Skip to main content

Ik ben recent overgestapt naar KPN en wil graag mijn eigen (VoIP) apparatuur gebruiken voor de huistelefoon. Voor modem heb ik een KPN Box 12 en heb deze tijdelijk aangesloten op het glasvezelkastje. Internet werkt en de telefonie ook via de RJ-11 telefoonkabel. Ik wil nu de SIP inloggegevens opvragen via deze tool:

https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials

Echter als ik hierop inlog krijg ik de volgende foutmelding:

Ik ben verbonden met het KPN Box 12 modem en gebruik alle standaard instellingen. Ook na een volledige reset van het modem krijg ik nog steeds deze melding. Wat zou ik hieraan kunnen doen?

Net contact gehad met de KPN chat en via de telefoon en we zijn een (klein) stapje verder.

Via de chat werd mij een gebruikersnaam aangeboden in de vorm van ‘xxxxxxxxxx@ims.imscore.net,’ welke de medewerker in het modem kon zien. Inclusief de volgende VoIP server: ‘ims.imscore.net:5060.’ Nu alleen nog het wachtwoord. De medewerker zei: “Ik zou even bellen voor de zekerheid met 0800-0403, vraag even of de collega contact kan opnemen met Service plus voor eventueel uitleg.” Dus dat deed ik.

Aan de telefoon werd mij beweerd dat het modem alleen een ‘analoog’ signaal krijgt bij een particulier of kleinzakelijk abonnement, maar een ‘VoIP signaal’ bij een KPN EEN MKB. Lijkt me vreemd, want het modem is alleen via het internet aangesloten en via de chat werd ook een werkende VoIP server gemeld. Ik werd hierna doorverbonden met een andere medewerker die hier misschien meer vanaf wist.

Hier werd mij vermeld dat ondersteuning met het installeren van eigen apparatuur niet viel onder mijn abonnement, maar onder het KPN Service Plus abonnement. Dat snap ik, want er zijn extreem veel verschillende configuraties, en kennis en uitleg op elk vlak is een vak op zich. Nu probeerde ik te vertellen dat het voor mij überhaupt fysiek niet mogelijk is om het zelf te installeren, omdat ik de gebruikersnaam en wachtwoord niet heb van de VoIP instellingen. Maar telkens werd ik weer verwezen naar het Service Plus abonnement.

Instellen is echt geen probleem, ik weet hoe VoIP telefoons werken en ze ingesteld moeten worden. Ik heb het internet ook binnen 5 minuten werkend gekregen met het juiste VLAN en PPPoE instellingen op mijn eigen router. Maar als ik überhaupt niet aan deze instellingen kan komen, hoe kan ik dan mijn eigen apparatuur instellen, of hulp er mee vragen? Moet ik nu een maand-abonnement afsluiten op het Service Plus voor 1 belletje zodat ze mijn inloggegevens kunnen verstrekken?

En klopt het dat het alleen mogelijk is deze gegevens op te vragen bij een EEN MKB abonnement? Ik dacht dat dit bij elke KPN klant zou moeten kunnen, ook bij particulieren. (@wjb ?)

Het lijkt er op dat ik van hot naar her wordt verwezen, maar niemand het antwoord heeft op mijn vraag. Ik zit nog binnen de 14 dagen bedenktijd van mijn 3-jarige abonnement, als het niet mogelijk is om mijn eigen VoIP telefoon te gebruiken ben ik jammer genoeg genoodzaakt over te stappen naar een andere provider.


Op mijn KPN ID had ik voor een aantal jaar een e-mail only abonnement, maar deze had ik vorig jaar opgezegd. Daarna had ik een kleinzakelijk abonnement afgesloten en deze gekoppeld aan hetzelfde KPN ID. Dit zag er als volgt uit op mijn.kpn.com:

Het e-mail only abonnement leek te worden geregistreerd als een Thuis abonnement, echter zonder adres. Het andere (nieuwe en huidige) abonnement werd wel goed weergegeven, met het correcte adres. Ik had een vermoeden dat bij het gebruik van de SIP tool mogelijk het eerste ‘adres’ werd gebruikt voor het opvragen van de gegevens, echter stond hier natuurlijk geen telefoonnummer bij geregistreerd.

Ik probeerde dit oude e-mail only abonnement te verwijderen uit mijn KPN ID, maar dit leek onmogelijk te zijn. Bij het benaderen van de instellingen of details door er op te klikken kreeg ik telkens de melding “Er is een technische fout opgetreden, probeer het later opnieuw.” Dan maar naar de support toe. Na een uur aan de telefoon te hebben gezeten en naar 6 verschillende mensen te zijn doorverbonden was de conclusie: verwijder je KPN ID en maak een nieuwe aan. Dat dan maar gedaan, abonnement opnieuw verbonden aan het nieuwe KPN ID, en voilà! VoIP gegevens opvragen werkte direct. 10 minuten daarna kon ik al bellen op mijn eigen VoIP telefoon.

Dus voor andere (e-mail only) klanten die hier ook last van hebben..


Mogelijk handig voor andere mensen, de instellingen op mijn Gigaset N300A IP:

De Login-naam en -wachtwoord komen dus van https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials en de gebruikersnaam is inclusief de landcode +31 maar zonder de extra (0) bij de regiocode.

En voor de codecs:

 


Op mijn KPN ID had ik voor een aantal jaar een e-mail only abonnement, maar deze had ik vorig jaar opgezegd. Daarna had ik een kleinzakelijk abonnement afgesloten en deze gekoppeld aan hetzelfde KPN ID. Dit zag er als volgt uit op mijn.kpn.com:

Het e-mail only abonnement leek te worden geregistreerd als een Thuis abonnement, echter zonder adres. Het andere (nieuwe en huidige) abonnement werd wel goed weergegeven, met het correcte adres. Ik had een vermoeden dat bij het gebruik van de SIP tool mogelijk het eerste ‘adres’ werd gebruikt voor het opvragen van de gegevens, echter stond hier natuurlijk geen telefoonnummer bij geregistreerd.

Ik probeerde dit oude e-mail only abonnement te verwijderen uit mijn KPN ID, maar dit leek onmogelijk te zijn. Bij het benaderen van de instellingen of details door er op te klikken kreeg ik telkens de melding “Er is een technische fout opgetreden, probeer het later opnieuw.” Dan maar naar de support toe. Na een uur aan de telefoon te hebben gezeten en naar 6 verschillende mensen te zijn doorverbonden was de conclusie: verwijder je KPN ID en maak een nieuwe aan. Dat dan maar gedaan, abonnement opnieuw verbonden aan het nieuwe KPN ID, en voilà! VoIP gegevens opvragen werkte direct. 10 minuten daarna kon ik al bellen op mijn eigen VoIP telefoon.

Dus voor andere (e-mail only) klanten die hier ook last van hebben..

Het passeren van de KPN automatiserings systemen is dus een grotere uitdaging dan de voip te laten werken is de conclusie.