Skip to main content

Beste lezers 

 

Ik ben een nieuwe klant bij kpn , 

Nu is alles netjes geleverd echter wil ik mijn eigen router aansluiten maar krijg ik dit niet helemaal voor elkaar.  Krijg elke keer melding verbonden zonder internet 

 

Hallo @Kingpertinax 

 

DHCP werkt niet, je zal PPPoE en VLAN 6 moeten gebruiken.
Heb je ook TV ontvanger(s) van KPN?

Zie dit topic voor de instellingen voor een ander type Asus router, wellicht zitten de instellingen bij jouw Asus op een andere plek of is de benaming net iets anders:

 

In dit artikel kan je ook veel informatie vinden:

 


@GeSp bedankt voor je reactie , wij kijken tv via de app . Kan ik dan mijn router rechtstreeks aansluiten op het nt glasvezelkastje? Ik heb namelijk al een media converter gekocht zonder succes 😅 ik ga er thuis gelijk even mee bezig 


@Kingpertinax Die router heeft toch alleen UTP WAN poorten, waarom wil je dan een aparte media converter gebruiken, dat heeft m.i. helemaal geen zin.

Je kan hem veel beter rechtstreeks op het KPN glasvezelmodem (ONT) aansluiten.

 

Als je alleen TV via de app kijkt dan hoef je de router alleen voor internet in te stellen, dat zou dus geen probleem moeten zijn.
In de oudere Asus types zit de VLAN instelling onder het TV gedeelte (zie de 1ste link), je moet dat dus ook instellen als je alleen internet wilt.


Ja dat klopt maar ik was een beetje wanhopig dus ging zelf maar even wat proberen , ik ga er thuis gelijk mee bezig, hiervoor zat ik bij odido en die monteur had een huawei media converter is tussen gedaan vandaar 😅

 


Zou het hierna nog wel mogelijk zijn om een pi-hole te installeren?


Ik heb geen idee of die Huawei media converter ook kan werken, heb je nog geen glasvezelmodem van KPN gehad?
Heb je al wel bericht gehad dat je verbinding actief zou moeten zijn, zo niet dan zal de verbinding waarschijnlijk nog niet werken.

 

Pi-hole kan je gewoon gebruiken, dan moet je in de Asus instellen dat alle DNS verkeer op je LAN via de pi-hole loopt.


Persoonlijk zou ik gewoon de media converter gebruiken die KPN jou geleverd heeft.

Heb je een XGS-PON aansluiting of een AON aansluiting?

Dat je voor televisie kijken alleen de app gebruikt en niet een TV ontvanger betekent ook dat je een (behoorlijk) deel van de beeldkwaliteit in de vuilnisbak gooit en dat is mijns inziens erg jammer.

Ik adviseer iedereen altijd om op de primaire televisie (meestal in de woonkamer) een TV ontvanger te gebruiken zodat je kunt genieten van de best mogelijke beeldkwaliteit.

Dat betekent echter wel dat de router dan geschikt moet zijn voor IGMP multicasts en ik ben bang dat dat voor jouw Asus (nog) niet het geval is.


Internet functioneert gewoon met die router van kpn  zo heel vaak kijken wij geen normale tv dus de beeldkwaliteit maakt ons niet heel veel uit. Over die aansluiting heb ik eerlijk gezegd nog niet naar gekeken ,

 

Heb zelfde kastje zoals op de foto

 


Dat is een AON aansluiting.

Je kunt de WAN poort van jouw router gewoon verbinden met die NTU.


Heel erg bedankt allemaal alles functioneert naar behoren met de nieuwe router 

 

Nu nog even pi hole aan de praat krijgen 

 


Reageer