Skip to main content

De afgelopen 4 jaar de Box 12 in gebruik gehad, absoluut probleemloos. Voorafgaande aan de verhuizing (in juli jl) aangegeven dat ik de Box 12 daarom ook mee wilde nemen, omdat ik ook apparatuur heb die op wif 6 draait. Dat kon volgens de klantenservice met behoud van 200/20.

Na de verhuizing (woning uit 1905) bleek het bereik met de Box 12 prima, maar de snelheid lag rond de 60/15.

Monteur is toen gekomen en heeft pair bonding toegepast en de Box 12 is omgeruild voor een V10 > snelheid 180/60 (prima dus), maar bereik is heel erg slecht en valt met regelmaat weg en geen wifi 6

Klantenservice adviseerde 1 SuperWifi punt aan te schaffen, zodat ik weer wifi 6 heb en een beter bereik > Bij ontvangst zag ik dat de SW maar 1 poort heeft, dus mijn bedrade printers kunnen er niet op worden aangesloten en met 1 SW punt (ook in de meterkast naast de V10), is het bereik nog steeds slecht. Dit terwijl de meterkast een houten kast is zonder betonnen muren.

Nu mijn vraag voor advies aangezien ik graag wifi 6 wil en een goed bereik. 

a) De klantenservice verzoeken de V10 om te ruilen voor de Box 12 (die probleemloos heeft gewerkt) en evt. mocht dat toch nog nodig zijn het bereik vergroten met bijv. Asus ZenWifi XT9 (die meerdere poorten heeft voor bedraad aansluiten van de printer). Nadeel: ik ga terug in theoretische snelheid naar 100/10.

b) De V10 behouden, het SW punt terugsturen en daar 2 of 3 Asus XT 9's achter hangen, nadeel is dat ik 1 punt 'kwijt' ben in de meterkast omdat de V10 bedraad moet worden aangesloten aan het eerste punt.

PS

De Asus Zenwifi is slechts een voorbeeld, maar ik sta zeker open voor andere merken/types die goed werken icm met de V10 of Box 12.

Als je het optimaal wil hebben en de maximale snelheid wil halen dan zal je de v10 moeten houden en op iedere verdieping een bekabeld wifipunt moeten plaatsen. Dan heb je nauwelijks verlies qua snelheid. Bij draadloze oplossingen lever je altijd snelheid in.

De zwarte superwifi heeft 2 LAN-poorten, dus ik weet niet hoe je bij 1 LAN-poort komt.

De KPN Box 12 is niet geschikt voor jouw aansluiting, omdat alleen de V10 pairbonding ondersteunt om een goede snelheid te halen.

Het 1e wifipunt moet bekabeld op de V10 aangesloten worden, waarvan de wifi uit behoort te staan.

Het 1e wifipunt hoeft niet per se bij de modem in de meterkast te staan, mits deze maar bekabeld aangesloten is. Het 2e wifipunt mag en kan wel draadloos aangesloten worden zolang deze maar binnen het bereik van het 1e wifipunt staat/hangt en met binnen bereik bedoel ik ongeveer een straal van 5 meter. @MarcRX 

De zwarte superwifi heeft 2 LAN-poorten, dus ik weet niet hoe je bij 1 LAN-poort komt.

De KPN Box 12 is niet geschikt voor jouw aansluiting, omdat alleen de V10 pairbonding ondersteunt om een goede snelheid te halen.

Het 1e wifipunt moet bekabeld op de V10 aangesloten worden, waarvan de wifi uit behoort te staan.

Het 1e wifipunt hoeft niet per se bij de modem in de meterkast te staan, mits deze maar bekabeld aangesloten is. Het 2e wifipunt mag en kan wel draadloos aangesloten worden zolang deze maar binnen het bereik van het 1e wifipunt staat/hangt en met binnen bereik bedoel ik ongeveer een straal van 5 meter. @MarcRX 

De KPN Box 12 is gewoon geschikt voor de aansluiting hier, alleen (zoals vermeld in het topic) de snelheid is beperkt tot 100/10 (in werkelijkheid hier gemeten 60/15). Geen idee of dat niet meer valt onder “een goede snelheid”, aangezien ik altijd 200/20 of hoger heb gehad in de laatste 5 jaar bij KPN.

En de superwifi beschikt inderdaad over 2 lan poorten, maar deze moet op de V10 bedraad worden aangesloten, dus hou ik nog maar 1 poort over voor 2 printers. En de superwifi kan draadloos op de Box 12 worden aangesloten dus voldoende poorten over voor beide printers.

Het wifi-bereik van de Box 12 is voldoende, maar geen idee of 60/15 voldoende is (2p gezin). De V10 heeft een hogere snelheid, maar zeer slecht bereik.

Met deze aanvullende informatie zou advies over welke optie te kiezen van harte welkom zijn.

Als je het optimaal wil hebben en de maximale snelheid wil halen dan zal je de v10 moeten houden en op iedere verdieping een bekabeld wifipunt moeten plaatsen. Dan heb je nauwelijks verlies qua snelheid. Bij draadloze oplossingen lever je altijd snelheid in.

Ik kan op bovenverdieping wel een draad leggen, maar naar de uitbouw toe lukt dat niet. De coax kabel die daar naar toe ligt, geeft geen signaal door (ander zou MoCa een oplossing kunnen zijn) en zonder serieus breekwerk lukt het niet om daar een kabel naar toe te krijgen.

Kan je die coaxkabel niet vervangen door een UTPkabel?

Kan je die coaxkabel niet vervangen door een UTPkabel?

Dat zou ik het liefste doen, maar de coax zit vast in de 16mm buis.

Reageer