Skip to main content

We gaan binnenshuis verhuizen en nu dient de aansluiting met de Experia Box te worden verplaatst naar de 1e verdieping. Direct achter de aansluiting staat de switch en de NAS. Wat moet ik daar voor doen?

Hallo @Jielus heb je een koper- of glasvezelaansluiting en waar zit die aansluiting nu, in de meterkast of elders?

Kun je een foto plaatsen van het IS/RA- punt of glasvezelpunt?


Het is koper en de aansluiting zit in de slaapkamer achter in het huis. We gaan nu op de eerste verdieping wonen en de beneden verdieping krijgt een andere bestemming en is voor onbekenden toegankelijk.


Kan ik hem zelf verplaatsen? Er hoeft niets te worden verlengt, alleen maar ingekort.

Ik heb ervaring met het aanleggen van LAN-netwerken.

 


Zit er geen isra punt in de meterkast?Want in dit soort gevallen is dat vaak via een NORM88 kabel verlengt naar een klein doosje.


Dit kastje moet worden verplaatst:

 

Lijkt me geen hogere wiskunde. Maar mag ik het zelf verplaatsen van de KPN?


Hallo @Jielus ,

Dit valt onder binnenbekabeling dus het mag!


Ik ga het eens goed bekijken en dan plannen maken om te verplaatsen. Ik ga ook een 16mm mantelbuis leggen om het zo gemakkelijk mogelijk voor de toekomst te maken.

Een fijne zondag verder. Hup MAX!

 


Ook een fijne zondag:)


Je kan ook de Experiabox op dezelfde plek laten staan. En een utp kabel naar boven leggen. Dat is beter.


Je kan ook de Experiabox op dezelfde plek laten staan. En een utp kabel naar boven leggen. Dat is beter.

Dat is niet gewenst. Daarom de verplaatsing.


Hallo @Jielus houd er bij een xDSL-ansluiting wèl rekening mee dat KPN adviseert om de DSL-kabel tussen IS/RA-punt en het modem zo kort mogelijk te houden. Wordt de kabel veel langer, zoals in jouw geval, bestaat er kans op signaal-/kwaliteitsverlies, dus snelheidsverlies, van de lijn als je geen goede afgeschermde bekabeling gebruikt.

@Babylonia kan je wèl adviseren in deze, ik heb hem even ingeseind.

 


En ze hebben het wel steeds over ronde kabels,maar niet elke ronde kabel is een goede kabel.

Dus ga voor een 100%koperen UPT kabel en knijp op het oranje/oranje witte aderpaar een rj11 stekkertjes.Hoeft niet perse oranje/oranje wit te zijn,maar dat doe ik altijd.


Wordt de kabel veel langer, zoals in jouw geval, bestaat er kans op signaal-/kwaliteitsverlies, dus snelheidsverlies, van de lijn als je geen goede afgeschermde bekabeling gebruikt.

Dus ga voor een 100%koperen UPT kabel en knijp op het oranje/oranje witte aderpaar een rj11 stekkertjes.Hoeft niet perse oranje/oranje wit te zijn,maar dat doe ik altijd.

De belangrijkste dingen zijn daarbij al benoemd.
Hoewel een RJ11 stekkertje zich moeilijk aan een afgeschermde ethernet kabel laat knijpen.
Aan twee draadjes en de rest laten bungelen ziet er ook niet uit.

Bij VDSL heb je slechts twee aders nodig, (bij bonded vier), maar die vindt je in Nederland vreemd genoeg niet in een goede afgeschermde versie. Vandaar maar te kiezen voor ethernet kabel.

Zou het zelf op RJ45 "netwerk” contactdozen laten uitkomen, en het laatste erg korte stukje een verloop van RJ45 naar RJ11, of net hoe het op het ISRA-punt uitkomt (afhankelijk welk type ISRA punt).

Als er dan in de komend te overziene tijd een keer naar glasvezel wordt overgegaan, heb je in ieder geval ook daarvoor meteen de juiste binnenbekabeling.

Eerder wat informatie bij elkaar:

https://www.redlink.nl/blog/overzicht-verschil-utp-ftp-kabels-netwerk1

https://www.redlink.nl/blog/voordelen-afgeschermde-kabels1


En "ronde" kabel is inderdaad geen garantie dat het dan goed is.   Zie voorbeeld.


De kabels op rol van belden(die monteurs bij zich hebben) passen wel mooi in een rj11 stekkertje.Maar die zijn vrij duur en niet in korte lengtes te koop:(

Maar die twisting van dat kpn draadje valt wel erg tegen..


Zou het zelf op RJ45 "netwerk” contactdozen laten uitkomen, en het laatste erg korte stukje een verloop van RJ45 naar RJ11, of net hoe het op het ISRA-punt uitkomt (afhankelijk welk type ISRA punt).

Hier wil ik nog aan toevoegen dat je geen RJ11-kabel in een RJ45-aansluitdoos moet stoppen. Het past, maar de kans op beschadiging van de contacten in het aansluitdoosje is groot. Ik pak hiervoor meestal 2-pair UTP om een ‘custom’ kabeltje te maken. Future you will be happy you did.

 

De kabels op rol van belden(die monteurs bij zich hebben) passen wel mooi in een rj11 stekkertje.Maar die zijn vrij duur en niet in korte lengtes te koop:(

Maar die twisting van dat kpn draadje valt wel erg tegen..

No way José, dat gaat niet passen. We hebben 2-pair UTP en die kan nét.

 

Ik zou eerlijk gezegd het advies willen geven om hier gewoon een servicemonteur van KPN voor te laten komen als TS niet helemaal zeker is van zijn/haar zaak. Deze kan meedenken in wat de beste manier is en dit gelijk goed uitvoeren, ook met het oog op glasvezel in de toekomst.


 

 

No way José, dat gaat niet passen. We hebben 2-pair UTP en die kan nét.

 

 

Als je alle aders behalve de oranje/oranje wit afknipt past het echt wel:)


Hier wil ik nog aan toevoegen dat je geen RJ11-kabel in een RJ45-aansluitdoos moet stoppen. Het past, maar de kans op beschadiging van de contacten in het aansluitdoosje is groot.

Vandaar dat ik het ook heb over zelf een kort "verloopje” maken. Op twee aders van een "echt" telefoondraadje (het verloop) is aan één zijde daar prima een RJ45 stekkertje op te knijpen.
Die je dan in de RJ45 contactdoos stopt.  Andere kant een RJ11 als het een nieuwer type ISRA is.

Heb in het verleden wel eens combinaties gemaakt voor bonded VDSL, en retourdraad "telefoon" op één RJ45 stekkertje.

 

Ik zou eerlijk gezegd het advies willen geven om hier gewoon een servicemonteur van KPN voor te laten komen als TS niet helemaal zeker is van zijn/haar zaak.

Met alle respect, maar zou ik eerlijk gezegd NIET doen.
Die maken doorgaans nooit dit soort combinaties, en denken juist niet in dit soort oplossingen. Kunnen de tijd daarin ook niet aan spenderen om dat netjes op die wijze uit te voeren.

Heb zelf wel eens meegemaakt bij een kennis dat een met zorg samengestelde afgeschermde combinatie dat door een monteur weer wordt verwijderd.

(En de TS geeft zelf aan ervaring te hebben in aanleggen van LAN netwerken,
Zo'n klusje kan die prima zelf doen).


De kabel wordt een paar meter korter. Dus dat zou ook geen probleem moeten zijn.


De kabel wordt een paar meter korter. Dus dat zou ook geen probleem moeten zijn.

oh,Dan hebben we het verkeerd begrepen:stuck_out_tongue: .Dat is inderdaad alleen een vooruitgang:wink:


Hi @Jielus, ik zie dat er al aardig wat hulp toe is geschoten vanuit de community, top!

Zelf heb ik nog een aantal aanvullende vragen voor je:

Je geeft aan dat jullie op de eerste verdieping gaan wonen en dat de benedenverdieping een andere bestemming krijgt. Wordt het pand ook daadwerkelijk opgesplitst in 2 verschillende adressen?  

Dit aansluitdoosje is in een slaapkamer geplaatst, maar dit is niet je hoofdaansluiting/isra punt. Hoe lang is de kabel nu die van het isra naar het aansluitdoosje loopt en is het je bedoeling om die kabel nu naar boven toe te trekken om daar het aansluitdoosje weer te bevestigen?


Nee, er wordt niets opgesplitst.

De lengt bedraagt ongeveer 11 meter. De nieuwe lengte wordt ongeveer 7 a 8 meter.

Klopt. Afkoppelen, verplaatsen en weer aansluiten.


Nee, er wordt niets opgesplitst.

Ok duidelijk, ik vroeg het even na voor de zekerheid. Dan hoeven we niet moeilijk te doen met interne verhuizingen en/of het aanpassen van huisnummertoevoegingen, scheelt weer!

De lengt bedraagt ongeveer 11 meter. De nieuwe lengte wordt ongeveer 7 a 8 meter.

Klopt. Afkoppelen, verplaatsen en weer aansluiten.

Top, als hij nu is aangesloten met 11 meter kabel na het isra, zal het er alleen maar beter op gaan worden lijkt me :slight_smile: