CAT7 moet je hoe dan ook vermijden, dit is geen officiële standaard en de werking hiervan kan onvoorspelbaar zijn. Voor die lengtes zou ik lekker voor CAT6 gaan, deze zijn tot de 50 meter ook geschikt voor 10Gbit en zullen prima moeten werken. Persoonlijk vind ik CAT6a ook een beetje overkill voor thuisnetwerken, de aansluitmaterialen zijn namelijk wel weer flink duurder. CAT5E kan zelfs nog vele jaren mee gezien hier nieuwe standaarden op zijn ontwikkeld die snelheden tot 5Gbit mogelijk moeten maken.
Qua afscherming is S/FTP inderdaad het beste maar die vergen ook de juiste aansluitmaterialen, het zelf afwerken van S/FTP in een RJ45-stekker is dan ook niet zo gemakkelijk. FTP is al een stuk gemakkelijker. Ook zou ik aanraden om de kabel aan weerszijden in een opbouw-aansluitdoosje weg te werken, dan ben je een stuk flexibeler als je bijvoorbeeld een andere opstelling in de ruimte gaat nemen. Ook is de kans op schade aan de kabel hierdoor een stuk kleiner. Ga voor aansluitdoosjes ook altijd voor kabel met een massieve kern/stugge kabel. Soepele kabel/stranded is niet geschikt voor het degelijk afwerken in de meeste aansluitdoosjes.
Nog een optie is om te gaan voor zogenoemde ‘overzet plinten’, hier heb je een houten lat die aan de muur bevestigd wordt, op deze lat wordt dan de daadwerkelijke plint geschroefd, hier is ruimte vrij voor een kabel wat het vervangen indien nodig ook een stuk gemakkelijker maakt, je hoeft dan enkel het overzetplintje los te schroeven. Nadeel is wel dat deze visueel minder aantrekkelijk zijn dan de echte hardhouten plinten.