werkt, dat hij dan overschakelt naar de 4G dongle?

De reden waarom dit belangrijk is wegens de meeste woning alarmsystemen internet nodig hebben om te werken. 


U kunt het uuitproberen. Mobiele telefoon aansluiten en dan de kabel uit de rode WAN poort lostrekken. Of het glasvezelkastje stroomloos maken. Dan kunt u kijken of er automatisch overgeschakeld word op de verbinding via de telefoon. Als dat werkt zal een dongel ook werken.

Los daarvan: een goed alarmsysteem heeft zelf een simkaart en maakt zelf verbinding via het mobiele netwerk. 


Ja precies, dat dacht ik ook al.

En daar bij, als de elektriciteit uit valt dan is het internetkastje ook uit, als er geen noodvoorziening is daar voor.


Ja precies, dat dacht ik ook al.

En daar bij, als de elektriciteit uit valt dan is het internetkastje ook uit, als er geen noodvoorziening is daar voor.

Een goed alarmsysteem heeft ook zelf een batterij. 


Jaha, uiteraard.
Daar had/heb ik het internet kastje ook op zitten, voor wat het waart is, want blijft de rest van de verbinding wel in stand, dus draadloos internet in alarmsysteem is dan de normale gangbare manier.
Dan is de vraag of en hoe lang de masten blijven functioneren bij elektriciteits uitval, maar ja, meer kun je niet doen, het houdt een keer op.