Skip to main content
Antwoord

Auto wil niet met wifi verbinden, eigen wifinetwerk wordt niet getoond

• September 23, 2025
  • 7 reacties
  • 72 keer bekeken

Mijn Volvo EX40 heeft de mogelijkheid om met wifi te verbinden. Hij toont wel de wifi netwerken van de buren, maar mijn netwerk niet. Ik heb van Volvo begrepen dat ik in de router WPS uit moet zetten.

Ik kan bij de instellingen van mijn Experia Box V10 geen mogelijkheid vinden om WPS uit te zetten.

Weet iemand een oplossing?

Beste antwoord door MikeWriter

Uiteindelijk kan mijn auto met de thuisnetwerk verbinden. ChatGPT bood de uitkomst en daarmee maakte ik een gastnetwerk voor de auto. ChatGPT:

Mogelijke oorzaken en oplossingen

1. Netwerkfrequentie (2.4 GHz vs 5 GHz)

• Sommige auto's ondersteunen alleen 2.4 GHz wifi-netwerken.

• Als je router alleen 5 GHz uitzendt, of als je SSID (netwerknaam) alleen op 5 GHz zichtbaar is, dan zal je Volvo die niet zien.

Oplossing: Ga naar de instellingen van je router en zorg dat het netwerk ook op 2.4 GHz uitzendt. Je kunt eventueel een aparte SSID maken voor 2.4 GHz.

2. SSID-verberginstelling

• Als je router is ingesteld om de SSID (netwerknaam) te verbergen, dan zal je auto die niet automatisch tonen.

Oplossing: Controleer of je SSID zichtbaar is in de routerinstellingen. Zet “SSID broadcast” aan.

3. Speciale tekens in netwerknaam of wachtwoord

• Sommige infotainmentsystemen hebben moeite met speciale tekens of spaties in de SSID of het wachtwoord.

Oplossing: Probeer tijdelijk een eenvoudige netwerknaam en wachtwoord (bijvoorbeeld “VolvoWifi” en “12345678”) om te testen.

4. Kanaalinstellingen van de router

• Sommige routers gebruiken wifi-kanalen die niet compatibel zijn met bepaalde apparaten.

Oplossing: Stel het kanaal handmatig in op een standaard 2.4 GHz kanaal zoals 1, 6 of 11.

5. Firmware van de auto

• Mogelijk is er een software-update beschikbaar voor het infotainmentsysteem van je Volvo.

Oplossing: Controleer via de Volvo Cars app of bij de dealer of er updates beschikbaar zijn.

7 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 23, 2025

Beste ​@MikeWriter welke firmware heeft jouw V10?

Als je in wilt loggen zie je dan een ‘ouderwets’ inlogscherm of het nieuwe scherm met de afbeelding van de V10 er op?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 23, 2025

Mijn V10 heeft software versie 

V1.01.00T04.4Intermediate

Als ik inlog zie ik een ouderwets inlogscherm van ZTE.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 23, 2025

Beste ​@MikeWriter misschien heb je aan onderstaande link iets:

https://www.kpn.com/internet/wifi-en-modems/experia-box-handleidingen?page=internet-experia-box-v10/de-experia-box-instellen/wps-functie/p5_d24154_t9145

Ik heb die firmware niet meer, maar het staat me bij dat je WPS binnen de modem ook aan of uit kon zetten in de wifi-omgeving.

Succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 23, 2025

Dank voor je antwoord ​@JanD . Ik heb met die WPS knop verbinding geprobeerd, maar dat werkt niet. Ik begrijp dat die knop dient om WPS even aan te zetten, niet uit te zetten.

Misschien is het allemaal geen WPS probleem maar iets anders. Ik ga bij de buren kijken of mijn auto bij hun wel wel kopelen en dan wordt het: zoek de verschillen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 23, 2025

Beste ​@MikeWriter WPS werkt net als BT, het werkt aan 2 kanten, de ene kant, modem, activeer je om te zenden en de andere kant, auto, activeer je om te ontvangen.

WPS, net als UPnP, wordt tegenwoordig als (zeer) onveilig beschouwd, dus als je het niet hoeft te gebruiken, beter van niet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • September 24, 2025

Uiteindelijk kan mijn auto met de thuisnetwerk verbinden. ChatGPT bood de uitkomst en daarmee maakte ik een gastnetwerk voor de auto. ChatGPT:

Mogelijke oorzaken en oplossingen

1. Netwerkfrequentie (2.4 GHz vs 5 GHz)

• Sommige auto's ondersteunen alleen 2.4 GHz wifi-netwerken.

• Als je router alleen 5 GHz uitzendt, of als je SSID (netwerknaam) alleen op 5 GHz zichtbaar is, dan zal je Volvo die niet zien.

Oplossing: Ga naar de instellingen van je router en zorg dat het netwerk ook op 2.4 GHz uitzendt. Je kunt eventueel een aparte SSID maken voor 2.4 GHz.

2. SSID-verberginstelling

• Als je router is ingesteld om de SSID (netwerknaam) te verbergen, dan zal je auto die niet automatisch tonen.

Oplossing: Controleer of je SSID zichtbaar is in de routerinstellingen. Zet “SSID broadcast” aan.

3. Speciale tekens in netwerknaam of wachtwoord

• Sommige infotainmentsystemen hebben moeite met speciale tekens of spaties in de SSID of het wachtwoord.

Oplossing: Probeer tijdelijk een eenvoudige netwerknaam en wachtwoord (bijvoorbeeld “VolvoWifi” en “12345678”) om te testen.

4. Kanaalinstellingen van de router

• Sommige routers gebruiken wifi-kanalen die niet compatibel zijn met bepaalde apparaten.

Oplossing: Stel het kanaal handmatig in op een standaard 2.4 GHz kanaal zoals 1, 6 of 11.

5. Firmware van de auto

• Mogelijk is er een software-update beschikbaar voor het infotainmentsysteem van je Volvo.

Oplossing: Controleer via de Volvo Cars app of bij de dealer of er updates beschikbaar zijn.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wat fijn om te lezen dat je jouw Volvo weer kunt verbinden nu je een gastnetwerk hebt aangemaakt, ​@MikeWriter!