Skip to main content

Hallo allemaal,

Binnenkort ben ik als het goed is gelukkige eigenaar van mijn eigen glasvezel internet verbinding. EINDELIJK!

Maar goed ik ben een beetje aan t verdiepen inboet gebruik van een eigen router. Ik ben zelf een beetje klaar met alles wat een provider namelijk kan leveren. Nu zie ik dat netgear mooie routers heeft en is een goed betrouwbaar merk. 

Zou iemand hier advies kunnen geven of deze router goed werkzaam zou zijn? Ik ga er wel een klein beetje vanuit gezien het echt een van de nieuwste is.

https://www.netgear.com/nl/home/wifi/routers/rs300/

De vraag is wat is een goede router voor jou, wat zijn je wensen, wat wil je er mee kunnen en wat is er beter dan het model van je provider. 
Bijvoorbeeld als je namelijk tv wilt kijken bij kpn moet je daar rekening mee houden in je modemkeuze. 

Dat gedeelte weet ik dat je er dan rekening mee moet houden. Echter ik neem geen TV af, alleen internet. 

Maar laten we voor de fun beide situaties bekijken voor de toekomst.

Dus om de vraag te concretiseren:

1. Is deze router geschikt icm het glasvezel internet van KPN zonder gebruik te maken van TV?
  2. Zie vraag 1 alleen dan wel met TV 😉?

1. Is deze router geschikt icm het glasvezel internet van KPN zonder gebruik te maken van TV?
  2. Zie vraag 1 alleen dan wel met TV 😉?

1. Zonder TV is het geen probleem, voor WAN moet je een PPPoE verbinding met VLAN 6 instellen
  2. Met TV is moeilijk, je moet een DHCP verbinding op WAN met VLAN 4 en option60 (Vendor Class Identifier) met waarde IPTV_RG. Dat lukt je niet met Netgear firmware. Zoek een router welke je met OpenWRT of DD-WRT kan flashen, dan kan je deze instelling toepassen. Zonder deze instelling kan je nog steeds TV op unicast gebruiken, maar dan afzien van hogere kwaliteit van Unicast op 1-10 zenders.

Reageer