Skip to main content

Via mijn Sony DVD recorder wil ik graag dvd's afspelen. Voor zover die het 16:9 formaat hebben gaat dat prima op mijn Samsung TV. Maar als ik dvd's met 4:3 formaat wil afspelen wordt het beeld telkens uitgerekt of ingedrukt. Als ik vervolgens via het menu van de Samsung dan wel de Sony probeer de instellingen te wijzigen krijg ik steeds de melding dat deze functie niet ondersteund wordt. Heeft dit te maken met de afstandsbediening van KPN, die dit niet toelaat? En hoe zou ik het gewenste resultaat kunnen bereiken?

Admin: bericht afgesplitst en nieuw topic aangemaakt.

Hallo @vavasekaf Goeie vraag! Volgens mij heeft zoiets niets met de instellingen van je afstandsbediening te maken, maar met je tv. Wellicht kan tv-expert @PeterG hier iets over roepen?


HAHA, hier ben ik Bart.

Dit heeft niets met de apparatuur van KPN te maken :black_circle: (punt)

Dit is een combinatie van de instellingen van de dvd-speler (wat het in dit geval is) en de beeldverhouding-instelling op de televisie.

De uitvoer van de dvd-speler zet je op 16:9 breedbeeld omdat er zo'n televisie is aangesloten.

Op de televisie stel je de beeldverhouding op de ingang voor de dvd-speler in op automatisch. Ik ken Sony wat dat betreft verder niet. Soms moet je handmatig de 2 verhoudingen dan met een knopje (afb. schermpje met pijltje in 4 richtingen) doen afh. van wat je afspeelt. Het kan niet altijd automatisch!

Ikzelf heb qua tv’s een nieuwe Samsung, een oude (10 jaar) Samsung en een 7 jaar oude Philips en die instellingen zijn allemaal totaal verschillend m.b.t. beeldverhouding.
Op mijn gloednieuwe Samsung gaat dat niet automatisch. Als het beeld daarop horizontaal uitgerekt is moet ik ‘m op “4:3” zetten. En daarna natuurlijk weer op “16:9” als er weer een breedbeeld-dvd in zit.

Maar daar heb ik geen last van. Ik heb Blurayspelers en daar werkt het net even anders. Die voeren via hdmi altijd 16:9 uit en als je daarop instelt 4:3 voor oude dvd’s dan zal ie het dus 'breed’ aan de tv doorgeven met zwarte balken links en rechts. Je ziet dus 4:3 verhouding. Veel prettiger dan met een dvd-speler dus.

Een Blurayspeler, die dus ook dvd kan afspelen, heb je voor rond de € 50 euro en die heeft ook een hdmi out. Ben je van die onhandige scart af.


Reageer