Skip to main content

Wij zitten te overwegen om over te stappen van Ziggo naar KPN. Glasvezel komt wel al de meterkast in maar daar houdt het dan ook op. Het zijn nog gesloten oranje “doosjes” zonder openingen.

Op dit moment lopen er twee Coax kabels (TV splitter) van de meterkast naar de Woonkamer en Slaapkamer door de muur uitkomend op een wandcontactdoos.

Deze zullen uiteraard vervangen moeten worden voor benodigdheden relevant tot UTP. Er zullen dan ook kabels getrokken moeten worden.

Wat moet er precies allemaal aangeschaft worden hiervoor? en wat niet?
Ik dacht zelf hier aan:

  • 2x CAT6 UTP kabels (15meter?)
  • 2x PEHA contactdoos 2-voudig CAT6 UTP (of 1-voudig)?

Ik zag dat je voor een meerprijs dit kan laten doen door de KPN monteur - klopt dit ook bij eigen materiaal en/of heb je ik het bovenstaande wel nodig?

Edit:  Ik zie op sommige video's dat er gesproken wordt over een modem die naast zo'n oranje “ doosje” wordt geplaatst. Hiervoor heb je ook een extra stopcontactdoos nodig. Is dit bij KPN ook zo?

Dit omdat we maar twee stopcontact punten in de meterkast hebben; één wordt gebruikt door de stadsverwarming klep en de andere juist door het modem.

Hallo @DutchRevan , kun je eens een foto plaatsen van de huidige glasvezelaansluiting?

Behalve dat de glasvezel geactiveerd wordt krijg je ook een modem/router die je dan het beste in de huiskamer kunt plaatsen voor een betere wifi, vanuit de meterkast heb je dan 1 netwerkkabel nodig naar de huiskamer van minimaal kwaliteit CAT5e of hoger, CAT6(a) is ook goed, maar hoger niet.

 

 


@JanD  zo is de opstelling nu -

 

En overigens bedoelde ik de glasvezel ethernet converter ipv het modem. Beide hebben stroom nodig?

 

 


Hallo @DutchRevan de glasvezelkast in de meterkast heeft stroom nodig en de modem/router heeft ook stroom nodig, maar wat ik eerder schreef, ik adviseer de router in de huiskamer neer te zetten voor betere wifi en je kunt, als je ook tv afneemt van KPN de tv-decoder rechtstreeks op de router in de huiskamer aansluiten met een LAN-kabel.

Je kut eigen spullen kopen en aan de monteur vragen of hij/zij dat voor je wil installeren of je kunt de spullen ook bij de monteur kopen en laten installeren. Je krijgt van de monteur dan een prijsopgaaf en de kosten worden later op je eerste KPN-factuur berekend.

 


@JanD  Ahh dankje.

Ik heb op dit moment twee access points in het huis, waarbij de huiskamer juist verder weg is van de eerste AP dan de meterkast. Voorkeur zou dan nog uitgaan om het modem/router in de meterkast te behouden. Echter moet ik denk ik dan toch een extra lasdoos met stopcontacten toevoegen als ik het zo hoor. Dilemma's :sweat_smile:

Betreft kosten vanuit de monteur - je kan al eerder in contact komen met de monteur voor vragen en/of opmerking voordat hij langskomt?

Ik zit hoogstens nog te bedenken wat de minimale lengte is voor de UTP kabels want ik heb geen idee hoe lang de huidige Coax kabels zijn in de muren. Maar goed, Cat6(a) is voor 15 meter ook niet echt prijzig… Beter teveel dan te weinig.

Verder, voor een 2-voudige UTP wandcontactdoos heb je ook twee UTP kabels nodig? 

 

 


Hallo @DutchRevan als je beide aansluitingen wilt gebruiken heb je inderdaad ook 2 netwerkkabels nodig met een vaste koperen kern en niet de kabel met losse koperen draadjes, want die gebruik je weer tussen de wandcontactdoos en het apparaat dat je weer aan wilt sluiten, ook wel patchkabels genoemd.

Voor de stroom aansluiting zou je een geaard verlengsnoer met contactdoos kunnen gebruiken, zoals onderstaand voorbeeld:

 


@JanD  Aha. Voor het kopen van CAT6(a) kabels om deze te trekken; moeten dit ook non-patch kabels zijn? i.e. https://www.netwerkkabelshop.nl/cat6a-sftp-netwerkkabel-koper-flexibele-kern-lszh-per-meter

Ik zat al langer te denken om een dergelijke contactdoos toe te voegen. Echter begreep ik dat dit eigenlijk niet mag in de meterkast i.v.m. brandveiligheid?


Hallo @DutchRevan voor netwerkkabels die een permanente plek krijgen, al of niet via een mantelbuis, wordt professioneel altijd met een vaste koperen kern gewerkt, die is ook eenvoudiger aan te sluiten op een wandcontactdoos, dan een kabel met meerdere koperen draadjes.

Ik ben geen elektricien, maar als je het geaarde snoer aan het stopcontact niet langer houdt dan nodig is en niet opgerold (warmtevorming), lijkt het me geen probleem. Maar als je er een koopt, koop die dan bij de plaatselijke installateur die ook een winkel heeft en hij/zij kan je meteen zeggen of het officieel mag of niet.

Succes.

 


@JanD Thanks voor al je reacties! Ik kan hier goed mee op weg om de overstap te maken naar KPN :)


Hallo @DutchRevan , graag gedaan en laat s.v.p. de goede afloop t.z.t. even weten.